Аристотелис Фотилас, изпълнителен директор на "Пъблик България" АД: Пазарът на битова електроника в България се движи надолу

Аристотелис Фотилас, изпълнителен директор на "Пъблик България" АД

© Дневник

Аристотелис Фотилас, изпълнителен директор на "Пъблик България" АД




Положителните емоции на клиентите добавят стойност към продукта





Положителните емоции на клиентите добавят стойност към продукта

В момента няколко големи търговски компании си делят пазара на битова електроника и мобилни телефони у нас. Коя е нишата, в която се целите с новата търговска верига?
- С новата верига магазини, която смятаме да развием тук след Гърция и Кипър, ние се опитваме да атакуваме пазарна ниша, която до момента не съществува в България. Това е микс от високотехнологични продукти, развлечения и литература. По този начин се надяваме в краткосрочен план да притежаваме сериозен дял от пазара. Разбира се, както знаете, пазарният дял няма нищо общо с обема на продажбите и оборотите.


Очаквате ли силен ръст на пазара на електроника в България?
- Не! В Гърция секторът на търговията на дребно пострада твърде сериозно от кризата. През тази година свиването е в рамките на 17% в сравнение с 2008 г. Категорично надолу се движи и пазарът на битова електроника. Данните сочат, че в световен план секторът на високотехнологични продукти е сред най-засегнатите след този на автомобилите. В България ситуацията изглежда още по-сериозно с регистрираните 19% спад в сектора на търговията на дребно. Ръст, макар и минимален, бележат единствено продажбите на хранителните стоки.


В същото време разширяването на "Пъблик" в България със сигурност е мотивирано от досегашния опит, който собственикът й Панос Германос има с разширяването на веригите "Германос" (която през 2006 г. беше купена от компанията "Космоте") и "Мултирама". От осемте държави от Централна и Източна Европа, в която преди продажбата си веригата "Германос" имаше клонове, в България бяха постигнати най-сериозните бизнес резултати.


Как избрахте бизнес модела, по който работят магазините "Пъблик", и какви са неговите специфики?
- Идеята ни е да налагаме нестандартна търговска схема, която в компанията наричаме ритейлтейнмънт. Искаме да свържем всички фактори, които влияят върху избора на клиентите - приятната атмосфера, интерактивността, събитията, организирани на място, и т.н. Убедени сме, че положителните емоции на клиентите добавят стойност към продукта. Показват го и проучванията на потребителското поведение. Така например за разлика от хипермаркетите, където посетителите прекарват средно около 11 минути, в магазините, съчетаващи развлечението с търговията, това време е около 29 минути - почти три пъти повече. Задачата на нашите продавачи е да дават консултации на клиентите и да опростяват достъпа им до новите технологии.


Пазарът на печатни издания в света непрекъснато спада. Разчитате ли на повишени продажби при съчетаването на книги с продукти от сферата на високите технологии?
- Най-голямата група продукти в асортимента ни са компютрите, телевизорите, мобилните телефони и музикалните системи, домашното кино, компютърните и електронните игри. В Гърция тази група стоки прави около 60% от оборота на веригата. Подобен е процентът, който очакваме да реализираме и в България. Вторият по големина сегмент са ни книгите. Според социологическите проучвания българинът чете много над средното за Европа и много повече, отколкото се чете в Гърция. Така че тук има пазар за книги.


Нещата изглеждат по-трудни в третия сектор, който смятаме да развиваме – твърдите носители на музика. В България по-често музиката се сваля от интернет, отколкото се купува в магазина, но според нас тази тенденция може да се промени, защото има клиенти ценители, които търсят оригиналната музика. Те не купуват сега, защото няма достатъчно предлагане. Точно по тази причина решихме да вървим срещу вълната и да предложим нещо различно, да обучим потребителите, че си струва да харчат пари за качество.


Т.нар. сив сектор в търговията с електроника у нас е твърде широк. Как ще се борите с нелоялната му конкуренция?
- С т.нар. сив сектор трябва да се справя държавата, не ние. Защото ние страдаме от нелоялната конкуренция на пазара точно толкова, колкото и останалите сектори на икономиката. Ние създаваме стандарти и в този смисъл до някаква степен обучаваме клиентите, че онова, за което си струва да се дадат пари, е легално внесената, сигурната стока. Едни от най-важните неща при покупката на технологични стоки са както гаранцията, така и системата за т.нар. афтър сейл сървис. Всичко това обаче естествено увеличава цената.


Планирате ли да откриете други магазини от веригата в страната и каква е инвестиционната ви програма?
- След Варна ще открием нашия магазин в София на горе-долу същата площ - около 2000 кв.м. Той ще се намира в мола, който предстои да бъде открит на бул. "Цариградско шосе". В същото време търсим още три помещения за още един самостоятелен магазин в централната част на София и по един в Пловдив и Бургас. Инвестиционната ни програма предвижда до края на 2010 г. магазините ни да са три, а до края на 2011 – пет. Предварителните ни разчети сочат, че във всеки един от тях ще бъдат вложени около 2 млн. евро., на колкото възлиза инвестицията ни в първия магазин във Варна.


Електрониката е динамично развиващ се пазарен сегмент. Каква система за обучение на персонала си ще използвате?
- Веригата "Пъблик" има собствена, специална програма за обучение на персонала, която сме адаптирали към българския пазар. Имаме и система от тренери, които провеждат обучения както по отношение на продуктите, така и по отношение на работата с клиентите. Това е динамична система на постоянна квалификация, през която всеки от служителите ни ще преминава поне четири пъти годишно.

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на jean
    *****
    Неутрално

    Когато цените слязът надолу до равнищата в западните държави членки на ЕС и възможностите за рекламация станат в услуга на потребителя, а не в игра на котка и мишка и трошене на време и нерви, тогава ми се обадете да си купя техника от България

  2. 2 Профил на а1
    *****
    Неутрално

    Пазарувайте от И'нет - доста по-добро качество на по-ниски цени.

  3. 3 Профил на Дама Пика
    Дама Пика
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Пазарът на всяка стока, която не се яде , не се облича и обува , не е лекарства и с нея не се плащат сметки за електричество и вода е нормално да спадне .

    http://vbox7.com/play:4a36d406

  4. 4 Профил на med
    *****
    Неутрално

    УФФ, дрън дрън, простотии и скапан PR. Не ми е ясно защо само гърци прилапват consumer electronics сектора (Техномаркет, Мултидрама, плезио мисля също, германос)- тва май има връзка със завишените цени неадекватното гаранционно обслужване. Между другото въпросният "интервюиран" май беше шеф на Германос и Техномаркет последователно....

  5. 5 Профил на Бари
    *****
    Неутрално

    Ми то голямата лапачка е на привършване .....Демокрация ,демокрация , ама се иска и доходи.
    А то кво стана- изметоха си Запада стоката втора ръка, напомпиха на безбожни цени бързооборотни стоки в България- сега пазара не вървял.... Ами, няма да върви. Да сте направили нещо да развиете пазарите ? От времето , в което алчния комсомолец Горбачов ви подари пазар за над 500 млн души - само цоцате.

  6. 7 Профил на Дaни
    Дaни
    Рейтинг: 360 Неутрално

    Алфа копи които дистрибутираха Нокиа се изтеглиха защото разходите тука не им оправдават печалбите, т.е. пазара им е малък.
    Заместват ги некви румнски изгъзици - тотал телеком от които 1 телефон трябва да ги гониш със съдия изпълнител за да си го купиш от тях.
    Мост засега държат фронт но с цената на какво - не ми е ясно.
    Всичко останало си има некви местни апаши, като НР примерно - огромни офиси с 1000 хрантутника издържаани от чуждестранни пазари.

    Това което правим за себе си - загива с нас. Това което правим за другите - остава завинаги.
  7. 8 Профил на Ниггър
    *****
    Неутрално

    Не е ли "Паблик"?
    Така поне говорят образованите англичани.

  8. 9 Профил на да
    *****
    Неутрално

    Абе да ви кажа ходих на този който отвориха във Варна а цените им са леко казано завишени единственото което беше хубаво беше как изглежда магазина но всякаква техника беше на доста над нормалното и не виждам смисъла от тези магазини освен за нова работна на ръка.

  9. 10 Профил на begaj mani
    *****
    Неутрално

    До коментар [#7] от "Дaни":

    Тебе нещо те сърби където не можеш да се почешеш...Кога те изхвърлиха от Хюлет Пакард, а??? И сега страдаш, че са само 999 хрантутника, ъаххаааааа....

  10. 11 Профил на Kobra
    Kobra
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Що не вземат да идад да видят какви са цените на запад и тогава да плямпат. Не виждам смисъл да се купува електроника а всъщност каквото и да било от БГ? Скъпо, но за сметка на т'ва некачествено!

    Noone needs the truth.
  11. 12 Профил на Знаещ
    *****
    Неутрално

    Тия няма да ги бъде. Бадева плащат наем на варненско-руските мутри.

  12. 13 Профил на НИКОЛАКИ
    *****
    Неутрално

    Рядко възпитан и коректен,дано кризата не обърка плановете му.

  13. 14 Профил на BG
    *****
    Разстроено

    До коментар [#4] от "med":

    "Техномаркет" май нямат нищо общо с гърци, нещо си се объркал, проверих в "Апис". А, че те са навсякъде, това е друг въпрос...

  14. 15 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1085 Весело

    Може да плюете обаче аз лично останах доста доволен от магазина на Публик във Варна. Най-якото е, че може абсолютно всичката техника да се пипне, изпробва, разцъка без да дойде някой "любезен" продавач с вечния въпрос "какво си търсите?"! Начина на търговия се доближава до това което можете да видите в западна Европа и това определено е добре. Иначе цените не са по-високи от тези другаде, просто стоките са от по-висок клас и затова на някой може да му се струва, че не е за него.

  15. 16 Профил на 23
    *****
    Неутрално

    хех, това не беше ли съпругът на актрисата Елена Петрова? много красива жена си е взел! браво на него.

  16. 17 Профил на Язе
    Язе
    Рейтинг: 470 Весело

    Гръцка викаш......
    Ето от къде никога няма да пазарувам

  17. 18 Профил на Deep Blue
    *****
    Неутрално

    тия гьрци големи мениджери се извьдиха
    като е такьв грьк да ми каже какво ознацава о микрон и о мега

  18. 19 Профил на Deep Blue
    *****
    Неутрално

    за другите букви от алфавита няма да го питам

  19. 20 Профил на потребител
    *****
    Неутрално

    Вероятно знаете че този тип магазини са ориентирани към хора които хабер си нямат от техника. Тъпите реклами които ги съпътстват са ориентирани именно натам. Лично съм се убедил че стоката им е калпава. принципа на този тип магазини е sell&forget.

    Лично аз купувам вече от интернет. По евтино и по каечствено

  20. 21 Профил на експерт
    *****
    Неутрално

    Ето защо :
    България: http://www.technomarket.bg/product_detail.php?product_id=09030394

    Франция: http://www.laredoute.fr/vente-aspirateur-sans-sac-easyclean-fc8734-02.aspx?productid=324142109&documentid=201209&categoryid=53575593&pos=1_n_n&numberpage=1
    Разликата между модела във Франция и у нас е точно 151,00 лв. ( сто петзесет и един лева ) в полза на търговците от Техномаркет... Разбойници!

  21. 22 Профил на Annie24Curry
    *****
    Неутрално

    I took my first <a href="http://lowest-rate-loans.com/topics/credit-loans">credit loans</a> when I was a teenager and that supported my family very much. Nevertheless, I need the financial loan as well.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK