Борсата обмисля сегмент за малки компании

Бизнесът иска опростен режим за публичност

Българската фондова борса обмисля създаването на сегмент за малки и средни предприятия (МСП). Тя представи идеята си пред представители на компании, които приветстваха създаването му по време на семинар за възможностите за финансирането на иновационни проекти чрез фондовата борса, организиран заедно с Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия.


Сегментът за малки компании все още е на идеен етап, каза Радослав Желязов, директор "Емитенти и членство" на борсата. Той заяви, че до средата на 2007 г. се надява да има ясна концепция за създаването му. Все още се изучава опитът в тази област, като в процеса се работи и с Агенцията за малки и средни предприятия.


Идеята за този сегмент се базира на това да има по-добри възможности за малките и средните предприятия, като улесни достъпа им до алтернативни начина на финансиране, уточниха от борсата.




На семинара присъстваха високотехнологични компании, някои от които са получили финансиране от Националния иновационен фонд. Те приветстваха идеята за създаването на подобен сегмент, но според някои от тях трябва да са налице две условия - листването да е с опростен режим и компаниите да бъдат финансово подпомогнати поне на подготвителен етап.


За този сегмент ще бъдат разработени специални правила, тъй като не може да се прилагат същите изисквания за малки компании, както към компании от ранга например на Българската телекомуникационна компания, каза Панталей Карасимеонов, директор "Международни връзки, комуникации и маркетинг" на борсата.


Обмислят се облекчения за предприятия при създаването на подобен сегмент, допълни изпълнителният директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятие Станимир Бързашки. Според него това може да са облекчения в изискванията за разкриване на информация или в таксите за участие на борсата. От друга страна, според Бързашки правителството може да подкрепи подобни компании, като в рамките на консултантските схеми финансира например изготвянето на информационния проспект, задължителен при листването на борсата.


"Набирането на капитал през борсата безспорно е най-ефективният и евтин начин за финансиране спрямо цената на банковите кредити с всичките им усложнения", каза Петър Статев, председател на борда на директорите на "Смартком България" АД, предлагаща професионални телекомуникационни решения. "Въпросът е как борсата си представя правилата, дали те ще бъдат постижими за малките и средните предприятия", допълните Статев. Дружеството на Статев е обмисляло още преди семинара да набира на капитал през борсата, но него е направило, тъй като според него предлагане от 500 хил. лв. до 2 млн. лв. е малко за нашата борса и няма да привлече инвеститорския интерес.


Някои от участниците на семинара бяха леко скептични по отношение на инвеститорския интерес специално към иновационни компании, тъй като при тях няма реални материални активи, а технологични проекти, от чието реализиране зависи успеваемостта на предприятия. "Инвестор.БГ" беше първата компания, която направи първично публично предлагане на борсата не на база на активи, а на план за развитие на интернет проекти.


В процеса на зараждане на идеята за този нов сегмент борсата се е запознала с опита на Италианската фондова борса, където има изградени два сегмента - за средни и за малки предприятия, поясни Карасимеонов. За шест години сегментите включват над 100 предприятия, като изискванията за листването им са облекчени. Европейското борсово обединение "Юронекст" (Euronext) също има пазар за МСП, където присъстват близо 400 компании, допълни още той.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK