Николай Галчев, собственик на "Галчев холдинг": Ще развием "Ново Химко" с над 35 млн. евро инвестиции

Николай Галчев, собственик на "Галчев холдинг"

© Анелия Николова

Николай Галчев, собственик на "Галчев холдинг"




Трябва да изплатим 85 млн. лв. дългове към НЕК, "Булгаргаз" и Агенцията за вземания през следващите
18 години


В началото на 2011 г. заводът трябва да заработи с 25% от мощностите си


Заедно с португалската компания "Лена" участваме в пет търга по "Транзитни пътища V"



Трябва да изплатим 85 млн. лв. дългове към НЕК, "Булгаргаз" и Агенцията за вземания през следващите
18 години


В началото на 2011 г. заводът трябва да заработи с 25% от мощностите си


Заедно с португалската компания "Лена" участваме в пет търга по "Транзитни пътища V"




Кога купихте "Химко"?
- Преговорите за покупка на торовия завод започнаха още преди половин година с панамската фирма "Атлала". В края на ноември преговорите бяха финализирани и купихме изцяло компанията "Ново Химко". На 12 януари проведохме общо събрание, на което сменихме управителния и надзорния съвет на "Ново Химко".


Компанията вече ще се ръководи само от управителен съвет, чийто председател съм аз, а членове са  Валентин Новков и досегашният изпълнителен директор Андрей Семерджиев, който запазва този пост и сега. В момента се подготвят документите от събранието за внасянето им в търговския регистър, за да стане вписването официално. Купихме "Ново Химко" чрез дъщерната ми компанията "Екоен 3".


Кои са собствениците на панамската компания "Атлала"?
- Преговорите за покупката се водеха с Андрей Семерджиев, който имаше генерално пълномощно за продажба на 100% от акциите. Купихме 500 поименни акции по 1 лев.


Това означава, че за 500 лв. сте купили "Химко".
- Трябва да се има предвид, че комбинатът има задължения. През 2007 г. Врачанският окръжен съд е приел и утвърдил оздравителна програма на "Ново Химко". Договорът за покупката на "Химко" от "Ново Химко" влиза в сила от 20 юни 2007 г. Комитетът на кредиторите на "Химко", основните от които са НЕК, "Булгаргаз" и Агенцията за държавни вземания, също е одобрил оздравителната програма. Според нея на кредиторите трябва да бъдат изплатени 85 млн. лв. в срок от 18 години, като има 3-годишен гратисен период.


Твърди се, че задълженията на "Химко" към НЕК и "Булгаргаз" са 160 млн. лв.
- Няма такова нещо. Всички задължения възлизат на 85 млн. лв. Когато "Химко" е било обявено в несъстоятелност, задълженията му действително са били над 150 млн. лв. Но предприятието затова се обявява в несъстоятелност, защото не е могло да изплаща дълговете си. Тогава вече съветът на кредиторите и съдът приемат оздравителната програма на "Ново Химко", която е на стойност 85 млн. лв. Тоест имаме редуциране на дълга. Останалото е в миналото.


От Агенцията за следприватизационен контрол твърдят, че има възбрана върху завода заради неизпълнение на приватизационния договор от страна на американската компания "IBE Trans of NY". Купувачът е осъден за 20 млн. лв. и сега си ги търсят чрез съда. Има ли такова нещо?
- Това нещо го чувам от вас. Няма възбрана върху завода. Ние нямаме нищо общо с американската компания и не сме правоприемник на дълговете на "Химко".


Как ще ги плащате дълговете от 85 млн. лв.?
- От юли тази година трябва да започнем да изплащаме дълговете. Това ще стане на равни вноски в продължение на 18 години според погасителния план.


Как ще организирате производството в "Ново Химко"? Колко души работят в предприятието?
- В момента на трудов договор в завода работят между 30 и 40 души, които се занимават с поддръжка на съоръженията. Това са основните мениджъри, електро- и ВиК специалисти, главен счетоводител. В момента сме в преговори и търсене на стратегически партньор за доставка на природен газ. Причината е, че доставката на газ е 85% от себестойността на продукцията.


Това е първият въпрос, който трябва да решим. До края на май трябва да имаме сключен договор и евентуално въведен партньор. Веднага след това започваме да изпълняваме програмата за развитие на комбината, която предвижда инвестиции над 35 млн. евро. Всичко ще бъде направено според европейските изисквания и норми. Предвиждаме изграждането на нова пречиствателна станция за отпадни води, както и подмяна на инсталацията за производство на гранулиран карбамид с високо качество. Така съдържанието в атмосферата на прах и амоняк ще бъде изключително ниско и ще са спазени всички екоизисквания.


Ако до края на май не сключите договор за стратегическо партньорство, какво става?
- Такава хипотеза въобще не коментираме. Няма как да не сключим договор. В момента водим преговори с шест изключително сериозни компании от всички краища на света. Идеята ни е 8-9 месеца след подписването на договора за партньорство да пуснем на първи етап около 25% от мощностите на "Ново Химко", т.е. началото на 2011 г.  В средата на следващата година планираме да минем на 50% от мощността, което означава 400 хил. тона годишно производство на карбамид и над 800 души заетост. С идеята след още година или до края на 2012 г. да достигнем максималния капацитет. Тогава работещите ще са над 1500.


Уведомил ли сте премиера Бойко Борисов и кмета на Враца за намеренията си?
- Разговарял съм с премиера Борисов за бъдещето на "Ново Химко". Той посочи, че това е изключително важно за държавата, защото ще се върне славата на комбината и България ще има добра експортна позиция. 80% от продукцията на предприятието е за износ и най-вече ще се разкрият нови работни места във Враца, където има сериозна безработица. Премиерът ни заръча стриктно да спазваме европейските екологични норми, което ние ще направим. Имали сме срещи и с кмета на града и имаме и неговата подкрепа.


Откъде ще осигурите средствата за плащането на дълговете и инвестицията?
- Водим преговори с български и чужди банки за финансиране на проекта. Ще използваме и собствени средства.


Какво става във строителния сектор? Очаква ли се сериозно разместване, след като фирми от жилищното строителство се насочват към инфраструктурното?
- Строителството е най-засегнатият от кризата сектор. Изпълнените обеми намаляха с 40 - 50% през 2009 г. Има преориентиране на строителните фирми от високото строителство към инфраструктурата, каквато е и нашата компания. Надяваме се чрез привличане на повече средства от еврофондовете, за което държавата полага неимоверни усилия, нещата в бранша да се нормализират.


Строителството е преживяло няколко такива кризи и винаги е устоявало, защото компаниите са много гъвкави. Оптимист съм за тази година. Естествено никога няма да имаме тези обеми във високото строителство и най-вече в жилищното, защото този пазар едва ли ще се върне в същия си обем. Със сигурност обаче качествено построените сгради с добро управление ще бъдат реализирани.


Купихте ли вече пътни компании?
- Водим преговори, като до конкретни сделки не сме стигнали. Другият вариант е с пътни компании от средния ешелон да направим консорциуми и да участваме в търгове. Така спечелихме поддържането на пътя Благоевград - Сандански. Заедно с португалската компания "Лена" играем на пет търга по програмата "Транзитни пътища V".


Не се ли бави много пътната агенция с търговете по тази програма? Проведоха се през лятото на миналата година, а все още няма решения.
- Действително има голямо забавяне и този въпрос го поставих по време на консултативния съвет при министъра на регионалното развитие  Росен Плевнелиев. Фирмите са дали страшно много банкови гаранции и настояваме по-бързо да се вземат решения. Това са търгове за около 150 млн. евро.


Какво ви е впечатлението от търговете в пътната агенция, освен че се бавят резултатите?
- Впечатлението ми за търговете е, че има тотална промяна от това, което е било досега. Строителното министерство и агенция "Пътна инфраструктура" минава на много ясни условия от гледна точка да няма промяна в цената и срока по време на изпълнението на договора. Върви се от жълт към червен ФИДИК (международните строителни стандарти). Жълтият ФИДИК позволява договорът да бъде по-отворен и това се използва от фирмите, докато при червения сроковете и цената са фиксирани.


Кой вариант е по-добър за пътните компании - ценовите оферти и техническата част да се отварят в един ден или в различни?
- И двата варианта са добри. Идеята офертите да се отварят в един ден е процедурите да вървят по-бързо. Отделен е въпросът дали това се получава на практика.

Ключови думи към статията:

Коментари (14)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Tehno
    *****
    Неутрално

    Подобни неефективни предприятия трябва да се затварят. Опростяването на дълговете им нанася вреда на истинския бизнес. Само си разменят собствеността чрез офшорки, а накрая всички плащаме.

  2. 2 Профил на Некой
    *****
    Неутрално

    прилагат същите трикове като при плама и крамиковци.първи,втори,треи собственик пране на пари ,рязане на скрап на съоръжения и доизточване докато може и каквото е останало

  3. 3 Профил на EBAHTI
    *****
    Разстроено

    дано ви скъсат от глоби ако пак почнете да ни тровите въздуха,все се надявах че тоя пустиняк никога повече няма да тръгне и ще бъде нарязан на скрап.....амааа

  4. 4 Профил на olimpi
    olimpi
    Рейтинг: 8 Гневно

    Големи разбирачи пак.Тровило ги,загуби били,абе нещастници такива,вие знаете ли какво е да нямаш работа а?Ако наистина зработи супер,ако не кво ви пука.Да си стоите в мишите дупки и да не излизате от там!Само коментатори в България.

  5. 5 Профил на EBAHTI
    *****
    Весело

    само некадърниците нямат работа бе,да ти пикам на разбирача...

  6. 6 Профил на olimpi
    olimpi
    Рейтинг: 8 Весело

    Ех "Ебанти","Ебанти",дано някой ден идеш до село,ама и там да останеш!

  7. 7 Профил на predpriema4
    *****
    Неутрално

    Банкрута чрез фалит чука на вратата .

  8. 8 Профил на ebahti
    *****
    Разстроено
  9. 9 Профил на kostam2
    kostam2
    Рейтинг: Неутрално

    Да, да, банкрута чука на вратата, те това е най-вероятното.

  10. 10 Профил на пешо
    *****
    Неутрално

    Абе ,това не е ли някой трик?
    Тоя не знае ли колко пари трябва за ремонт?
    Май не е влизал да види.

  11. 11 Профил на Палечка
    *****
    Любопитно

    Защо сте така скептични всички ?
    Човекът прави опит да разчупи оковите на тоталитарното и посттоталитарно икономическо дередже в сектор, който по дифолт в световен мащаб е печеливш.
    Само тук производството на торове е неефективно, а причините се стотици...стискам му палци да успее, защото има потенциал.

  12. 12 Профил на Старо Химко
    *****
    Неутрално

    Хм ... Апетитно петно е Химко. 1001 декара терен на международен път. Строителният предприемач си знае работата.

  13. 13 Профил на dusty
    dusty
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Във Враца настроенията относно евентуално пускане на комбината като цяло са негативни. Не само мое мнение е, че тези 1000 дка е по-добре да се развият като съвременен индустриален парк, като се използва вече изградената инфраструктура на този огромен терен.
    По-добре 10 фирми с по 150 души персонал, отколкото един торов гигант с 1500.

  14. 14 Профил на ДО ПАЛЕЧКА
    *****
    Неутрално

    ИМА ПОТЕНЦИАЛ - ТОТАЛИТАРЕН ! И ЮЗДИ ПОСТТОТАЛИТАРНИ...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK