ЮНЕСКО ще финансира реставрацията на Стария Пловдив

Кметът на Пловдив д-р Иван Чомаков подписа с ЮНЕСКО договор за финансиране на дейности по реставрация на Стария град. Контрактът е на обща стойност 60.9 хил. долара, като първият транш от 45 хил. долара се очаква веднага след изработването на работния план-график по проекта.

Общината се ангажира с подбора на архитектите по консервация и реставрация, проучване, изработване на документация и проектиране за шест от най-застрашените къщи - архитектурни паметници. Предвидените за реставрация и консервация архитектурни обекти са "Баятова-Бакалова", "Клианти", "Георгиади", "Хиндлиян", "Нишанян", "Стамболян" и “Недкович”. "Целта е след завършването на окончателния проект тези къщи да станат културни центрове и да се впишат в богатия духовен живот на града", обясни Чомаков.

Очаква се на 15 март да пристигне проф. Акира Ишии, включен в работната комисия, който заедно с българо-японската група на ИКОМОС ще направи окончателния подбор на проектантите.


На 29 август 2003 г. по време на официалното посещение на генералния директор на ЮНЕСКО Коичиро Мацуура в Пловдив бе подписан оперативен план за реставрация и консервация на шест възрожденски къщи. Проектът възлиза на обща стойност от $1 млн. Финансирането му се осигурява от Японския попечителски фонд за паметниците на културата към ЮНЕСКО. Това е най-високата сума, отпускана някога от ЮНЕСКО за български проект.

Според правилата на ЮНЕСКО всеки един договор не може да надвишава стойността на 100 хил. долара и всяка следваща сума ще бъде отпускана след подробен отчет за извършените дейности.

Със своята история от над 4 хил. години Пловдив е един от най-древните градове в Европа с доказателства за тракийска, римска и византийска цивилизация. Консервацията в историческия център е започнала преди 50 години. До 1990 г. са реставрирани половината от общо 191 културни паметници в Стария град.

Поредността в класирането трябваше да бъде на основата на комплексна оценка на всяко предложение, като на първо място комисията щеше да класира кандидата с най-голям брой точки. При равен резултат се класира получилият по-висока оценка по критерия "Възрастов състав на автомобилите по първоначална регистрация". Комисия от дванадесет членове трябваше да проведе конкурса. Специалисти от общинската администрация, общински съветници, Териториална данъчна дирекция, КАТ - Пътна полиция, Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" и представител на браншовите организации в автомобилния транспорт щяха да определят превозвачите по вътрешноградските линии на Русе.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK