Държавата може да закрие 900 км жп линии

Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) ще трябва да закрие 510 км главни жп линии и още около 400 км непечеливши, ако парламентът не промени отпуснатите от бюджета средства на компанията за 2009 г.


Това предупреди генералният директор на предприятието Антон Гинев. Депутатите при гласуването му на първо четене одобриха 150 млн. лв. за жп инфраструктурата, компанията иска 260 млн. лв., като в сумата не е включено европейското съфинансиране по текущите проекти. След свиване на превозите от частичното спиране на "Кремиковци" и глобалната финансова криза приходите от инфраструктурни такси ще намалеят от прогнозираните 120 млн. до 80 млн. лв. Таксите се определят от правителството и се заплащат от жп превозвачите в зависимост от обема на товарите и разстоянието. НКЖИ вече са предупредили, че при такава ситуация ще се наложи да освободят около 30% от работниците си, или 5000 души, и ще закрият нерентабилните линии, съобщиха източници от парламентарната транспортна комисия. При негативния сценарий ще бъдат закрити линиите Добринище - Септември, Ямбол - Елхово, Панагюрище - Пловдив. Парите за охраната и поддръжката им и на 510 км главни линии също ще са недостатъчни, посочи Гинев. "Това, че след няколко години, когато кризата отмине, състоянието на жп инфраструктурата ще се превърне в препятствие за икономическия растеж на страната", каза той.


Парите за поддръжка на релсите са два пъти по-малко от тези за пътища


България харчи два пъти по-малко средства за поддържане на жп инфраструктура в сравнение със средствата за пътищата, сочат изчисленията на НКЖИ. През 2007 г. за поддръжка и ремонт на жп са похарчени 143 млн. лв., а за пътища - 295 млн. лв. Според проучване на Европейската комисия разходите за жп инфраструктура в България са над 10 пъти по-ниски от средните за Европа, където средно по 185 хил. евро годишно отиват за поддръжка на километър железен път (в някои страни сумата надхвърля 500 000 евро/км), а в България - около 13 хил. евро.

Ключови думи към статията:

Коментари (34)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pipi
    pipi
    Рейтинг: Неутрално

    бъдещето е на жп транспорта и това което се прави в тази държава за да се съсипе или източи БДЖ е направо пагубно. от тежкото състояние на БДЖ си пълнят гушите най-вече частните превозвачи и бензиновата мафия на собствениците на бензиностанции. не е изненада защо се гласува така в Народно събрание

  2. 2 Профил на mm7
    mm7
    Рейтинг: Неутрално

    е ако някой може да ми обясни какво общо имат "линиите Добринище - Септември, Ямбол - Елхово, Панагюрище - Пловдив" с кремиковци? а ли съм идиот?

  3. 3 Профил на до mm7
    до mm7
    Рейтинг: Неутрално

    от кинтите на Кремиковци се покриват разходите за издръжка на тия линии понеже са на загуба. неслучайно заради "експертното" искане на Световната банка беше нарязана от циганите за скрап жп линията Червен бряг - Мизия

  4. 4 Профил на mm7 do 3
    mm7 do 3
    Рейтинг: Неутрално

    бе аз доколкото знам кремиковци дължи кинти а иначе не стига че ни отрязаха от пари за инфраструктура ами ще рушим и съществуващата? н го задавам к/о въпрос конкретно към теб по-скоро към тези пишман инввеститори кот не могат да оценят че банско и добринище само биха спечелили от трамвайчето наречено теснолинейка минаващо през фантасична природа а не държавните чиновници /срам е е да ги наричам държавни/ да се опитват освен красотата или ако щеш екшъна /не плана/ да унищожават

  5. 5 Профил на до mm7
    до mm7
    Рейтинг: Неутрално

    Кремиковци дължи а сега като спре ще задлъжнее още повече и то без да плаща за превозите. оттам БДЖ губи. иначе съм напълно съгласен с тебе ама кой да го защитава пред ония идиоти от Световната банка. няма кой освен политиците а те често са по-големи лешояди и от американците

  6. 6 Профил на mm7 do 3
    mm7 do 3
    Рейтинг: Неутрално

    вярно че лешоядите са защитен вид ама?

  7. 7 Профил на БДЖар
    БДЖар
    Рейтинг: Неутрално

    Екстра. След няколко финансови кризи няма да имаме и железници.

    А защо се инвестира само в ориенталски вид инфраструктура - пътна, а железопътната (приоритетна за ЕС) е оставена почти на самофинансиране - ами щото няма "обръчи" там ....

    ДПС иска да погребе и Железниците! Та, нали Юнион Ивкони на Рамадан Аталай държи над 1/3 от пазара на автобусните превозвачи..съвсем логично ...

  8. 8 Профил на Икономист
    Икономист
    Рейтинг: Неутрално

    Европейска държава, която вместо да строи нови линии, ежегодно реже и демонтира по 10% от общия си жп път - тази държава няма бъдеще. Да унищожаваш сам своята инфраструктура и то най-важната за Европа и преди и сега и особено в бъдещето - железопътната - е чисто самоубийство на една икономика.

    Ама защо да влагат в линии, като там няма далавери ... като сина на Аталай не може да прибира кинтите с ЮНИОН ИВКОНИ !!!

    НЕ ПЪТУВАЙТЕ С ЮНИОН ИВКОНИ - ХРАНИТЕ ДПС!!!!!

  9. 9 Профил на ДПСар
    ДПСар
    Рейтинг: Неутрално

    За всички е ясно, че докато сме на власт ще режем линии, защото Юнион Ивкони трябва да се развива Да живее ДПС !

  10. 10 Профил на СДСар до ДПСар
    СДСар до ДПСар
    Рейтинг: Неутрално

    Абе ей, ДПСаре - за всички е ясно, че вие от вашата фирма Юнион Ивкони работите за да пада рейтинга на Железницата и вие сте виновни за пожара във влака за Кардам! Това ще стане ясно един ден ! Готови сте да убивате хора - само и само да ви се качват оборотите ! От както горя влака за Добрич - всички добричлии и доста варналии пътуват вече с рейсове и то естествено на вашата фирма. Разбрах, че имате до 500% увеличение на печалбите от този пожар по тази линия. Сигурно се молите за горящи влакове по всички линии и да имате 500% по всички дестинации! Мръсници долни - нямате морал !

  11. 11 Профил на user_1
    user_1
    Рейтинг: 388 Неутрално

    горепосочените линии се покриват от размера на определената субсидия от бюджета, а това за повече пари си е чист рекет от страна на охранените управници на бдж за да се охранят още.

  12. 12 Профил на Георги Ангелов
    Георги Ангелов
    Рейтинг: Неутрално

    Трябва да се строи жп инфраструктура във времена на криза, а не да се закрива !

  13. 13 Профил на Държавник
    Държавник
    Рейтинг: Неутрално

    Държавата що не вземе да закрие малко пътища в някви общини забравени от Бога дето се ползват от 5 човека? Те не са ли нерантабилни? Нима каруците плащат винетки? Или само при железниците е забранено да има "губещи" и "печеливши" линии ...

    Като е криза - да закриват пътища ... защо линии ? !!!!

  14. 14 Профил на ilko levkov s.Kolarovo
    ilko levkov s.Kolarovo
    Рейтинг: Неутрално

    в тая държава само мафиоти живеят още ли не сте го разбрали...самом крадат,лъжат и мамят обикновените граждани като нас....на всичкото отгоре и по 1500 лв пенсиа искат да им се дава как не ги е срам не стига,че на народа не искат да дават а и това което го има например железниците исктам да ги закрият...долу ЦИГАНИАТА!ДА ЖИВЕЕ БЪЛГАРИА!ВЪН станишев,дпс и всички други вие не сте за управление вие сте за погребение...!!!който не ме понася да се изнася!хорското мнение след моито погребение...!!!

  15. 15 Профил на Историк
    Историк
    Рейтинг: Неутрално

    Тези наред ли са ? Коя нормална държава закрива линии ? 50% от пътищата в Бългаия са губещи - защо не ги закрият ???

    Тъпа държава и тъпа ще си остане !

  16. 16 Профил на Петко
    Петко
    Рейтинг: 518 Неутрално

    Аз пък не искам с данъците върху моя труд да се поддържат губещи линии, които не ползвам - и които явно никой не ползва, щом са губещи. Щом има толкова много радетели за инфраструктура, според които бъдещето на България е в теснолинейката Добринище-Септември, направете си заедно една фирмичка и поемете управлението й от държавата, да видим можете ли да я изкарате на печалба.

    Damnant quod non intellegunt.
  17. 17 Профил на ДО Номер 16
    ДО Номер 16
    Рейтинг: Неутрално

    И аз не искам с моите данъци да се правят пътища или поддържат в някви загубени селски райони, където само каруци без винетки минават, ама никой не ме пита, нали ?

    Зашо ДПС като реши, че иска пътища, а не линии и всички гяури и пригласят и се съгласяват ! Не само влакове могат да горят, а и автобуси !!!

    А пък по тия "губещи" линии - я дайте 10% от парите за пътища всяка година да ги инвестираме в тия линии в достигане на проектните им скорости, в нов подвижен състав и да видим дали някой ще говори пак за "губещи" линии !

    20 години се работи върху това линия по линия да стават губещи железнците и сега секирата на Доган и фирмите в пътния сектор я спускат !

    Тъпи гяури има в Булгаристан и това е !

  18. 18 Профил на Nasko
    Nasko
    Рейтинг: Неутрално

    Ж.п.линията Янбол-Елхово е закрита от много години!

  19. 19 Профил на железници срещу пътища
    железници срещу пътища
    Рейтинг: Неутрално

    Тенденцията е ясна на запад и север в Европата приоритет за железницата, на исток и на юг за пътищата.

  20. 20 Профил на Урбанист
    Урбанист
    Рейтинг: Неутрално

    Каква е тая държавна власт, дето още 6 месеца и остава, а ще закрива главни жп линии на по над 100 години ?

    Каква е тая държава, която единствена в Европа закрива главни линии и налива пари само за пътна инфраструктура и то в обръчи от фирми, които в крайна сметка малко инвестират в самата инфраструктура ?

    Коя е тая държава ?

    Б У Л Г А Р И С Т А Н

    ДА ЖИВЕЕ ЮНИОН ИВКОНИ И ДПС !

  21. 21 Профил на ДАНС
    ДАНС
    Рейтинг: Неутрално

    Има достоверни информации, че за един от двата пожара в БДЖ миналата година в пътническите вагони - принос имат хора и лица свързани с най-голямата автобусна фирма в България, притежания не ДПС лидера Аталай - ЮНИОН ИВКОНИ!

    Ако искате да пътувате с убийци - пътувайте !

    БОЙКОТ НА ЮНИОН ИВКОНИ !

  22. 22 Профил на Турчин
    Турчин
    Рейтинг: Неутрално

    Българите са прост народ или пък прости политици, ама по-скоро първото.

    Първо сами си затвориха единствения развит отрасъл - енергетиката - с краха на АЕЦ Козлодуй.

    Сега искат сами да съсипят една от най-добре развитите в Европа Железници преди 30 години и една от най-електрифицираните !

    Ашколсум ! После ще се чудят, защо българските турци въздишат по Турция ! Ами там ДЪРЖАВТА строи ВИСОКОСКОРОСТНИ ЛИНИИ ЗА 300 КМ/Ч НА МЯСТОТО НА ГЛАВНИТЕ СИ, А НЕ ГИ ЗАКРИВА !!!

    ЕЙ - ПРОСТ НАРОД РАЯ ТОВА СА БЪЛГАРИТЕ !

    ЧЕСТИТО ВИ/НИ!

  23. 23 Профил на Сезгин
    Сезгин
    Рейтинг: Неутрално

    България, ако инвестира догодина 1 млрд от излишъка за строежа на 500 км високоскоростна жп линия - ще си осигури 1 пункт по-ниска безработица и 1% по-висок икономически растеж. А дългосрочните последствия от такава жизненоважна инвестиция - не коментираме просто !!!

    Но кой да ти мисли преди избори за такива дългосрочни неща ! Важни са пенсиите и популизма следващите 6 месеца ! А жп линиите - закривай та пушек да се вдига! После ще ги търсим от циганите, за да ги монтираме отново ...

  24. 24 Профил на Парен локомотив 88
    Парен локомотив 88
    Рейтинг: Гневно

    Да ти таковам и държавата, и съдържанието й....!

  25. 25 Профил на Циганин
    Циганин
    Рейтинг: Неутрално

    Кога ще имаме правителство, което ще открива и ще строи жп линии, а няма само да закриват ?

    Защо не закриват пътища? Защо строят нови и нови пътища, а не строят линии ? Нима само в България жп транспорта е демоде ?

  26. 26 Профил на Българин
    Българин
    Рейтинг: Неутрално

    Септември-Добринище може да бъде най-печелившата туристическа линия на Балканите, а пък Пловдив-Панагюрище при вдигане на скоростите с инвестиции може да стане една от най-важните крайградски линии на Пловдив.

    По-лесно е да се закрива естествено. Едно време правителствата преди 100 години откриваха линии и оставаха в историята, а сега обратното.

  27. 27 Профил на Само Левски
    Само Левски
    Рейтинг: 990 Неутрално

    ВМЕСТО ДА ДАВАТ ПАРИ НА КРЕМИКОВЦИ, ОТ КОЕТО НЕ МОЖЕ НИЩО ДА ИЗЛЕЗЕ. ПО-ДОБРЕ ДА ДАДАТ НЯКОИ ЛЕВ ЗА ЖП ИНФРАКТРУКТУРА. ДОКОГА ОТ СОФИЯ ДО БУРГАС ЩЕ СЕ СТИГА ЗА 8 ЧАСА. ТРЯБВА ДА СЕ СТИГА ЗА 1 ЧАС И 30 МИНУТИ С 300 КМ В ЧАС.

  28. 28 Профил на Renfe
    Renfe
    Рейтинг: Неутрално

    Това което го има в България е подобие на железопътна инфраструктура.Не може един локомотив да се клатушка с 50 км. и да искаш железниците да са на печалба.А номер22 не знам по каква причина,вместо да въздиша,не си хване скоростния влак от Турция и да замине там където му харесва.Всъщност знам,такива като него ги имат за цигани в Турция,затова седи тук и се жалва.

  29. 29 Профил на Доктора
    Доктора
    Рейтинг: Гневно

    През тези 20г.в железницата само се руши.До кога? Спре ли напълно, 7 000 000 българи остават крепостни ...

  30. 30 Профил на za6to
    za6to
    Рейтинг: Гневно

    Чорбаджията(държавата) искала да има железница,която да е напълно безопасна,да е с високи скорости,уютна и т.н., но без да дава нито лев. Това което е инвестирано при Живков това си и остана. Локомотиви по на 30 г.,вагони по на 30,40 г.електричките от 35г.Да живее демокрацията,ЕС, а да не забравяме и НАТО.

  31. 31 Профил на ivo19761976
    ivo19761976
    Рейтинг: Неутрално

    във влака има санитарен възел , в автобуса - не , а не ви се ще да се стискате до следващата спирка

  32. 32 Профил на ivo
    ivo
    Рейтинг: Весело

    до номер 25 ....... миналия май минах във влак от столицата им през карпатите -> маджарско : асфалта в планината е дебел около 50 см , малко трудно ще се нагъне под тировете . за скорост като във формула 1 или жп на интерситито м'нхен-хамбург близо 800 км 198 км/1ас е нужно релсите , отстрани погледнато , а завоя да е радиус 3 - 4 км , да са в денивелация максимум 2 - 3 мм , а при нас така ли е ? норматива и из1исленията не позволяват ползвана релса за шеметна гонка в жп линия с нови материали . площта на допир между колелото и релсата е колкото яйце и там тежат движещи се 10 тона .

  33. 33 Профил на ivo19761976
    ivo19761976
    Рейтинг: Неутрално

    до номер 30 .......... наскоро бдж обяви 1е поетапно ще спре електри1ките=електри1ески мотрисен влак , серия 32 и 33 , произведени в латвийска рига . немските нафтови или с пантограф мотриси сименс ( серия 10 ако се не лъжа се водят в бдж ) са наследниците им .

  34. 34 Профил на ivo19761976
    ivo19761976
    Рейтинг: Неутрално

    до 27 ............... посо1ете ми , може би ползвайки сателит , един жп завой от подбалканската линия с радиус най-малко 4.3 км , и тогава ще са възможни , по теория , тези 300 км/1ас





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK