Топлото време свали цените на хотелите в зимните курорти

Инвеститорите обаче не бързат да купуват, очаквайки нов спад

Топлото време свали цените на хотелите в зимните курорти

© Николай Дойчинов



Топлото време доведе до увеличаване на офертите за продажба на хотели и ваканционни комплекси в трите големи български зимни курорта, като цените варират от 630 до 1.2 хил. евро/кв.м. Това показва справка в сайтовете за имоти, в които има публикувани над 70 предложения. Никак не е сигурно дали ще се появят платежоспособни клиенти въпреки занижените цени, коментират от портала imoti.net. Според анализаторите на сайта сериозните купувачи засега се въздържат в очакване на още по-ниски цени. Възможно е да се получи бум на продажбите на хотели след март-април, прогнозират още от imoti.net. Основната причина за това могат да бъдат бъдещи фалити за тези, които строят обектите си на кредит. Според Пепа Астинова, управител на пиринския офис на "Виктория инвест", засега инвеститорите нямали проблеми с изплащането на заемите. Безпокойството им идвало по-скоро от безснежната зима, както и прогнозите за бъдещето на зимните курорти в Европа.


Най-много са офертите в Банско, където в момента се предлагат 55 хотела за продажба. Около 10% от офертите са били подадени в дните между 20 и 22 януари. Нормално е най-много предложения да има в Банско заради мащабното строителство, несравнимо с другите курорти, коментираха брокери. Продават се както фамилни хотели от 300 кв.м, така и комплекси с хотелска и апартамента част от близо 6 хил. кв.м. По-ниските цени са за отдалечените обекти от началната станция на лифта, коментира Астинова. Горната граница от 1.2 хил. евро/кв.м пък се иска за обзаведени и вече работещи хотели и заведения в курорта. В цената влиза пълно обзавеждане не само на стаите и апартаментите, но и на ресторантите, СПА комплексите и лоби баровете, които са в рамките на хотелите.


За Пампорово предложенията са около 15, като средната цена е около 650 евро/кв.м. По-голямата част от предложенията са за апартаменти във ваканционни комплекси на цена от 800 до 1.1 хил. евро/кв.м. Продават се както отделни апартаменти, така и целите комплекси. Фамилни хотели от 300 - 400 кв.м, отдалечени до десетина километра от ски съоръженията, се предлагат и на цени от 480 евро/кв.м. Исканите цени за ваканционните апартаменти в курорта до Смолян са по-високи от подобни в Банско, защото строителството е по-малко, коментира управителят на агенция "Форос" Добромир Ганев. Според него някои от инвеститорите в Пампорово силно надценявали обектите си. Проблемът на Пампорово е, че все още не е добре познат в чужбина както Банско и затова там продажбите вървят по-трудно.




За Боровец в сайтовете за имоти има само една оферта за продажба на къща от 450 кв.м на три етажа за 125 хил. евро. Според описанието тя се намира на 12 км от курорта. Преди две седмици имаше обява и за продажбата на хотел от 1.2 хил. кв.м за 605 хил. евро в самия курорт, но вече е свалена от сайтовете.


Продажбата на големите обекти е трудна, защото общата цена за огромната квадратура надхвърля 7 млн. евро, въпреки че за квадратен метър се получава изгодно, смятат от imoti.net. Тенденциите в световния туризъм през последните години показват предпочитание към по-малките хотели и ресторантчета, които предлагат възможност за романтика и уединение. Големите хотели с разгъната площ от 6 хил. кв.м и 200 души почиващи все по-малко се предпочитат. Такива обекти привличат главно европейски туристи със средни и по-ниски доходи. Така че стремежът да се строят все по-големи хотели с цел по-бърза и по-висока печалба може и да изиграе лоша шега на собствениците, посочват от imoti.net.


------------------------------


Туристическият бранш е недоволен от факта, че диференцираната ставка за ДДС от 7%, която е заложена в новия Закон за данък върху добавената стойност, е само за основните туристически услуги, а не върху комплексната услуга. Това разделяне може да накара някои от туристическите компании да преминат в сивия сектор, обяви председателят на Съюза на българската туристическа индустрия и мениджър на "Феста холдинг" Петя Славова на семинар, посветен на ДДС в туризма. Мнението й потвърдиха и други компании от бранша и най-вече представителите на туроператорите, за които диференцираната ставка в повечето случаи не е в сила.


Намаленият ДДС важи за хотелиерите, които предоставят основната туристическа услуга - настаняване, хранене и транспорт. Хотелиерите ще облагат цената с по-ниска ставка в случаите, когато предлагат услугата през туроператор на крайните организирани клиенти.

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на хх
    *****
    Неутрално
  2. 2 Профил на j
    *****
    Неутрално
  3. 3 Профил на Niko
    *****
    Весело
  4. 4 Профил на очевидец - О|О
    *****
    Неутрално

    Първи пример е Унгария, която прави опит с развитието на Конферентен туризъм и удря на камък, втори опит Испания с печалните последствия от масовите курорти, когато в България се правиха още първите големи хотели на Слънчев Бряг и Несебър, хората от строителният бранш много добре знаеха всички капани от големите инвестиции, но инвеститорите понеже имат много пари и малко пипе се явиха като едни благодетели за общинската администрация, строителите, архитектите, други изпълнители и в последствие за министрите, всички тези хора обичат инвеститорите с мръсните пари, защото плащат в кеш, каква по голяма манна небесна от това, и така прогнозата още когато се продаваха къщи на село за по 3000 лв. беше за голям валеж на пари, и вярно сега вече има много архитекти и строители милионери, за инвеститорите, не знам какво да кажа, те са най-различни хора помогнали в разграбването, най-общо казано хората които направиха милиардерите си направиха и по едно хотелче за черни дни, най-лошото което може да стане от тук нататък е да продължат да валят и руските мръсни пари, защото строителното лоби не бърза да затваря кепенците, тъй че борбата между HOMO ENVIRONMENTALIS и HOMO CONSUMALIS ще бъде безмилостно жестока в последните 10 години до края на всички блянове и мечти за благоденствие и благополучие на човека.

  5. 5 Профил на марсианец
    *****
    Неутрално

    Споко, марсианците ще изкупят всичко.

  6. 6 Профил на Мутра
    *****
    Неутрално

    Мутренските зимни и морски курорти, както се очакваше ще фалират, а след това и мащабното мутренско строителство в София, Варна, Пловдив!
    Тенденциите в световния туризъм през последните години показват предпочитание към по-малките хотели и ресторантчета, които предлагат възможност за романтика и уединение. Големите хотели с разгъната площ от 6 хил. кв.м и 200 души почиващи не се предпочитат.

  7. 7 Профил на Хуниан
    *****
    Неутрално

    Още преди да започнат да строят, големи хотели, те вече са се подсигурили с някое забравено от Бога село, ловна, рибарска база или нещо друго, което да предлага романтика, а и винаги могат да изкупят на бързо 10-20 села и да развият екологичен туризъм. Глупаците са тези които си купуват апартаменти в момента и си продават земята на село (това е прогноза същата като тази преди 5 години, но на малко хора главите им могат да усмислят това)





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK