"Дженерал мотърс" и "Опел" – партньорство, издържало 80 години

Заводът на Opel в Бохум



Продължилата близо година спекулация около бъдещето на "Дженерал мотърс Европа" (GM Europe) и нейните флагмани Opel и Vauxhall, изглежда, е пред своя край. Казусът успя да включи актьори от цял свят, замеси корпорации, правителства, профсъюзи и наднационални организации и събуди редица притеснения и надежди сред засегнатите страни. В крайна сметка обаче големият финал се оказа точно толкова неочакван и объркан, колкото и последните 12 месеца – продажба няма да има и Opel ще остане част от американския конгломерат General Motors (GM).


А сега накъде?


"Оценихме това решение като най-стабилния и ефективен подход за осигуряване на дългосрочното бъдеще за Opel и Vauxhall" е официалната позиция на Фриц Хендерсън, главен изпълнителен директор на General Motors. Въпросът е дали това наистина е така.




След отхвърлянето на предложението за продажба на мажоритарния дял в европейското си подразделение GM ще започне възможно най-скоро процедура по преустройство на компанията. За целта компанията ще се обърне към правителствата в Европа за финансова подкрепа от около 3 млрд. евро с цел ускоряване на преструктурирането в дружеството.


Официалното съобщение на GM включва и възможността за бъдещо сътрудничество с АвтоВАЗ в посока разширяване на съществуващите партньорства и увеличаване на присъствието на руския пазар.


Експерти коментират смелото решение на GM като опит да се задържат като един от основните играчи на световния пазар. От Opel се надяват успешното преструктуриране, през което предприятието премина в средата на годината да компенсира финансовите трудности в краткосрочен план.


Според анализатори, запазването на Opel неминуемо ще доведе до нова вълна от преговори с профсъюзите и отделните правителства с оглед запазване на стабилността сред служителите на предприятията. Лондон вече е заявил готовност за провеждане на разговори за бъдещето на Vauxhall, писа "Таймс".


Как реагираха основните играчи


Плахият оптимизъм и извиненията, които GM предлага за загубените време и усилия, срещна вълна от негативизъм сред анализатори и участващи в провалилия се процес по продажба


Лидерът на профсъюза на служителите на Opel в Германия Клаус Франц вече изрази недоволството си около решението в Детройт. Организацията на заетите в компанията обяви, че няма да съдейства за реформите и отменя договорените с Magna компромиси за съкращения на персонал и ограничаване на разходите. От профсъюза заплашват и с организирани стачни действия на Стария континент.


"Ние няма да се ангажираме активно с изграждането на път обратно към GM, а по-скоро ще се фокусираме върху ролята ни да предпазваме работните места", допълва Франц.


Британските профсъюзи реагират много по-позитивно към настъпилият обрат. Официалното мнение на служителите на Vauxhall е, че това решение е значително по-добро и очакват финансовата подкрепа на Лондон по сделката.


Берлин реагира по-умерено и официално заяви, че е изненадан от взетото решение. Отделни политически фигури обаче също изразяват шока от поредния обрат в сагата Opel.


"Отношението на GM към служителите и Германия е напълно неприемливо" е заявил пред Ройтерс новият икономически министър на страната Райнер Брудерле.


"Отношението на General Motors показва грозното лице на турбо-капитализма. Това е неприемливо", смята Юрген Рютгерс, премиер на провинцията Северен Рейн-Вестфалия, цитиран от Ройтерс.


"Това е най-лошото решение за GM", обобщава Фердинанд Дуденхофер, директор на Центъра за автомобилни изследвания в унивеситета в Дуисбург-Есен, цитиран от Блъмбърг, и допълва "GM се надценява. Пазарът в Западна Европа е силно конкурентен и едва ли ще успеят и тук и в САЩ. Рано или късно Opel ще изпадне в неплатежоспособност."


Компаниите запазиха добрия тон и очаквано не реагираха извън границите на благоприличието.


"Ние ще продължим да подкрепяме Opel и GM в предизвикателствата пред тях и искаме да благодарим на всички подпомогнали процеса по преструктуриране в Opel", обобщава Зигфрид Волф, един главните изпълнителни директори в Magna.


"Ще подкрепяме активно и скоростно всички страни при прилагането на решенията на борда на директорите с оглед осигуряване на успешно бъдеще пред Opel", се казва в официално съобщение на германското предприятие.


Говорители на Белия дом са отказали коментар поради липсата на каквото и да е участие в процеса, уточнява AFP.


Как се стигна до тук


Проблемите за Opel започнаха още в края на 2008 г., когато пазарните сривове принудиха компанията да се обърне към Берлин с молба за заем гарантиран от държавата. Първите индикации за евентуално отделяне на GM Europe от компанията-майка и формирането на отделно предприятие бяха дадени през март, като интересът на инвеститори се засили през април и май 2009 г., когато все още не се изключваше и възможността за потенциална национализация.


Лидерството в надпреварата за активите на германското предприятие се менеше между италианския FIAT, белгийския инвестиционен фонд RHJ и консорциума включващ канадско-австрийският производител на авточасти Magna и руските Сбербанк и АвтоВАЗ. Трите инвеститора предложиха различни стратегии за развитие на Opel в края на май, като само дни след получаване на официалните оферти, от Детройт изявиха подкрепа за консорциума с руско участие.


Банкрутът на General Motors


След като стана ясно, че GM ще трябва да преживее кратък, контролиран от Вашингтон банкрут, операциите на автомобилостроителя в Европа бяха отделени, а търсенето на купувач за мажоритарен дял или целия капитал се засили. Управлението на Opel премина в ръцете на доверителен фонд чиято цел беше да предпази предприятието от протичащата процедура по преструктуриране в САЩ.


В процеса по защита от кредитори, General Motors претърпя сериозни промени, получи над 50 млрд. долара помощ от Вашингтон и пое редица ангажименти за своето бъдещо развитие.


Белия дом принуди компанията да се раздели със своите евопейски производства и да се концентрира върху структуроопределящия пазар в САЩ и развиващите се страни от Азия и Латинска Америка.


За целта GM се ангажира с продажбата на шведския Saab (на група, включваща местния Koenigsegg с финансова подкрепа от китайската BAIC), Hummer (на китайското предприятие Tengzhong) и GM Europe. Преструктуирането трябваше да завърши и с освобождаване от търговските марки Saturn и Pontiac.


Новият фокус на General Motors трябва да са по-малките, икономични и екологични автомобили, в производството на които се справят изключително добре в Opel.


Финалната права


Лидерството в надпреварата за активите на германското предприятие се сменяше между италианския FIAT, белгийския инвестиционен фонд RHJ и консорциума включващ канадско-австрийският производител на авточасти Magna и руските Сбербанк и АвтоВАЗ. За момент дори се обсъждаше и оферта на китайската компания BAIC.


До финала в края на юли стигнаха RHJ и Magna, чиито предложения бяха оценени като най-переспективни. Тук беше сложено и началото на дуела между Берлин и Детройт. Докато германското правителство изказа ясната си подкрепа за консорциума, General Motors се насочваше към инвестиционния фонд.


Предизборната кампания в Германия и задълбочаващата се криза на пазара на труда в страната принудиха Берлин да осигури социална стабилност на всяка цена. Обещанието на Magna за сравнително малко съкращения на персонал и запазване на производствените мощности в страната изглеждаше като печеливш ход за управляващите.


Политически натиск?


В опита си да осигури избора на Magna за мажоритарен акционер в Opel от страна на General Motors, Берлин се ангажира със значителна финансова подкрепа. Германското правителство предложи заеми гарантирани от държавата на обща стойност 4.5 млрд. Евро, които можеха да бъдат получени само ако битката за GM Europe бъде спечелена от консорциума с руско участие.


Magna, Сбербанк и АвтоВАЗ не останаха по-назад и подобриха значително своите предложения и плана си за преструктуриране.


В крайна сметка на 10 септември, след двудневна среща на борда на директорите на GM и 17 дена преди парламентарните избори в Германия решение беше взето. Потвърдено е, Magna е, заяви икономическият министър на германската провинция Райнланд-Фалц Хендрик Херинг, слагайки край на спекулациите. Или поне така смятаха анализатори в момента.


Мненията на специалисти бяха изключително ясни по темата кой губи от подписването на сделка за придобиване на мажоритарен дял в Opel - General Motors. Разтърсеният от финансови трудности автомобилостроител ще трябва да се примири със загубата на мощности изкарали близо 1.6 млн. автомобила през изминалата година, огромна търговска мрежа и присъствието на ключови пазари, както и загубата на технологии, а самата сделка нямаше да донесе никакви пари на компанията.


Повратният момент - да, има политически натиск!


Изборът на Magna, веднага предизвика бурни реакции на държавници и служители на GM Europe извън Германия. Планът на консорциума предвиждаше по-големи съкращения и закриване на мощности навън. Обещанията на инвеститорите бяха за поетапно и равномерно уволняване на служители, като най-заплашени бяха производствата в Лутън и Антверпен.


Политици от Испания, Белгия и Великобритания заявиха, че ще се обърнат към Брюксел за отсъждане по спорния казус и в средата на октомври Европейската комисия (ЕК) се произнесе по темата. Еврокомисарят по конкуренцията Нели Крус заяви, че, за да може сделката да бъде одобрена Берлин трябва да гарантира финансова помощ независимо от избора на инвеститор.


Интересът към активите на Opel от страна на другите инвеститори вече беше затихнал и анализатори бяха сигурни, че този ход е изцяло с цел успокояване на критиците на сделката. Берлин изпрати официално писмо до GM, в което се казваше каквото трябва, а именно, че тази помощ е на разположение на всеки инвеститор, но в момента той е само един.


В този момент, в изказванията на засегнатите страни и анализите на експерти отново изплува ясната идея, че GM може напрактика да не пристъпи към продажба.


GM набира сила, но финансовите трудности остават


След края на банкрута в General Motors, компанията засили значително своите финансови позиции. Стабилизирането на глобалните пазари, особено в САЩ също допринесоха за засилването на компанията. Все пак компанията трябва да компенсира за загуби от над 80 млрд. Долара през последните четири години.


Последни данни за октомври показват, че GM реализира първи ръст на годишна база в сделките с нови автомобили в САЩ от 21 месеца, отчитайки нарастване от 4%.


Този ръст обаче едва ли ще може да осигури нужните 1.5 млрд. евро, които компанията трябва да върне на Германия до края на ноември, за да изплати държавният заем получен от Opel за стабилизиране на предприятието през изминалите месеци. По оценка на KPMG отказът за продажба на компанията ще струва на GM още 6.1 млрд. долара.


Очакваната загуба за германското предприятие през 2009 г. е 3 млрд. долара, допълват анализатори. Очакванията на експерти са предприятието да изчерпа паричните си средства до края на годината, а в по-оптимистичните сценарии – в средата на януари.


Въпреки тези прогнози, решението да се запази Opel е с оглед подобряващите се пазарни условия и стратегическата значимост на предприятието. Анализатори виждат в това решение и ново преориентиране към статут на глобален производител, а не на играч с регионално значение.

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ГУМАТА
    *****
    Неутрално

    Дали най- голямата акула ще се остави на играчите от долните нива да я изядат? Ще даде лош пример! И показа истинска класа. Остава в играта и ще разпределя картите. Сори за пичовете дето смятаха, че високи технологии ще отидат незаслужено в чужди ръце. Явно американците имат повече здрав разум от германците, които тикаха в ръцете на руснаците, фирма, която има патенти и с тях влиза с летящ старт в 21 век. Какво имат купувачите? Пари и нахалството да разпилеят тези патенти в Русия, Канада, Австрия и нищо чудно до Индия и Китай. И на този фон за какво им е на Дженерал Моторс да си създадат безотговорен и безогледен конкурент? По- добре да унищожат Опел и Воксхол, отколкото да си продадат технологиите и завода. В края на краищата именно германците допринесоха за състоянието на Опел. Автобилд се скъсваше да плюе по ОПЕЛ и да хвали Фолксваген груп и остаалата немската чета. Може да са добри, но има още какво да научат от американците.
    Все пак Дженерал Мотърс не са българско предприятие, което чака за приватизация и в това време бива напълно унищожено, а подобриха мнението на хората за Опел и изведоха пореден нов модел на пазара и представиха автомобил с електрическо задвижване. Направо скриха топката на работническата класа и 'и показаха мястото! Сега германците гледат тъпо, защото надменно си мислеха да учат на социализъм Дженерал Моторс, а руснаците остават с празни ръце, защото искаха да учат Дженерал Моторс на капитализъм размахвайки милионите си!
    ГУСТО! АМА ГУУУУУУСТУУУУ МАЙНЪЪЪ!
    СОРИ! АМА НЕ СЕ ИЗДЪРЖА НА ТАКЪВ КЕФ!!

  2. 2 Профил на Petar
    *****
    Неутрално

    Взеха милиарди от САЩ и Канада, сега искали още финансова помощ от Европа. Като не искат да продават да се оправят сами.

  3. 3 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 749 Неутрално

    Интересно че профсъюзитя бяха готови да работят за по 2 пакета тоалетна хартия на ден, и да минат на хляб и водица, а правителството да налее 4 млрд евро на руснаците и закъсалата магна, само и само да ги продадат на тях. Срещу голите обещания че няма да съкращават много. Сега обаче са много обидени и отказват да работят, а немците си хапят езика за дето казаха че помощта за магна ще бъде предоставена на всеки инвеститор. Еми ако искат да запазят работните места, както уж тръбяха че искат, да се договорят за заем и толкова. Иначе разширяване на заводите в белгия и най-вече полша, и супата за профсъюзите, дето са много курназ.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK