Прогноза на АРА: Рекламните инвестиции ще се свият между 20 и 30% през 2009 г.

Маркетинг стратегиите по време на криза бяха на фокус на форума на Асоциацията на рекламните агенции



Само 9% е ръстът на рекламния пазар през 2008 г. спрямо 25% за 2007 г. Данните бяха представени по време на годишния форум на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) от председателя й Красимир Гергов. Той обясни спада в обема на пазара със световната икономическа криза, която започнала да се усеща в България след август. Прогнозата за 2009 г. е, че може да се очаква спад на пазара между 20 и 25%. Не било изключено той да достигне дори 30 на сто в зависимост от това кога кризата ще се усети в пълна сила у нас. Общият обем на рекламните инвестиции за 2008 г. е 518.805 млн. лв., показва анализът на АРА. От тях близо 21 млн. лв. са насочени в интернет реклама, като това е повишение от 62%. През 2007 г. ръстът на рекламата в мрежата е бил 89%, а обемът на пазара е бил близо 13 млн. лв.


Председателят на асоциацията Красимир Гергов прогнозира труден период за малките компании на пазара, но каза, че ще останат по-качествените играчи, които умеят да правят компромис между качеството и цената. "Емоционалните покупки ще стават все по-малко, затова рекламните агенции трябва да се насочват към по-рационални предложения, като наблягат на бонусите и отстъпките", коментира Гергов. Препоръката му към рекламните агенции беше да работят повече и да съкращават персонал, а медиите посъветва да предлагат специални рекламни пакети за политическите партии по време на изборите. Неговата прогноза беше, че политическите кампании през лятото донякъде ще компенсират свиването на рекламните бюджети на компаниите.


Според данните на АРА цените на рекламата в телевизия от началото на годината са се понижили с около 25-28%, а тези в пресата са се увеличили с 10%. Спадът на рекламните инвестиции в телевизиите за първите три месеца на 2009 г. е 20 на сто, а в пресата има ръст от 8%. Повишение има и при рекламата в радиата - с 8%. Понижение се отчита при външната реклама - с 27 на сто, а постъпленията при интернет са на нивото от 2008 г.




"Рекламодателите ще имат нужда от велики идеи", обърна се към рекламните агенции Бернхард Майер, медия директор на козметичната компания "Бейерсдорф" (Beiersdorf). Той обърна внимание, че потребителите ще стават все по-малко лоялни към марките и затова рекламните послания трябва да бъдат прости, практични и да внушават чувство на сигурност, общност и заедност. Неговата препоръка беше да се инвестира повече в онлайн и директни комуникации с консуматорите.


Онлайн рекламният мениджър на групата за бизнес медии The Economist Стефан Пере пък посъветва рекламодателите да не считат, че онлайн рекламата се изчерпва само с банерите в сайтовете. "Отвъд банерите интернет предлага ефективни решения. Създавайте платформи със съдържание около своите марки, нека хората да свързват вашия бранд с определени теми, така че да можете да ги ангажирате в посланията си и да си взаимодействате с тях", обобщи Пере.


Какво се случва по света


Според данните на списание "Скрийн дайджест" от февруари 2009 г. рекламните инвестиции във Великобритания са спаднали с 8.4%, в САЩ с 6.6%, в Испания със 7.6%. Силен спад в тв реклама се регистрира във Франция - 5.5%, Великобритания - 7.7%, и в Испания - 12%. Източна Европа също не е подмината от тази тенденция - данните за Русия за първите три месеца на годината показват значителен спад на рекламния пазар в размер на почти 30%.

Още по темата - в новия брой на "Капитал"

Коментари (10)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Ренегат
    *****
    Неутрално

    какъв е извода - Гергов и сие ще построят едно голф игрище по-малко и медиите в българия ще станат по-обективни и независими

  2. 2 Профил на Robinson
    *****
    Разстроено

    Абе милиционер глупав, виж се колко не си куул, скапан нещастник, глупак, нищожно нищожетсво, на което милицията е дала комфот. Знаеш ли, Гергов, предричам ти подагра и проблеми със сърцето, сърдечни проблеми

  3. 3 Профил на BafBoolfex
    *****
    Неутрално

    Огромное вам пасибо! а еще посты на эту тему будут в будущем? Очень жду!

  4. 4 Профил на proumenova
    proumenova
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Спадът на рекламният пазар има своите много добри страни като напр. да се спре истирията, в която РА пускат кампания след капания с компромисно качество. Рекламодателите по-"скъпернически" ще инвестират бюджета, по-високи цели на кампаниите си и респ. на работата на агенциите. Не на последно място това е шанс за хората в агенциите да намалят темпото, да осмислят работата си и собствените сни критерии към нея. Ако има съкращения в РА - браво! И без това прегравянето привлече хара, на които мястото не им е там.

  5. 5 Профил на v_ivanova
    v_ivanova
    Рейтинг: Неутрално

    v predishnia broi na Kapital se posochva, che samo TV ad market-a e BGN 700m spored Gfk. Na koe da viarvame!

  6. 6 Профил на Жоро Трайперов
    *****
    Неутрално

    Добра новина - и без това ми писна от тъпи и инфантилни реклами, дето едва ли ще накарат някой да си купи рекламирания продукт

  7. 7 Профил на икономист
    *****
    Неутрално

    Банка ОТП стимулира унгарската икономика 26 март 2009 Банка ОТП обявява, че съгласно Закона от 1992 г. за публично финансиране унгарската държава, посредством Агенцията за управление на държавния дълг, ще предостави на Банката заем от 1.4 милиарда евро. Източник на заема е кредитната програма на МВФ. Първото усвояване е предвидено за 1 април 2009 г, а второто за 30 юни 2009 г. Окончателният падеж на заема е 11 ноември 2012 г., като изплащането, след гратисен период до ноември 2010 г., е предвидено да се осъществи на осем транша. Кредитната линия се реализира съобразно пазарните условия; купонът, изплатен от Банка ОТП, ще надвиши съответните препоръчителни нива с 245-250 базисни пункта. Целта на кредитното споразумение е да се осигури достъп до допълнителна ликвидност за унгарските фирми и предприятия, както и да се смекчи отрицателния ефект от настоящата криза и да се стабилизира местния финансов сектор. За да допринесе за стимулирането на унгарската икономика, Банка ОТП ще насочи допълнителното финансиране към местните корпоративни клиенти. Съгласно споразумението и с цел предоставяне на контролна функция при оползотворяване на заема, на предвиденото за 24 април 2009 г. Общо събрание на акционерите Банка ОТП ще препоръча в Надзорния съвет и Одитния комитет на Банката да бъде избран представител на държавата. Това съобщение е на сайта на ДСК. В действителност търговските банки, в частност ДСК, които са чужда собственост, стимулират с нашите пари икономиките на своите държави. Българинът плаща непосилно високи лихви по кредитите, нещо, което го няма никъде в ЕС, защото има картелно споразумение между банките в България за това, а БНБ не предприема нищо, защото така е удобно на управляващите. Нали и те са в бордове на банки, нали през тези банки се перат милиарди мръсни пари и т.н. С две думи - нашите пари отиват в икономиките на чужди държави!!!!!! България е държава, която е абдикирала от функцията си да защитава интересите и сигурността на своите поданици.

  8. 8 Профил на Къщата от рекламата
    *****
    Неутрално

    Крайно време е да се разбере,че рекламата има за цел да ти вземе парите.Но сега идва духането на кашата.За да няма още едно опарване.То важи и за чая и кафето.

  9. 9 Профил на Реалист
    *****
    Весело

    И "дневник" ВИДНО се чуди с какви глупОсти да пълни страниците си, вместо да анализира например защо точно сега се предлага нов закон за Предучилищно и средно образоавние!!!

    Защо не анализират съдържанието на пасквила "Защото сме социалисти"?

    ЗАЩО НЕ ПОСОЧВАТ и обсъждат НЕОБХОДИМОСТТА ДА СЕ СВИКА НОВО ВЕЛИКОНАЛОДНО СЪБРАНИЕ?

    ЗАЩО НЕ РАЗОБЛИЧАВАТ РАЗБОЙНИЧЕСКАТА 3-НА КОАЛИЦИЯ, КОЯТО ДОКАЗА, ЧЕ НЕ ЖЕЛАЕ ЧЕСТНИ ИЗБОРИ, А ЖЕЛАЕ ЯВНО И СИЛНО ФАЛШИФИЦИРАНЕТО НА ИЗБОРИТЕ, КАТО НЕ ПРИЕМАТ СЪЗАДВАНЕТО НА РАЙОННИ ПРЕБРОИТЕЛНИ ПУНКТОВЕ НА БЮЛЕТИНИ? И заща ну направят задължително и платено гласуването за всички грамотни граждани?

    СЪД И ДОЖИВОТЕН ЗАТВАР ЗА ЛИДЕРИТЕ, МИНИСТРИТЕ И ЕДПУТАТИТЕ ОТ ТРОЙНАТА КОАЛИЦИЯ! тОВА Е ВАЖНОТО, А НЕ ПРОБЛЕМИТЕ НА РЕКЛАМНИТЕ АГЕНЦИИ !

  10. 10 Профил на Мохито
    *****
    Неутрално

    Значи все пак има някаква надежда рупорите на Щази Труд и 24-часа първо да се слеят и накрая за радост на булгарския народ да изчезнат от лицето на земята. Щото и двата парцала се хранят с мърша само от рекламата, не вярвам да се продават толкова колкото твърдят злобното джудже Тошко Тошев и дебелата Бертолина Гочева. Кризата може да даде на много хора повод за радост.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK