На пазара - лизингов оказион

На пазара - лизингов оказион

© Дневник



Икономическата криза отвори пазар за повторна продажба на лизингови автомобили, машини и активи на цени под пазарните. Причината е, че се увеличават гражданите и компаниите, които изпитват трудности да плащат вноските. След няколко пропуска лизинговата компания изземва актива и го предлага за продажба с от 10 до 30% по-ниска цена от първоначалната. Отстъпката се прилага и при плащане в брой, и при вторична лизингова схема, като купувачът сам избира коя възможност да ползва. В зависимост от конкретния случай и по договаряне с клиента компаниите предлагат и допълнителни отстъпки, когато цената се плаща наведнъж.


Проверка на "Дневник" показа, че офертите са основно за транспортни средства (леки и товарни), оборудване, машини и съоръжения. Най-голям дял от активите втора ръка са транспортни средства и оборудване за строителния бранш, които се оказаха и най-засегнати от кризата. На интернет сайтовете на компаниите са обособени отделни секции с офертите тип оказион. Основните играчи в този сегмент са "Интерлийз", "И Еф Джи лизинг", "Ти Би Ай лизинг", "СоЖе лийз", "Алианц лизинг България", "Пролийз". "Уникредит лизинг" също предлага активи втора ръка, но на интернет страницата им няма отделна секция.


В тези секции има информация за цената, модела, различни специфики и характеристики на продаваните активи, придружена със снимка. Намират се под различно заглавие - "Оказион", "Оферти за употребявано оборудване", "Оферти втора ръка", "Активи за продажба", но са с идентично съдържание. Сравнение с някои от основните сайтове за продажба на автомобили показва, че предложенията на лизинговите компании в много случаи излизат по-изгодно (виж таблицата).




Продажбата на активи втора ръка е явление в резултат на финансовата криза, която се трансформира в икономическа, коментира Пламен Минев, изпълнителен директор на "Уникредит лизинг". Това е и причината за затрудненията при обслужването на месечните вноски, които изпитват някои клиенти, допълни той. По думите му в последните два-три месеца тези случаи се увеличават. Прогнозата на Минев е, че броят на иззетите активи ще продължи да расте и ще надвишава значително търсенето и възможностите за вторичната им реализация.


Такива са очакванията и на Пламен Павлов, изпълнителен директор на "И Еф Джи лизинг". По думите му обаче, въпреки че това е неприятно за лизинговите компании, няма да се отрази фатално върху техния бизнес. Ще има спад при компаниите в сектора, но това е нормално в условията на криза, допълни той.


Да изземваме активи от клиентите си не е най-забавното занимание, но в някои случаи се налага, коментира Пламен Минев. По думите му в момента компаниите са активната страна и преди да се стигне до крайната стъпка, предлагат различни варианти за преструктуриране на задължението чрез допълнителен гратисен период, удължаване на срока на договора, допълнително обезпечение. Целта е да се улеснят клиентите с временни затруднения. Според условията по договорите клиентът няма право да връща взета на лизинг кола или оборудване, ако реши, че няма възможност или не желае да изплаща повече този актив.


Според Пламен Минев чрез заделяните провизии лизинговите дружества са създали буфер, който да поеме подобни негативи. Освен това делът на продаваните употребявани активи все още е незначителен в сравнение с общия портфейл активи на дружествата. "И Еф Джи лизинг" например има 8000 лизинговани транспортни средства, а обявите за повторна продажба на сайта на компанията са за 30 леки автомобила и 18 товарни, или дял от 0.6%.



Как се изземва лизингов актив


- При неплащане на 2, 3 или 5 месечни вноски се прекратява договорът за лизинг и активът се изземва


- Изпраща се писмо-покана за доброволно изпълнение (плащане) на дължимите просрочени вноски


- В случай че клиентът не плати, се пристъпва към изпълнителен лист и съдебна процедура или се наема външна фирма за събиране на вземания.


Ангажиментите на клиента към лизинговата компания не приключват с изземването на лизингования актив. Клиентът продължава да дължи неплатените погасителни вноски по лизинговия договор плюс лихви и съдебни разноски и адвокатски такси, в случай че процесът продължи по съдебен ред. Събирането на дължимото може да бъде освен чрез съда и чрез компания за събиране на вземания.

Сравнение на оферти*



Автомобил
година на производство лизингова компания mobile.bg

"Тойота Авенсис" 2.2 D
2006 25 хил. лв. 24-30 хил. лв.
"Шевролет Каптива"
2007
39 хил. лв. над 42 хил. лв.

"Фолксваген Пасат" 2.0 TDI

2006
39 хил. лв. 38 хил. лв.
БМВ Х5 2006 60 хил. лв. от 62 хил. до 80 хил. лв.
"Мерцедес" SL 55 AMG 2003 130 хил. лв. 35 хил. лв. + 18 вноски по 2500 лв./месец

*Част от разликата в цените може да идва от нивото на оборудване на автомобила

Ключови думи към статията:

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ГАССГ
    *****
    Неутрално

    да, но цените не са никак изгодни а и офертите са не повече от 10, така че рекламката е добра но няма изгода. Цените трябва да бъдат наистина ниски за да купуваме . Аиде на слука .

  2. 2 Профил на ivopp
    ivopp
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Въобще не видях някаква приемлива цена. Просто си е поредната зарибявка.

  3. 3 Профил на дим2610
    *****
    Неутрално

    Да де но цените наистина не са на промоция както се обявява.Просто, ако се разпродава за да се погаси само остатъка на задължението цените би следвало да са по ниски.Все пак живеем в БГ тук всеки гледа да те ..... нормално е

  4. 4 Профил на damianka_70
    damianka_70
    Рейтинг: Гневно




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK