Най-динамичните технологични компании са в интернет бизнеса

Technology Fast 50 на Deloitte класира дружества от региона на Централна и Източна Европа

Най-динамичните технологични компании са в интернет бизнеса

© Дневник



Най-динамичната компания от технологичния сектор в региона е полският интернет издател Netmedia с ръст на приходите от 7210%. Това показва 10-ото издание на класацията на Deloitte - Technology Fast 50. Проучването подрежда най-бързо развиващи се технологични компании в Централна и Източна Европа на база ръста в приходите им за последните 5 години. Портфолиото на компанията победител включва тематични нишови сайтове - е-магазини (например за нумизматика), портали за лични финанси, одит и други.


Естествено финансовата криза е повлияла на бранша - общите приходи на 50-те компании в изследването са 434 млн. евро, т.е. отбелязват спад от 13% в сравнение с миналата година. Класацията обаче не представя приходите на отделните компании, а само ръста им. Сред най-големите заплахи за бизнеса според мениджъри, анкетирани от Deloitte, са затрудненият достъп до финансиране и ликвидността.


Софтуерните компании държат лидерство като процент от всички участници в класацията, ноинтернет браншът показва по-бързо развитие през 2008 г. Интернет компаниите демонстрират ръст в средната печалбата 8.5 млн. евро за миналата година, в сравнение с 7.5 млн. евро за 2007 г. Нещо повече - три от първите 4 места в Technology Fast 50 са заети от представители на интернет сектора.




Страната с най-силно присъствие в класацията отново е Унгария, следвана от Полша и Чехия. В Technology Fast 50 2009 попадат 5 български представителя, или 8% от всички участници.Четири от тях са в основната класация за технологични компании с минимум 50 000 евро годишни приходи през последните пет години.


Традиционно софтуерният бранш се е представил добре - най-високо класиралата се българска компания (на 5място) е разработчикът "Телерик", а на 34 позиция попада и "Интерконсулт България" ООД. Пловдивският системен интегратор в областта на IT и телекомуникациите "Универсал К" ООД тази година отстъпва на 20 място от 15 позиция миналата. Новост е присъствието на български интернет издател - "Инвестор.БГ" АД, на 6 позиция в Technology Fast 50. Представянето на втората по-големина онлайн медийна група не е изненадващо предвид двуцифреният ръст, който бележеше интернет пазарът ни през последните години.


Технологичният бранш става все по-сегментиран, а нишовите сегменти са едни от най-бързо развиващите се. Пример в това отношение е българският софтуерен разработчик, попаднал на 9 място в подкатегорията "Изгряващите звезди". Това е топ 10 на най-бързо развиващите се нови компаниис поне 3 години бизнес и годишен оборот над 30 000 евро. "ХАНД" ООД се е специализирала в нишата digital signage т.е. софтуерни решения за управление на видеоекрани в търговски и обществени обекти.


Kак ще задържат ръста си най-динамичните технологични компании? 40% от анкетираните мениджъри на компанииса заявили, че ще разширят бизнеса си в нови пазарни сегменти през следващите няколко години. Като най-перспективни да продължат да растат през следващите години са определени решенията за оптимизация и енергийна ефективност, бизнес софтуерът и нанотехнологиите.



Светозар Георгиев, изпълнителен директор," "Телерик"


За седемгодишната си история "Телерик" успя да израсне от малка софтуерна компания до световен лидер в областта на Microsoft .Net платформата. В момента екипът ни се състои от 200 амбицирани млади хора, както разработчици, така и бизнес специалисти, които са разпределени между 4-те ни офиса в София, Мюнхен, Бостън и Хюстън. През последните 1-2 години успяхме да разширим драматично портфолиото си от продукти и изпълнихме успешно няколко придобивания. Въпреки неизбежния ефект от финансовата криза пазарът на софтуерни продукти за платформата Microsoft .Net се развива доста динамично. Основен фактор за това е най-вече Microsoft, които буквално заляха
клиентите с множество интересни нови продукти.


Атанас Бакалов, съдружник, "ХАНД" ООД


В екипа на "ХАНД" работят общо 12 души. Макар софтуерната разработка все още да заема най-голям дял в нашия бизнес, успяхме да запълним съществуващата пазарна ниша за проектиране и интегриране на завършено digital signage решение. В момента най-големият ни проект е SonicAd, който всекидневно е виждан от десетки хиляди българи, тъй като е най-разпространената платформа за digital signage в България.Сегментът се развива с много бързи темпове в България, като в момента разпространението на технологията в големите градове е на едно средно за Европа равнище. Този сегмент ще продължи своя стабилен ръст, тъй като тепърва големите рекламни агенции ще осъзнават потенциала на този медиен канал.


Недялко Танев, маркетинг мениджър, "Интерконсулт България" ООД


В "Интерконсулт България" работят 85 висококвалифицирани специалисти – софтуерни инженери и бизнес консултанти. Основен фокус на дейността ни е проектиране и разработване на софтуерни продукти, управленско консултиране и продажба на софтуер. Основните фактори за ръста ни са: ясно дефинираната фирмена стратегия за развитие, опитът на различни вертикални и международни пазари и висококвалифицираният и мотивиран персонал. "Интерконсулт България" е с повече от 13 години опит с над 250 успешнипроекта в цял свят.


Любомир Леков, изпълнителен директор и основател "Инвестор.БГ" АД


През последните няколко години определено се наблюдаваше много бърз растеж както на приходите на Инвестор.БГ, така и на екипа и на проектите на компанията. Обяснявам го с инвестициите в добрите идеи, спешни проекти и силния и иновативен екип.Тази година приходите ни продължават да растат, но не с темповете от последните години. Към края на деветмесечието нетните продажби на Инвестор.БГ са се увеличили с 12% на годишна база до 2.02 млн. лв. За цялата година очаквам растеж около 15 - 20%. Прогнозата ми за интернет сектора за следващата година са покачване с около 10-20%, а конкретно за Инвестор.БГ - около 30-40%. Що се отнася до най-бързоразвиващите се услуги в сектора, за всички е ясно, че безспорният хит в момента са социалните сайтове. Многото потребители обаче не гарантират много приходи, т.е. очаква се тези сайтове тепърва да докажа, че могат да генерират сериозни приходи.

Ключови думи към статията:

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Але
    *****
    Неутрално

    то май само софтуера все още създава някаква стойност в БГ... другото са само търговиики с чужди продукти и замиращи дейности около бума на стройтелството...

  2. 2 Профил на До #1
    *****
    Неутрално

    Софтуер който продава предимно хардуер при това на килограм. Това е от 20 години насам.

  3. 3 Профил на Але
    *****
    Неутрално

    До коментар [#2] от "До #1":

    Ами не знам какво имаш предвид, аз в последните 10 години се занимавам със създаването на софтуер за който хардуера е много малка част от сумата на проектите (<10% примерно). Може би защото софтуера не е "насочен" за БГ клиенти и особенно не е насочен за държавни структури.

  4. 4 Профил на Anonymous
    *****
    Весело

    Браво на българските представители. Те доказват, че и в България може да се прави нормален бизнес.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK