
© Цветелина Николаева
Представители на автоинструкторските организации се изправиха едни срещу други при поредното обсъждане на законодателните промени в транспортното министерство. Предствители на девет браншови организации бяха събрани от зам.-министъра на транспорта Камен Кичев, за да бъде постигнат консенсус за предстоящите наредби към Закона за движение по пътищата, които трябва да бъдат подготвени от министерството. Те са свързани с начина, по който ще се обучават бъдещите шофьори, начина на протичане на изпитите им и получаването на книжките.
Камери за наблюдение ще има само по време на шофьорските изпити, които се провеждат в зали на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", решиха от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщения. Експертите решиха още служителите на Автомобилна администрация сами да си носят камери, които ще монтират при провеждането на практическия изпит.
"Камерите ще се купуват от транспортното министерство, за което са предвидени 300 хил. лв. от бюджета на ведомството през 2010 г.", съобщи зам.-министърът на транспорта Камен Кичев. По думите му всеки, който иска, би могъл да направи собствена изпитна зала, като сам си осигури необходимата техника за провеждането на изпита. "Достатъчно е да бъдат покрити изискванията, заложени в Закона за движението по пътищата и прилежащите му наредби", обясни Кичев.
Според първоначалния вариант за промяна на закона трябваше да бъдат заснемани не само изпитите, но и подготовката на бъдещите шофьори. Изискването е отпаднало след дискусии с бранша, който на този етап не разполага с достатъчно средства, за да осигури тези условия. Втори аргумент за отпадането на текста е евентуалното притеснение на бъдещите водачи от това, че ги снимат.
"Държавата взима само по 10 лв. на кандидат-шофьор, за да проведе изпита в залите на "Автомобилна администрация", всички други пари, които се искат от курсистите, влизат в джоба на школите", каза Тодоров. Въпреки че министерството ще вложи допълнително пари за видеонаблюдение, от ведомството не планират да увеличат цената на държавните такси.
Срещата между представителите на деветте браншови организации и транспортното министерство премина в спорове и междуличностни нападки. Основните пререкания на браншовиците бяха свързани с това къде да се намират офисите на автошколите, по какъв начин да бъдат оборудвани те и какви надписи да има върху учебните коли.
Първата точка, заради която се разцепиха представителите на различните съюзи, са надписите по колите. Предложението на транспортното министерство беше в наредбата да бъде добавено задължениете надписите да са ясни и видими. "Подобна идея не би ни хрумнала никога, докато не се появиха червени коли с тъмночервени едва различими надписи", обясни Атанас Тодоров, зам. изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация ". Докато от Асоциацията на преподавателите в автошколите (АПА) подкрепиха решението, от Националния автоинструктурски съюз (НАИС) се обявиха против. "Не може държавата да ни казва по какъв начин да водим бизнеса си, как да го рекламираме и с какви надписи", коментира идеята Красимир Начев от НАИС.
От Наредбите за обучение на кандидат-шофьори ще бъде премахнато изискването всяка автошкола да предава вътрешните си правила в автомобилната администрация. Държавата само ще регламентира на какви условия могат да отговарят школите, но не и как точно се управляват те. От Националния автоинструкторски съюз (НАИС) предложиха автошколите да преминат към Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН). "Подобно предложение може да бъде взето на ниво Министерски съвет и парламент", обясниха от транспортното ведомство.
Съюзът на българските автомобилисти (СБА) предложи да се въведе задължително условие за свободен достъп до офиса на автошколите. Браншовиците се скараха и по този въпрос. Една от причините за пререканията стана по кое точно време трябва да бъде осигурен свободният достъп. "Много от фирмите имат "офиси" в багажниците на колите или дори на масата в двора и това трябва да бъде пресечено като практика", каза Йончо Иванов, председател на Асоциацията на преподавателите в автошколи. Според представители на съюза е необходимо и самият офис да е в същата сграда на учебния център, където реално се провеждат теоретичните занятия. "Пазарната икономика сама налага необходимостта от близост на двете помещения, защото никой не би предпочел да ходи за информация в Пловдив и да се обучава в Пазарджик", каза Красимир Начев от НАИС.
Махат каските при теоретичното обучение
На кръглата маса в транспортното министерство беше взето решението кандидат-водачите на мотори (категория А) да не носят предпазни средства по време на цялото си обучение, а само докато траят практическите им уроци. В момента Наредба №37 може да бъде така тълкувана, че бъдещите мотоциклетисти да са задължени да ходят с каска и на теоретичните си занимания.