"Св. св. Константин и Елена холдинг"

Варненското "Св. св. Константин и Елена" е холдингово дружество, собственост на близки до варненската група ТИМ фирми, и е един от малкото курорти по българското Черноморие, който все още не е презастроен. Традиционно дружеството разчита на туристи от Германия, Скандинавия, Русия и страните от ОНД, Великобритания, Израел, Румъния и Полша. Дружеството отчита и силен интерес от страна на българските туристи с оглед на профила си на подходящ за семейни почивки и наличието на зелени площи в комплекса.


Самостоятелно и чрез подразделенията си компанията експлоатира над 10 хотела с близо 2 хил. легла, от които 906 са категория четири звезди, а останалите - в реновираните през 2006 и началото на 2007 година дву- и тризвездни хотели. Освен на територията на едноименния курорт дружеството притежава хотелски комплекс и в друг близък до Варна курорт - Златни пясъци. Най-атрактивни за туроператорите са двата четиризвездни хотелски комплекса "Астера" - на първа линия в Златни пясъци, и "Азалия" - на първа линия в Св. св. Константин и Елена. През миналата година дружеството обяви, че започва строителството на нов петзвезден хотелски комплекс на мястото на бившия "Роза". Пететажният хотел ще разполага с 570 легла, СПА комплекс, ресторанти, нощни клубове и дискотеки.


Компанията изгради и два луксозни ваканционни комплекса на територията на Св. св. Константин и Елена - "Хармония" и "Есенция". Комплексите са устроени със собствена микроинфраструктура и разполагат с басейни с минерална вода, ползващи изворите на курорта. Продажбата на апартаменти в тях има съществен принос в приходите на туристическата компания.




Най-голям дял в продажбите на туристическия комплекс имат приходите от хазартни игри, което отличава курорта от останалите. С достъпа си до минерални води "Св. Св. Константин и Елена" има шанс допълнително да диверсифицира източниците си на приходи, ако реализира успешно проекта си за развитие на балнеоложки и СПА туризъм.


Дейността на компанията се управлява успешно след приватизацията на курорта, за което говорят и добрите показатели на компанията за ликвидност и рентабилност. В това отношение дружеството се представя над средното за отрасъла ниво. За последните три години приходите от дейността на "Св. Св. Константин и Елена холдинг" са нараснали с над 37% до 30.09 млн. лв. през 2007 г. Печалбата на компанията пък се е увеличила близо три пъти до 4.04 млн. лв. на консолидирана основа. Това значително подобрява възвращаемостта на активите и собствения капитал на дружеството (виж таблицата).


Съвсем естествено успешното развитие на курортния комплекс не остава незабелязано от инвеститорите и това стимулира силен ръст на цените на акциите му през последните години. С настъпването на кризата на фондовия пазар от края на миналата година обаче книжата на холдинга също бяха засегнати негативно и стойността им на борсата спадна с около 33 на сто за последната година. Това е близко до понижението за основния индекс SOFIX.


За в бъдеще просперитетът на курортния комплекс ще зависи от успеха на инвестиционната програма на мениджмънта, насочена към подобряване на инфраструктурата, модернизация на хотелските части от по-ниските класове и строителството на нови жилища и хотели. През миналата година в курорта започна и изграждането на колектор за отпадни води на стойност 15 млн. лв.


Основни борсови показатели
61.7 млн. лв. пазарна капитализация


26.85 лв. за акция към 1 септември


47.00 лв. най-висока цена за последните 52 седмици


20.00 лв. най-ниска цена за последните 52 седмици


Надя Петрова, финансов анализатор, "Елана фонд мениджмънт"
Стратегията на "Св. Св. Константин и Елена" за разрастване на базата, щадящо природните дадености на комплекса, накара курорта да изпъкне на фона на масовото презастрояване по българското Черноморие и несъмнено увеличиха атрактивността му. Дружеството е интересно и с това, че голяма част от приходите му се реализират от хазартни игри (следвани от приходите от продажба на услуги и апартаменти), което го отличава като микс от останалите туристически дружества на пазара. Безспорно конкурентно предимство е наличието на минерални извори на територията на комплекса, което амбицира мениджмънта на компанията да развие активно балнеоложкия и СПА туризма. Това, наред с плановете за изграждане на луксозни хотелски и жилищни комплекси би привлякло по-платежоспособни туристи, а оттам ще доведе до подобряване на рентабилността на дружеството. Постигането на тази цел обаче е обвързано с високо качество на предлаганите туристически продукти. От тази гледна точка от съществено значение ще е своевременното реализиране на инвестиционната програма, свързана с подобряване на инфраструктурата на комплекса, както и модернизирането на по-ниските класове хотели на дружеството. Намалелият поток на туристи от скандинавските страни и Англия, които са основните посетители на големите български курорти, може да окаже известен натиск върху резултатите на дружеството.


Бончо Иванов, портфолио мениджър, "ОББ асет мениджмънт"
На фона на презастрояващото се Черноморие можем да кажем, че най-старият български морски комплекс Св. Св. Константин и Елена запазва оазистичния си облик, а близостта му до Варна го превръща в предпочитана дестинация. Вписването му като холдингова структура през 2004 г., последвало след приватизацията и увеличението на капитала му и започналата нова насоченост в жилищното строителство, доведоха до скок на приходите с над 37 пъти за 2007 г. спрямо 2003. Строителството има висока норма на рентабилност, което може да се проследи в постигнатите около 14% маржин на печалбата за предходната година, въпреки постоянните инвестиции в дългосрочни активи, които например само за полугодието на 2008 г. са се увеличили с около 9% спрямо 2007 г. Показателите за ликвидност на дружеството потвърждават безпроблемното изплащане на текущи задължения с превишение с около 16%. Борсовата загуба за година назад е около 38%, която е съизмерима с тази на основните индекси. Пазарните показатели на консолидирана база остават над средните за отрасъла, което до голяма степен е породено и от изоставащата преоценка на някои от нетекущите активи. Комплексността на холдинга, ясната му насоченост и добрата линия на развитие го правят една добра алтернатива за придобиване при евентуална по-ясна консолидация в бранша.


Визитка
Адрес: гр. Варна 9006, кк Св. Св. Константин и Елена
Отрасъл: хотелиерство, ресторантьорство, туроператорска и туристическа агентска дейност
Акционерен капитал: 2.31 млн. лв.
Изпълнителен директор: Елена Желязкова
Контакти: тел. 052/ 383 940


SWOT АНАЛИЗ


Плюсове


· Остава встрани от презастрояването, характерно за българското Черноморие


· Капитализиране на печалбата


Минуси
· Изоставане в инфраструктурата


· Наличие на стари хотели с ниска категория


Възможности


· Развитие на балнеоложкия и СПА туризма


· Изграждане на луксозни хотелски и жилищни комплекси


Опасности


· Спад на потока от туристи от скандинавските страни и Англия


· Проблеми с привличането на нови туристи

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK