Потреблението на топлите напитки се е увеличило с 3 на сто за 2004 г.

Потреблението на топли напитки - чай, кафе и други, през миналата година се увеличило с 3 на сто сравнение с 2003 г. Това показват данните от едно от най-актуалните изследвания на международната маркетингова агенция "Евромонитор", публикувани в интернет. Според изследването средногодишният ръст от 1999 г. досега е 2 на сто по стойностни измерители.

Изследването потвърждава тенденцията напоследък да се увеличава консумацията на продуктите в средния и високия ценови сегмент. Това се отнася както за кафето, така и за чая.

Кафето е водещият продукт на пазара на топлите напитки. През миналата година са реализирани продажби в размер на 11.6 хил. тона, което е с 200 тона повече от миналата година. Увеличението на обема на продажбите за миналата година е 2 на сто, а за периода от 1999 до 2004 г. - 8 на сто. Ръстът на продажбите в пари е 3 на сто за 2004 г. Наскоро проучване сред фирмите за кафе в България показа, че консуматорите не обръщат внимание само на цената, а все повече търсят високото качество. Това се посочва и от "Евромонитор", според който на пазара се налагат скъпите марки като "Лаваца", "Дау Егбъртс" и "Лазарин". В нискоценовата категория водещи са продуктите на "Нова Бразилия", които заемат и най-голям дял от продажбите на кефа еспресо като цяло. Пазарът на инстантно кафе се диктува основно от "Нестле" с техните продукти "Нескафе фрапе" и "Нескафе 3 в 1". Изследването посочва, че продажбите на компанията също са довели до цялостния ръст на пазара.


В сегмента на чая също има промяна в пазарните позиции на българските и чуждите производители и вносители на кафе. По-голямата част от пазара все още се пада на традиционните български компании "Биопрограма", "Билкокооп" и други, но все повече се налагат и чуждите марки като Pickwick, Dilmah, Ahmad и др. Те обаче се продават на цени, които са няколко пъти по-високи, отколкото на българските чайове. Средногодишният ръст на пазара на чай в килограми е 2 на сто, а в стойност - 5 на сто.

Другата тенденция на пазара на чай според изследването на "Евромонитор" е, че се увеличават продажбите на зелен чай, който се смята за здравословна напитка. Увеличението за миналата година е 10 на сто.

Основните компании в сегмента на горещите напитки са тези, които имат здрави позиции и на международните пазари. Според изследването лидер на целия пазар е "Крафт фуудс България", които държат 29 на сто от него, измерено в стойности. Другата водеща компания - "Нестле", има 10 на сто от пазара.

Прогнозите на "Евромонитор" са, че през следващите години режимът за внос на кафе в България ще се облекчи, а, от друга страна, бариерата за навлизане на пазара ще бъде редуцирана. Вследствие на това може да се очаква, че конкуренцията на пазара ще се засили и той ще привлече повече чужди компании.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK