Свързана компания с "Химимпорт" ще строи корабите за БРП

Сделката е за построяването на 30 баржи, дружеството сменя предмета си на дейност

Корабите, които "Параходство българско плаване" (БРП) ще купува със средствата от увеличението на капитала си, ще се доставят от "Корабно машиностроене". Сделката е за общо 30 съда и ще бъде изпълнявана в рамките на 5 години, съобщи за "Дневник" техническият директор на БРП Георги Ганчев. Цената на всеки от речните шлепове е около 1 млн. евро. Целта на инвестицията е обновяване на корабния парк на речното параходство. В момента той разполага със 120 речни шлепа и други 40 самоходни кораба. Средната им възраст е около 25 години, каза Ганчев.


На извънредно общо събрание от 14 декември беше променен уставът на БРП, с което се овластява управителният съвет със свое решение да увеличава капиталът на дружеството до 40 млн. лв. чрез издаване на нови акции в срок до 5 години. Срокът на увеличението съвпада с този на поръчката за кораби.


Мажоритарен собственик на речното параходство е "Българска корабна компания" - част от структурата на "Химимпорт". Тя притежава 76 на сто от капитала в БРП и едновременно с това държи и 51 процента от "Корабно машиностроене".




Вече започна разкроят на ламарината за първия си плавателен съд, каза за "Дневник" изпълнителният директор на "Корабно машиностроене" Иван Даскалов. Корабът ще бъде със строителен номер 101 и ще бъде несамоходна, нетласкаема и безекипажна баржа. Заради спецификата на стапелите в дружеството тя ще се строи успоредно с втори аналогичен съд.


Срокът за финализиране на строителството е шест месеца. До края на следващата година обаче ще бъдат построени още четири идентични съда, уточни Даскалов.


Баржите, които ще бъдат строени във Варна, ще бъдат закрити, с водоизместимост от 2 хил. т и ще бъдат предназначени за генерални товари - руда, метали, зърно, палети и др. Амбицията на БРП е след приключване на строителството на 30 съда и извеждането на старите кораби от експлоатация, общият тонаж на параходството да бъде увеличен с около 15 процента. Основанието за това е засиленото търсене на корабен тонаж по реката за превоз на товари. Средногодишно сега БРП превозва по около 1.6 млн. т товари. Очакванията са след 5 години обемът им да стигне между 2.5 и 3 млн. т, посочи още Георги Ганчев. Затова не е изключено в близко бъдеще "Корабно машиностроене" да започне строителството и на самоходни кораби за нуждите на БРП. В плановете на компанията влиза и удължаването на контейнерната линия Констанца - Белград, която БРП експлоатира вече три години. По нея в момента се превозват около 3000 TEU (единица за малък 20-футов контейнер) на година.


Шансовете пред "Корабно машиностроене" с новата преориентация в предмета на дейност са огромни, смята изпълнителният директор Иван Даскалов. По думите му това е обусловено от засиленото търсене на корабен тонаж и възходът в корабостроенето през последните няколко години в света.


Строителството на шлеповете ще се извършва на стапелите, на които преди години КМ изработваше стоманобетонни корпуси. Съоръженията са изцяло модернизирани с около 1 млн. евро. Купена е и плазмена линия за рязане на ламарината за 150 хил. евро.


Пазарът никога не е бил по-силен. При добра организация бъдеще в корабостроенето и корабното оборудване ще има поне в близките няколко години, категоричен беше Даскалов.


В момента с корабостроене у нас се занимават едва четири предприятия. Две от тях са базирани във Варна. Това са "Булярд корабостроителна индустрия" (БКИ) - бившата Варненска корабостроителница) и "МТГ Делфин", за която корабостроенето стана продължение на кораборемонта. Доскоро "Корабно машиностроене" беше известно основно с производството на оборудване, предимно за скандинавски компании. Сега основен клиент е "Булярд корабостроителна индустрия" (бившата Варненска корабостроителница), за която КМ произвежда люкови закрития и енергийни компании.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK