Хотелиери искат звездите да се обвържат с качеството

Представителите на бизнеса настояват задължителната категоризация да отпадне

Над 90 на сто от хотелиерите смятат, че категоризацията на българските хотели не е адекватна на изискванията за качество на туристическия продукт. Това е един от изводите в експресното проучване сред хотелиерите в страната, направено от Националния хотелиерски мениджмънт клуб.


Анкетата е направена сред близо 70 мениджъри в бранша. Сред тях са управителите на хотели като "Бистра и Галина" в Русе, "Скай уей" в София, туристическия комплекс "Ривиера" и др. Участниците в анкетата са от различни региони на България и затова може да се приеме, че тя има национална представителност, посочи Анастасия Панайотова от клуба на хотелиерите.


Почти всички от анкетираните са на мнение, че звездите трябва да се свържат с качеството на обслужването, а не само с материалната база. "Добрият обект се познава по посещаемостта. Всеки обект може сам да си постави звездите и да опише какво предлага, но клиентът оценява обслужването и удобствата. Звездите лесно се поставят, но трудно се задържат", е едно от мненията, изразени от участниците в анкетата. "Определено трябва да има система за категоризиране на обектите от туристическият сектор, но световната практика, а и вече нашият опит показва, че в България критериите са силно завишени и често нереални. В крайна сметка пазарът и клиентите са тези, които решават кой отговаря на желаната от търговеца цена и кой не", изразява мнението си друг участник в анкетата. Според мениджъра на "Скай уей" Алекс Обрешков оценяването на хотелите и определянето на коректната категория са възпрепятствани от това, че не се отчитат разликите между различните типове хотели. "Изискванията за ваканционни хотели на море и планина са различни от тези в градските хотели. Последните са ограничени в пространството по хоризонтала и вертикала. Без да споменавам имена и фирми, ще напомня, че някои наши петзвездни хотели нямат подземен паркинг и басейн, но то не е по вина на инвеститора. В центъра на древната ни столица, където копнеш, излиза паметник на културата", казва Обрешков.




Две трети от анкетираните искат категоризацията да е доброволна и да отпадне задължителният й характер. Останалите около една трета обаче настояват звездите да са задължителни. "Ако категоризацията беше доброволна, бих категоризирала обекта си, тъй като това оказва влияние на категорията и качеството на туристопотока. Според мен категоризацията трябва да е доброволна. В такъв случай обектите ще отговарят действително на изискванията за съответната категория", казва Людмила Ненкова от "Ривиера".


Темата с категорията на хотелите стана актуална, след като столичният хотел "Хилтън" след подновяване на категоризацията си получи три вместо пет звезди и заведе дело срещу Агенцията по туризъм. Същият проблем се появи и при други столични луксозни хотели. В резултат на това държавната агенция реши да промени наредбата за категоризация. Новият регламент се пише в момента.


----------


Националният хотелиерски мениджмънт клуб е създаден преди две години с идеята да обедини мениджърите на различни хотели в България. Сред учредителите на организацията са "Шератон София хотел Балкан", "Радисън САС хотел София", "Никми" АД, "ТурМаркетинг" ООД и още 17 юридически и физически лица с опит в туристическия отрасъл. Основните цели на организацията са да подпомогне подобряването на управленските умения на хотелиерите и ресторантьорите в България; на мотивацията както на управленския, така и на обслужващия персонал в цялата страна; на уменията на обслужващия персонал в отрасъла.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK