Български ERP решения пробиват на пазара

Една съвременна фирма не може да си позволи да няма интелигентна система за управление и контрол на вътрешните процеси

Последните години в конкурентната среда на системите за планиране на ресурсите все по-често своето място (клиенти) намират и чисто български решения. И макар че статистическите данни, доколкото ги има, се разминават в крайните резултати, може да се твърди, че около две трети от внедряванията през изминалата година са системи, разработени от наши компании.


Факт, който има поне няколко обяснения. Първо, ERP–тата на големите компании като SAP, ORACLE и Microsoft често са невъзможно скъпи за предимно малкия и средния бизнес у нас. Второ, повечето мениджъри са наясно, че в динамичния и глобализиран свят, в който живеем, дори малките фирми оцеляват трудно без предимствата, които дава една автоматизирана система за управление (дори сведена до базови модули, като счетоводство и управление на склад например). Трето, решенията на българските компании са разработени в съответствие с изискванията на българския пазар, а големината на фирмата е важна при избора на подходящия "размер" система.


В резултат на тези и други обективни фактори последните изследвания на ERP пазара у нас показват покачване на процента фирми, които използват, в момента внедряват или планират в близко бъдеще да внедрят система за управление. Важна предпоставка за това е и първоначалното забавяне на този пазар у нас и нуждата от наваксване на изоставането. Както и необходимостта да бъде запълнена "празнината" между корпорации, банки и финансовите институции, които от години ползват интегрирани решения за управление. И малките и средните предприятия, които или не ползват никаква система, или разчитат на "парчета" или модули от различни програми – счетоводство, ТРЗ, управление на склад.




Зад всяко мениджърско решение стои една цел – увеличаване на приходите в компанията. Такава е и целта на внедряването на каквато и да било интелигентна програма за управление на бизнеса - да намали разходите и да увеличи доходите в една компания. От зората на ERP-тата до днес експерти спорят дали инвестицията в "умна" програма се възвръща? И дали тези средства не остават в графата "загуба" във фирмения бюджет? Независимо че ERP системите си имат и своите критици, експерти признават, че една съвременна фирма не може да си позволи да няма интелигентна система за управление и контрол на вътрешните процеси, за проследяване на съвместните дейности с партньори, за управление на взаимоотношенията с доставчици и клиенти. При това наистина става дума за система, а не за отделни модули, които в повечето случаи не могат да бъдат интегрирани. В този материал ще представим накратко две български решения, предназначени за малки и средни фирми – GloBus ERP и "Колибри ERP".


GloBuS ERP е разработена от фирма "ИнтерСофтПро" (www.intersoftpro.com) и е подходяща за малки и средни фирми. Това е типична гъвкава интегрирана система, изградена на модулен принцип. Предлаганите модули изцяло покриват back office и front office дейностите в една компания. Финансово-счетоводно управление, складово стопанство, дълготрайни активи, личен състав и административна организация, бизнес и системно администриране, материално-техническо снабдяване и регистър договори са модулите, които "управляват" всички възможни активности, обединени зад термина back office. Съответно във front office пакета влизат модулите медия мониторинг, представяне, електронен бюлетин, файлове, форум, обратна връзка. Едва ли и най-яростен критик на системите за управление ще отрече, че всяка организация, независимо в кой сектор на икономиката дефинира своите дейности, извършва всички или част от изброените дейности.


Според експерти модулът бизнес администриране заслужава специално внимание заради използвания иновационен подход за дефиниране на правомощията на потребителите за достъп до системата. Технологията за бизнес администриране на системата е потребителски ориентирана и децентрализира правата за достъп до информация. Този подход дава възможност на оторизираните бизнес администратори да определят кой какви правомощия ще има, съответно на задълженията и отговорностите на всеки служител. В резултат нивото на администриране в компанията е намалено, контролът на управление е по-лесен, а всичко това увеличава нивото на сигурност.


Иновационното решение GloBuS ERP е с многослойна архитектура, която позволява интеграция с други приложения и модули, с които клиентът разполага. Решението е базирано на отворени стандарти. Системата е платформено независима, веднъж, по отношение на сървъра и, втори път, по отношение на потребителските станции. Процесът на внедряване е базиран на няколко основни етапа. Първият етап включва анализ на това, което иска клиентът, на база собствения бизнес модел на клиента. Вторият етап е пилотното инсталиране на системата. В рамките на третия етап се извършва реалната интеграция между съществуващите бази данни към ERP системата и обучение на основните потребители. Последният етап включва оптимизацията на системата.


GloBuS ERP е на пазара повече от година и е внедрена (или е в процес на внедряване) в повече от десет български фирми. Клиенти на "ИнтерСофтПро" са наши фирми с различни сфери на дейност. Няколко имена - "Енемона" АД работи в строителство, "Глобал Хем ко" търгува с полимери, "Евромиг" е специализирана в обработка на кожи, "Алекс интернационал" – в производството и вноса на шивашки аксесоари, а "Ади 95" притежава верига автосервизи. Макар и с различни сфери на дейности, ползите за тези компании от употребата на система в процесите на управление са сходни. Производителността и ефективността се увеличават, контролът е засилен, разходите са намалени, а печалбите - увеличени. Повече от ясно е, че в съвременната конкурентна среда всяка фирма, независимо от полето й на дейност, се стреми към такива резултати.


Другото българско решение, което представяме накратко в този материал, е "Колибри ERP", разработено от фирма EDA (www.edabg.com). Интернет базираната бизнес система работи в единна информационна и комуникационна среда. В практически аспект за клиента това означава, че информацията се въвежда еднократно и се използва от всички подсистеми, интегрирани в единна интернет базирана система и подчинени на обща бизнес логика. Управлението на фирми, които имат офиси и поделения в различни населени места, изисква всекидневно събиране и анализ на данни. Системата дава възможност всяка операция, направена и регистрирана в което и да било поделение на фирмата, да бъде обработена веднага.


Основните подсистеми на "Колибри ERP" покриват всички аспекти на дейности в различните икономически сфери - продажби и реализация, доставки и внос, управление на склад, дълготрайни активи, анализ на дейността и счетоводство, поддържане на клиентите – сервиз, управление на правата за работа със системата, производство. Управлението и контролът на клиентите и взаимодействието с доставчиците са сред важните функционални характеристики на "Колибри ERP". Всички етапи от работата с клиент - от осъществяването на първия контакт до финализирането на конкретната сделка и последващи връзки (клиенти, оферти, поръчки, фактури, справки и анализи), са покрити от подсистемата продажби и реализация.


Софтуерът на фирма EDA е на пазара от средата на 2004 г. Референтните клиенти, посочени на сайта на фирмата, работят предимно в сферата на производството и търговията с хранителни продукти като "Ера Елит 3", "Биоплод", "Бибендум". Друга група клиенти са фирми, специализирани във вноса и дистрибуцията на медицинска техника - "НТВ Медикал", "Нова Медика". С производство и търговия с инструменти се занимават "Резбонарезни инструменти" - Габрово, и "Цератицит България".


Когато говорим за системи за планиране на фирмените ресурси, не бива да забравяме, че внедряването на такава система не е еднократен акт. Всяка система или подсистема (модул) може да играе ролята на входна точка – за добавяне и интегриране на нови модули в зависимост от дейностите на фирмата. Така изборът и имплементацията на ERP по своята същност е един непрекъснат процес на наблюдение и анализ на вътрешнофирмените процеси, преоценка на посоките за развитие, добавяне и интегриране на нови модули и накрая по-добро управление, усъвършенстване на дейностите и повишаване на конкурентността.


Представените две български решения са един възможен избор на динамичния пазар на ERP решенията. Системи, които българският малък и среден бизнес може (и трябва) да си позволи.

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на запознат
    *****
    Разстроено

    За съжаление авторката продължава да дава епитети далече от действителността. Четейки описанията на системите, без изобщо да съм ги виждал, бих казал че са много далече от истински ЕРП системи. По-скоро доколкото познавам подобни системи са наслоявани парче по парче в зависимост от това какво е искал даден клиент, но без цялостна мисъл или концепция. Ще приветствам първата истинска българска ЕРП система когато обаче тя се появи на пазара.

  2. 2 Профил на Спеакер
    *****
    Неутрално

    ERP система на тезгяха не винаги е удачен вариант. Много често фирмите имат нужда от ERP система точно за техния бизнес - демек tailor-made





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK