Opel е продаден, какво да очакваме?

Opel е продаден, какво да очакваме?

© INA FASSBENDER



Американският производител на автомобили General Motors предложи в четвъртък консорциумът около Magna да влезе в ролята на спасител на GM Europe и да придобие мажоритарен дял в германското предприятие. Решението на компанията от Детройт беше одобрено моментално от доверителния фонд управляващ активите на Opel, което на практика отвори вратите за финализиране на сделката по продажба на емблематичната търговска марка.


Кой, колко, кога и дали ще спечели от това знаково и дългоочаквано споразумение се питат анализатори и експерти. Отговорът едва ли може да е кратък и ясен след като в преговорите за постигането му се включиха държавници от най-влиятелните световни икономики, мениджъри от редица водещи компании и профсъюзни организации, а крайният резултат ще размести глобалните пазари.


Победителите




Анализатори се обединяват, че най-големите победители след края на преговорите ще бъдат в Германия. Профсъюзът на служителите успя да постигне своето, не и без активния натиск от представители на местното управление и държавния апарат в най-голямата европейска икономика. Германският канцлер Ангела Меркел и предвожданите от нея християн-демократи очакват финализирането на сделката да подпомогне кампанията на партията в насрочените за 27 септември избори за федерален парламент.


По последни данни в часовете след публикуването на официалното решение за Opel основните противници на Меркел от социал-демократическата партия запазват одобрението си сред германците от 23%, докато християн-демократите печелят един пункт, изкачвайки се до 36%. Все пак анализатори коментират, че едва ли крайният ефект от автомобилната сага ще повлияе значително на изборните резултати.


Печеливш от крайния изход на сделката ще бъде и консорциумът около Magna. Придобиването на масивната технологична и производствена база на GM Europe и обединяването и с финансовата, автомобилна и производствена мощ на отделните инвеститори определено ще размести глобалните пазари. Получените икономии от мащаба и възможности за бъдещ растеж на руския пазар също не са за подценяване. Търговската мрежа на европейския гигант също може само да помогне за възстановяването и бъдещите печалби на GM Europe.


Все пак инвеститорите ще трябва да се преборят със загуба за 2008 г. от 1.6 млрд. долара и очакван негативен резултат за настоящия период от 3 млрд. долара.


Ангажиментите на инвеститорите


Мажоритарният дял от 55% в GM Europe в крайна сметка ще отиде в обединението на канадско-австрийския производител на авточасти Magna, руската банка с държавно участие Сбербанк и автомобилостроителят ГАЗ. Подкрепяният от Берлин консорциум ще получи нови 4.5 млрд. евро под формата на кредити гарантирани от Германия, а самото сдружение ще трябва да инвестира 500 млн. евро в компанията. Полученият капитал ще бъде разпределен равномерно между Сбербанк и Magna, а ГАЗ ще играе ролята на индустриален партньор след приключване на сделката.


Условията по продажбата включват и съкращаване на около 10 хил. служители от работещите близо 55 хил. за европейското подразделение на General Motors. Обещанията са за поетапно и равномерно уволняване на служители, което да не води и до закриването на мощности. Заплашени към момента са производствата в Лутън и Антверпен. Според анализ на "Уолстрийт джърнъл", общият брой на заводите, които може да бъдат затворени е три.


Големият губещ


Мненията на специалисти са изключително ясни по темата кой губи от подписването на сделка за придобиване на мажоритарен дял в Opel. Това разбира се е американският гигант General Motors. Разтърсеният от финансови трудности автомобилостроител ще трябва да се примири със загубата на мощности изкарали близо 1.6 млн. автомобила през изминалата година, огромна търговска мрежа и присъствието на ключови пазари, както и загубата на технологии.


Именно техническия аспект на сделката би трябвало да притеснява най-много мениджърите в Детройт, смятат специалисти. Новият фокус на General Motors трябва да са именно по-малките, икономични и екологични автомобили, в производството на които се справят изключително добре в Opel. Загубата на технологии в посока Русия и потенциалния бъдещ небивал ръст на производството на компанията сериозно ще влоши глобалните позиции на GM.


Притеснения на Острова


Докато фокусът около сделката бе изместен към Германия, анализатори припомнят, че голяма част от GM Europe е концентрирана във Великобритания. Лондон също опита да окаже натиск върху сделката с оглед на притесненията, че заетите на Острова и претенциите на местната Vauxhall може да останат неуважени.


Част от сделката с Magna включват съкращаване на около 830 служители в производствата във Великобритания. Изненадата за Лондон обаче дойде часове след официалния избор на Magna за инвеститор в GM Europe. От канадско-австрийския консорциум заявиха пред "Таймс", че едва ли ще намерят "икономически рентабилни начини" за запазване на производствата в Лутън след 2013 г. Заплашените служители са 1.4 хил. от общо работещите в момента 5.5 хил. британци за европейското подразделение на General Motors.


На Острова продължават да зреят съмнения, че именно местния бранд ще понесе сериозна част от бъдещите съкращения. Заетите във Vauxhall нямата и профсъюзна организация от мащабите на тази обединяваща колегите им в Германия, което автоматично води до подценяване на техния глас.


Наложените ограничения


Все пак изборът на Magna, Сбербанк и ГАЗ за спасители на Opel няма да е сделка с предначертан характер. От Детройт предвиждат редица пречки пред безкомпромисния растеж на новият европейски гигант.


Основното затруднение за експанзия на Opel ще дойде от забраната за продажба на автомобили в САЩ, Китай и Южна Корея, за което са се договорили страните по сделката. Загубата на достъп до тези огромни пазари все пак трябва да подсигури позициите на превръщащия се в пряк конкурент GM, особено с оглед на очакваните растежи на сегмента на икономичните автомобили в тези държави.


Самият пазар също ограничава възможностите пред новия Opel. Анализ на "Блумбърг" показва, че за да може възроденият европейски автомобилостроител да участва активно на глобалния пазар и да се превърне в заплаха за своите конкуренти, GM Europe ще трябва да претърпи мащабен ръст в производствения си капацитет. Нужният обем от реализирани продажби за оказване на натиск върху автомобилния сектор в света се оценява на 4 млн. броя годишно.


От Opel все още са далече от тази цел, а и едва ли пазарите ще са благоприятни през следващата година. Очакванията за сривове в продажбите след изтичането на държавните помощи за стимулиране на индустрията са в основата на притесненията на анализатори.


Алтернативите - прекалено скъпи или вредни


В последните дни преди постигането на крайното решение от борда на директорите в Детройт, анализатори коментираха слуховете за задържане на Opel в редиците на GM. Някой специалисти заявиха със сигурност, че финансовото състояние на американската компания след излизането от контролирания процес по банкрут позволява подобен агресивен ход.


Важността на Opel като производствен, технологичен и пазарен капацитет наистина не е за изпускане. Ето защо решението дойде едва след месеци на преговори и анализи и двудневна среща на високо равнище сред мениджърите на General Motors. В крайна сметка оценката на консултантската компания KPMG и натискът от Берлин натежаха в посока на продажба на Opel и принудиха мениджър в американската компанията да заяви пред "Файненшъл таймс", че алтернативите са прекалено скъпи или вредни.


В началото на седмица Германия заяви, че при евентуален провал на сделката GM ще трябва да върне получените досега средства за закрепване на финансовото състояние на европейското си подразделение. Сумата достига 1.5 млрд. евро. Допълнителният анализ на KPMG показа, че цената на подобен ход ще набъбне с нови 6.1 млрд. долара.


Друг търсен от Детройт вариант беше продажбата в посока белгийския фонд RHJ. Подкрепяната от американската компания оферта включваше възможност за обратно изкупуване на продадения дял след три години. Берлин обаче отказа финансова помощ за подобно развитие на преговорите, което би направило този ход изключително нерентабилен.

Коментари (66)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 2025 Неутрално

    И когато рашките изнесат производството в ГАЗ и закрият поне половината производство в германия фрау Меркел и профсъюзите ще поумнеят ли? Съмнявам се. Според мен това е краят на опел. Като знам как вози астрата или вектрата хич не е и загуба. На печелившите честито.

  2. 2 Профил на до Цецо
    *****
    Неутрално
  3. 3 Профил на outside
    outside
    Рейтинг: 703 Неутрално
  4. 4 Профил на Hans Landa
    *****
    Неутрално

    До коментар [#1] от "Цецо":

    Ами ако арабите преместят заводите на Мерцедес от Германия в Кувейт или Абу Даби?

  5. 5 Профил на k
    *****
    Неутрално
  6. 6 Профил на angueldinev
    angueldinev
    Рейтинг: 0 Неутрално

    #4 - Арабите не са безумци, като рашките. Влагат спечелените от нефта пари в еко-технологии, туристически атракции и др. разумни неща. Рашките накупиха яхти и футболни отборчета.

  7. 7 Профил на Hans Landa
    *****
    Неутрално

    До коментар [#6] от "Анонимен":

    По-големи яхти от тез на арабите няма.
    Абрамович е слаба ракия в сравнение с арабските яхти.

    По-големи суми във футбол от арабите (Ман. Сити), никой досега не е давал.

  8. 8 Профил на Мартин Христов
    Мартин Христов
    Рейтинг: 555 Разстроено

    До автора Никола Георгиев: "християндемократи" се пише слято, амо кой да си отвори правописния речник на българския език. А и съм забелязал, че в онлайн изданието на "Дневник" направо гъмжи от редактори...

    Traduttore traditore
  9. 9 Профил на ххх
    *****
    Весело

    "От Детройт предвиждат редица пречки пред безкомпромисния растеж на новият европейски гигант."
    Европейски гигант? Опел? Допълнен от камионостроителя ГАЗ, който "ще играе ролята на индустриален партньор"?
    Хехе.......

  10. 10 Профил на арабин
    *****
    Весело

    До коментар [#7] от "Hans Landa":

    Ми просто защото арабите имат повече пари от руснаците. На акъл са еднакви.

  11. 11 Профил на Big_Villager
    Big_Villager
    Рейтинг: 619 Неутрално

    Ясно е че никой в Европа не би си купил Опел произведен в Русия, да не говорим че разходите по производство в Русия няма да са много по малки поне средносрочно, да не говорим че технологиите на Опел - това са германските инжинери на Опел, а не само някъкви файлове с информация, а това Руснаците няма как да го изнесат в Русия.....
    Те хората преди 70г. на крака им дойдоха ма руснаците ги изпъдиха...сега дайте немски инжинери...еми нема, нема как

  12. 12 Профил на американец
    *****
    Весело

    ако, ако...
    ами ако ние си приберем производството на пасти Колгейт обратно в Америка, ще си миете зъбите с пръс и плюнка!

  13. 13 Профил на товарищ Жуков
    *****
    Весело

    Немците дойдоха при нас, после ги подкарахме обратно към Берлин. Накрая подкарахме малко и англоговорящите, ама онез пуснаха бомбата над японците и решихме да прекратим приятелския огън.

  14. 14 Профил на Тишо
    *****
    Неутрално

    Да очакваме да продължим да не караме опел,както до сега!

  15. 15 Профил на Camaro
    *****
    Неутрално

    Олег Дерипаска не е ли основен "стратегически инвеститор" в Магна или се махна
    Консорциум от Австро-Канадците Олег и Дерипаска.
    Е след като има стариш Додж Стратус, защо да няма и Вехта Вектра

  16. 16 Профил на Camaro
    *****
    Неутрално

    А интересното ще е и друго
    Магна е основен доставчик и на ГМ и на ВАГ и на Мерцедес, които май няма да купуват с кеф от новия си конкурент (ВАГ имаха някакви намеци по въпроса)

  17. 17 Профил на Nemeca
    *****
    Неутрално

    Магна НЕ е ОСНОВЕН доставчик и на ВАГ и Мерцедес.

  18. 18 Профил на Петбор
    *****
    Неутрално

    При други условия, ще се повтори историята с Фиат - Лада. Руснаците участват, за да се доберат до технологии, и ще се доберат. Меркел и Германия ще продават най-малко 1/5 от новите автомобили на руския пазар. После ще изостанат...Няма да успеят да догонват технологиите на Опел... Ще закретат.

  19. 19 Профил на Чукча до 2
    *****
    Неутрално

    Рашките имат ПОВЕЧЕ от 27.5 %!

    Само РУСКАТА СБЕРБАНК има 27.5%!

    А сега ВНИМАВАЙ:
    Миналата година Путлер РАЗДАДЕ около 200 МИЛИАРДА ДОЛАРА на руските мутри (олигарси по тяхному!) във вид на "ЗАЕМИ ЗА РЕФИНАНСИРАНЕ" (на заемите на мутрите!
    Ето така Олег Дерипаска, който "притежаваше 50% от "Магна" изведнъж ги загуби и ги ПРИДОБИ "неизвестен", който му откупи дълга и РЕФИНАНСИРА ЗАДЪЛЖЕНИЯТА МУ към "Магна"!
    С други думи - 50% собственост на Дерипаска станаха собственост на Внеш Торг Банк (Руската Външно търговска Банка!)! А РАЗПОРЕДИТЕЛ СЪС СРЕДСТВАТА НА Внешторгбанк е МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛЯТ НА Руската Федерация!
    Сега ВДЯНА ЛИ?
    Сбербанк и ВнешТоргБанк притежават около 40% (малко НАД!) от Акциите на Еуропе ГМ!!!

    Ако към тези 40% ПРИБАВИМ и някой процент от СОБСТВЕНОСТТА НА ДЕРИПАСКА В АВСТРИЯ (например ЩРАБАГ) - то процентът на руснаците може ЗАСТРАШИТЕЛНО ДА СЕ ДОБЛИЖИ до 50%!

    И ето тук ИДВАТ СЪМНЕНИЯТА за бъдещето на европейските марки на ГМ - "Опел", "Воксхол" и "СААБ"!
    Защото е знайно, че АЛКАШИТЕ могат само едно - СА ПИЯТ ПО 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, 365 дена в годината!!!
    Или както е казал Г.Х. - "А сега Русия може да заповяда!"

    Май следващият на "ВИСОКА ДЛЪЖНОСТ" в Газпром ще е ФРАУ МЕРКЕЛ!?!

  20. 20 Профил на Отговор
    *****
    Весело

    Край на ръждивите буклуци които произвеждаше. (Или може би съм прекалено голям оптимист)

  21. 21 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 785 Неутрално

    За печелившите и губещите: Печеливши хич не са германците и работниците, просто защото няма да си запазят вероятно работата след изборите. Няма как опел изведнъж да цъфне и да върже, ще мине време, и то само ако руснаците нямат думата кое как да се прави. А руснаците удариха големия келепир, изненада! Германия ще им даде 6 млрд евро наготово, с цел да не затварят нищо поне до изборите, а тези 6 млрд опел със сегашните си финансови резултати никога няма да може да изплати. После руснаците получават достъп до технологии каквито не са и сънували, и е само въпрос на време да ги приспособят за "тежките руски условия" както направиха с лада, кеото неиминуемо ще доведе и до срив на качеството поради спестявания в конструкцията. Поне на тези които ще се произвеждат в русия. Но халал да им е на немците, стана това което искаха. За технологиите само не се разбира, защо ГМ ще ги загуби, след като си запазва 35% в компанията, и в америка и южна корея вече се произвеждат коли на базата на новата астра и инсигния (от буик и шевролет). Имаше преди месец някакъв тип дето каза тука че всички патенти на опел са прехвърлени в щатите, и опел плаща на ГМ за да ги ползва. Какво става с патентите? Кой на кого ще плаща за да ги ползва? Фиат доста време ползваха платформите разработени докато имаха съюз с ГМ, и двете фирми можеха да ги променят както си решат май...

    А, и много важно, къде е цената на сделката?

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  22. 22 Профил на opel1924
    *****
    Неутрално

    И аз си мисля, че карах немска кола..... Пфу!

  23. 23 Профил на САЩ
    *****
    Неутрално

    До #19:

    А можеш ли припомни колко милиарда $ раздаде Буш и след него Убама на американските мутри от GM, Crysler & Ford ? Руските 200мрлд. направо бледнеят на американските.

  24. 24 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 785 Неутрално

    ами първо форд не са получили долари нито от обама нито от буш, понеже не са и искали помощ. ГМ и Крайслер са получили общо 81 млрд долара, как точно 81 бледнеят пред 200, не се разбира....

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  25. 25 Профил на rotos
    rotos
    Рейтинг: 543 Неутрално

    Спомних си, че некои части (детайли) на първите москвичи, внесени в България имаха щемпел с емблемата на Опел. Даже не се бѣха помъчили да го изтрият.

    "Сътрудничеството" не е от вчера.

    Алиса: Кажи ми по кой път да тръгна? Котаракът: Зависи, къде искаш да отидеш.
  26. 26 Профил на cris
    *****
    Неутрално

    От три години насам Сбербанк и Опел изграждат и са готови производственните итехнологични участъци за поизводство на Опели в Ресия/ на терен на ГАЗ / и в Индия.Така че нищо случайно.Дебил..нещо си в много голяма грешка...европейското под на Форд в Алмусафес/ където и рабатя получи близо 850 мил долара помощ от правителството под формата на преки гарантирани кредити и тарантирани права на емисии.Иначе отивахме на ул цялата фабрика/около 3 000 човека/ И сега не е цвете ,но иместното правителство помага и сме по добре от другите в бранша.

  27. 27 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 785 Неутрално

    Въпроса беше колко долара са дадени от американското правителство на американскире фирми в америка, на което отговорих че форд нищо не са взели от тези пари. Европейското под на форд в Алмусафес не ми звучи като да е подпомогнато то американското правителство, или е така? Обикновено местните правителства дават такива пари, защото това се отразява на работните места и икономиката като цяло. Опели астра и в момента се произвеждат в русия, а това че са се подготвяли обяснява донякъде защо меркел щеше да и изпуши куфара ако си го бяха задържали или продали на белгийците. И къде са 800 мил, къде са 60 млрд, къде са 200, къде са 700 млрд...

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  28. 28 Профил на cris
    *****
    Неутрално

    800 мил ги дадоха от феда.. местните вложиха в система за отстъпки при покупки на екомадели и в дил мрежа.Отделно Феда даде и за под в Турция ,за производството на фургонети.Иначе испанците си сгабилизираха сеата заедно с програми от фолксваген груп и с пежот. До мой приятел на един чалет живее суб главният инженер на Опел за автом линии в Русия и Индея. Та той разправя че нивото на роботизация струвало колкото линиите със всичко в Испания и воксхола взети заедно. И за нашият монтажен в Мурсия се правят щанцовките от руска рулонна стомана на част от руски хидравл преси.Даже в спом монтаж имаме руски СРУ та и са много добри. А и смятам че много от хората нямати нулева идея какъв преамерикански капитализъм е в русия. В сравнение с тях в Джермани е комунизъм.

  29. 29 Профил на мунчо
    *****
    Неутрално

    Затова пък свободно ще се продават в Русия...

    "Основното затруднение за експанзия на Opel ще дойде от забраната за продажба на автомобили в САЩ, Китай и Южна Корея, за което са се договорили страните по сделката."

  30. 30 Профил на А
    *****
    Неутрално

    А IBM се оттърва от PC бизнеса си като го продаде на Китай.
    Казва се Леново май.

  31. 31 Профил на Думай Петка, думай!
    *****
    Весело

    ГМ продадоха старата манивела на рашите , вместо тъй и тъй да ги закрият. С парите ще си помогнат да пуснат в производство новите хибридни модели и ще въведат още ограничения за въглеродните емисии. И рашата - умница ще си търкаля опели из Сибир и РФ докато се освести. Няма да продаде по света и един опел защото няма да има сертификат евро 6 ,7 ,8 и т. н.

    Умното си е умно. Рашата е БОЛЬШОЙ БИЗНЕСМЕН- най - глупавия в света !

  32. 32 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 785 Неутрално

    а нещо като press release за тия 800 млн дадени от феда да има? Щото първо че изглеждат малко много, при положение че в словакия се строят нови заводи за толкова пари, и второ че трябва много вода да изтече преди ФЕД да даде заем за запазване на работни места в чужда държава, при положение че ситуацията в самата америка е доста зле... Има съобщения за 51 млн евро дадени от испанското правителство и одобрени от ЕК, и инвестиции за модернизация от Форд в размер на 410 млн, но това трябва да са пари на форд. Има и разлика между държавни гаранции за заем и заем от правителството, да не забравяме...

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  33. 33 Профил на leon555
    leon555
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Деър Дебил, аз съм онзи, с когото чепкахме въпроса за евентуални субсидии за Кремиковци преди 10-ина дни. И тук сега нещо подобно. ФЕД-а (вероятно американското правителство) било дало 800 милиона субсидии за запазването на испански завод. Дрън - дрън. Вярно е, че вече не капитализма от 18-ти век и всяка държава пряко или косвено подпомага производителите, които си струва да бъдат подпомогнати. Но чисто наливане на държавни пари надали се практикува. Иначе ти си прав, че от трите американски компании само Форд не поиска помощи. Сведенията са, че в последно време продажбите на Форд растат с около 20-ина процента месечно. Разбира се, преди това те падаха с 40 % месечно, ама нейсе. Тук, в Канада, се смята, че именно Форд може най-бързо и лесно да се адаптира. Трябва само да започне да произвейда европейските си модели в Северна Америка. И това, което паследно се чу е, че отдогодина ще започне вноса на новата фиеста, а по-късно тя и ще се произвежда тук.

    "Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард Шaa
  34. 34 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 785 Неутрално

    очаква се следващото поколение фокус да е идентично с европейския модел, а фиеста вече е забелязвана многократно на тестове в америка. Има предположения и че ФВ ще произвежда новото поло в новия си завод в САЩ, или в този в мексико. До 2-3 години общо взето американския пазар ще се насити на много качествени малки коли, каквито досега се предлагаха само от някой японски производители. Да видим обаче дали американците ще ги приемат добре...

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  35. 35 Профил на leon555
    leon555
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Мога да ви уверя, че самите хора тул, а и в САЩ виждат реално нещата и те самите признават технологичното превъзходство на европейските автомобили и искат американските такива да заприличат на тях. И друго нещо много показателно. Още докато течаха дебатите да се спасяват ли ГМ и Крайслер, общественото мнение в САЩ и в Отарио беше много категорично (примерно 3:1) против наливането на парите на данъкоплатците в компании, които не се справят.

    "Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард Шaa
  36. 36 Профил на leon555
    leon555
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Бих искал да добавя и друго. Не скачам от радост при новината за преминаването на Опел в руски ръце. Но ако живеете в Северна Америка и ако съумеете да отсеете зърното от плявата ще си дадете сметка, че в същността си американците не са по-стока от руснаците. За съжаление. Поредната световна криза тръгна от техните глупости. А те се имат за свръхсила и не знам си какво. И те като руснаците освен оръжия, какво друго умеят да правят. А и по географски и политически причини канадската икономика се явява придатък на американската. И да не ви казвам колко фирми, най-вече в Онтарио, фалираха заради надутите американци. Както го написах в един друг коментар, няма държава или нация, в които да можеш да се закълнеш с чиста съвест.

    "Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард Шaa
  37. 37 Профил на 123
    *****
    Неутрално

    Може би да, освен ако не остареят...

    През 1987 /1980те/ в Западна Европа се виждаха симпатични нови Фордчета, които в САЩ се появиха късно или никак.

    В САЩ, Форд не бе /вече/ автомобилна марка символ на качество. Предпочитаха се японски Хонди, например.

    Сега нещата може да са се променили, но-още повече:
    други неща, свързани с глобално замърсяване, икономическа криза, технологичен прогрес и пр.

    Не се опитвам да прогнозирам.

    Даниел

    "Тук, в Канада, се смята, че именно Форд може най-бързо и лесно да се адаптира. Трябва само да започне да произвейда европейските си модели в Северна Америка."

  38. 38 Профил на Изненада  ЗАЗ -запорожец
    *****
    Весело

    Възкръсна ЧУДОТО на СОЦ.-а Произведено в СССР ТагАЗ попал в корейскую разработку
    // Автозавод подозревают в краже секретов Chevrolet Lacetti

    «Коммерсантъ» № 169

    Южнокорейская прокуратура обвиняет ТагАЗ в воровстве технологий у компании GM DAT — местного подразделения концерна General Motors (GM). Она подозревает, что ТагАЗ смог незаконно получить техдокументацию на "бюджетный" автомобиль Chevrolet Lacetti — седьмую по популярности иномарку в России — и создал на ее базе собственный автомобиль С-100. Эта машина уже успела попасть в госпрограмму автокредитования физлиц, которую анонсировал премьер Владимир Путин.

    Вчера корейская газета Korea Times сообщила, что прокуратура округа Намбу города Сеула возбудила уголовные дела в отношении двух сотрудников корейской "дочки" ТагАЗа — Tagaz Korea. По данным газеты, эти менеджеры — бывшие сотрудники GM DAT. Когда они переходили из GM DAT в Tagaz Korea, один из них скопировал со своего компьютера более 6 тыс. файлов с технической документацией на двигатель и компонентную базу автомобиля Chevrolet Lacetti — "бюджетной" модели GM DAT, которая поставляется в Россию и входит в десятку самых продаваемых иномарок (за август продано 21 тыс. машин; седьмое место). Прокуратура подозревает, что благодаря этой утечке таганрогский ТагАЗ на основе решений Lacetti смог освоить производство собственного автомобиля — C-100. Представитель ТагАЗа Елена Ларина вчера от комментариев отказалась, сославшись на то, что никаких запросов от корейских прокуроров завод не получал. В GM от комментариев также отказались.

  39. 39 Профил на tt
    *****
    Неутрално

    Гледам, че белгийците са решили да обвинят Германия
    в нелоялна конкуренция покрай загубената от тях сделка.
    Уведомили са ЕК и комисарката от Холандия по въпросите на конкуренцията обещала да вземе мерки "ако са нарушени правилата"

  40. 40 Профил на leon555
    leon555
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Благодаря за отрицателните вотове на предните ми два коментара. Разбирам, че ще има хора, които ще се подразнят от паралелите, които правя между т. нар. рашки и американците. Ето ви още два.

    Спомняте ли си колко усилия положи Америка, за да накара най-вече азиатските страни да премахнат протекционизма. И Япония да купува американски ориз. Онзи ден САЩ стигнаха дотам, чезабраниха на канадските отбори от НХЛ, които играят серия от мачове в САЩ, да се придвижват с ЕърКанада. Трябвало да използват американски компании за целта. Това е какво, ако не елементарен протекционизъм на дребно?

    Другия паралел е, че САЩ грубо и безпардонно оспорват канадския суверенитет върху т. нар. Северен проход (морския път между канадските арктически острови, който скъсява с 10.000 км маршрута между Азия, Северна Америка и Европа) и нарушават канадските териториални води, твърдейки, че островите са канадски, но проливите между тях са международни (т.е. разбирай "американски". И периодично между Канада и Америка прехвърчат искри, защото американски бойни кораби и подводници си се разхождат като у дома си.

    Е, сега вие си потърсете приликите и разликите с "Рашата". За мен отговорът е да го изкараш от гъзъ на единия и да го вкараш в устата на другия.

    "Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард Шaa
  41. 41 Профил на Boriaz
    Boriaz
    Рейтинг: 861 Весело

    Щом от Волфсбург не са поискали да ги купят пейте заупкойна молитва за Опел! Все пак вагените купиха и вдигнаха на крака отписаните заводи за автомобили в Чехия и Испания а сега глътнаха и Порше но в "битката" за Опел ги нямаше- ИЗВОД- който иска да кара добър автомобил да забрави за тях. Ъо и досега бяха кантар но изкарваха модели като Астра и Тигра чат-пат.

    Искането няма мярка- даването има КРАЙ!
  42. 42 Профил на rotos
    rotos
    Рейтинг: 543 Неутрално

    "Opel е продаден, какво да очакваме?"

    Вече - нищо!

    Алиса: Кажи ми по кой път да тръгна? Котаракът: Зависи, къде искаш да отидеш.
  43. 43 Профил на Mr. Golden Nugget
    *****
    Неутрално

    Ще стане ли Опел - новият Москвич?

  44. 44 Профил на Mr. Golden Nugget
    *****
    Неутрално

    Преглед на профил
    Boriaz
    Весело

    * 41
    * 00:38
    * 13 сеп, 2009

    Отговор


    Щом от Волфсбург не са поискали да ги купят пейте заупкойна молитва за Опел! Все пак вагените купиха и вдигнаха на крака отписаните заводи за автомобили в Чехия и Испания а сега глътнаха и Порше но в


    --- Вагените глътнали Порше? Аз пък защо четох тъкмо обратното- че Порше се опитва да глътне Каруцарската фирма?

  45. 45 Профил на Mr. Golden Nugget
    *****
    Весело

    Hans Landa
    Неутрално

    * 4
    * 16:30
    * 11 сеп, 2009

    Отговор


    До коментар [#1] от "Цецо":

    Ами ако арабите преместят заводите на Мерцедес от Германия в Кувейт или Абу Даби?

    ------

    Хахахаа! Това беше забавно! От руснак автомобилопроизводител може и да излезне, но обясни ми, как ще спират производството в Абу Даби пет пъти на ден за молитва?
    Арабите едниственото, в което ги бива е да се препасват с бомби и да се самовзривяват.

  46. 46 Профил на maxa
    *****
    Неутрално

    Очакваме да се появи нещо, което да прилича на Опел!!От 30 години чакаме!!

  47. 47 Профил на УСАфоревъ
    *****
    Неутрално

    @ Даниел

    Кой е забранил на канадските отбори да се придвижват с ЕърКанада? Обама ли, някой департамент ли? Или някое спортно шефче нещо се надува?

    "искри" прехвърчали м/у САЩ и Канада в океана - след като те външнополитически са като една държава - хахаха!

    Ясно, ти си от тия, за които стрелбите в някое американско училище показват морала на 300 милиона американци.

    Не ти се отдаде да опънеш паралел м/у САЩ и руската кочина, сега пробвай да откриеш разликите...

  48. 48 Профил на leon555
    leon555
    Рейтинг: 701 Неутрално

    До коментар [#47] от "УСАфоревъ":

    Ами проблемът за мен е, че като се абстрахирам от факта, че едните може да карат лади, пък другите кадилаци (не се лови за приказката), това, което се намира под лъскавата обвивка поне за мен е едно и също. И пак ще кажа за съжаление.

    За забраната на полетите с ЕърКанада съобщиха наистина онзи ден. Става дума за това, че канадки отбор по хокей, който има да изиграе серия от няколко мача в САЩ, вече не може да се придвижва между отделните американски градове с ЕърКанада. За целта ги принуждават да използват американски авиокомпании. Естествено, Канада наложи веднага реципрочна мярка, но така какво постигаме?

    За аналогията с руския ботуш и американците, дето редовно пращат бойни кораби да се разхождат в канадски води, естествено, без дори да са поискали разрешение, защото по този начин те показват, че не признават канадския суверенитет върху Северния проход, за това какво друго да кажа? И те се отнасят така с една съседна страна, близък съюзник и техен най-голям търговски партньор. Искрите, за които споменавам е една мижава протестна нота при поредното "посещение". Канада няма населението и парите на Америка и едва сега правителството започна да увеличава военното присъствие в Арктика в опит да покаже, че тук е канадска територия. А залогът е голям, защото в Арктика се откриха колосални залежи от нефт и газ, едни от последните все още неексплоатирани, които с глобалното затопляне на климата ще станат лесни за добиване.
    А принципа на американците е "нашето си е наше, чуждото е общо". И за мен река Мисисипи е международни води, ама кой ме пита?
    За стрелбите в училищата, не искам да обобщавам, не всеки американец ще направи това, ама огромното мнозинство за мен са си чисти малоумници.
    А теб съм те виждал да пишеш и по други теми. Иска ми се да вярвам, че живееш в САЩ. Защото ако си кюташ в България и имаш идилична представа за Америка и не даваш лоша дума да се каже за тях, това вече не е добре.

    "Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард Шaa
  49. 49 Профил на б
    *****
    Неутрално

    Даниел, никой не им е виновен на канадците - те се се правят на много хитри и е време да седнат на д ....
    Впрочем след 10-20 т. няма да има "канадци", ще са нещо като инду- чайно- сбирщайн, управрявани от див евреизъм.
    Както е казал Жириновски на репортерите, когото кацнал там -
    Казах на пилота да кара за Торонто, а той ме докарал в Делхи...
    та сега не му дават даже транзит да минава...
    Ама канадците са най-големите лъжци в света и явно ти предстои да го разбереш.

  50. 50 Профил на leon555
    leon555
    Рейтинг: 701 Неутрално

    До коментар [#49] от "б":

    Извинявай, нещо не разбирам идеята на написаното от теб. Аз не искам да се превръщам в адвокат на канадците, но и ти обясни по-добре в какъв смисъл те се "правят на много хитри"? Също и били "най-големите лъжци". Подкрепи тезата си с някой пример, но видян от собствените ти очи. Зарежи го тоя Жириновски. Това е несериозно. Искам да ти кажа, че тук има относително по-малко чернилки от Америка. И те са кнцентрирани по големите градове. А аз живея в едно малко градче. И тук от време на време ми "причернява" пред очите, но със сигурност не е като в САЩ. А и какво да правиш като Канада има огромна нужда от преселници, а не върви да каже "Приемаме само бели", че ще я обвинят в расизъм? Аз, който явно съм свикнал с лошите обноски в България, намирам канадците за прекалено спокойни и прекалено толерантни. До степен, че много имигранти злоупотребяват с това. И това съм го казвал директно в очите поне на тези канадци с които съм работил. На тях прост им е интересно откъде е дошъл поредния имигрант. Милите, повечето от тях даже и не знаят, че под това слънце има държава, наречена България. Знаят за Гърция, Турция, екс–Югослвия, а това между тях не го знаят. В началото това ме нервираше. Но с времето си дадох сметка какво стратегическо предимство е то. А в Европа като всеки асоциира "българин" с "престъпник" да не би да е по-добре????

    "Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард Шaa
  51. 51 Профил на б
    *****
    Неутрално

    Даниел". А аз живея в едно малко градче. И тук от време на време ми "причернява" пред очите, но със сигурност не е като в САЩ. "
    Начи много завмиси в коя част на Канада живееш. Едно е в Онтарио, съвсем друго в Б.Колумбия, Алберта или Квебек.
    По принцип, ВСЕКИ КАНАДСКИ ГРАЖДАНИН може да поръчителства за някой емигрант. Това право обаче се използва най-активно от индийци, пакистанци и подобни. Затава емиглацията от тези страни ще се увеличава. И за тях е екстра, защото все повече ключови постове отиват у тях. Докото канадците живеят с илюзията, че ги интегрират. Те просто не могат да повярват, че не е най-голямата чест да си канадец, че Канада не е най-демократичната, най, най ....
    Просто емигрантската им политика е в интерес единствено на еврейте -банки, застрахователи, собственици на жилища, фабрики. Повече народ, повече печалба, дреме им на тях за Канада, много от тях си жевеят в Калифорния...

  52. 52 Профил на leon555
    leon555
    Рейтинг: 701 Неутрално

    До коментар [#51] от "б":

    А аз пак не разбирам какво значи "чест да си канадец" или американец, или какъвто и да е. Светът е така устроен, че всеки се ражда гражданин на някоя държава. Оттам нататък прави-струвай, но си уреди живота. Мога да те уверя, че обикновените хора не обичат много-много, но вече казах, че на високо политическо ниво не върви да сложиш табела "САМО ЗА БЕЛИ". Де да можеше. Ама не може. Затова приеми реалността, каквато е.

    "Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард Шaa
  53. 53 Профил на leon555
    leon555
    Рейтинг: 701 Неутрално

    горе изпуснах думата "чернилки"

    "Обикновените хора не обичат много-много чернилките."

    "Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард Шaa
  54. 54 Профил на leon555
    leon555
    Рейтинг: 701 Неутрално

    И друго да допълня. Не само канадски гражданин, но и постоянен жител може да поръчителства за друг имигрант. Сега, другите имигрантски общности са може би по-единни. Ние, българите, по не сме. А и честно казано, лично аз избягвам да имам много-много вземане-даване с други българи. Защото съставна част от българската душевност е да се правиш на алтав и да не зачиташ предварително уговорени неща. Например в началото живеех в Монреал. И когато реших да се преместя в провинцията една българка ме свърза с друга българка, чийто брат със семейството си скоро щеше да пристигне в Канада. Поискаха да им оставя моя апартамент и те да продължат моя договор за наем. И уговорката, на която се съгласихме, беше те да ми преведат половин наем още от България по банков път. Това не стана. Не си получих парите и при тяхното пристигане, а чак година по-късно и то след хиляди кандърми по телефона. Сумата не беше голяма, но това, което винаги съм мразел е, че за българина договорката явно има само пожелателен характер. А да не говорим, че много българи си вадят фалшиви банкови референции и идват в Канада кажи-речи без пари. И смятат, че някой друг българин, който също се мъчи да си уреди живота, трябва да ги спонсорира. А още при стъпването си в Канада си похарчил 1500 - 2000 долара за първия наем и за най-необходимото обзавеждане. Така, че мисля е некоректно да се увисиш на врата на друг като тебе, дето също бори живота.

    "Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард Шaa
  55. 55 Профил на б
    *****
    Неутрално

    Разбира се, всеки има различно впечатление. В Квебек е много различно, малкият град се е "френски". Впрочем не се очаровай толкова от канадците усмихнати, любезни, подли. Пази се от тях, истинско приятелство няма, учат ги да се предават и топят още от малки. Затова, когото ти се усмихват и разпитват, те преценяват къде да те клъвнат.Е, не им казвай, защото и от най-малкото, което в БГ ти се струва невинно и смешно, там може да те изкорат всякаъв - царе са на доноса. И всеки тича пръв да натопи сутрин пред началника. шефа все ми викаше - абе само ти не идваш да си говориме, ама пази се, че знам всичко каквото приказваш. Ма на мен не ми пукаше, даже нарочно ги бъзна, та да тичат да топят, смешни ми бяха... Но се пази, в малкият град е трудно в това отношение, в големия си просто неуязвим изън работота. Абе топът се като малки деца в забавачницата, амасамо това да шм е кусура....

  56. 56 Профил на leon555
    leon555
    Рейтинг: 701 Неутрално

    До коментар [#55] от "б":

    Аз не се и опитвам да велиая канадците. Няма идеална нация и държава. Всеки върви с кусурите си. Това, което забелязвам на пръв поглед е, че им липсва европейската изтънченост (не знам дали това е точната дума). Все пак тук е Северна Америка. От друга страна, казах го по-горе, в Европа виждаш какво е отношението към българите. За тях ние сме крадци и мошеници. В началото се опитах да си намеря работа някъде в Европа. Опитах в Италия, Австрия, Португалия и Великобритания. 2006 г. последната ме скъса на интервюто за работна виза по смехотворни причини. Просто решиха да се отърват от нас. Загубих около 4-5 години и като си дадох сметка, че в Европа няма да стане, дойдох в Канада. Най-тъжното в живота е, че не можеш да избираш между "добро" и "лошо", а между "лошо" и "по-лошо".
    Аз съм любопитен, ти бил ли си в Канада? Или тук ли си в момента? На мен ще ми бъде приятно да обменям впечатления с хора, които имат да кажат нещо по въпроса.

    "Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард Шaa
  57. 57 Профил на leon555
    leon555
    Рейтинг: 701 Неутрално

    А между другото аз си правя нещо като експерименти тук. И съм останал с обратното впечатление. Приказки, заради които в България може да си изкараш боя, тук минават по-спокойно. Личи си, че хората не са влудени като в България. Много обичам да бъзикам колеги и приятели канадци, че жените тук са си въздебели. И те не го отричат. Щото и те го забелязват. Ама я помисли, ако някой чужденец дойде в България и каже, че българките не струват. В най-добрия случай ще получи отговор "Ми като не ти харесва, оди си."

    "Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард Шaa
  58. 58 Профил на Москва
    *****
    Неутрално

    Момчетата от Канада, елате в Москва ,тук не е лошо .Имах възможност(то и сега навярно мога) преди 5-6 години ни канеха в Канада в Отава ,но не поисках.
    Тук не е лошо.

  59. 59 Профил на leon555
    leon555
    Рейтинг: 701 Неутрално

    До коментар [#58] от "Москва":

    Разкажи нещо по-подробно. Там ли си в момента? Какво точно е положението там? Като малък бях на екскурзия в Москва с майка ми. Беше в далечната 83-та година. Искахме да посетим и Ленинград (сегашен Петербург), но братушките ни отказаха открит лист. Ебати ташака.

    "Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард Шaa
  60. 60 Профил на б
    *****
    Неутрално

    Имам канадски паспорт, работих 5-6 г. там. Прав се, че не се чустваш емитрант, особенно в големите градове. Има много хубави неща, не отричам, особенно като сравнявш с БГ. Например отношението към възрастните, болните, слабите.

  61. 61 Профил на leon555
    leon555
    Рейтинг: 701 Неутрално

    До коментар [#60] от "б":

    А сега не си ли в Канада?
    Аз съм тук от 2 години и половина. След няколко месеца ще мога да започна моята процедура по натурализация.
    Да, хората тук не са злобливи. Опитват се да правят социална държава, макар, че това неминуемо се отразява на данъците. Аз съм в Квебек и тук има остър недостиг на лекари и на места в държавните детски градини. Случва се ако си на зор, в болницата да ти кажат "Ела след седмица", че дотогава всичко е резервирано. А дотогава ти или ще оздравееш от само себе си, или ще пукнеш.
    Освен това, в един Монреал може да чакаш с години да се освободи място в детска градина, дотирана от правителството, където таксата е 7 долара на ден. Ако искаш в частна - ок, ама там е 25 долара на ден.

    "Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард Шaa
  62. 62 Профил на б
    *****
    Неутрално

    Даниел, доколкото разбирам си някъде около Монреал. Знаят ли английски там? Бях доста време комондировки по Квебек и на 50 км от американската граница не искат да говорят английски / по малките градове- селата/. Майтап, големи шовинисти са в Квебек. И са малко емигрантите там, а черни направо няма. Ма то и в метрото на Торонто има една снимка -от 56г. пускането. И нарочно е сложена - митинг, хиляди хора, но нито един черен или цветен, само европейски мутри...

  63. 63 Профил на б
    *****
    Неутрално

    "...остър недостиг на лекари "
    Не се лъжи, това е пронографска история...........
    Има българи, хирурзи, с 15 г. стаж в БГ. Взели са всички изпити там, но .... не им дават стажа / аплайват за където и да е из Канада /, които трябва, за да бъдат допуснати за държавен изпит. Но не им дават. Разбираш ли защо са лъжци? Просто лекар от Европа е ообречен на безкрайни перипети, докато мангалите от Индия нямат проблеми... Има гилдия и си пази бизнеса, там 100 долара на час е малко за лекар...

  64. 64 Профил на DADA
    *****
    Неутрално

    До коментар [#11] от "Big_Villager":

    Пич имаш интересна трактовка за втората световна война

  65. 65 Профил на leon555
    leon555
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Бе то наистина в Монреал видях лекар пакистанец, по-черен и от въглен. Местните лекари отиват да практикуват в САЩ. На лекар и адвокат, колкото и да му платиш, той все смята, че е неоценен. Иначе да, българското образование не се признава тук. Аз също в момента се преквалифицирам. Уча за заварчик. Иначе по образование от България съм енергетик. Ама какво да правя?

    "Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард Шaa
  66. 66 Профил на б
    *****
    Неутрално

    Не се притеснявай, аз онначало и курс, как се пише резюме изкарах. Че и диплома ми дадоха за курса, чак и нещо като тържество си направихме - абигуренска...
    И само какъв истерич смях ме обзе, като и снимки си набравихме - нямяш представа какъв състав бяхме ....
    Доя до мен, индиец, с челма,брада, и скръстил отпред ръци .... абе точно от али баба и 40 разбойника. И по натам разни нации все в тоя дух, неописуемо...
    Само аз бях бял, и сигурно са се засегнали на смеха ми, ама то беше направо неудържимо... случвало ми се е само няколко пъти в живота.
    Като си помислих, че ще покажа снимката в БГ.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK