КЗК глоби носители на авторски права

Наложени са 13 санкции за общо 130 хил. лв.

Дружествата за колективно управление на авторски права трудно събират таксите за българските и чуждите създатели на музика и филми

© АСЕН ТОНЕВ

Дружествата за колективно управление на авторски права трудно събират таксите за българските и чуждите създатели на музика и филми



Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е наложила общо тринайсет санкции от по 10 хил. лв. за злоупотреба с господстващо положение на дружествата за колективно управление на права, съобщиха в понеделник от антимонополната комисия. Актове са съставени на "Музикаутор", "Филмаутор", "Театъраутор", AGICOA (Женева), EBU - кабелно координиране (Майнц-Лерхенберг) и VPRT (Кьолн). "Музикаутор" е единственото сдружение на територията на България, чрез което може да се предостави право за използване - препредаване по кабел, на репертоара на самата "Музикаутор", "Филмаутор", "Театъраутор", AGICOA, както и за всички телевизионни програми, които представляват EBU и VPRT. Комисията е постановила прекратяване на нарушението и изисква страните да я уведомят за предприетите мерки в тримесечен срок.


Повод за решението е станала жалба на три софийски кабелни оператора - "Евротур Сат ТВ" АД (сега "Естнет"),"Евротур Релакс Сат ТВ"ООД и "Аракс кабел"ООД. Проучването на КЗК е установило, че дружествата за права са наложили еднаква цена за всички програми, предлагани на кабелните оператори, като размерът й бил формиран по неясни и необосновани критерии. Според становището на комисията "Музикаутор" е изисквало от кабелните телевизии да попълват отчетни карти за препредаваните програми на всеки три месеца, а съдържанието им надвишавало необходимата информация, която се отнася до разпространяваните телевизионни продукции. Това нарушава както конфиденциалността на търговската дейност на молителите, така и интересите на останалите доставчици на права, смятат от КЗК.


"Става дума за злонамерено деяние от страна на трите кабелни оператора, които ни обвиниха неоправдано в монопол и така искат да дестабилизират дружествата", каза пред "Дневник" изпълнителният директор на "Музикаутор" Цеца Евтимова.




Според нея кабелните телевизии не оспорвали срока от 3 месеца за справките, който бил законен, а по-скоро отчетните форми. Колкото до изискваните от дружествата цени, Евтимова заяви, че до края на 2006 г. операторите са плащали по 5 ст. на програма на всеки абонат. "Като се има предивид, че кабелните оператори купуват средно между 3 и 7 програми от пакета на "Музикаутор", средната месечна цена на абонат е 35 ст., обясни Евтимова.


"Евротур Релакс Сат ТВ" пък са подали жалба срещу отказа на дружествата да сключат с тях договор за цифрово препредаване. Евтимова заяви, че имат обосновано обяснение за отказа си и допълни, че със сигурност ще обжалват решението на КЗК.

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Автор
    *****
    Неутрално

    В самата концепция на авторското право за пожизнено "цоцане" от нещо, което си направил има нещо извратено. О.к. - да вземеш някой лев, ама да лежиш на стари лаври 100 години....Дори е творчески демотивиращо.

  2. 2 Профил на Автор
    *****
    Неутрално

    В самата концепция на авторското право за пожизнено "цоцане" от нещо, което си направил има нещо извратено. О.к. - да вземеш някой лев, ама да лежиш на стари лаври 100 години....Дори е творчески демотивиращо.

  3. 3 Профил на Краси
    *****
    Неутрално

    Да получават пари е законно само в определени случаи! Да поговорим как такива като Кеворкян, тая от открито - тъпата депутатка и стотици такива си присвоиха имена на предавания и "формати" които са платени с нашите пари и те са получавали заплати. Аз съм създал два завода и един институт. Мои екипи са направили значителни приноси в науката и техниката и имаме авторски свидетелства. Получили сме по 30 -40 лева. Следва ли американците да ми плащат като използват наша интелектуална собственост? Защо нашата държава защитава техните права ( на американците). Много лизачи! Тия от разните организации ... .Значи Гейц ще издава заповеди да се оставят в софтуера който купуваме "задни врати" за да могат да ни крадат информация когато те поискат с нашите пари и срещу това няма спасение??? Егати номера.

  4. 4 Профил на Beny
    *****
    Неутрално

    Kvo obshto ima snimkata na FSB sas statiata?

  5. 5 Профил на Наблюдател
    *****
    Неутрално

    Авторските права по начина, по който се разбират и прилагата в България са наистина извратени.
    А цялата им концепция е морално остаряла и тотално неадекватна в 21 век.
    По тази причина свободни лицензи като creative commons - http://wiki.creativecommons.org/FAQ са широко използвани от нови и непознати артисти, понеже им дават възможност да се промоцират по всички съвременни медии без излишни формалности.
    Този тип лицензиране показа, че е жизнеспособен с явлението Линукс, въпрос на време е да се наложи и в изкуството.

  6. 6 Профил на Син Камък
    *****
    Неутрално

    От една страна по БНТ се излъчва клип за "... да защитим българската култура", който се излъчва "с подкрепата на Министерство на културата", а от друга преди няколко дни се разбра, че Българското национално радио (на бюджетна издръжка!) не си плаща дължимите авторски права.
    От една страна, полуголите български интелектуалци приказват за "ограбване", пък то се оказва, че търгашите с авторски права изнудват от монополни позиции.
    Между другото, докато текат тез епични битки и тоз епичен Вердюн, пардон, Шипка на българската култура отблъсква вражите орди от своите бастиони на непреходни ценности и гениалност, има ли нещо прилично създадено през последните 20-30 години в българската музика, в българската литература, в българското кино. Има таратанци! Световния заговор на Евровизията е виновен. И голямото крадене на несъществуващото съвременно българско изкуство, разбира се!

  7. 7 Профил на Юрист
    *****
    Неутрално

    Ще дам пример с правната литература. Няма я въобще в Интернет /дори старата/, няма ги старите списания и т.н. Кой има полза от това ? Наследниците на някой юрист отпреди 50 години може би не знаят, че той е написал нещо някъде си. Не изкарват никакви пари от това. Новото юридическо поколение пък остава неграмотно или полуграмотно, защото статиите или книгите са библиографска рядкост, не са и чак толкова интересни, че да бъдат преиздадени на пазарна основа. Държавата ни не субсидира специализирана литература Обаче ако аз тръгна да препубликувам стари статии или книги с неизтекъл срок на авторското право ще вляза в затвора - АВТОРСКО ПРАВО.....

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK