Пазарът на специализирани кораби ще усети кризата последен

Проясняването пред шипинга се чака след половин година

Спадът на световната икономика засега засяга по-осезаемо кораборемонта, докато корабособствениците изчакват, за да видят развитието на пазара

© Дневник

Спадът на световната икономика засега засяга по-осезаемо кораборемонта, докато корабособствениците изчакват, за да видят развитието на пазара



Забавянето на глобалната икономика, което надвисна над корабоплаването, все още не е засегнало осезаемо корабостроителния бранш във Варна. Имаме сключени договори, които предстои да изпълняваме още поне няколко месеца и засега кризата няма отражение при нас, посочи изпълнителният директор на "Корабно машиностроене" Иван Даскалов. В края на миналата седмица дружеството пусна на вода втора самоходна самоходна баржа, поръчка за германска компания, с водоизместимост 2 хил. т. Предстои да построим още шест от същия тип, уточни Даскалов.


На същото мнение е и Ивелина Манчева, изпълнителен директор на "Булярд корабостроителна индустрия" (БКИ - бившата варненска корабостроителница). Заводът има поръчки за строителството на 12 кораба и мощностите му са запълнени за следващите няколко години. Всички поръчки на БКИ са авансирани. В средата на месеца компанията ще заложи кила на първия от т.нар. японски кораби Future-56 за турската компания Diler Shipping and Trading. Договорът, който беше сключен преди година, предвижда строителството на кораби с 55 700 т дедуейт за насипни товари. Лицензът за корабите тип "Супрамакс" беше закупен от базираната в Йокохама японска компания IHI.


С изпълнението на тази поръчка заводът реално започна да преодолява два от основните си проблеми - поръчки, които да не са за някой от акционерите в завода като "Индустриален холдинг България" или кипърската "Булкон", и работа по качествено нови проекти за кораби.




Както всички останали в сектора обаче и "Булярд" продължава да страда от недостиг на квалифицирани работници, основно корпусници и заварчици. Можем веднага да назначим още около 200 работници, уточни Манчева. По думите й заради кризата не е изключено кадрите на завода, които избягаха след фалита на корабостроителницата по света, да започнат да се връщат. Вече има индикации за това, каза Манчева.


Вече е факт отказът от изпълнение на около 30% от всички поръчки за строеж на нови кораби в Китай, посочи управителят на МТГ "Делфин" Светлин Стоянов. По отношение на кораборемонта кризата се изразява в намаляване на броя запитвания и намаляване на обема на извършваните ремонти. За корабостроенето ще има период - той започна от това лято, в който корабособствениците ще предпочитат да изчакат, за да видят развитието на пазара. Това неминуемо ще доведе до намаляване на поръчките в сравнение с последните години, смята Стоянов.


Само преди дни МТГ "Делфин" пусна на вода два кораба. Първият е 3000-тонен химикаловоз за холандската компания "Века груп" и баркентина за българско-британската фирма "Топ сейл".


Най-ранно подобряване на ситуацията може да се очаква след май-юни следващата година. Очаквам сериозен брой малки и средни корабособственици с големи кредити за покупка или поръчка на кораби, направени в последните месеци преди кризата, да изпитат сериозни затруднения поради резкия спад на навлата и цената на корабите. Това от своя страна ще доведе и до затруднения с разплащането на извършените ремонти, обясни още той.


Според МТГ "Делфин" бъдещето на корабостроенето у нас е в строителството на специализирани кораби. При тях цената е същата и дори по-висока от тази на сегашните кораби, но металът, който се влага, е далеч по-малко, а оттам намалява работата и нуждата от работници.


Пазарът на по-малки и специализирани кораби по всяка вероятност ще усети


последен кризата, коментира още Стоянов. Това е поради факта, че директната инвестиция на корабособственика в подобен плавателен съд не е толкова голяма като абсолютна стойност и е по-малко рискова при моментното състояние на пазара.


По думите му това може да се проследи и по спада на цените на нови кораби, който при специализираните кораби е най-малък. Договорът на МТГ "Делфин" с "Века груп" е за общо 5 кораба с още 5 опционни. През 2009 г. ще бъдат предадени нови три химикаловоза.


мнения


Иван Даскалов, изп. директор на "Корабно машиностроене"


Имаме сключени договори, които предстои да изпълняваме още поне няколко месеца, и засега кризата няма отражение при нас


Ивелина Манчева, изп. директор на "Булярд корабостроителна индустрия"


Заводът има поръчки за строителството на 12 кораба и мощностите му са запълнени за следващите няколко години.


Светлин Стоянов, управител на "МТГ Делфин"


Очаквам сериозен брой малки и средни корабособственици с големи кредити за покупка или поръчка на кораби, направени в последните месеци преди кризата, да изпитат сериозни затруднения поради резкия спад на навлата и цената на корабите.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK