Жените, все по-желани в света на технологиите

След две години браншът ще е изправен пред недостиг от 300 хил. обучени кадри

Жените, все по-желани в света на технологиите

© Юлия ЛАЗАРОВА



Секторът на информационните и комуникационните технологии (ИКТ) все по-активно се опитва да привлича жени. Като крайни потребители, като членове на социални мрежи и портали, като професионалисти, които избират смятаната за мъжка професия. Няколко на пръв поглед разнопосочни новини дават основание да поговорим за това.


Yahoo пусна тези дни специален сайт, насочен към жените. Кралицата на Йордания си направи страница в YouTube, за да привлича млади хора в глобалния диалог за промяна на стереотипите към мюсюлманите и арабския свят. Еврокомисарят за информационното общество и медиите (по чиста случайност жена) Вивиан Рединг организира специално събитие с цел да привлече повече дами към кариера в сферата на ИКТ.


В рамките на Европейския съюз ИКТ секторът е приет като ключов фактор за растеж - той формира 5.3% от брутния вътрешен продукт на ЕС. Четири процента от населението на страните членки работят в сферата на технологиите и комуникациите. Въпреки това все по-малко млади хора, сред тях още по-малко жени, се ориентират към кариера в сектора.




Този факт сам по себе си е достатъчно тревожен на фона на растящия глад за специалисти в световен мащаб. По официални данни на ЕС само след 2 години, към 2010 г., ИКТ браншът ще е изправен пред недостиг от 300 хил. обучени и подготвени кадри.


Ясно е, че без достатъчно на брой висококвалифицирани специалисти секторът е обречен да загуби своята конкурентоспособност.


Един от начините тази негативна тенденция да бъде обърната е млади хора, и по-специално момичета, да бъдат привлечени от идеята да правят ИКТ кариера. Затова и Европейската комисия организира поредица от информационни дни, наречена ИТ момичета или IT girls. По думите на еврокомисаря за информационното общество и медиите Вивиан Рединг "привличането на повече жени към ИКТ кариери е този фактор, който ще промени сегашната ситуация и ще е основният двигател за този ключов сектор за икономиката на Европа."


Целта на инициативата е младите жени да открият чара на технологиите, които промениха всеки един аспект от живота ни през последните десетина години. И да се убедят, че традиционното инженерство и програмирането не са по силите само на мъжката половина на човечеството. Както и дизайнът на нови мобилни устройства или модните напоследък зелени технологии и опазването на околната среда.


От гледна точка на потребители женската аудитория е естествен обект на ухажване. И няма как да не е така, питайте хората, които се занимават с маркетинг кой в семейството най-често взема важните решения за какво да бъде похарчен семейният бюджет.


На този фон дори е учудващо, че едва сега интернет компанията Yahoo реши да пусне нов сайт, специално насочен към жените на възраст от 25 до 54 години. Анализатори веднага коментираха, че Shine е поредният опит на борещата се за място под слънцето в определено силно конкурентната среда да продава реклами, насочени към жените. От Yahoo коментираха, че тяхно вътрешно проучване е показало, че дамите имат необходимост от сайт, който съчетава разнообразно съдържание и средства за комуникация.


Shine има претенциите да вижда жената във всичките й роли. Да е онова място в безкрайната мрежа, което да възприема жената едновременно като майка, съпруга и дъщеря. Затова и информацията, която предлага сайтът, е групирана така, че всяка жена да намери своето "парче", независимо в коя от всичките си роли е влязла. Коя жена ще си изкриви душата, за да заяви, че не се интересува нито от любов и секс, нито от мода, нито от шоубизнес. Дори и да е така, сред деветте категории, в които е организирано съдържанието на сайта, са и родителските грижи, здравословният начин на живот, както и кариери, бизнес и пари.


Създателите на сайта разчитат на философията на блога. Според цитираната в редица дописки Ейми Йорио, вицепрезидент на Yahoo Lifestyles, днес жените не търсят единствено сайтове, които да предлагат разнообразно съдържание, но и такива, които дават възможности за комуникация. "Традиционните медии вече не покриват необходимостта им да общуват", казва Йорио.


Всъщност гигантът за първи път пуска продукт, който е толкова демографски ориентиран, макар и към по-многобройната половина на населението. Известно е, че Yahoo! залага предимно на порталите, които са насочени към масовия потребител. В същото време обаче, притиснат от конкуренцията, преди две години Yahoo! започна своята преориентация към по-тясно тематични сайтове.


През май 2006 г. тръгна Yahoo Tech, а през ноември същата година - Yahoo Food. Тук можем да добавим и Yahoo Finance и Yahoo Sport. Според някои класации Tech вече е завоювал своето място в топ петицата на най-посещаваните технологични сайтове. Любопитно би било в контекста на този материал дали има статистика какъв процент жени влиза в този сайт, определено мислен за мъже.


За финал остана новината, че YouTube успя да привлече кралицата на Йордания. От своята нова страница кралица Рания призовава посетителите да коментират и представят своята гледна точка за Близкия изток. От официалното изявление за пресата на кралския дворец става ясно, че Рания разчита на популярния сред жителите на Йордания сайт за видеообмен да привлече млади хора в глобален диалог върху стереотипите за мюсюлманите и арабския свят.


Всичко това ме подсеща и за Китай. Защото държавата - домакин на Олимпийските игри, спря YouTube и други популярни сайтове преди две седмици. И макар че няма официално обяснение, според коментатори Китай се опитва по този начин да ограничи информацията за ситуацията в тибетските райони. Между другото висш служител на Международния олимпийски комитет тези дни призова Китай да отвори интернет и да осигури нормални условия за работа на 30 хил. акредитирани журналисти. Сред тях със сигурност има и немалко жени, нали. По-важното е, че технологиите освен всичко останало обезсмислиха опитите за цензура.

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на игри
    *****
    Неутрално

    Интересно,
    и аз наблюдавам все повече жени в ИТ сектора
    http://www.gamesbg.com/





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK