Експерти: Консолидацията е единственото решение за търговските вериги

Трябва да използват предимствата на собствените си брандове

Експерти: Консолидацията е единственото решение за търговските вериги

© Дневник




Препоръки
- Веригите трябва да следват западните модели, където компанията финансира собствените си доставчици


- Инвестициите в собствени търговски марки не трябва да спират в условията на рецесия


- Мърчандайзингът все още има поле за развитие в България

Консолидацията е единственото решение за търговските вериги в България в условията на криза, а и след това. Те трябва да развият отношенията със своите доставчици и да използват предимствата на собствените брандове. Около това мнение се обединиха участниците в конференцията Retail in Detail, организирана от сп. "Регал" и изследователския институт GfK - България.


"Консолидацията на пазара е неизбежна. Тези, които са най-приспособени, ще изведат от ситуацията онези, които не са", заяви Момчил Василев, старши мениджър в консултантския отдел на "ПрайсуотърхаусКупърс". На същото мнение е и изпълнителният директор на "ЦБА асет мениджмънт" Ивайло Маринов. Според него при сегашните условия търговците имат няколко алтернативи - да излязат от пазара, да бъдат купени, да разчитат на органичен растеж или да залагат на мърчандайз. Последното е важна част от бизнеса, която все още не е добре наложена в България, казва Маринов.




"На някои сегменти от пазара като търговията с хранителни стоки все още има място за консолидация и това ще е преобладаващата тенденция през следващите години. Други сегменти като потребителската електроника вече са консолидирани", смята вицепрезидентът на A.T. Kearney Ян ван дер Оорд. Той посочи, че кризата е довела до интересен прецедент. "Един по-задълбочен поглед в страни като Сърбия, България или Унгария показва, че много компании на практика са собственост на банките, защото имат големи задължения към тях", коментира Ван дер Оорд.


Задлъжняването е резултат от кредитната криза и липсата на паричен ресурс и това според анализаторите се отразява не само на търговците, но дори в по-голяма степен на техните доставчици. Според "ПрайсуотърхаусКупърс" едно от решенията на този проблем е самите търговски вериги да служат като вид кредитор на доставчиците си. На Запад практиката е сконтиране на фактурите – тоест отпускане на ресурс от търговеца на доставчика на лихва, по-изгодна от тези в банките, посочват от консултантската компания. В Европа един от добрите примери за тази практика е IKEA, която се явява основен източник на финансиране за своите доставчици. Това спомага за общата стабилност на системата, която съществува между търговци и доставчици, коментираха от "ПрайсуотърхаусКупърс".


Участниците засегнаха и темата с брандирането на продуктите и възможностите, които то предоставя на веригите. "Пазарът на собствени марки в България е много малък. Според статистиката едва 3% от продаваните продукти са брандирани с логото на веригата", каза Сузана Никифорова, помощник-прокурист за маркетинга във веригата "Меркатор". Според GfK цифрата е около 5% от продажбите. "Засега утвърдените марки на производителите се радват на по-голям ръст в продажбите в България", допълни Никифорова.


Много големи вериги в Европа разчитат на собствени марки. По данни на "Меркатор" лидер в това отношение е британската "Теско", където около 50% от продуктите носят брандовете на компанията. Други вериги като "Лидл" избират различна стратегия – те излизат на пазара, като предлагат основно утвърдени марки на производителите, като постепенно започват да включват и брандирани стоки, посочва Никифорова. Тя подкрепи тезата, че дори в условията на рецесия компаниите не трябва да намаляват инвестициите в собствените си марки, защото това би довело до голяма загуба на потенциал.


Според проучване на GfK кризата ще доведе до повече разходи на българските домакинства за храна (виж графиката). За сметка на това потребителите най-вероятно ще свият разходите за почивки и развлечения, докато при тези за цигари, кафе и наптики (безалкохолни и алкохолни) не се очаква съществена промяна. Над 25% от българите се чувстват по-бедни или с повече финансови проблеми заради кризата, изчисляват от GfK. Това обаче може да се окаже положителен фактор за пазара на бързооборотни стоки, смята Орлин Дочев, директор "Бизнес решения" в "Майкрософт България". "Кризата промени навиците на потребителите. Хората не дават пари за ресторанти, а предпочитат да пазаруват и да си готвят вкъщи. Намаляват разходите и се насочват към по-изгодни стоки", посочи Дочев.

Ключови думи към статията:

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Голяма Балига
    Голяма Балига
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Само не разбрах защо Майкрософт коментират нещо от което явно не разбират. Предстоят тежки времена за българските производители ако не си променят кренно навиците и практиките на работа и не започнат да мислят идействат, като конкурентите си в Европа

    Време е да изметем Доган, Дебелото момче, каскета и Барба Ганьос в ЗАТВОРА.
  2. 2 Профил на 56
    *****
    Разстроено

    ще ви се да се консолидира пазара, за да си продавате боклуците, без хората да имат избор...

  3. 3 Профил на Eдин
    *****
    Неутрално

    Цитат :
    "Тя подкрепи тезата, че дори в условията на рецесия компаниите не трябва да намаляват инвестициите в собствените си марки, защото това би довело до голяма загуба на потенциал."

    Тая Никифорова, не знам какво работи но... много е умна! Загуба на потенциал!!! Голяма глупост. Как можеш, да загубиш нещо, което е теоретично и е само идея за бъдещето.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK