Пиенето на чай трудно става част от ежедневието

Оформят се консуматори, които държат на качествената напитка

Ароматното кафе присъства значително по-често от горещия чай на масата на българския потребител

© Архив

Ароматното кафе присъства значително по-често от горещия чай на масата на българския потребител



Пазарът на чай се развива с бавни темпове за целия период от 2000 г.досега, а увеличението на продажбите за миналата година е едва 1 насто. Това показват данните на най-актуалното изследване намеждународната маркетингова агенция "Евромонитор".


За пазара ехарактерно, че е сегментиран на две много отчетливи групи. По-голяматачаст от продажбите се падат на българските продукти, които заематниския ценови сегмент. Основните играчи в тази група са българскитепроизводители "Билкооп" и "Биопрограма". Цените на техните чайове саняколко пъти по-ниски от цената на вносните продукти, сочи информациятана търговските вериги в страната.


Напоследък все повече се опитватда се наложат вносните марки, като сред тя се отличават три - "Пикуик"(Pickwick), "Туайнингс" (Twinings) и "Дилма" (Dilmah). На пазара намирамясто и кафето с марката "Тее кане" (Teekanne). Оформя се групаконсуматори, които държат на качеството и разнообразието независимо отпо-високата цена на продуктите, се посочва в изследването на"Евромонитор".




От тях най-популярна е марката "Пикуик", защотоприсъства от най-дълго време на пазара. В момента обаче вносът на тозипродукт е спрян, защото производителят на "Пикуик" - холандскатакомпания "Сара Ли" (Sara Lee), реши да смени дистрибутора си, койтопусна и наложи чая на българския пазар. Очаква се съвсем скоро "Пикуик"отново да се появи в търговската мрежа, като този път вносителят ще е"Национални дистрибутори".


През 2005 г. сегментът "зелен чай"отбелязва най-висок ръст от близо 10 на сто, сочи изследването намаркетинговата агенция, следван от ароматизирания черен чай (7 на сто).Въпреки добрите резултати двете категории все още са нишови. Споредпрогнозите на "Евромонитор" чаят ще продължи да се развива с бавнитемпове и в бъдеще.


От пазара на топли напитки като цялонай-предпочитано е кафето. През 2005 г. продажбите в обеми са нараснали5 на сто. За разлика от кафето обаче продуктите в категорията "другитопли напитки" имат отрицателно развитие и между 2000 и 2005 г. бележатспад.


През 2005 г. маркетинговата агенция отчита 1% намаление напродажбите. До голяма степен напитките на шоколадова основа, коитодържат основната част от продажбите, се считат за напитки за деца, адизайнът на водещите марки, както и рекламните послания същозатвърждават този имидж. Негативните демографски тенденции занаселението между 5 и 19 години, които се прогнозират и за следващитепет години, ще продължат да оказват влияние върху консумацията на тазикатегория напитки.


Въпреки че млякото с шоколад или какаото сехаресва не само на децата, доминацията на кафето и популярността на чаяне оставят голямо поле за изява на другите топли напитки. Презпоследните две години бяха въведени редица топли напитки, коитокомбинират какао/шоколад с кафе, но те се рекламират и продават катокафе-специалитети и съответно допринасят за популярността само насвоята категория.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK