Търговците все още изчакват с продажбите на биогорива

Засега само "Лукойл" и "Петрол" твърдят, че предлагат алтернативните продукти

На пръстите на ръцете се броят бензиностанциите, които предлагат нефтопродукти със смес на биогорива. Причината според представители на дистрибуторските компании е липсата на капацитет от страна на производителите и гаранции за качество на алтернативните горива, а според местните производители на биодизел и биоетанол това се дължи на лошата нормативна уредба.


Биогорива в много малка част от обектите си продават само най-големите вериги на пазара - "Петрол" и Лукойл", показа проверка на "Дневник". В момента "Петрол" продава биодизел на колонки в 42 бензиностанции в страната, докато "Лукойл" предлага смес на дизел с 5% вносен биокомпонент в три от обектите си в Бургас, уточниха от двете компании. Според източници от "Лукойл" на този етап няма интерес от страна на потребителите към новия продукт. От другите по-големи дистрибутори - OMV, "Шел" и "Еко Елда", засега не предлагат смеси на биогорива в търговската си мрежа, като според представители от компаниите причината е, че няма гаранции за качеството на произвежданите в България биодизел и биоетанол, както и достатъчно предлагане от страна на доставчиците.


Подобно е положението и при по-малките вериги в сектора. Няма достатъчен капацитет от страна местните производители и затова спряхме да продаваме биодизел в обектите ни, заяви за "Дневник" Станиян Янчев, мениджър развитие на "Темпо Петрол", която през миналата година предлагаше чист биодизел в бензиностанциите си. По думите му досегашните доставчици на алтернативното гориво предпочитат да произвеждат олио, чиято цена от около 3 лв. е по-висока от тази на биодизела - малко под 2 лв. Според Янчев, докато се е предлагал продуктът, към него е имало интерес от определена категория потребители.




През юни влезе в сила Законът за възобновяемите енергийни източници и биогоривата, според който вносителите и производителите на горива са задължени да предлагат смеси на дизел и бензини с 5% съответно биодизел и биоетанол, за да се стимулира производството на алтернативна екологична енергия и да се намали зависимостта от използването на петрол и петролни продукти.


Според редица представители на дистрибуторските вериги обаче това е само препоръчително и няма документ, който ясно да посочва, че това е задължително за цялата предлагана на пазара продукция. "Има достатъчно капацитет и качествени горива в България, но няма акредитирана лаборатория, която да прави анализ на качеството на горивата", обясни от своя страна Димитър Замфиров. Няма и кой да контролира спазването на закона, който на всичко отгоре е лошо изработен, допълни той. Според Костадинка Тодорова от Министерството на икономиката и енергетиката е необходимо да мине известно време, за да почнат да се изпълняват разпоредбите на закона за биогоривата, като неизпълнението им може да доведе до санкции.


Наскоро правителството прие и програма за насърчаване на алтернативните горива в транспорта, където като индикативна цел е записано, че през 2008 г. биогоривата трябва да достигнат 2% от цялото потребление в сектора.

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на хе хе
    *****
    Неутрално

    По-добре беше в нафтата да се добавя олио ане биодизел - аз си карам на смес олио и нафта от години наред и колата си върви много добре - сега ще си купя и уребда за каране на чисто олио от САСОЛИО - Варна и ще карам на 100% олио - нафта и биодизел са много по-скъпи от олиото което го вземам от рестонта на братовчеда по 20 стотинки литъра





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK