"Мобилтел" блокира преносимостта на номерата

Най-големият оператор отказа да приеме правилата, предвидени в закона

Най-големият мобилен оператор в България "Мобилтел" отказа да подпише правилата за преносимост на номерата от една мрежа в друга и така на практика блокира правото на абонатите да сменят доставчика на услугата, без да губят номера си, гарантирано им със закон от 1 януари т.г. Компанията публично обяви отказа си ден преди изтичането на крайния срок, в който трите мобилни оператора трябва да подпишат процедурата, изработена от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). "Глобул" и "Вивател" вече приеха правилата.


Срокът за облекчено преминаване от една мрежа към друга е записан в сегашния закон за далекосъобщенията и е свързан с ангажимента на България да изпълни европейската директива за предоставяне на универсалната телефонна услуга. Заради забавяне на преносимостта в мобилните комуникации и неизпълнение на директивата Европейската комисия вече е започнала процедури срещу няколко страни - членки на общността, сред които Полша, Чехия, Малта, Литва, Латвия и Словакия.


От КРС съобщиха за "Дневник", че проблемът с въвеждането на преносимостта на мобилните номера ще бъде обсъден на заседание на комисията още този четвъртък или най-късно следващата седмица. Според сегашния закон обаче комисията няма права да регулира пазара на мобилни услуги.




Основният аргумент на "Мобилтел", с който отказва да подпише процедурата, е "празнота" в сегашния закон. Според Николай Кичев, директор по регулациите в компанията, законодателят кратко и неясно е описал преносимостта и дори не е посочил кой орган има право да пише нормативни актове и да вменява задължения на операторите. Тези неясноти лишавали процедурата на КРС от задължителност, а самата комисия - от правомощия, в това число и да накаже "непокорния" оператор. Единствено новият Закон за електронните съобщения, който още отлежава в парламента, щял да запълни празнотите, коментираха от "Мобилтел".


"И сегашният закон съдържа европейската директива. В него има достатъчно основания за въвеждане на преносимостта и именно на тяхна база регулаторът издаде спецификациите", коментира за "Дневник" председателят на Центъра по право на информационните и комуникационни технологии Георги Димитров, специалист в областта на телекомуникационното право. "Няма законова празнота, напротив, има достатъчно основания услугата да работи", смята и директорът по регулациите на "Вивател" Павел Велчев.


"Европейската комисия налага санкции на държавите, които нарушават директивата за универсалната услуга, но това няма да стане веднага след 1 януари. Очаквам, че до шест месеца ще бъде направен преглед изпълнява ли България изискванията", прогнозира Георги Димитров.


От "Мобилтел" заявиха готовност да стартират предлагането на услугата веднага след приемането на новия закон, но с уговорката, че процедурата е сложна технологически и изисква повече време. "Дори законът да бъде приет февруари или март, не може да се гарантира, че преносимостта ще се въведе още от следващия месец", коментира Кичев. По думите му процедурата изисква да се променят 23 работещи процеса и 12 технологични системи като системата за тарифиране, платформата за предплатените карти, центровете за SMS, кол-центровете и т.н. Кичев допълни, че компанията е предвидила в бюджета си 10 млн. евро за въвеждане на преносимостта. Той цитира проучвания на чужди консултантски фирми, според които внедряването на процедурата за прехвърляне на мобилните номера отнема средно 29 месеца. Според Кичев почти всички европейски държави не са спазили сроковете, средното забавяне е около 9 месеца и нито една страна досега не е понесла санкции за закъснението си.


Николай Кичев все пак прогнозира, че преносимостта на мобилните номера ще се въведе в България до края на 2007 г. 1 януари 2007 г. е записан като срок за предлагане на услугата и във все още неприетия законодателен акт.


От "Мобилтел" смятат, че сегашната процедура за преносимост на номерата съдържа много противоречия, които трябва да се отстранят. "Конкурентите ни искат да стартират прибързано, за три седмици, без тестване, без уговаряне на елементарни процедури за сигурност на данните, по примитивен начин. Ръчно писане и изчисляване на фактури, прехвърляне на личните данни на абонатите по факсове и електронна поща няма никъде по света", така Николай Кичев описа одобрения от другите двама оператори старт на новата услуга. По думите му, ако преносимостта тръгне по този начин, ще създаде само проблеми за абонатите.


От "Мобилтел" разглеждат задължението за преносимост на номерата като индивидуално за всеки оператор. "Ако два оператора анонсират, че са готови да започнат процеса, те са задължени да го направят и не могат да се оправдават с невъзможността на третия", коментира във вторник Кичев. Според него това е възможно да стане чисто технологично. В процедурата на КРС обаче изрично е посочено, че тя влиза в сила след подписването й и от трите действащи оператора. Още през декември "Глобул" и "Вивател" обявиха, че няма да започнат да предлагат преносимост сами, без "Мобилтел", дори да са готови.


Одобрената от КРС процедура, по която трябва да се извършва преносимостта на номерата, е изготвена на основата на предложенията на "Глобул" и "Вивател". "Мобилтел" не е представил свой вариант и не участва на срещата в края на миналата година, инициирана от регулатора. В процедурата на КРС е фиксиран 10-дневен срок, в рамките на който абонатът трябва да бъде прехвърлен от единия към другия мобилен оператор. "Глобул" и "Вивател" са се споразумели операторът, при който отива абонат, да не плаща такса на стария. В подписаната процедура обаче не е посочено дали абонатите ще плащат такса, за да запазят номера си, отивайки при друг оператор.


Още през лятото на миналата година "Мобилтел" атакува в съда приетите от КРС функционални спецификации за преносимостта, които са рамката за осъществяване на тази услуга. Операторът поиска и да се спре изпълнението на процедурата, което бе отказано от Върховния административен съд. По същество жалбата на "Мобилтел" обаче все още се разглежда.

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите.

  2. 2 Профил на Оня с коня
    *****
    Неутрално

    Всяка държава, която има претенции, че на нейната територия функционира някаква система за защита на потребителите трябва да санкционира оператора, работещ срещу правата на гражданите

  3. 3 Профил на ataka vorever
    *****
    Неутрално

    От няколко месеца съм напуснал "М-тел".Гадовете 45 дни какво ли не правиха да ми попречат да си прекратя договора с "М-тел".Два пъти водих и адвокат с мене.И пак "забравили" да ме изключат след като предизвестието ми по договора изтече.Сега съм вън от системата на "М-тел" и съм изключително доволен.

  4. 4 Профил на 777
    *****
    Неутрално

    Ако регулаторният държавен орган е на мястото си,трябва да следва незабавна подобаваща /НА ЕЖЕМЕСЕЧНАТА ИМ МНОГОМИЛИОННА ПЕЧАЛБА/ санкция.
    Напуснах Мобилтел веднага след като се появи алтернатива,тъй като няма по-гнусно и перверзно отношение към потребителя от това от позицията на монополиста и рекетьора.
    МОБИЛТЕЛ-БГ Е НАЙ-СКЪПИЯ ОПЕРАТОР В ЕВРОПА - Феноменално високи цени - все едно че говориш със САЩ или Япония . Откакто съм извън Мобилтел/като корпоративен клиент- с 12 бр.поста/ ,сметките ми са 2,5-3 пъти по малки

  5. 5 Профил на Брюксел
    *****
    Неутрално

    Кой ти е... законите в тая страна?

  6. 6 Профил на обикновен
    *****
    Неутрално

    Ще видите ,че Мобилтел е не просто най-скъпия , а е ужасно скъп мобилен оператор.
    Но не е луд този който яде баницата...
    Що се отнася до официалната страна на въпроса - ДЪРЖАВАТА АКО Е НА МЯСТОТО СИ ТРЯБВА НЕЗАБАВНО ДА САНКЦИОНИРА "МОБИЛТЕЛ" - надявам се,нищо че собствеността формално се губи някъде из Австрия, че все пак не са по-силни от българската държавата

  7. 7 Профил на анонимен
    *****
    Гневно

    мръсни и гадни копеленца, ще разтакават нещата докато могат за да доят колкото може повече!!!!!!!!!!!!

  8. 8 Профил на hitreshko
    *****
    Неутрално

    Ne moga da dochakam momenta kogato shte moga da se prehvurlia kum drug operator. Tova sus zakona e tupo opravdania - zabelezete che opravdaniata sa sushto taka svurzani i s tehnichesko vreme - samo da vuvedat zakona i ot nai-goliam operator mtel shte posledva mobikom..

  9. 9 Профил на von dzerzhinsky
    *****
    Неутрално

    Всички по-горе изказали се, са прави най-малкото в едно - Бойкот! М-тел е една от най-непрофесионалните компании, които съм виждал. Отношението към клиентите е като на бирник към длъжник. Цените...без коментар. Избива ме на комунизъм, на национализация! БОЙКОТ!

  10. 10 Профил на Адвокат
    *****
    Неутрално

    Държавни чиновници пишат недостатъчно ясен закон, частниците го проучват добре, виждат че няма достатъчно сериозни санкции и решават да не го спазват. Целта очевидно е протакане, от което ще се спечелят милиони. Много им дреме ,че накрая може и да загубят някое дело или да платят 10 000 лева глоба както стана с "Енергото".

  11. 11 Профил на Мтел
    *****
    Неутрално

    Вие си имате най-силния коз - просто си сменете оператора. Има и други оператори. Като ви слуша човек как циврите, ще реши, че по закон сте задължени да плащате месечни такси на Мтел.

    Преносимост на номерата - дрън, дрън. Вадиш един нов номер при дру оператор, записваш гласова поща на стария известяваща за смяната, плащаш още няколко месеца на стария, да се ориентират хората и готово.

    Това поне е лесно и не толкова скъпо начинание.

  12. 12 Профил на Виктор Цой
    *****
    Неутрално

    Мобилтел е отвратително предприятие, сравнимо с операторите в ОНД. Сами си гонят клиентите ~ пада им се. Напускайте Мобелтел, дами и господа! Какъв е проблема?

  13. 13 Профил на Anti-monopoly
    *****
    Неутрално

    Четох за инициативата пет цента и за проблемите, които създава Мобилтел. Блокират всички СМИ защото ги държат с рекламни договори. Затова решението е в самоорганизацията fivecents.blog.bg Мобилтел държат КРС и Върховния административен съд, с което могат да блокират всяко решение в тяхен ущърб. Освен това в Парламента държат на повод достатъчно депутати за да "забавят" колкото им е необходимо промени в Закона. Решението - натиск и масов отлив от Мобилтел

  14. 14 Профил на МММ
    *****
    Неутрално

    Ами тези симпатяги от МТел знаят твърде добре защо протакат нещата. Просто доста хора ще се прехвърлят към другите оператори. И не че сега не могат и не го правят това нещо много хора,но не са малко тези, които искат да си запазят номера.
    А силните времена на МТел отдавна минаха,макар че все още скубят здраво абонатите си. Но всяко нещо с времето си все пак. И всяко нещо има край,нали, Мтел?

  15. 15 Профил на Поп Кръстю
    *****
    Неутрално

    Прерадостно е туй единодушие в чатовата механа. Да видим колко ще напуснат кочината. Аз го направих преди години от съмнение, че МТЕЛ надписва зверски и просто от любов към пазарната интрига. Но сега е време за мъст. При това ми се струва, че ГЛОБУЛ дава по-добро качество на връзката. Май че техниката им е по-съвременна. Някой, който разбира да каже нещо по този въпрос. Хай на Балкана! Бунт, на оружие!

  16. 16 Профил на Tzapata
    *****
    Неутрално

    Напълно верно е, че Мтел надписват сметки и за тва се кбогувах с тях преди 5 години. Чесно казано преносимостта на номерата не ме касае. Глобул се справят 5 години вече и не смятам да се махам. Въпреки че познавам някакъв си директор в Мтел, мога да им кажа да вървят по дяволите))))

  17. 17 Профил на Bobi
    *****
    Неутрално

    Ako deistvitelno tova pravo e zapisano v zakon, to togava vseki potrebitel moje da sadi mobiltel, ako te vazprepaitstvat prenosa na nomer...

  18. 18 Профил на The One
    *****
    Неутрално

    И къде тук е Комисията за защита на потребителите, която с охота пляска глоби на продавачките на пуловери, защото на етикета не пишело в коя част на Китай точно е изработена стоката? Могат поне по пет пункта да ги притиснат! Но не, Бате Батков и бате Миша са тук, яко хванали юздите!

  19. 19 Профил на бивш потребител на м-тел
    *****
    Гневно

    За всички медии М-тел е "бащицата" и "Батков и Миша са тук,яко хванали юздите",защото "много обичат българский народ".

  20. 20 Профил на Глобул
    *****
    Гневно

    м-тел не само са по-силни от българската държава ,но и отдавна са я изкупили.
    Цяла империя си е изградил Чорни тук.
    "Троянският кон в ЕС" за руснаците.

  21. 21 Профил на ГЛОБУЛ
    *****
    Неутрално

    M-Tel Какво е това???На Мобилтел ползавам само служебни GSM .Имам личен на Глобул и съм много доволен.Коректни са ,не надписват сметки и нещо много ВАЖНО имат по-добро покритие от на Мтел,и аз не вярвах но се уверих.Бойкот на гадовете от Мтел!!
    махайте се от там докато е време.
    П.П Те при тях май само Корпоративни клиенти останаха,дето плащащ по 5-10000 лв за разговори на месец,а уж имали безплатни минути.
    хахахаххахаха

  22. 22 Профил на абонат
    *****
    Неутрално

    От тези мнения личи че са писани от хора които хал хабер си нямат от мобилни комуникации.като може да се пренася номера защо са ни нужни оператори.Закона да определи фиксирани цени на мобилни услуги като в старото тоталитарно минало.Мобилтел са прави да не го правят поради няколко причини.Всеки е свободен като не му харесва оператора да си закупи карта от друг и да си говори.да не забравяме че мобилтел предлагат много по европейско качество на услугите.техен абонат сам от 7 години и до ден днешен не сам имал надписана сметка.тези които плачат за надписани сметки са леко заблудени като искат да говорят и по възможност да не плащат и тези хора в европа няма да ни приемат.Глобул са фирма която от желание за повече клиенти бави активациите с повече от 1 седмица,не променя програми по 2 месеца и трябва да им се явищ седмица преди засичането,между другото не се знае и кога са им засичанията.Да не говорим за лимитите,изключват през нощта.Относно Вивател те са обречени да са последни в класацията.Техните абонати са най-големите тарикати които дължат на другите оператори колосални суми.Но да се върнем на преноса на номера.Абонат на предплатена карта които зарежда 1 ваучер на 2 месеца му е много важен номера и се прехвърля в друг оператор.въпросът е новият оператор каква полза ще има да му запазва номера.като за него ще бъде по-лесно да му даде нов номер.да му пази конфиденциалност и така нататъка.
    В едно изречение номерата не трябва да се пренасят българинът не дорасъл за това.Той ще спекулира и от всяко нещо се опитва да извлече "кяр"
    Поздрави и бъдете клиенти на Мобилтел няма да вгрешите.

  23. 23 Профил на Rrrr
    *****
    Неутрално

    Австрийците открито оставиха рушветодаващата маша на Майкъл Чорни - Тодор Батков. Срещу това сделката им с М-тел вдигна значително печалбите на целия Австрийски телеком. Абе кво става тука? Егаси европейската компания - дава рушвети през адвоката на известен престъпник, който е и техен адвокат! за да им прави заслон от конкуренцията и съответно да реализира свръхпечалби.

    Четвърти и пети мобилен оператор!

  24. 24 Профил на Мол
    *****
    Неутрално

    Бях го писал някъде другъде, тук ще го напиша пак:

    От деня, в който МТел е отказал да подпише процедурата за преносимост на номерата, държавата трябва да започне да и налага глоба: по един процент от годишният оборот ДНЕВНО, докато не подпише. По подобен начин Европейската комисия "оправи" тарикатите от Майкорсофт.

    .

  25. 25 Профил на and bribes
    *****
    Неутрално

    Austria is not an advance market economy and has no experience in telecoms etc.. but most of low level EE money laundering is based in Austria this explains the fun with M-whatever and other wonders of Bulgarian Austrian links.

    Anyhow, number transfers are possible every where but incl in Austria, this seems as local BG tuning of "numbers transfer practice".

  26. 26 Профил на Globul
    *****
    Неутрално

    Aбе приятелю като си толкова наясно с нещата в мобилните оператори що не си направиш
    Четвърти мобилен оператор ааааааа?Кво му е добре на Мтел кажи?
    Отностно засичанията на Глобул-те с със години напред в това отношения спрамо Мтел
    аз от 4 години съм при Глобул и не съм имам проблем,Когато бях при Мтел се отнасят с теб като животно много кратно съм се карал с тях в офисите им заради отношението към клиентите ,а това прави впечатление на хората повярвай ми?
    това ли им е Европейското отношение бе приятелю? и другото вярно е че Мтел се крепят на Бизнес клиентите си и знаеш ли защо? защото те имат тези Мобилни Номера още от създаването на Мтел! затова знаеш ли за един Бизнес колко е сложно да си смени всичките номера в групата ,че служителите му трябва да ходаят с 2 GSM ,докато клиентите му свикнат с Новите номера? товеа е изключително неприятно.
    Заради това именно Мтел бавят Преносимоста, защото 50% от Бизнес клиентите им ще избягат.Това е истината но хората не го знаят това.
    Успех на всички!

  27. 27 Профил на ЛУД
    *****
    Гневно

    ИДВА И ВАШИЯ КРАЙ МРЪСНИ МТЕЛ-ГОВЕДА-ВСЕКИМО СВОЕТО!!!!

  28. 28 Профил на Павел
    *****
    Неутрално

    Какво се чудите? За 1/10 част от баницата, която ще изпуснат МафияТЕЛ кмет убиват, та те няма да се направят на утрепани. От както се появи VIVATEL съм техен клиент и съм много доволен. Както казва Милен Цветков "Имате копчетата на дистанционното - сменете канала". Слава богу вече и това е възможно. А Мобилтелци да духат супата!!!

  29. 29 Профил на Разобличител
    *****
    Гневно

    Технологично преносимостта е едно забавно и дребно упражнение за няколко програмиста разпръснати по наличните оператори! Причината е в GSM стандарта и спецификациите му, които могат лесно да се намерят в интернет. Та там е записано следното: Идентификацията се извършва по един единствен критерий - идентификатора на сим картата, който е уникален!
    И то се изразява в написването на софтуер който просто прехвърля идентификаторите на сим картите от един оператор към друг. Тази първа стъпка изисква огромната за българските мобилни оператори инвестиция, изразяваща се в плащането на заплатите на тези и без друго наети от тях на щат програмисти за 2 до 3 седмици.
    Следващата стъпка е оператора който приема номер да го впише в базата си данни, действие което без съмнение ще извърши с най-голямо удоволствие и за максимално кратко време. А оператора който губи номер ще трябва да го деактивира от базата си данни и да даде потвърждение към приемащия че номера е деактивиран. Тази втора стъпка е базова за GSM стандарта и е включена в базовото оборудване, така че никаква инвестиция тук не е нужна, освен в желанието да загубиш нещо но и да спечелиш, ако с досегашната си дейност го заслужаваш разбира се.
    Всички други стъпки са вътрешно административни и касаят организацията която те имат. Но познавайки работата на ИТ отделите им, не мисля че там има кой знае какво да се прави и следователно няма да изисква почти никаква инвестиция, защото това е рутинна дейност.

    Та за компанията собственост на чорни (и не ми казвайте че не е така):
    Стига са се правили на супер важни и защитаващи правата на клиентите във вселената. Точно мтел да го прави е най-малкото неуместно, да не споменавам подобна наглост какви чувства предизвиква в мен.

  30. 30 Профил на абонат на М Тел
    *****
    Гневно

    Така правят всички тарикати,които не искат да дават пари.После эа оправдание М Тел били некоректни.Пълни глупости.Поне не лъжете другите честни хорица.

  31. 31 Профил на Рабиращ и замислящ се по-подробно
    *****
    Любопитно

    До Разобличител

    Мойто момче, лесно се регистрива IMSI в новата друга централа, но я помисли малко за таксуването на тези, които го търсят. Помисли малко, за тези които му пращат съобщение, в коя централа ще отиде. А когато е в роуминг, към кой оператор ще го търсят.

    Не се прави така, дава се нова SIM карта с ново IMSI на новия оператор, към кято се "закача" стария телефонен номер.

    Следвашия път се замисли малко пвоече, а може и да попрочетеш за процедурата по number portability.

    и до Всички останали ... ЗАМИСЛЕТЕ СЕ ...

    Имам 1 карта на Мтел (на мсечна такса) и 2 карти на Глобул (на мсечни такси) + на Вивател (предлатена).

    1. Глобул
    въвеждат от месец и половина нова система за таксуване, незнам как ги смят, но фактурите идват с ужасно закъснение. Първичт месец имаше разминавания с таксувани минути от групата. После още две седмици я преизчисляваха. Сега ще видим втория месец.

    2. Колко време активитат нова карта ... ако стане до 1 седмица си щасливец.

    3. Слагат някакъв измисен кредитен лимит, който недай си боже пресрощиш и ти спират картата. Дори да внесеш депозит после два дни нямаш телефон докатоне не ги потърси поне два пъти да ти я псунат.

    4. Същатото е и забавянето при пускането, ако случайно пропуснеш да си платиш сметката с срок.


    Вивател
    Не могат да осигурят портативност за собствените си клиенти: Клиент на предплатена карта не може да го направят на месечни такси като му запазят номера и обратно.


    А били готови и подсписали договора за преносимост, еле МТел не искал.

    Не защитавам МТел, но не искам всеки месец да си проверявам ред по ред сметките на всеки телефон дали някъде не е объркана ... поради набързо скалъпена преносимост.

    Поздрави,
    Рабиращ и замислящ се по-подробно





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK