Новата система за въздушния трафик може да бъде оспорена в съда в Париж

С нея могат да се обработват 4000 самолета дневно

Новата система заработи вчера

© Юлия ЛАЗАРОВА

Новата система заработи вчера



Транспортното министерство и ДП "Ръководство на въздушното движение" (РВД) преговорят с италианската компания SELEX, приемник на "Аления Маркони систем", за уреждане на спорните въпроси по въвеждане на новата система за управление на въздушния трафик. Това съобщи генералният директор на предприятието Емануил Радев. Вчера системата официално беше пусната.


Стойността на проекта заедно с изграждане на новата сграда на РВД на летището е 100 млн. евро. Пускането й закъсня с три години в сравнение с първоначално договорения срок, а цената й беше увеличена с 1 млн. до 30 млн. евро. Радев отказа да посочи какви са претенциите на българската страна към изпълнителя. Според договора на него могат да му бъдат удържани неустойки от 6 млн. евро за закъснението. Италианската компания предлага доставка на резервно оборудване, обясниха от транспортното министерство, но отказаха повече подробности. Усилията ни бяха насочени към завършване на проекта и не сме търсили неустойки. Целта е да постигне съгласие, за да не се стига до Международния арбитражен съд в Париж, каза зам. транспортният министър Весела Господинова. Тя обясни, че решаването на спора в Париж трябва да бъде избегнато, защото компанията държи сорс кодовете за системата до 2015 г. Ако се стигне до внасяне на жалба, то тя ще е третата след тази на "Щрабаг" и кувейтския консорциум за новия терминал и пистата на летище София. По спора с австрийската компания "Щрабаг" беше постигнато извънсъдебно споразумение, а по този с консорциума в момента тече процедурата в Париж.


Новата система позволява въздушното пространство на България да поеме по-голям трафик. От сегашните 2000 самолета дневно могат да бъдат обработвани два пъти повече. Контролът на полетите се осъществява от единен център в София, а досегашният във Варна се закрива. От ръководството на РВД подчертаха, че системата е една от най-модерните в Европа. Тестовете на оборудването са направени още при производството, а след това на място. По времето на бившия министър Николай Василев беше пусната една част от системата, която впоследствие не сработи и Василев уволни шест от отговорните за тестовете служители в РВД, включително и сегашния шеф на предприятието. Системата работи нормално и е оценена като безопасна от Евроконтрол, заяви Асен Табаков, председател на браншовата организация на авиодиспечерите БУЛАТКА. Той допълни, че мнението на ръководителите на въздушното движение винаги е било по-консервативно.


След 2010 г. ще се решава дали сегашната система ще бъде модернизирана, или ще се въведе нова, каза зам. генералният директор на РВД Михаил Михов. Той обясни, че две години по-късно България ще е готова с изискванията към новата система.

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Много Печен
    *****
    Неутрално

    Ако новината е:
    "Новата система заработи вчера",
    което фактологически не е вярно, но е приемливо - имаше някакви тържества, защо Светле ти е необходим целия този негативизъм. Съдебни спорове, проблемите на Министерство на транспорта с всичките му изпълнители на крупни обекти, напомнянето на срамната история с фалшивите обвинения към служители от РВД ...
    Научете се и добри новини да поднасяте, бре!!!
    Честито на РВД-то!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK