"Мапа Дженгиз" се ангажирала да наема повече българи и да изравни заплатите


Водят се преговори с турската компания за подписването на колективен трудов договор

Турската компания "Мапа Дженгиз", която строи магистрала "Люлин", се ангажира да осигурява равни условия на труд и заплащане на българските и турските работници. Това заяви министърът на труда Тотю Младенов, след като обсъди проблемите в дружеството с министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев и представители на КНСБ, Главната инспекция по труда и на областната управа на Перник.


През последните седмици напрежението в "Мапа Дженгиз" ескалира след многобройните нарушения на трудовото законодателство и сигналите, че българските строители получават многократно по-ниски заплати от турските си колеги. Трима от тях дори започнаха гладна стачка в знак на протест.




Кранистката Илияна Гогева, която присъства на срещата между институциите, заяви, че гладува от вторник сутринта, но ще продължи да го прави, докато няма положителна промяна. "В момента такава няма", каза тя минути след като министър Младенов увери, че ситуацията се променя в положителна посока. Гогева допълни, че нейната заплата е 575 лв., а тази на турския й колегата на съседния кран е 1300 евро. "Не искаме друго освен да получаваме една и съща заплата при равна квалификация и едно и също работно време", обобщи искането на българските работници тя. 


"Не искаме всички да получават по равно, а да има правила, по които компанията определя заплащането. По-квалифицираните трябва да получават повече пари, но работодателят трябва да има аргументи за това", заяви президентът на КНСБ Желязко Христов. За да стане това, от вчера синдикалната организация започна преговори с турската компания за подписването на колективен трудов договор. По този начин държавните институции и синдикатите се надяват компанията да започне да спазва трудовото законодателство.  


"Държавата ще направи всичко възможно, от една страна, да не се компрометира проектът за магистралата "Люлин", а от друга - да има пълна гаранция за защита на интересите на работниците и да се спазват законите", каза Тотю Младенов. "Какъвто направим проекта за магистрала "Люлин", такова ще е лицето на България пред Европа. Този модел ще послужи за привличане на чуждестранни инвеститори", каза Христов. Плевнелиев добави, че след 2-3 седмици ще има резултати от проверката на качеството на работата по магистралата.


Преди около 2 години и половина същият проблем като с "Мапа Дженгиз" възникна и с друга турска компания - "Шишеджам". Тогава в продължение на около година работниците от стъкларския завод на турския холдинг в Търговище периодично протестираха и обвиняваха шефовете си, че имат дискриминационна политика на етнически принцип.

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Иван
    *****
    Неутрално

    Много просто. От тук нататък в договорите трябва изришно да се предотвратят такива хитрини на чуждите фирми.

  2. 2 Профил на ARRI
    *****
    Неутрално

    До коментар [#1] от "Иван":

    Тези хитринки са умишлени.

  3. 3 Профил на ARRI
    *****
    Неутрално

    До коментар [#1] от "Иван":

    Тези хитринки са умишлени.

  4. 4 Профил на jean
    *****
    Неутрално

    Е да, ама турския кранист владее официалния език в фирмата, а българската кранистка не.
    Нашите пишман политици няма ли да се усетят най-сетне, че сега сме силни с ЕС членството и да натиснат здраво такива фирми, БЮРМ правителството и останалите балкански подобия на държави. Все още духът на комплексарщината властва из българските министерски кабинети. Истина е, че доста от тях просто толкова си могат, друга част нямат време от крадене и мислене на схеми за крадене, ама хайде поне една малка част да се осъзнаят

  5. 5 Профил на Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
    Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Дори само половината от това което се говори в статията да е вярно то това е една подигравка с Българската държава и нейните граждани.Това е подигравка с законодателството ни и е редно тази "компания" да бъде разпъната на кръст от държавните институции и синдикатите.
    Редно е да се проведе обстойна проверка на цялата фирма и ако нарушенията се потвърдят договора с нея да бъде прекратен или ако това изисква големи неустойки то , работата и да бъде следена под лупа и да бъде наказвана с неустойки за всяко неспазване на договора си, за всяко нарушение на местното и европейско законодателства.
    Само така ще се докаже че сме европейска държава , която уважава гражданите си.

    АМАН ОТ НЕКАДЪРНИ ОБНОВЛЕНИЯ
  6. 6 Профил на БЪЛГАРЧЕ
    *****
    Гневно

    Извинявайте, но е доста тъпо смотани фирми от турция да ни стъроят каквото и да е. При големият земетръс в турция се видя какво анадолско качество имат. Може би имат за гяури българските работници?

  7. 7 Профил на Емо
    Емо
    Рейтинг: 529 Неутрално

    В статията пак се премълчават важни детайли и настроението на читателите се манипулира. Турският кранист получава 1300 заедно с командировъчните. Да приемем, че те са 30 евро на ден, се получава, че командироеъчните му са 900 на месец. Значи заплатата му е 400 евро. За съжаление бълг. кранистка не получава командировъчни. Проблемът не е в заплащането сега, а по-скоро в организирането на търга. Ако магистралата се строи с европейски пари, то би трябвало и търгът да е ограничен до ЕС. А фирми от Европа щяха да наемат изцяло бълг. работници и подизпълнители, защото не могат да спечелят търга и при такава цена да плащат на свои работници в чужбина. Хора, не забравяйте командировъчните за чужбина. Те са много важно перо, особено при ниски заплати.

    Аз съм умнокрасив соросоиден либераст и съм благодарен, че не съм станал грознотъп путиновски диктатомачовец.
  8. 8 Профил на lormi
    lormi
    Рейтинг: Неутрално

    господин емо, тези турски работници са назначени с трудови договори по българското закондателство и никой от тях не получава командировъчни!!!така, чу става въпрос за пари по трудови правоотношения за турската сган!!!

  9. 9 Профил на Соколов
    *****
    Неутрално

    Сега е време да се покаже, че протежетата на "разпределящият ресурсите" А.Доган вече не са недосегаеми. На всички е известно как "почтенно" се печелят търгове от турски фирми чрез "подкрепата" ( платена разбира се ) от ДПС. НАП, агенцията по труда, т.н. комисия за защита от дискриминация трябва сериозно да се разровят в тая фирма. И вуобще - кому са нужни анадолски фирми в България?

  10. 10 Профил на Пощальона
    Пощальона
    Рейтинг: 8 Неутрално

    На мен ми е чудно как е възможно да си докарваш работници от друга държава и все пак проекта ти да излезе по евтин и рентабилен от други, които се ангажират да назначават местни граждани. Според мен тук става въпрос за субсидии от турската държава към турски предприятия спечелили обществени поръчки в страни от Европейския съюз.А ако може това да са поръчки по проекти от интерес за съюза и с пари от него още по-добре. Това е нарушаване на основни принципи при възлагане на обществени поръчки.
    До Емо: в случая не може да става дума за командировани служители. Командировките са обикновенно са кратък период. Тези турски работници получават премии за това, че са отдалечени от домовете си, но работейки тук те се осигуряват в България, а не в Турция. Освен ако отново

  11. 11 Профил на Ту Пипъл
    *****
    Неутрално

    Някой спомена за нарушения...Ами доста са, като почнеш от сроковете, минеш през качество на Бетон и асфалт, че и арматура, разходи като норми гориво и др...Абе хубава работа ама турска ...се пазарлъци и кандърми...По-добре китаец да ти строи или кореец, дисциплинирани и коректни, сметките им винаги обективни и верни и на светло...е като изгрее слънцето разбира се...

  12. 12 Профил на Kobra
    Kobra
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Мапа ЧЕНГЕджиз да земе да построи магистралата, ако ще да наема пуерториканци. К'во се мотат. А кога ще им се потърси отговорност че бавят строежа. Аре че си лъскам голфа да си одим до Перник!

    Noone needs the truth.
  13. 13 Профил на cherjay_82
    cherjay_82
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Значи проблемът не е в това, че фирмата е турска. Погледнете която и да е банка или фирма с чужди собственици и ще видите, че чужденците при всички случаи взимат неизмеримо повече пари от българите, които работят на същата позиция със сходна квалификация. Относно качеството - разбирам изкушението да си начешем националистическата краста, но етикетът "ЕС" вече не е гаранция за качествена работа, особено що се отнася до български и румънски фирми.

  14. 14 Профил на Наблюдател
    *****
    Неутрално

    А кой му разрешава на турският кранист да работи в България (страна от ЕС) при тази безработица в момента ?

  15. 15 Профил на Весел вълк
    *****
    Неутрално

    А как бе? Те турците никога не дискриминират, те са дискриминираните, българите са нацисти-талибани!

  16. 16 Профил на dgd
    *****
    Неутрално

    До коментар [#15] от "Весел вълк":

    Точно. Да видим дали някоя правозащитна организация ще направи нещо по въпроса. Не мисля - в случая засегнатите са българи. Не са нито цигани, нито бежанци, нито гейове.

  17. 17 Профил на gil
    *****
    Неутрално

    Този случай не е единичен. Във всички чужди компании в България, българите работят за по-малко от чужденците. Българите са дойни крави. Защо да им дават 1000 евро като бачкат и за 500 лева. Остатъкът е за инвеститора дето им дава работа, което не е лошо. Добитъкът имам предвид българските бачкатори трябва да се гърбят здраво.

  18. 18 Профил на Efe
    *****
    Неутрално

    Искали да полочават колкото Турците.
    Абе кенефистанци, хем гладни-хем не им се работи.
    Хем гладни, хем гладна стачка ?!

  19. 19 Профил на АБЕ
    *****
    Неутрално

    НЕ ПОМНИТЕ ЛИ ЧЕ БЪЛГАРИНА ДОКАТО КОЛИ АГНЕТО И ГО ПЕЧЕ,ТУРЧИНА ВЪТРЕ МУ ЕБЕ ЖЕНАТА,А КАТО СЕ НАПЛЮСКА ИСКА И ПАРИ ЧЕ СИ Е ТЪРКАЛ ЗЪБИТЕ ДОКАТО Е ПЛЮСКАЛ,ПОСЛЕ БЪЛГАРИНА ГО ИЗПРАЩА С ТЕМАНЕ - ЗНАЕ ДОГАН,ЗНАЕ -НЯМА БЪЛГАРИ НА ВСИЧКИ /Е ПОЧТИ/ ПРА ПРА ПРА ПРА БАБА ВИ Е ЕБАНА ОТ ОСМАНЛИЕЦ ТУРЧИН И В КРЪВТА ВИ ТЕЧЕ И ТУРСКА КРЪВ..ХА ХА Х АХА

  20. 20 Профил на гражданин
    *****
    Неутрално

    Turkey criticises Swiss referendum banning new minarets
    02/12/2009 http://www.setimes.com
    Турците ще ореват орталъка, че били дискриминирани. Цяла Европа била против тях. А ТЕ КАК СЕ ДЪРЖЪТ С ЕДНА НАЦИЯ, ЧЛЕН НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ?
    Какво ще каже г-н турският посланик по въпроса? Ще мълчи естествено, тук не става въпрос за онеправданите турци в България, които всъщност са си български граждани с мюсюлманска религия и които съзнателно и целенасочено са насъсквани от Ахмет ДОГАН и гилдия да мразят родината си.

  21. 21 Профил на аз
    *****
    Неутрално

    Ако в Турция законодателството е със същите дупки като българското, Емо е много прав за командировачните. Според българското законодателство върху командировачните не се плащат осигуровки, т.е. добра заплата на работника с ниски вноски за здравно и социално осигуряване. При това положение един местен работодател трудно може да бъде конкурентноспособен.

  22. 22 Профил на малко бяло момче
    *****
    Неутрално

    Браво на нас, и нека на следващите избори пак да си стоим в къщи и да викаме :
    ...че за кого да гласувам, те всички едни и същи..

    и после ще работим за подобни фирми.
    Ех браво Българи, браво Юнаци!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK