Автомобилните превози на товари в ЕС спаднаха наполовина

Българските компании вече не могат да плащат лизинга на новите камиони

Цените на превозите намаляват заради конкуренцията и натиска на чужди превозвачи от ЕС, които вече са стъпили на българския пазар

© Асен Тонев

Цените на превозите намаляват заради конкуренцията и натиска на чужди превозвачи от ЕС, които вече са стъпили на българския пазар



Товарните автомобилни превози са намалели с до 50% за последните три месеца на миналата година в сравнение с 2007 г. заради глобалната финансова криза. Това се посочва в декларация на Международния съюз по автомобилен транспорт (ИРУ), огласена от Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътища (АЕБТРИ).


Представители на браншовите организации в автомобилния транспорт коментираха, че спадът в превозите в България е огромен, но не се ангажираха с прогнози за 2009 г. Според изпълнителния директор на АЕБТРИ Пламен Цалков с около 30% е намаляло ползване на ТИР карнети от превозвачите. С документа асоциацията гарантира пред митническите власти на страните, през които преминава товарът, че той е проверен и запечатан. "Тази година ще е много тежка за превозвачите, спадът е огромен", каза членът на управителния съвет на Българската асоциацията на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) Димитър Николов. Българският съюз за товарни превози отчете намаление на превозите с около една трета от началото на тази година. Компаниите, които превозват товари в България, са силно зависими от строителството, което е един от най-засегнатите отрасли от кризата. За онези превозвачи, които обслужват вноса и износа от края на годината, до момента спадът е с около 50%, коментира председателят на съюза Юлиян Ковачев. Той обясни, че транспортни компании, работещи в страните от ЕС, са върнали камионите на българския пазар в очакване на товари. Според него цените на превозите намаляват заради конкуренцията и натиска на чужди превозвачи от ЕС, които вече са стъпили на българския пазар.


Фалитите на компаниите са се увеличи до 110% и над 140 хил. работни места са закрити или са пред съкращаване, посочват още ИРУ. В АЕБТРИ за момента няма данни за фалити на български компании. Според БАСАТ част от превозвачите вече изпитват трудности да плащат вноските по лизинга на камионите. В Русенска област вече има компании, чиито камиони бяха взети от банките заради невъзможност да плащат, съобщиха от Българския съюз за товарни превози. Оттам пак предложиха транспортното министерство да спре лицензирането на нови компании. Подобно искане браншовиците отправиха през миналата година, но проучване на министерството установи, че не няма криза на пазара, за да спре издаването на нови лицензи.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Aman
    *****
    Неутрално

    и сега чакаме да спадне % на загиналите по пътищата, защото в по-голямата си част инцидентите стават след дълго и напоително тровене на нервната система на шофьорите на леки автомобили....

    С разнебитените си камиони превърнаха пътуването до морето в мисия на живот и смърт

  2. 2 Профил на sniper
    *****
    Неутрално

    Уж икономическият ръст щял да се забави само до 1 процент, пък някои браншове отчитат 50 процента спад. Тия от правителството имат ли реална предтава какво става в България.

  3. 3 Профил на Еко
    *****
    Неутрално

    И какво му е лошото? Тъкмо по малко замърсяване, шум, автопроизшествия и прочие дупки из небето...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK