Греъм Брус*: Невъзможно е интернет да измести радиото като медия и рекламен канал

Греъм Брус*:  Невъзможно е интернет да измести радиото като медия и рекламен канал

© Дневник



Преди да заеме сегашната си длъжност, Греъм Брус е бил на мениджърски позиции в няколко британски радиовериги - "Джи кеп медия", "Екс ФМ", "Чойс ФМ" и "Кепитъл голд". От 1997 до 2000 г. Брус е ръководел корпоративната стратегия за развитие на "Кепитъл радио". В началото на кариерата си той е работил в поделението за медии и реклама на одиторската компания KPMG.


------------------------------------


Какво е бъдещето на радиото? Коментира се, че е сред традиционните медии, които се борят в почти загубена битка с интернет.




- Радиото има сигурно бъдеще. Наши изследвания сочат, че в момента в голяма част от страните около 80-90% от населението слуша някоя радиостанция. Дори в държавите с най-високотехнологично равнище има незначителен спад на слушаемост. В сравнение с другите традиционни медии радиото най-малко се влияе от цифровизацията и е почти невъзможно да бъде изместено.


Какво представлява съвременното радио? Според вас какви промени са нужни, за да посрещне то предизвикателствата на XXI век? Как радиото ще задържи своите слушатели?


- По принцип съвременните радиостанции се променят постоянно и така посрещат очакванията и исканията на своята аудитория. Силата на медията се крие в умението да рефлектира спрямо случващото се и да е актуална всеки час, всеки ден. Това е една напълно жива и гъвкава медия. Радиото има способността да е адекватно спрямо промените в поведението на аудиторията, умее да балансира измежду новите музикални канали, интернет и нищо от съвременните технологии не му е чуждо - съвсем на място ги внедрява и вече са факт подкаст услугите, комуникацията с sms и всички други възможности, които предлага модерният свят.


Как ще коментирате обвиненията на рекламните специалисти, че радиостанциите в България нямат ясни формати, което пречи на рекламодателите да разберат каква аудитория биха достигнали чрез него?


- Не мисля, че това е така. Не мога да отговарям от името на всички радиостанции, но ако вземем за пример радиостанциите, които "Ес Би Ес броудкастинг" притежава в България, ще видите, че има три много добре диференцирани формата - "Веселина" излъчва попфолк музика, "Витоша" - световна хитова музика, а "Атлантик" пуска широк микс от музика за по-зряла аудитория. Стремежът ни е да наложим тези марки и да разширяваме веригите им. Това беше и причината да предприемем последните рокади на притежаваните от нас радиостанции в Пловдив - обединихме "Ритмо" и "Веселина", които излъчват сходна музика, и освободихме честота за стъпването в града на още една наша радиостанция - "Атлантик", която за първи път излезе от София.
Други радиостанции също имат своите позиции в пазарите и таргетите. Това е в интерес на слушателите, рекламодателите, а също и на компаниите, които се стремят да имат портфолио, което включва медии, обединяващи различни слушателски групи.


Мислите ли, че през тази година ще има отдръпване на радиорекламата?


- България все още се намира в условия на растеж на радиопазара и виждаме потенциал за развитие през следващите години.


Какви са плановете ви за развитие на радиостанциите, които вече притежавате в България?


- Намеренията ни са да създаваме по-атрактивни, интересни и забавни радиостанции за слушателите, като изследваме какво искат те и го внедряваме. Амбициите ни са да се превърнем в лидер сред търговските радиостанции в България.


Какво ви привлича в българския медиен пазар като инвеститор?


- Ангажирали сме се с инвестиции в Централна и Източна Европа и вярваме, че българската икономика ще има растеж през следващите няколко години, рекламният пазар ще се разраства дори по-бързо от икономиката, а радиорекламата ще се увеличава.


Не ви ли тревожи конкуренцията от толкова много радиостанции в България?


- Съревнованието е нещо хубаво за слушателите и рекламодателите и в много голяма степен за радиата, защото така те дават най-доброто, на което са способни, и попадат в условия с високи изисквания. Сигурни сме в успеха си на този пазар.


Какъв пазарен дял се стремите да постигнете след първата година в България, измерено в рекламен дял и аудитория?


- Не коментираме какви са конкретните ни цели, най-общо - стремежът ни е да бъдем лидер на пазара.


Възнамерявате ли да придобивате други медии?


- Засега наблюдаваме събитията, които се случват в България по отношение на медийния пазар. Но за такива намерения не мога да коментирам.


Може ли да направите сравнения между нивото на радиобизнеса в България и този в Западна и Централна Европа?


- България се развива в силно конкурентна среда, точно както в Западна и Централна Европа. Виждаме голям потенциал в развитието на радиобизнеса.


Кои са най-силните характерни черти за радиото като медия?


- Радиото притежава много силни такива. Основните са, че достига до хората в съответното време на съответното място и има възможност за обратна връзка. Освен това радиото оказва влияние върху другите медии и дава изключителни възможности за прокарване на посланията на рекламните кампании. То по много бърз начин реагира на събитията, т.е. притежава изключителна гъвкавост. И не на последно място, радиото се възприема като приятел и отделните марки могат да разчитат на връзките, които се изграждат със слушателите за по-пълноценно възприемане на кампаниите.


Има ли медия, която ще изпадне от пазара?


- Едва ли в близкото бъдеще ще се случи нещо такова. Според мен рекламодателите ще използват микс от медии за своите кампании. Трябва да отбележа, че радиото ще бъде основен играч и занапред.


--------------
*вицепрезидент на радиозвеното на "Ес Би Ес броудкастинг"

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK