IBAN тръгна почти безпроблемно

Експерти очакват повече грешки заради два пъти по-дългия номер

Банките вече пуснаха новите образци на банковите формуляри, които съдържат новия единен стандарт за банковите плащания (IBAN). Не липсваха обаче и институции, които работеха със старите номера на сметките

© Георги Кожухаров

Банките вече пуснаха новите образци на банковите формуляри, които съдържат новия единен стандарт за банковите плащания (IBAN). Не липсваха обаче и институции, които работеха със старите номера на сметките



Без опашки пред банковите гишета и на пръв поглед спокойно премина първият ден, в който влезе в сила единният стандарт за банковите плащания (IBAN), показа проверка на "Дневник". Клиентите на институциите не бяха много повече от обичайното за този ден на седмицата. В понеделник беше първият ден, в който за валиден номер се приемаше само IBAN.


"При нас в клоновете е спокойно. При необходимост нашите консултанти обясняват и помагат на клиентите да получат своя IBAN номер или да попълнят необходимите документи", коментираха от HVB Bank Biochim/Хеброс банк. Без проблеми върви работата и в Юнионбанк, заявиха от институцията.


Като цяло един от сериозните очаквани проблеми е повечето грешни преводи заради допуснати повече грешки в изписването на двойно по-дългия (22 символа при 10 преди) IBAN в сравнение с досегашните номера.




Плащания на стоки и услуги с дебитни и кредитни карти, теглене от банкомат се извършваха почти навсякъде безпроблемно. Не липсваха неработещи банкомати, но това не е нещо необичайно дори преди въвеждането на IBAN.


Проблеми имаха най-вече компаниите и гражданите, които извършваха преводи. Въпреки добрата информационна кампания, която проведоха банките и БНБ, все още имаше хора, които не се бяха осведомили за новия номер на сметката на своя партньор или роднина, на който искаха да преведат пари.


Експерти предупредиха, че ако се въведе грешен номер, парите могат или да отидат на грешна сметка, или преводът им да закъснее. "Все пак се извършва двойна проверка, като се гледа не само номерът, но името на фирмата или лицето, което ще получава парите. Това ограничава възможните грешки", смятат още експертите.


Опашки и изнервени клиенти имаше единствено пред гишетата на банките, които все още изискват попълване на вносни бележки за всяка операция - плащане на кредит, внасяне на пари по депозит и прочие. Много от клиентите не знаеха за новия си номер, като очакваха да го получат от банковия служител. Това обаче означава редене два пъти на опашка, недоволстваха клиентите. Експерти обясниха, че е добре хората да отиват при банката, след като са записали своя IBAN от конвертора в интернет страницата на кредитната институция. При останалите банки, при които не се налага попълване на вносни бележки, повечето обичайни операции се извършаваха автоматично. В някои банки все още извършваха преводи със старите банкови номера. Не бе необичайна гледка да се раздават и стари бланки на вносните бележки.


"За да се оцени коректно ситуацията, е най-добре да минат поне два-три дни", коментираха банкови служители. На този етап най-сериозният проблем според финансисти е повечето евентуални грешни преводи заради допуснати повече грешки в изписването на двойно по-дългия IBAN в сравнение с досегашните номера.


До януари 2006 г. IBAN е въведен в общо 42 държави, като 10 от тях го използват и за вътрешни плащания. България е последната страна на Балканския полуостров, която въвежда този вид банкови номера. Клиентите от своя страна могат да проверяват номерата на новите си сметки освен в банковите клонове също и чрез телефонни линии, които доста банки откриха специално с тази цел. Конвертори, които автоматично показват IBAN номерa при въвеждане на стария номер на сметката, се появиха по интернет страниците на някои банки. Краен срок за получаване на IBAN номера няма, напомниха още от финансовите институции.

Ключови думи към статията:

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на petka
    *****

    Може би, но великата ДСК в малък български град - Стрелча спря нормалната си работа заради новите сметки още в четвъртък и до понеделник до обяд не е обслужвала клиенти. Нали разбирате, че това сериозно обърква плановете на някои от нейните клиенти.

  2. 3 Профил на иван
    *****

    аз имам дебитна карта в Биохим. Салдото по сметката не е променено от петък ? По телефона ми казаха, че всеки момент ще се реши проблема - вече втори ден.

  3. 4 Профил на Все още анонимен
    *****

    Ами първия ден мина спокойно, защото просто нито една банка напрактика не работеше :(

  4. 5 Профил на Касиер в банката
    *****

    Имаше:
    стари номера от 10 цифри + номер на банковия клон от 8 цифри + суифт код/адрес от 8 символа.
    Сега има: IBAN общо 22 символа букви и цифри.
    А сега смятайте каква е разликата.

  5. 6 Профил на Вили
    *****

    но никой не си го признава.
    След като преди седмица (петък 2 юни) през ePay са ми преведени пари и до ден днешен (седмица по-късно) още не съм ги получила, мислете за какво става въпрос.
    В моята банка ми обясниха, че не съм единствен случай, мнооого имало като мен, дето си чакали паричките.

  6. 7 Профил на IBAN
    *****

    БНБ разклати пръст на всеки счетоводен тръст,
    счетоводители и касиери, даже видните банкери
    ококориха учи и наостриха уши.

    Що е туй бе IBAN?

    Туй Наредбае е - не е шега, и фаталничка е тя!
    С таз 13-ка най отзад на съюза ни любим срочно ний да угодим.

    Питаш братче как така да да се сбориш със това?
    Много лесно бе брато - със програмче най-добро.

    Ей го тука, на пазара НИТ програмичка изкара
    вързана е с IBAN - пишеш, бришеш и печаташ - и наредбата прилагаш.

    Даже има екстри знай - с база данни е комай?
    Кеф ти справка за платежно, стига то е да е надеждно.

    Дебит, кредит по бюджет - с нея всичко е наред.

    Нищо братче няма фри щом се дума за пари!
    Телефона си дигни и на НИТ-а позвъни - 02 9580778.
    Имаш опция позната - браузера си отвори и
    адреса набери www.oditor.com

    Ние бърже ще ти дигнем , да те чуем, разберем,
    рограмчето да дадем.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK