Кризата засили конкуренцията за пазара на международни превози

Завърнали се от ЕС камиони притискат цените надолу

Кризата засили конкуренцията за пазара на международни превози

© Красимир Юскеселиев




50% са се свили превозите

Конкуренцията за превоз на международни товари в условията на криза и спад на производството се увеличава, съобщи Националното сдружение на автомобилните превозвачи на кръгла маса в Боровец, която се проведе през уикенда. Данните сочат, че товарите за първите десет месеца на тази година са намалели с между 38 и 50% в сравнение със същия период на миналата година.


Натиск върху цените оказват завърнали се от Европейския съюз между 150 и 300 камиона, които до кризата са превозвали товари между страни от съюза. Най-голяма част от автомобилите идват от испанския пазар, който се оказва един от най-силно засегнатите от кризата. Това са камиони на редовни превозвачи, за които те търсят работа, коментира управителят на "Трансекспрес" Веселин Стоянов пред "Дневник".




Това засилва конкуренцията на пазара и натиска цените надолу, което създава опасност от декапитализиране на компаниите", обясни той. Представители на бранша отказаха да посочат имена на компании, чиито камиони са били върнати в България.


Според управителя на "Биомет" Ваньо Алексиев най-трудни ще са януари и февруари, когато няма да могат да се намерят товари. "Превозвачите, които работят на европейските пазари, не усещат оживление", допълни той. Превозвачите смятат, че в момента се намират на ръба на оцеляването.
Друг фактор, който притиска цените главно на вътрешния пазар, е нелоялна конкуренция от страна на предприятия извън транспортния сектор.


Ако доскоро те превозваха само продукцията си за собствена сметка, то заради кризата и липсата на поръчки вече правят превози на други фирми срещу заплащане. В този случай по закон не може да се иска заплащане. Сдружението настоява за засилване на наказанията за компании, които осъществяват фиктивни или незаконни превози.


"Кризата и липсата на товари принуждава всеки да търси товари, което увеличава дела на сивата икономика в сектора", коментира зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Камен Кичев. Отделно от това част от превозите са отнемани от транспортни агенти, които са намесват във веригата между товародатели и превозвачи. Те вземат комисиона за организацията на превоза, но не носят отговорност за осъществяването му, каквато имат превозвачите.


В повечето случаи те са"измислени герои", които прибират комисионата, но не осъществяват услугата, коментира председателят на Българското сдружение на автомобилните превозвачи Александър Чакъров. Според него в закона трябва ясно да бъдат разписани задълженията и правата на агентите.
Азиатските пазари се явяват новата ниша за превозвачите, но до тях те не могат да стигнат заради проблеми с многократните СЕМТ разрешителни с Турция. Тези разрешителни дават възможност в рамките на година да се осъществяват превози без такси в страните - членки на Европейската конференция на транспортните министри (ЕКТМ).



50% са се свили превозите


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на еееее
    *****
    Весело

    тия май искаха лапаницата да продължи вечено.... вземи сега таз криза

  2. 2 Профил на uyu
    *****
    Неутрално
  3. 3 Профил на Чистката
    *****
    Неутрално

    Е и какво от това?
    Оцеляват най кадърните, а пишман-бизнесмените си отиват!
    Това е пречистването на пазара-всичко, което не е читаво си отива!
    Отнася се за ВСИЧКИ!

  4. 4 Профил на Weingro
    Weingro
    Рейтинг: 788 Неутрално

    Работил съм 4 години във фирма за международен транспорт и спедиция, така че мога да ви кажа едно-друго:

    1. Очевидно е, че каквато и икономическа криза да има, един от най-засегнатите сектори е транспортът. Просто защото, когато (грубо казано) намалява производството и търговията, намалява и необходимостта суровини и стоки да бъдат транспортирани насам-натам.

    2. до 1 и 2 - доста идиотско е да злобееш на чуждото нещастие. Ама простотията не ходи по дърветата. Нито нейната висша форма - бай-Ганьовщината.

    3. Все пак наистина добрата страна на кризата е, че има шанс "сухото" да изгори и да останат добрите фирми. Защото има много мошеници и много маймуни се бяха събрали на клончето.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK