Ръстът на пазара на перилни препарати ще се забави

Пет компании реализират над половината от продажбите

Омекотителите държат една десета от пазара на перилните препарати и бележат най-голям ръст за миналата година

© Юлия Лазарова

Омекотителите държат една десета от пазара на перилните препарати и бележат най-голям ръст за миналата година



Темпът на растеж на пазара на перилните и почистващи препарати през следващите няколко години ще се забави и причината е, че този сегмент достига своята зряла фаза. Това показват резултати от последното проучване на международната маркетингова агенция "Евромонитор" за развитието на пазара през миналата година и прогнозите за следващите пет години. Ръстът за миналата година е едва 3 на сто, сочат данните от изследването.


Въпреки въвеждането на нови продукти с подобрени функции и засилената рекламна активност най-често купуваните продукти - перилни и препарати за миене на съдове, отчетоха ръст под средния за пазара, обясняват от "Евромонитор". Ценовата конкурентност изигра своята роля, като ценовите равнища останаха почти непроменени.




За да увеличат продажбите и да засилят пазарните си позиции, всички основни играчи през миналата година подобриха и разнообразиха продуктите си, като пуснаха на пазара асортимент с добавена стойност. По този пример повечето перилни препарати в момента се предлагат с омекотител, без това да повиши цената на продуктите. За сравнение, допреди една-две години компаниите продаваха двата продукта поотделно. Комбинация между прах за пране и омекотител предлагат "Персил фрешнес" (Persil Freshness) със "Силан" (SIlan), "Ехо савекс арома терапи" (Exo Savex Aromatherapy), "Ариел фламенко" (Ariel Flamenco) и др. Омекотителите като цяло имат най-голям ръст на продажбите за миналата година в размер на 4 на сто в реална стойност. Въпреки това омекотителите държат само една десета от сегмента на перилните препарати. Водещите компании в сегмента, които най-активно развиват продуктите си, са "Проктър и Гембъл", "Хенкел България" и "Фикосота синтез", показва изследването на "Евромонитор".


Характерно за компаниите, които предлагат почистващи препарати за съдове, е, че наблягат на цената. Това включва и предлагането на концентрати, чиито реклами наблягат върху "положителния" ефект на продуктите върху домакинския бюджет. Фирмите в сегментите ароматизатори и грижа за тоалетната се насочиха към въвеждането на по-качествени продукти с подобрен аромат и различни начини на употреба. Добавяне на стойност към продукта бе стратегията и на производителите на полиращи препарати, се казва в анализа на "Евромонитор".


Пет компании държат над половината от продажбите в сегмента на перилните и почистващите препарати. Само една от тях обаче е българска - "Фикосота синтез". Останалите са представителства на чуждите компании - "Проктър и Гембъл", "Хаят България кемикъл", "Юниливър България" и "Хенкел България". Пазарът в България се характеризира и с това, че компаниите правят прекалено малко инвестиции в производство. Едва две компании произвеждат част от асортимента си в страната.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK