Вашата жалба срещу реклама вече ще бъде чута

Индустрията прие етичен кодекс за саморегулация

Какъв е резултатът от комбинацията момче+момиче+бира? Събирането им е равно на легло. Това уравнение може би ви изглежда реално, но показано на билбордовете на бирата "Корал" е предизвикало гневни реакции и протести в Португалия. Граждани залели местната комисия по рекламна саморегулация с оплаквания, че визиите внушават, че напитката влияе върху сексуалния успех, и тя след проверки взела решение, че кампанията трябва да бъде спряна.


Подобна история вече може да се случи и в България за рекламата на какъвто и да било продукт, защото във вторник рекламната индустрия обяви приемането на доброволен кодекс за етични търговски комуникации. Идеята се обсъжда отдавна, но по нея сериозно започна да се работи след създаването на Националния съвет за саморегулация (НСС) преди повече от година, а сега правилата вече са факт. НСС обединява усилията на три браншови организации - Българската асоциация на рекламодателите (БАР), Асоциацията на рекламните агенции (АРА) и Асоциацията на радио- и тв операторите (АБРО), които са най-големите или единствените в областта си, и това дава надежда, че саморегулацията ще проработи. В БАР членуват 19 компании, сред които като "Кока-Кола", "Данон", Diageo, "Крафт", "Нестле", Unilever, които имат опит с етични правила за рекламата извън България. Очаква се, че до края на годината към НСС ще се присъединят и Съюзът на издателите, PR общността и Българската уебасоциация, с които се водят преговори в момента.


За спазването и прилагането на кодекса ще се грижи етична комисия (такъв е моделът и при етичния кодекс на медиите, за който отговарят две комисии - печатна и електронна, бел.ред.). Тя ще разглежда жалби както на потребители, така и на представители на бизнеса. В обхвата на кодекса попадат всички форми на реклама и всички канали на комуникация. Социалните кампании също ще се разглеждат, ако зад тях стои комерсиален интерес, т.е. ако са създадени от компании. В бъдеще ще бъдат допълнени и специални текстове за рекламите на алкохол и храна. Етичната комисия обаче няма да може да се произнася по редакционното съдържание на медиите, по надписите върху етикетите на продуктите или за качеството на самите продукти.




"Основната цел на саморегулацията е да осигури бърза и ефективна защита на потребителите, като спазва принципа на лоялната конкуренция", обясни председателят на управителния съвет на НСС Ели Герганова.


Освен етична комисия към съвета за саморегулация ще действат още група за тълкуване на кодекса и комисия по постмониторинг, която ще следи развитието на решенията на етичната комисия. Сайтът на организацията ще дава възможност и на потребителите да следят на какъв етап се намира подадената от тях жалба.


Решенията на етичната комисия ще са задължителни за членовете на НСС и с доброволен характер за компаниите и медиите, които не членуват в него, но организацията ще отнася случаите, които не се съобразяват с кодекса, до държавните контролни органи. Амбицията на НСС е да започне да предлага и консултантски услуги на рекламните агенции и рекламодателите, за да бъдат те сигурни, че рекламите им не противоречат на етичния кодекс, още преди да стартират кампаниите.


Хората, които ще разглеждат жалбите в етичната комисия, са Александър Гагов, директор "Маркетинг комуникации" в "МТел", Богомил Николов, изпълнителен директор на Българската национална асоциация на потребителите, Василиса Младенова, директор бизнес развитие в рекламна агенция New Moment New Ideas, преподавателят проф. Владимир Михайлов, директорът на АБРО Гриша Камбуров и Даниела Осиковска, която оглавява офиса на агенцията за подбор на персонал Boyden в България. Председателят й Камбуров вече прогнозира (виж карето) порой от жалби в следващите седмици. Комисията ще трябва освен да преценява справедливо (и да отсява скрити опити за атака от конкуренти), да действа и бързо, посъветва ги генералният директор на Европейския алианс за стандарти в рекламата (EASA) Оливър Грей, защото някои кампании са кратки и е възможно, докато НСС вземе решение, активностите да са свършили, т.е. рекламодателят всъщност да няма какво да сваля от екран, вестник или билборд. Така че решенията по първите казуси ще са решаващи за съдбата на саморегулацията.



5 стъпки: как да подадете жалба срещу реклама и какво се случва с нея


1.Националният съвет по саморегулация (НСС) приема писмени жалби по електронен път (nss-bg.org) и по пощата. Ако искате да подадете оплакване, задължително трябва да посочите сериозни аргументи в подкрепа на своята жалба, както и да не пропускате името си и контакт за връзка. Етичната комисия не разглежда анонимни жалби.


2.До три дни след подаването на жалбата НСС уведомява фирмата, срещу която е насочена тя. Етична комисия я разглежда в 10-дневен срок след регистрирането на оплакването и ако установи нарушение, го мотивира с писмено решение.


3.За тези, които членуват в НСС, решението на етичната комисия не може да бъде задължително. В този случай НСС изисква от виновната страна в определения срок доброволно да преустанови нарушението. В случай че това не се случи, съветът по саморегулация уведомява всички свои членове и обществото - т.нар. принцип name & shame (от англ. - посочи и засрами).


4.НСС може да поиска от свои членове медии да преустановят използването на въпросната реклама, която е в нарушение на Етичния кодекс.


5.В определени случаи НСС може да уведоми държавните регулатори и неправителствени организации, като приложи копие от решението и всички събрани по случая доказателства.


Реакции:


От флиртуване с ограниченията на закона към уважение на правилата


Оливър Грей, генерален директор на Европейския алианс за стандарти в рекламата (EASA):


Създаването на Етичен кодекс е белег за зрелостта на вашия рекламен пазар, но е първата стъпка от процеса по саморегулация. Крайната цел на саморегулацията е да промени поведението на компаниите - от флиртуване с ограниченията на закона към уважаването на правилата.


Малте Лоуан, директор "Връзки с обществеността" на Световната федерация на рекламодателите (WFA):


Следващата стъпка е да се уверите, че в момента, в който получите първата жалба, ще има съгласуван процес, по който кодексът да бъде приложен. Съветвам ви по-скоро да следвате европейската директива за аудио-визуални услуги в националното си законодателство и индустрията да се обедини около идеята за саморегулацията, така че тя да може да разшири обхвата си.


Гриша Камбуров, председател на етичната комисия и изпълнителен директор на АБРО:


Сега предстои опознавателна среща на членовете на етичната комисия, на която да обсъдим кодекса. Имаме готовност да се самосезираме за определени реклами. Предстои обучение на всички комисии в националния съвет за саморегулация и реално сме готови за работа. Предполагаме, че в близката седмица ще бъдем затрупани от жалби. Надяваме се да не се стига често до спиране на реклами, а рекламодателите и рекламните агенции сами да си преработват материалите.


Николай Неделчев, управител на групата от рекламни агенции Publicis MARC:


Най-после ще имаме орган, който професионално и обективно ще следи за това което правим. Вярвам, че саморегулацията ще бъде по-ефективна от реакцията на държавните институции, които невинаги могат да вникнат в същината на рекламния бизнес, когато разглеждат различни казуси.

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на запитващ
    *****
    Любопитно

    ако пусна жалба срещу БТВ и НОВА ще ги спрат ли ?
    НОВА тв е станала абсурдна !

  2. 2 Профил на WhatTheFuck
    *****
    Неутрално

    А простовати "слогани" на вафли (повтарям - ВАФЛИ) от рода на "Не зяпай, лапай" със също толкова долнопробен (като самата ВАФЛА) подтекст могат ли да присъстват в "пространството" ? Готови ли са креативните примати, "измислили" съответната простащина да престанат да зяпат и да почнат да ми го лапат ? Аз ще осигуря ВАФЛИТЕ, кифли прости...

  3. 3 Профил на съгласен
    *****
    Неутрално

    То и БТВса на същия хал.Унесени в надпреварата снасят глупост след глупост.защо трябва и по двата канала да гледаме танцуващи "ИНВАЛИДИ"

  4. 4 Профил на доволна
    *****
    Неутрално

    Много реклами трябва да бъдат спрени. Тези с простоватите слогани, пазарът би трябвало сам да ги изхвърли. По опасни за мен са тези, които рекламират т.нар. "здравословен живот", особено като се отнася за детски продукти или за продукти рекламирани от деца. За пример мога да дам продуктите на Маги - повечето супи и миксове се рекламират от деца и се внушава колко здравословни са те за децата ("а мама е най-добрата готвачка на света" !?!?) - само дето някой е забравил да спомене, че тези продукти задължително съдържат натриев или монатриев глутамат, които са особено вредни за децата (те и за възрастните са вредни, но това е друга тема).
    Аналогична е ситуацията с Данонино, с кренвиршите и т.н. Мога още много да изброявам, но мисля, че и така е достатъчно ясно.

  5. 5 Профил на Змей Горянин
    *****
    Неутрално

    Ужасно ме дразни гадния навик на родните (и не само) телевизии да НАДУВАТ ЗВУКА КОГАТО ЗАПОЧНАТ РЕКЛАМИТЕ!
    По Закон в Р. България между 22:00 и 06:00 ч. трябва да се пази тишина (под 30 децибела фонов шум). Гледам си аз филма в 22:30 с намален звук (за да не преча на комшиите). И тогава ПОЧВАТ РЕКЛАМИТЕ, НАСТАВА ЕДИН ГЪРМЕЛ И ТРЯБВА ДА СТИСКАМ ДИСТАНЦИОННОТО ДОКАТО ЗВУКЪТ ОТНОВО СТАНЕ нормален (тих).

    За каква ЕТИКА на телевизиите става дума тук??!!!

  6. 6 Профил на кУрал
    *****
    Неутрално

    А жалба срещу дебилни сериали от рода на "Перла" и по специално всичките турски реклами, които се сипят след края на серала по време на надписите с артистите ???? Що за пропаганда е това !!!!

  7. 7 Профил на Reveal
    Reveal
    Рейтинг: 778 Неутрално

    Да се забарни рекламата на цигари чрез мърчандайзери в точките на попука и най-вече бензиностанции и супермаркети преди 22.00ч. Такъв вид промоциики трябва да се осъществяват само в клубове и дискотеки със строг достъп за лица над 18 години. Идеята е да се предпазят децата от всякакъв вид рекламни импресии насърчаващи тютюнопушенето и безспорната вреда за здравето. Компромис може да се направи ако до очарователната мърчандайзерка на най-видно място стои плакат (>1 кв.м) с характарния предупредителен надпис на кутията с цигари.

    "Да се махаш от тази банка веднага миличка. Шефа й е параноик и измъчва момчето само защото чело някакви си книги и филми за обири" из Призрачния град
  8. 8 Профил на обикновен
    *****
    Неутрално

    Рекламата в Бг/във всички разновидности и медии/ е на толкова примитивно, чалгаджийско и непрофесионално ниво /обратно пропорционално на броя на самозваните "специалисти" и агенции/ , извършва такова агресивно замръсяване на визуалната и звукова среда, че за да се нормализира и достигне до скромно интелигентно равнище , сигурно трябва за известен период изобщо да спре да се практикува - докато се изучат и подготвят професионалисти

  9. 9 Профил на читател
    *****
    Неутрално

    От 3-4 години изобщо не гледам български ТВ програми и се чувствам чудесно. Почти спрях да слушам и радиостанциите - все поради причина свръхпретрупаност и агресивност на рекламите. За вестникарските парцали не говоря-не стават и за вторични суровини.
    Засега ми е трудно да се преборя само с тъпашките ,с груби и грозни конструкции билбордове, затрупали пътища и магистрали и по най-безцеремонен /и не безопасен/ начин разсейващи вниманието на шофьорите

  10. 10 Профил на johnatan-livingston
    johnatan-livingston
    Рейтинг: 778 Неутрално

    а като за начало мога ли да внеса оплакване срещу прекомерното увеличаване на звука от страна на тв операторите дойде ли време за реклами ??

    Smile and the world smiles with you.Fart and you stand alone.
  11. 11 Профил на възмутен
    *****
    Неутрално

    Убъркал си рейса пич .

  12. 12 Профил на Deep Blue
    *****
    Неутрално

    имате право да пазите тишината и светлината цисти всеки звук и погед могат да бьдат използвани срещу всицки

  13. 13 Профил на до възмутения
    *****
    Весело

    а бе, пич, "убъркал" с "у" ли се пише?

  14. 14 Профил на Телеман
    *****
    Неутрално

    До коментар [#1] от "запитващ":

    Кво се впрягате толкова? и да се оплачете нищо няма да стане. Няква си етична кумисия, дрън дрън. Най-сигурния начин като не ви харесва дадена реклама е с червеното копче на дистанционното - едно такова, малко червено с една чертичка вътре - цък и млък. После тишина и може на спокойствие да прочетете някоя книга.

  15. 15 Профил на makarena
    makarena
    Рейтинг: 452 Гневно

    Започвам да пиша жалби!

  16. 16 Профил на Чико от Порто Рико
    *****
    Неутрално

    Това е психологически подход за насочване на вниманието към рекламите.
    Когато "положителното послание" започне да се изчерпва, идва ред на "отрицанието", което предизвиква в подсъзнанието така наречения "събуждащ ефект". Крайната цел е ново вглеждане в рекламите но вече с индивидуално съучастие и ангажираност - тази ме дразни, онази ме обижда и пр.
    Ако преди рекламата само ти е досаждала или просто не си я забелязвал, сега се съсредоточаваш над нея.
    Това е бизнес за стотици милиарди и е нормално да търси нови и все по-рафинирани методи за въздействие. Казвам ви го като доктор-психиатър с дългогодишна практика.
    А иначе рекламата не е лошо нещо. Тя носи слънчева информация за продукта. И ако по средата на месеца надвисне буреносен облак над семейния ви бюджет - не я обвинявайте. Тя е невинна като погледа на жена ви, която е била изкушена от нея...

  17. 17 Профил на xxx193
    *****
    Неутрално

    Уловките с едри и тлъсти букви,а самото ужилването, с дребни почти нечетливи букви е един от финтовете на "фейр плейя" в българското рекламодателство и рекламопотребителство.Никкъв законов императив не може да ги спре.Дали в новия етичен кодекс ще бъде застъпен принципа "И КЙОРАВИЯ ТРЯБВА ДА МОЖЕ КАРТИ ДА ИГРАЕ".Дали многобройните сайтове/рекламни/ за електронна търговия ще започнат да посочват името и ЕИК на фирмата,регистрирана в РБ,която оперира от тяхно име в страната/РБ/или ще бъде оставено в мъглата на търговската тайна.При сделките с договор на основата на ОБЩИ УСЛОВИЯ етично ще бъде преди потребителя да подпише,да преспи С РЕКЛАМНАТА диплянка съдържаща пълния текст на Общите условя.Ще има ли списък с фирми упражняващи лъжливи и нелоялни практики или ще се задоволиме с популярния завършек от военновременните реклами в тогавашните вестници ПАЗЕТЕ СЕ ОТ ИМИТАЦИИ.Все пак УСПЕХ И НА ДОБЪР час.

  18. 18 Профил на ГУМАТА
    *****
    Неутрално

    В Абсурдистан настанали Радини вълнения..
    Има реклами като сериалите, а защо не напишете за рекламите, които съдържат отровни, вредни продукти като АСПАРТАМ ? Съдържа се в безалкохолните напитки. Изберете по думата "подсладител" в нет 'а и четете какви неща пише за подсладителите, а после давайте на децата си да смучат ако ви стиска.

  19. 19 Профил на Gogo
    *****
    Неутрално

    а защо въобще не си изхвърлите ТВ-тата и не престанете да ги гледате-НОВИНИТЕ ли са новини/само кражби, убийства, наглост и т.н./, ФИЛМИТЕ ли са филми/Перли, гердани, тюрбани-а пук после говорим за ислиямизация-2 такива филма и ги пускате да се разхождат разни Инджита у вас в къщи и даже баба ви е възхитена от тях/.РЕКЛАМИТЕ ли са реклами /само кремвирши, мастика и "млекото на баба с консервантите"/.....
    КОЛКОТО ПО-МАЛКО ГЛЕДАМЕ ТЕЛЕВИЗИЯ, ТОЛКОВА ПО-МАЛКО НИ ПРОМИВАТ МОЗЪКА И НИ ОСТАВА ВРЕМЕ ДА ОБЪРНЕМ ВРЕМЕ НА БЛИЗКИ, ПРИЯТЕЛИ И НА СЕБЕ СИ.

  20. 20 Профил на Би трябвало ...
    *****
    Неутрално

    До коментар [#17] от "xxx193":

    ... КЬОРАВИЯТ ....

  21. 21 Профил на Момчил
    *****
    Весело

    БТВ копелетата много увеличават децибелите на рекламите си умишлено да ги чуваме. Айде малко санции а?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK