Онлайн медиите - две крачки напред, една назад

Онлайн медиите - две крачки напред, една назад

© Юлия ЛАЗАРОВА



Интернет промени журналистиката, но не и в тази степен, която доскоро предричаха анализаторите. Това е един от основните изводи в годишния доклад за състоянието на новинарските медии - State of the News Media 2008, изготвен от изследователския институт Project for Excellence in Journalism, част от базирания във Вашингтон Pew Research Center.


Петото издание на документа традиционно е посветено на ситуацията и "здравето" на американската журналистика. Целта на изследването е да представи основните типове медии, сред тях и онлайн медиите, да идентифицира главните тенденции на развитие, както и да маркира ключовите фактори, които влияят на медиите.


В ерата на интернет и на глобализацията обаче изводите на анализаторите със сигурност могат да бъдат отнесени към всяка страна, включително и към България. Особено в частта за онлайн медиите, обект на този материал.




Авторите на изследването напомнят за очакванията мрежата да демократизира медиите. Именно интернет е средата, която дава възможност в различните издания (електронни, печатни, онлайн) да се чуят нови гласове, истории и коментари. Всички сме свидетели на опитите на телевизии, радиа и вестници да провокират своите почитатели да "правят" свои репортажи, които да намират място в новинарски емисии.


В същото време обаче докладът твърди, че през изминалата година само две теми са заели цяла четвърт от вестникарските страници, телевизионния ефир и интернет пространството. Това са войната в Ирак и предстоящите през тази година президентски избори. (Онлайн битката между Хилари Клинтън и Барак Обама заслужава отделен материал).


Този факт дава основание на анализаторите да твърдят, че вместо очакваната демократизация на медиите и включването на повече новини, произведени от потребителите, дневният ред на новинарските издания, изглежда, се стеснява. Примерите, които са посочени в доклада, визират мнозинството уебсайтове, които претендират да са новинарски, но които всъщност предлагат основно журналистически материали, "произведени" от други медии.


Новинарският бизнес търпи динамично развитие благодарение и на блоговете, широко разпространени през последните години. Блогът се утвърди като предпочитана форма за изразяване на лична позиция и коментари на всевъзможни теми. В същото време докладът твърди, че повечето уебсайтове и блогове, създадени от самите потребители, са на практика по-"негостоприемни" към чужди мнения и коментари, отколкото новинарските медии.


Мнозинството от интервюираните в Съединените щати журналисти твърдят, че харесват блоговете. Повечето от тях оценяват положително възможността за обратна връзка, която дават форумите, и заявяват, че четат коментарите и мненията, публикувани под техните статии. Възможностите, които дава мултимедиата, също е сред положително възприеманите придобивки на технологичната ни ера.


Още един интересен извод показва, че повечето новинарски уебсайтове отдавна не са последна "спирка" за потребителите. Мнозинството читатели на онлайн новини предпочитат тези страници, включително и лични, които дават възможност за бърза навигация и връзки към други сайтове. Така потребителят има възможност да намери повече информация по конкретната тема, която го интересува. Днес никой не е изненадан, че от сайта на New York Times онлайн читателят директно отива към конкурентния Washington Post, нали? Или че оставката на губернатора на Ню Йорк дойде след публикуван материал на сайта на New York Times...


Как рефлектира обаче всичко това върху потребителите? Според годишния доклад на института Project for Excellence in Journalism броят на хората, които влизат в интернет, за да четат новини, стабилно нараства. Утвърдените новинарски сайтове се радват на постоянно увеличаваща се аудитория. Но въпреки големите надежди, които през последното десетилетие се възлагат на онлайн медиите, докладът обръща внимание и на нарастващите притеснения. Основното сред тях е доколко уебпространството има капацитет да посрещне финансовите предизвикателства, пред които е изправена новинарската индустрия.


Тук е моментът да припомним, че т.нар. големи играчи през миналата година предприеха поредица от придобивания, сливания и партньорства. Няколко примера са достатъчни, за да илюстрират вниманието, което "големите" отдават на възможностите на онлайн новинарството. Сред пионерите беше търсачката Google, която закупи суперпопулярния YouTube. News Corp. от своя страна придоби MySpace. ABC News пък се съюзи с популярната социална мрежа Facebook. Накрая MSNBC директно закупи "ловеца" на новини Newsvine.


Това, което тревожи наблюдателите, е, че поне засега не се наблюдават доказателства, че тези сливания и партньорства оправдават направените инвестиции. Според доклада новинарските уебсайтове изостават финансово в сравнение с другите интернет дестинации. При тях не се наблюдава увеличение на приходите от реклами с очакваните темпове (и в сравнение с други типове уебсайтове). Освен всичко това онлайн новините са определени като сравнително малък играч в най-важния сегмент и в най-развития източник на приходи - онлайн търсенето.


В същото време анализаторите обръщат внимание и на факта, че съобразяването с финансовата страна поставя търпението на потребителите на изпитание. Все по-често всеки, който търси новини в уебпространството, трябва да се справи с онлайн реклама, преди да се "добере" до новината, която го интересува. Този факт също изправя индустрията пред тежък избор и трудно лавиране между осигуряване на приходи и запазване на потребителите.


За финал авторите на годишния анализ за състоянието на новинарските медии в частта за онлайн медиите посочват, че разковничето е скрито във вълшебната дума иновация. Очевидно е, че новинарската индустрия няма как да не взема насериозно информационните технологии. От своя страна онлайн медиите са сред най-смелите експериментатори. Като прибавим и факта, че новината вече е много по-малко продукт, отколкото услуга, която постоянно се усъвършенства, ставя ясно, че новините в този сектор тепърва предстоят.

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Знайко
    *****
    Неутрално

    То и в България е така. Новинарските сайтове почти не са цъфнали и вързали. И приходи няма, и заплатите се ниски при тях, което води до текучествол Докато нашите ограничени рекламодатели не разберат, че бъдещето в интернет ще е така





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK