Доклад на европейска фондация: Две трети от компаниите в ЕС наемат почасово

Фирмите в България рядко използват гъвкаво работно време




Фирмите в България рядко използват гъвкаво работно време

Близо две трети от предприятията в Европейския съюз са имали служители на почасова заетост през 2009 г., а 56% са прилагали различни форми на гъвкаво работно време. Това показва проучване на Европейската фондация за подобряване на условията на живот и труд сред 34 хил. HR мениджъри и представители на организациите на работниците от предприятия в страните от ЕС, Хърватия, Турция и Македония.


Най-често компаниите са давали възможност на работниците да натрупват извънредни часове, като ги компенсират с допълнителен почивен ден. Тази практика е била най-широко разпространена сред компаниите в скандинавските страни, Чехия и Австрия. Общо 40% от фирмите в изследването са прилагали подобна форма на гъвкава заетост през 2009 г. Друг често използван подход е бил плаващото работно време. България е сред страните, в които подобни схеми са използвани най-рядко. Едва 35% от фирмите са ги прилагали през миналата година.




Наемането на непълен работен ден е била сред най-предпочитаните форми на гъвкава заетост през 2009 г. Почасовата заетост се е използвала най-често в Холандия – в 91 на сто от компаниите. Около 80% от работодателите в Белгия, Германия, Швеция и Англия също са прилагали тази мярка. Най-слабо се използвала в България и Португалия, където едва около една пета от фирмите са наемали служители на непълен работен ден.


Проучването показва, че делът на предприятията, които използват почасовата заетост, леко се е увеличил в сравнение с 2005 г., когато е направено предишното подобно изследване. Най-често фирмите наемат хора за по няколко часа на ден, обикновено преди обед. Все по-често се използва и редуването на пълни работни с почивни дни. Въпреки широкото си приложение почасовата заетост почти не се използва за висококвалифицирани позиции, отбелязват авторите на изследването.


Понякога използването на почасово работно време се налага от технологичния процес. Промяната на началото, края и продължителността на работния ден позволява на работодателите да се адаптират по-добре към промените в търсенето на продукцията им. В други случаи почасовата заетост се използва като инструмент за управление на персонала и дава възможност на служителите да балансират по-добре между професионалния и личния си живот, се отбелязва в изследването.


Други форми на гъвкава заетост са нощните дежурства, работата през почивните дни и на смени, като делът на фирмите, които използват подобни схеми, не се е променил през последните 4 години. Служителите в предприятията в Германия, Холандия и скандинавските страни най-често полагат извънреден труд, за което получават допълнително заплащане или почивен ден. Значително по-рядко тази практика се използва в държавите от Централна и Източна Европа. Около две трети от компаниите наемат работници на временна заетост или такива, които са на свободна практика, показва проучването.


Според данните през 2009 г. по-малко фирми са имали проблеми с подбора на нискоквалифицирани кадри спрямо 2005 г. За сметка на това недостигът на специалисти с висока квалификация продължава да е проблем за 36 на сто от анкетираните мениджъри.

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Нерде Ямбол, нерде Стамбул
    *****
    Неутрално

    Защо ли не ме учудва това, че в България почасовата работа е рядко срещано явление. Че кой ще ги "контролира" тези хора, ако не седят по осем часа всеки ден и всички е ясно от-до? На Запад си има системи за контрол, на много места работниците и служителите сами се "контролират" и в съгласуване с шефа си взимат компенсациите или или си отработват часове от миналите седмици. У нас всеки гледа да излъже другия, работи се само при строго надзираване, иначе се прави буквата Ф. Редовна гледка е един работи и няколко го гледат. Думата "ефективност" е непозната. Един час повече или по-малко??! Че какво значение има? Да не би това да определя успеха на бизнеса? Да не би водещо да е качеството? Да не би в основата на успеха да е мотивацията на служителя или желанието да се удовлетворят желанията на клиента в най-добра степен? Ми не, определящи са връзките, комисионните и тлъстите подкупи. Такива ми ти работи.

  2. 2 Профил на Sofiqnec
    *****
    Гневно

    В България на някои места се полага извънреден труд, за което обаче работниците не получават допълнително заплащане или почивен ден. Честа практика е да се наемат по малко служители от неоходимото и да се натоварват с повече работа така че работното време да не им стига и да са принудени да остават след края му на работа за да могат да смогнат.
    Причина за това положение е политиката на българската държавата, която е регламентирала минимална работна заплата, а не минимално почасово запащане. Но какво очаквате, като години наред БСП води псевдосоциална политика, а управниците на странат се избират от заблудените изкуфяли пенсионери и поробените избиратели от ДПС.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK