ВАЦ поиска проверка за дъмпинг на два вестника на Ирена Кръстева

Съмнението е, че "Нова българска медийна група" продава "Телеграф" и "Експерс" под себестойност

ВАЦ поиска проверка за дъмпинг на два вестника на Ирена Кръстева

© Дневник




Съмнението е, че "Нова българска медийна група" продава "Телеграф" и "Експерс" под себестойност

"168 часа" ЕООД е подало жалба в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) срещу вестниците "Телеграф" и "Експрес", издавани съответно от "Телеграф" ЕООД и "Експрес БГ" АД.  Това съобщиха за "Дневник" от антимонополния орган. Искането е за проверка дали двата всекидневника не се продават под себестойността си. Според жалбата коричните им цени са прекалено ниски и не покриват производствените разходи. КЗК е образувала производство по жалбата и в двумесечен срок трябва да се произнесе дали има дъмпинг на вестникарския пазар. При евентуално доказано нарушение глобата е до 10% от оборота за 2009 г.


Казусът сблъсква издателите на най-тиражните вестници на пазара. "168 часа" е собственост на "ВАЦ - медийна група България - холдинг" и издава "24 часа", а "Телеграф" и "Експрес БГ" са от портфолиото фирми на "Нова българска медийна група", притежавана от бившата шефка на тотото Ирена Кръстева.




В детайл


"Телеграф", който излиза в 32 страници, се продава за 40 стотинки, а "Експрес" - за 30 стотинки при обем от 16 страници. Изключенията са в събота за "Телеграф" и петък за "Експрес", когато двата вестника са с повече страници и струват по-скъпо. За сравнение - "24 часа" в делничните дни е с обем 40 страници и цена 90 стотинки.


"В конкретния случай искаме да проверим едно наше опасение, а именно, че на пазара се предлагат издания, чиято корична цена трудно може да бъде разбрана от гледна точка на икономическата логика", каза за "Дневник" управителят на "168 часа" Пламен Тенев. Според него "това в никакъв случай не трябва да се разглежда като враждебно действие към определени уважавани от нас наши конкуренти". Тенев допълни, че "в такива сложни времена е важно държавните регулатори да предприемат действия за "избистряне" на водата, а пазарните субекти – да настояват за прозрачност и за спазването на правилата на играта".


Ирена Кръстева два дни не отговаряше на мобилния си телефон, а от мениджмънта на "Телеграф" и "Експрес" отказаха да коментират съмненията на конкурентите си.


Все още не е ясно дали в проверката си КЗК ще изследва бизнес модела само на вестниците, срещу които е жалбата и на сезиралия я "24 часа" или и на останалите всекидневници. На сергията има и други вестници с ниски цени (дори само ако се сравнява на база броя им страници), но те не са обект на искането, вероятно заради значително по-ниските им тиражи (виж графиката с данните за тиражи, екипи, цени). Основните разходите за производството на един вестник включват хартия, печат, журналистически екип, разпространение, административни, екип продажби.


Стойностите по пера варират спрямо продукта - по-масовите вестници често се правят с по-малки екипи и имат разходи за висок тираж (хартия и печат), други вестници имат екипи от качествени и по-скъпо платени журналисти и по-малко средства за производство. Приходите на вестниците са от абонамент, ръчна продажба и реклама (обикновено с най-голям дял).
Искането е първото подобно за вестникарския пазар и практиката, която КЗК ще създаде по него, ще е интересна.


Реакции


Главният редактор на "Труд" (ВАЦ има дялове и в него - бел. ред.) Тошо Тошев, който е и председател на Съюза на издателите, не беше открит за коментар. "Всеки, който е в бизнеса, знае, че цената на "Телеграф" не може да е 40 стотинки", каза Светлана Джамджиева, зам. главен редактор на "Труд". Според нея за реални могат да бъдат определени цени около 0.80-0.90 лв. Джамджиева каза още, че единствено когато една група преследва различни от информационните цели, може да си позволи цени под себестойността, без да уточнява какво има предвид.


Ежедневниците "Монитор", "Телеграф" и "Политика" са собственост на Ирена Кръстева от юли 2007 г., когато тя ги купи от създателя им Петьо Блъсков. В края на 2008 г. "Нова българска медийна група" прибави към портфолиото си и вестник "Експрес". Проверка на "Дневник" показа, че цената на "Телеграф" се е променяла само веднъж. До края на 2006 г. вестникът е струвал 0.30 лв., от януари 2007 г. е станал 0.40 лв. "Експрес" е започнал с цена от 0.60 лв. и 32 стр., но постепенно е намалил броя на страниците си до 16 и съответно е свалил цената наполовина.


"Телеграф" е ежедневникът с най-голям тираж в страната - 105 хил. броя. Приходите на изданието за 11-те месеца на миналата година възлизат на 4.122 млн. лв. (виж таблицата). Най-голям рекламодател на "Нова българска медийна група", с изключение на в. "Експрес", е "Мото-Пфое", следван от "Киа моторс" и "Мобилтел",  по данни на "ТВ План/ТНС".


"Най-малко ВАЦ могат да се занимават с такива неща, защото те от години са в абсолютно нарушение на закона за конкуренцията", коментира за "Дневник" Петьо Блъсков, който в момента издава в. "Новините днес". Вестникът започна да излиза през април 2009 г. като безплатно издание, а от края на годината се продава за 20 ст. Преди пет години Блъсков и още няколко издателства обжалваха огледалната реклама в "Труд" и "24 часа", но антимонополният орган не откри нарушение на конкуренцията. "Огледалната реклама в изданията на ВАЦ уби българския печат. В резултат вестниците станаха жертва на икономически групировки, политически натиск. Безпомощни са", каза Блъсков. По думите му "Телеграф" има достатъчно рекламодатели и цената му не е свързана с тиража.


"Един издател не може да си позволи да продава продукт под себестойността му, но това е въпрос на разчети във всяка фирма", каза Славка Бозукова, главен редактор на "Стандарт" и един от малцината, които коментираха новия казус. Цената на "Стандарт" е 0.50 лв. за 40 страници. Бозукова прогнозира, че се очакват промени на медийния пазар, като ще се задържат само вестниците, които са полезни за хората и създават добавена стойност на информациите, с които са залети електронните медии.



Съмнението е, че "Нова българска медийна група" продава "Телеграф" и "Експерс" под себестойност

 


Практиката


Установените от Комисията за защита на конкуренцията и потвърдени по-късно от административния съд случаи на дъмпинг през последните години са свързани само с предоставянето на кабелна телевизия. През 2004 и 2005 г. КЗК глоби компаниите "Евроком Стамболийски" и "Касат - Стоян Кабашки" за това, че предлагат абонамент за кабелна телевизия при цени съответно от 18 лв. за година и от 4 лв. месечно. Антимонополният орган се занима и с пазара на кабелни услуги в София.


Повод за производството беше кампания на дружеството "Центрум груп", което обещаваше на абонатите, донесли специална брошура, да получат годишен абонамент за 69 лв. през 2007 г., или 5.75 лв. на месец, при положение че себестойността на услугата е над 8 лв. Глоба от 30 хил. лв. беше наложена и на собственика на музикалната телевизия "Веселина" "Радио Веселина". Причината е, че през периода 2003-2005 г. компанията предоставя безплатно на кабелните оператори права за излъчване на програмата й. В хода на разследването, заведено по молба на телевизия ММ, се установява, че в някои случаи безплатното излъчване е било в продължение на 24 месеца.
КЗК е постановила глоби за дъмпинг на пазара и по още около 10 случая през последните 5 години. Наказаните компании обаче ги обжалват през съда и те още не са влезли в сила.

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 3277 Неутрално

    Крадеца врещи дръжте крадеца.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  2. 2 Профил на ВАЦ
    *****
    Неутрално

    Що за глупости. Кой е луд та да продава под себестойност. ВАЦ-овите вестници що не кажат колко им е печалбата. Търговец може да печели по-малко от една бройка, но при по-голям оборот да си докарва повече парици. Колко пари трябва да печелиш та да си правиш трансплантация на чер дроб.

  3. 3 Профил на fr Pavel
    *****
    Неутрално

    Вестниците са само параван на наркотрафика, който е в ръцете на ДПС.

    ..........

    Долче музика -
    http://archiman.livejournal.com/

  4. 4 Профил на `
    *****
    Неутрално

    "168 часа" не търпят вестници с прилично качество и приемлива цена, как иначе ще пласират скъпарските си газетки.

  5. 5 Профил на xxx
    *****
    Неутрално

    Откакто не чета български вестници и не гледам българска телевизия се чувствам много добре информиран.

  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  7. 7 Профил на Jeunesse
    Jeunesse
    Рейтинг: 466 Весело

    Ние сме така! Търгуваме под себестойността, после се съдим, после идва пъдар от Европа, купува ни бизнеса, ние сме гладни и това е!!! Българска работа!!!

    that`s all folk
  8. 8 Профил на рени
    *****
    Неутрално

    безплатен обяд няма,

    115 000 сборен тираж на двата вестника (виж. фигурата) по да кажем 30 стотинки разлика до покриване на себестойността прави 34500 лева "загуба" на брой, което си е доста ниска цена за клатене на правителството. като се има предвид какви инвестиции бяха направени за манипулация на изборите, това перо е доста изгодно. познайте кой плаща

  9. 9 Профил на омбре
    омбре
    Рейтинг: 753 Неутрално

    Ирен Кръстева от шефка на ТОТО стана притежател на медийна група от три вестника.Моят въпрос е към прокуратурата на република България -не е ли възможно да се самосезира по отношение на Ирен Кръстева за да докаже същата с какви пари и как е пестяла за да купи цели три вестника,и най важното кой е истинският собственник на медийната група.

    НЯКОЙ НЕ ГИ БИВА ЗА НИЩО...НО СА СПОСОБНИ НА ВСИЧКО
  10. 10 Профил на He4oBeK
    He4oBeK
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#9] от "bishopsis":

    Изпуснал си приятел.Преди няколко месеца прокуратурата прави такава проверка и каза че парите и са "чисти"!

  11. 11 Профил на WhatTheFuck
    *****
    Неутрално

    Абе я закривайте всички печатни издания мамицата ви проста. Само секат дървета и правят мастило да си пишете глупостите. Олигофрени.

  12. 12 Профил на Шумкаров
    *****
    Неутрално

    А какво да кажем за книгоиздаването на ВАЦ, където заобикалят закона за ДДС?

  13. 13 Профил на dragozow
    dragozow
    Рейтинг: 868 Неутрално

    Интересно КЗК ако реши че цената на въпросните издания е нормална дали Труд и 24 часа ще намалят и те цените по 40 стотинки? Отделно че въпросните издания винаги са били най-скъпи и са лакеи на властта. Четях до скоро 168 часа, но и той започна да става жълт и спрях да си го купувам. Качествените издания са малко.

    Сложете бутон "редактирай" на собствените комeнтари.
  14. 14 Профил на Malta
    Malta
    Рейтинг: 466 Весело

    До коментар [#7] от "Jeunesse":

    И както се казва в онзи виц : "И накрая дойде горския (респ.пъдаря) и ни изгони и нас и тях от горичката....

    Mal
  15. 15 Профил на -
    -
    Рейтинг: 8 Неутрално

    "по-масовите вестници често се правят с по-малки екипи и имат разходи за висок тираж (хартия и печат)"

    OMG За вас няма ли нещо като икономия от мащаба? Няма значение дали се печатат 100 или 100 000 вестника, хартията и мастилото отишли за един вестник е една и съща. От друга страна разходите за работниците в печатницата и печатащите машини се увеличават с по-бавни темпове, тоест ако плащате на някой за издаването на 1000 бройки 500 лева на месец, няма да му платите 50 000 лв месечна заплата за 100 000 бройки.
    Голям тираж = по-ниски разходи за един вестник.

  16. 16 Профил на -
    -
    Рейтинг: 8 Неутрално

    забравих да попитам - някой може ли да обясни какво е това "огледална реклама" и какъв е проблемът с нея?

  17. 17 Профил на Not DS
    *****
    Любопитно

    Интересно става.
    Тошо Тошев е сътрудник на ДС
    Кръстева - шев на тотото чрез Д(П)С.

    Що така, бе "дугари", какво не се разбрахте!

    ----------------------------
    Аз четях и "Труд" - дааа, смейте ми се, срам ме е и си го признавам
    Чакам времето когато няма да има хартиени вестници. Само мрежата ще ги излекува тия трудоваци, часовици, тотаджии и т.н. псевдо журналисти.

  18. 18 Профил на Demokrat
    *****
    Неутрално


    И кога ще приемат новия закон за медиите.
    Време е да видим кой какво притежава и кой "диктува" зад завесите на "журалистите"

  19. 19 Профил на Мики Маус
    *****
    Неутрално

    Голямо важно кой, колко струва, всичките са един дол дезинформатори.

  20. 20 Профил на другарите от вац
    *****
    Неутрално

    А другарите от ВАЦ защо са сложили надценка на вестниците си от 100%? При условие, че разходите им за отпечатване на вестник са за 44ст.

  21. 21 Профил на abv
    *****
    Любопитно

    Ако е нарушение да продаваш евтино вестници, то как стой въпроса с безплатните такива.

  22. 22 Профил на да знаете
    *****
    Неутрално

    Огледална реклама - една и съща реклама, въобще - обяви, реклами, некролози - еднакви в Труд и 24 часа. ВАЦ защо не погледнат себе си, ами се интересуват от другите

  23. 23 Профил на !
    *****
    Неутрално

    Че се перат пари или се взимат политически комисионни като се рекетира правителство и власт е ясно и на кокошките.
    както и че много бизнес логика в някой весникарски групи няма, ама нейсе - все пак сме в балканска България

  24. 24 Профил на да
    *****
    Неутрално
  25. 25 Профил на Качор
    *****
    Неутрално

    Тия парцали пък кой ги чете...?

  26. 26 Профил на С. Йорданов
    *****
    Неутрално

    Водихме подобно дело в КЗК срещу Български пощи, които продават услугата абонамент на вестници и списания на загуба. Доказа се, че продават над два пъти под себестойността. КЗК ги осъди, но обжалваха и на трета инстанция Административният съд ги оправда. Пощите продължават да губят от тази дейност по 10 млн. лв. на година. Много от останалите частници в абонамента също работят на осъзната загуба в резултат на необуздан дъмпинг. Всеки бизнес, който се развива благодарение на непазарни цели, изхвърля пазарните играчи. Така е и на вестникарския пазар - и там вече пазарни играчи неостанаха. Други са целите, които се преследват. Правилно го е обяснил Петьо Блъсков.

    Точно за тези вестници няма как за де докаже дъмпинг. И двете издателства имат собствени печатници и собствени разпространителски фирми. Тиражите им не се одитират. Винаги можеш да получиш "много изгодна" цена от собствената си печатница. Да не забравяме и че всеки вестник формира себестойността си от два приходни парични потока - продажби на продукта (вестника) и продажби на рекламата. Винаги могат да намерят спонсори, които плащат достатъчно за реклама или ПР, за да им излезе сметката.

    Тази медийна битка е интересна като факт и развитие, но няма да промени нищо. Промените които предстоят на вестникарския пазар по причина пик в трупащата се десетилетие криза ще са много по интересни, обаче.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK