Концесиите на пристанищата тръгват отново

Транспортното министерство търси инвеститори за нов контейнерен и зърнен терминал на порт Варна

Инвеститори чрез публично-частно партньорство да изградят нови пътнически терминали на пристанищата Варна-изток и Русе, терминал за опасни товари и за обработка на контейнери на пристанища Варна-запад и порт Бургас, както и зърнен терминал във Варненското езеро.


Това предвижда националната стратегия за развитие на пристанищата, която транспортното министерство предлага на обществено обсъждане. Основната цел е да се привлекат товари, а стратегията е съобразена с генералните планове за развитието на портовете. Тя предвижда изместване на терминалите за обработка на насипни товари извън градовете. Пристанищата в градовете ще са пътнически и ще се оформят зони за отдих, както и строителството на специализирани терминали. До момента концесионирането на пристанищата беше блокирано заради написването на стратегията. След обсъждането стратегията трябва да бъде приета и от правителството.




Транспортното министерство до момента даде на концесия пристанище "Леспорт" във Варна на "БМ порт", но в момента текат съдебни спорове по нея. Преди две седмици беше подписан договорът за концесията на фериботния терминал Силистра - Кълъраш с "Минерал ин". Решението за строителството на нови съоръжения ще се взема от транспортния министър. Към обявената процедура за даване на концесия на строителството на терминала за опасни товари в пристанище Варна-запад" не беше проявен инвеститорски интерес.


През 2005 г. в морските портове са обработени почти 25 млн. тона товари. От тях най-голямо е количеството на насипните - 11 млн. т, и на течните - 9.1 млн. т. Контейнерните превози, които са обработени в морските пристанища, са над 1.3 млн. т, но според данни на транспортното ведомство при тях е най-големият растеж от 28% спрямо предходната година.


Като най-голямата заплаха за бъдещето на българските пристанища е конкуренцията на портовете в Констанца и Солун, се посочва в стратегията. Според експерти големи проблеми за бъдещето на пристанищата са ограниченото газене на плавателните съдове заради дълбочината на каналите и липсата на модерни съоръжения.


Стратегията предлага да се променят таксите за достъп до пристанищата и за ползване на акваторията, тъй като не отговарят на промените в закона, както и да се въведе система за качество и контрол. Според документа е необходимо да се определят регулаторните функции на пристанищните власти. Анализът показва, че националните пристанища изостават от международните тенденции за нарастване на дела на контейнерните превози за сметка на насипните товари. Предлага се още създаването на логистични центрове във Варна и Русе.




SWOT анализ



Силни страни


традиционен товаропоток


свободен капацитет


високо квалифициран персонал


добри сухоземни и жп връзки



Слаби страни


недостатъчна специализация на терминалите


незадоволително техническо състояние на съоръженията


стара организация на работа


неустановени държавни регулаторни функции



Възможности


завършване на реформата според стандартите на ЕС


нарастване на транзитните превози


концесиониране на пристанищните терминали


либерализация и конкуренция на пристанищните услуги


модернизация на инфраструктурата и техниката за обработка на товарите


развиващи се транзитни европейски коридори


усъвършенстване на системите за сигурност и безопасност на пристанищата



Заплахи


конкуренция на пристанищата Констанца и Солун


ограничено газене - 12.5 м във Варненския канал и височина 42 м


недостиг на съоръжения за отпадъци от корабоплавателната дейност


липса на инвестиции в нова инфраструктура и пристанищни технологии


незавършена реформа

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK