Спекулативното съхранение на петрол в танкери отново е на мода


129 плавателни съда чакат закотвени в пристанища

Растящата цена на петролните фючърси, обезценяващият се долар, намаляващите такси за наемане на танкери и очакванията на анализатори за икономическо възстановяване водят след себе си до завръщането на пазарна тенденция за съхраняването на нефтени продукти. Това заключава проучване на компанията "Гибсън" (Gibson Shipbrokers), специализираща в консултантските услуги в сектора на морските превози.


По данни на изследването към края на октомври 42 танкера от най-разпространения клас за превози на нефтени продукти (VLCC с вместимост между 160 и 320 хил. тона) са закотвени на пристанища с цел съхранение на черното злато. Тази бройка представлява 8% от общия брой на корабите в този клас в световен мащаб в момента. Около 7% от танкерите клас LR1 (с вместимост между 45 и 80 хил. тона) също са ангажирани с тази задача към края, показват данни на "Гибсън". Според проучването общо 129 кораба се използват за плаващо хранилище, което е и най-големият брой за последните поне 10 години, смята Стийв Кристи, анализатор в компанията.




Подобни данни бяха отчетени и през пролетта, когато в отделни седмици близо 80 млн. барела се съхраняваха в танкери със спекулативна цел. Докато през март и април инвеститорите просто чакаха възход на цените на петрола и изгодната продажба на закупения през зимата продукт, сега това се прави с друга цел. Превозвачите залагат на нарастващите цени на петролните фючърси, които изпреварват движението на цените в реално време и сочат възход в краткосрочен план. Индикаторите за възстановяване на глобалната икономика и ръст в търсенето, както и слабият долар и перспективите за допълнителното му обезценяване сочат именно към поскъпване на петрола.


Черното злато за доставка през декември затвори на цена над 79 долара на борсата в Ню Йорк във вторник, а в сряда отново се покачи над 80 долара. Докато суровият петрол се движи около тези нива, фючърсните договори за година напред изпреварват с поне 5 долара на барел тези стойности. Превозвачите залагат именно на тези разлики при сключването на сделките в краткосрочно бъдеще. При супертанкерите с вместимост от поне 2 млн. барела този спред може да донесе милиони под формата на допълнителни приходи.


С оглед на ниските такси за наемането на корабите през 2009 г. и очакването за поскъпване през следващата година моментът наистина изглежда подходящ. Средната цена за един танкер клас VLCC се оценява на около 28 хил. долара на ден през изминалите месеци, уточнява "Файненшъл таймс". Свиването на таксите е напълно логично на фона на срива в превозите на стоки по вода и спада в търсенето. Прогнозите са цената да скочи до 35 хил. долара след средата на 2010 г., което прави този вид спекулации още по-изгодни в момента.

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на msc
    msc
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Short ... докато има време!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK