КЗК глоби "Екопак България" с 300 хил. лв. за монопол

Дружеството трябвало да дава сублицензи за използването на "зелената точка" и на други организации, които рециклират опаковки

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи две глоби от по 150хил. лв. на "Екопак България" АД за злоупотреба с господстващоположение, съобщиха от комисията. Според решението организациятанарушава Закона за защита на конкуренцията, като нелоялно привличаклиенти и едновременно отказва да даде сублиценз за ползването нат.нар. зелена точка.


Зелената точка е марка, с която се обозначаватпродуктите, чиито опаковки се събират разделно. Лицензът заизползването й в повечето европейски страни се дава от организациятаPRO Europe, като във всяка държава само едно дружество заоползотворяване на отпадъците от опаковки може да получи такъв. "ЕкопакБългария" държи изключителните права върху търговската марка "зеленаточка" у нас. От антимонополната комисия поясниха, че дружеството можеда сублицензира правата си на други оползотворяващи организации. Споредкомисията то не го прави и така принуждава производителите ивносителите да сключват договор за оползотворяване на опаковките снего. Така монополизира услугата, заявиха от пресцентъра на КЗК.


Зарешаването на проблема КЗК предлага Министерският съвет да отмени илиизмени изискването производителите и вносителите да отбелязват наопаковките на продуктите си търговската марка на дружеството заоползотворяване, в което членуват.




Прокуристът на "Екопак България" Никола Дойчинов каза, че дружеството ще обжалва решението наантимонополистите във Върховния административен съд (ВАС). Той обясни,че в момента дружеството не дава сублиценз, защото "зелената точка" ерегистрираната му търговска марка и по българското законодателство неможе да отдава на друг правото да я ползва. Първо трябваше да бъдатприети предложените от КЗК промени в нормативната база и тогава някойда ни глобява за неиздаване на сублиценз, допълни Дойчинов. Той казаоще, че не му е известно в другите европейски страни лицензираните отPRO Europe организации да дават сублицензи за използване на "зеленататочка".


От конкурентните оползотворяващи организации обаче са намнение, че "зелената точка" по света не е търговска, а указателна маркавърху продуктите, чиито опаковки се рециклират.


Прокуристът на"ЕкоБулпак" Милен Димитров каза, че в началото на 2005 г. са изпратилизапитване до "Екопак България" за изискванията и начина за получаванена сублиценз, но такава им е отказана. Димитров каза, че невъзможносттадруги да използват "зелената точка" ще монополизира оползотворяванетона отпадни опаковки след влизането на България в Европейския съюз,когато пазарът ще бъде залят с продукти, обозначени с тази марка. Освентова европейската антимонополна комисия вече се произнесе засублицензирането на използването на точката, допълни той.


Споредмениджъра на "РеПак" Иван Михов "Екопак България" подвежда бизнеса,като твърди, че "зелената точка" върху много от внесени в странатапродукти се използва незаконно, ако вносителите не членуват при тях. Тяне е задължително обозначение, поясни той. В България са внасянипродукти с този знак още преди да се появят оползотворяващитеорганизации, каза Михов. Той обясни, че "РеПак" не е искала сублиценз,тъй като знае за отказа, получен от "ЕкоБулпак", но след решението наКЗК мисли да кандидатства за използване на "зелената точка". Такачленовете ни няма да се притесняват да добавят и нашата търговска маркаили да премахват точката от опаковката на внесените продукти, което биги оскъпило, обясни Михов.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK