Удостоверения за постоянен и настоящ адрес ще се издават онлайн, но само с е-подпис

Удостоверения за постоянен и настоящ адрес ще се издават онлайн, но само с е-подпис

© Георги Кожухаров



Издаването на удостоверения за настоящ и постоянен адрес чрез интернет е една от 13-те услуги, включени в пробен проект за електронно правителство, които ще са достъпни от февруари. съобщиха от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.


Подготовката за въвеждане на електронно управление започна още през 2002 г., припомнят от транпортното министерство. До момента обаче няма реално предоставяне на електронни услуги от страна на държавата.

Българите, на които предстои да сменят документите си за самоличност и искат да впишат нов адрес в личната карта или паспорт, имат възможност да спестят време, като използват платформата.


Като начало услугата ще се предоставя от две районни администрации в София и една в страната, но очакванията на министерството са все повече големи общини да се включат.




Регистрацията на постоянен адрес е задължителна за всички граждани. Когато човек се премества в друг град или е продал жилището, в което живее, той трябва да промени постоянния си адрес. До 1 месец след това трябва да смени и личната си карта, за което се изисква удостоверение за постоянен адрес.


Условие за ползването на услугата онлайн е притежанието на електронен подпис. Изискването е в интерес на гражданите – така ще се избегне ситуация, в която някой знае чужд единен граждански номер и се опита да смени адреса на друг човек. Заявяването на удостоверения за постоянен или настоящ адрес през портала ще отнема няколко минути.


Справките за изплатени парични обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване за болнични, бременност, раждане и безработица също ще бъдат достъпни през платформата и ще имат стойност на официален документ. Засега не се изисква притежание за електронен подпис, за да бъде ползвана услугата. Справките ще служат за проверка на базата и периода, за който са изчислени обезщетенията. Актуалното състояние на изплатените пенсии също ще може да бъде проверявано през портала за интегрирано административно обслужване.


Още през февруари жителите на Варна ще могат да кандидатстват онлайн за издаване на удостоверение за семейно положение, както и на документ за наличие на реституционни претенции за недвижими имоти, общинска собственост. Две специализирани услуги на "Морска администрация" също ще бъдат достъпни през портала: извлечения от регистъра на корабите и издаване на удостоверение за плавателен стаж.

Ключови думи към статията:

Коментари (34)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на NK
    *****
    Неутрално
  2. 2 Профил на Sir Humphrey
    Sir Humphrey
    Рейтинг: 673 Неутрално

    "До момента обаче няма реално предоставяне на електронни услуги от страна на държавата."

    Това просто не е вярно.
    Онлайн подаването на данъчна декларация какво е? И това е само 1 пример....

  3. 3 Профил на невеж
    *****
    Неутрално

    въвеждането на онлайн услуги ще се окаже най-успешната мярка срещу корупцията в дебилната администрация

  4. 4 Профил на veal
    *****
    Неутрално

    Тъкмо навреме, предстои ми през март тва упражнение
    Само да го "комуникират" и сред милиционерите, че да не гледат разпечатката от удостоверението като фалшификат, когато тръгна да си сменям документите. Случвало ми се е с разпечатки на платежни нареждания от електронното банкиране - "Тука нещо печат, подпис?!"...

  5. 5 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1419 Неутрално

    При сегашните условия - иначе похвалната инициатива за електронно правителство - може да бъде много опасна:
    http://mapto-on.blogspot.com/2010/01/blog-post_27.html
    Държавната администрация няма необходимите компетентност и обща култура да борави с лични данни.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  6. 6 Профил на Данъкоплатец
    *****
    Весело
  7. 7 Профил на Услужител
    *****
    Неутрално

    Абе ТИЯ УСЛУГИ ЗА КОЙ ПЪТ ГИ ПУСКАТ ???

    Всеки път ли вземат премии ???

  8. 8 Профил на леко учуден
    *****
    Неутрално

    сега чакаме през март месец да тръгне електронния достъп до съдебните дела, заедно с решенията.
    не тръгна декември, сега ВСС обеща март, но да видим.

  9. 9 Профил на незнайния войн
    незнайния войн
    Рейтинг: 638 Любопитно

    в действителност ИМА предоставяни на електронни услуги от страна на правителството:

    - оналайн данъчни декларации - лични и фирмени;
    - електронен търговски регистър - аз моята фирма я направих буквално за 24 часа
    - електронна проверка на социални и здравни осигуровки
    -електронно плащане на здр. осигировки за граждани
    - електронно назначаване на персонал - подаване справки към НОИ и НАП
    - електронно подаване на ДДС декларации

    Рабира се това е твърде малко и е необходимо МНОГО повече. Но това не означава, че няма такива услуги - просто това, че БГ селинджъра гледа не вярва на интернет, държи парите в буркани и предпочита да се реди на опашки си е негов личен проблем.

    "I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered." George Best
  10. 10 Профил на zo
    *****
    Неутрално

    Ще,ще,ще,ще... Прекалено много ще-та и никой не дава отчет за колко милиона очевидно почти нищо е направено.

  11. 11 Профил на WHO
    *****
    Неутрално

    Не се заблуждавайте. Електронизацията в изостанала държава не дава плодове, защото манталитета е средновековен. Всички лекари работещи с НЗОК имат електронен подпис от 3 години, въпреки това тъпите 'касиерки' (НЗОК) нямат административен капацитет отчетите да се подават през Интернет. РИОКОЗ още не са открили цивилизацията и не ползват електронна поща и изобщо попълвайки електронен формуляр ,някоя тетка ще има да ви се мръщи и да вика 'Абе аз ще ти дам какво да попълваш'

  12. 12 Профил на Ники Пън
    *****
    Неутрално

    Аз ще си проверявам традиционно.

  13. 13 Профил на 1880
    *****
    Неутрално

    Да гледат предишните правителства и да се учат!

  14. 14 Профил на Гицка
    *****
    Неутрално

    Помня ли веке притежавах ли електронен подпис не ли...

    Квай тая пущина бе?

    "Условие за ползването на услугата онлайн е
    притежанието на електронен подпис."

  15. 15 Профил на печенега
    *****
    Неутрално

    до 11:

    много си прав! От първа ръка знам, че когато от НАПИ са отишли да взимат документацията за магистрала Тракия преди няколко месеца от МРРБ, там (в МРРБ) шефката на одела не знаела как да си провери ел. пощата и като цяло компютъра било нещо непознато за нея, а имала зачислен персонален!

  16. 16 Профил на Ники Пън
    *****
    Неутрално

    Някои лица имат нужда от компютър само за да се занимават с пробиване на мрежи, хакерство и столкиране на жени.

  17. 17 Профил на Ники Василев- Потър
    *****
    Неутрално

    Аз тея услуги ги вкарах още през 2002г. ....... в отчетите пред Брюксел !!!
    Адресната регистрация съм я откривал 2001, 2003, 2005, 2006 -два пъти, 2008-три пъти.
    А пък данъците по Интернет - няма място да го опиша, общо съм ги пускал 39 пъти (за 7 години).
    Къде са тръгнале тия сега ???

  18. 18 Профил на toj
    *****
    Неутрално
  19. 19 Профил на Технолог
    *****
    Неутрално

    Опасявам се, че малко хора разбират значението на думите "Електронно правителство". Не е достатъчно едно нещо да го има в Интернет, трябва то да е добре направено за да върши работа на хората.

    Какъв е смисъла на "Електронното правителство", ако то събере 10 пъти по-малко потребители от колкото форума на в. Дневник?

    Досегашните опити на държавата да излезе в Интернет са меко казано неудачни, и единствено благодарение на монополното положение на държавната администрация те имат потребители.

    Ето някои примери:

    1. Търговския регистър ( http://www.brra.bg/ )
    Направата на справка е трудна работа. Нишката на сертификата е прекъсната, защото никъде в сайта не пише, че трябва да си инсталираш роот сертификата на Б-Труст. Потребителят е затруднен от captcha с латински букви.

    Защо се ограничава свободния достъп до информацията в търговския регистър? Наместо да има web-api с помоща на което софтуерните разработчици да интегрират услугите на регистъра в своите продукти, тук се затруднява достъпа дори на обикновенните потребители.

    2. Регистър на електронните адреси на лицата които не желаят да получават спам ( http://www.kzp.bg/register/index.jsp?mode=check )
    Виждали ли сте по-тъпа идея? Спамаджията, който има в базата си минимум 1000 адреса, ще трябва да въведе 1000 пъти символите от изображенията за да провери дали някой от получателите му не си е декларирал адреса в регистъра. Добрата новина за спамерите е, че има достатъчно сложна процедура, която да отблъсне използването на регистъра.
    Правилният начин е да има лесен начин (web api) за проверка, дали даден адрес е в регистъра.

    3. Документите на министерския съвет
    http://pris.government.bg/prin/
    Отново смке ги защитили с трудни за разпознаване символи. Защо? От кого се пазим? Че чичо Гугъл ще вземе да индексира някое постановление ли? Защо нещата трябва да са трудни за потебителя. Освен това, като влезете ще видите уникална по функционалност търсачка, която няма нищо общо с това с което потребителите са свикнали. Ако Дневник например направи подобен интерфейс, няма да има и 10% от сегашните си потребители.

    Примери още хиляди .... ;(

    Основните неща според мен при направата на е-Правителство са:
    - определяне на отворени, качественни и поддържани протоколи и формати за обмен на данните между юридическите и физическите лица и държавата (както и между държавните органи, но това е друга тема)
    - проектиране на максимално улеснени услуги, които да могат да се ползват както директно от гражданите, така и чрез информационни системи на трети лица. Екосистемата на Интернет се развива в посока П2П - всеки е и клиент и сървър. За да се ползват услугите на държавата, те трябва да са достъпни за използване и от софтуерни приложения на трети разработчици.

    Разликата между сегашния подход и отвоените услуги е огромна.

  20. 20 Профил на Ав Пън
    *****
    Неутрално

    Хората се ръководят и от ефективността - ако обслужването на 3 гишета ти отнеме 10 минути, ще го предпочетеш пред 1 гище за 40 мин., ако за 5 мин. един служител ще ти свърши работа и имаш 10 мин. път до администрацията - ще го предпочетеш пред търсенето и попълване на формуляри в мрежата.

  21. 21 Профил на watusay
    *****
    Неутрално

    много от сега съществуващите ел. услуги функционират само "на хартия" -- опитайте се например да подадете декларация по чл. 19и от ЗЗО до тд нап плевен. упражнението е безсмислено: декларацията не се приема/завежда/обработва. на запитвания по имейл не отговарят. в последствие когато отидох на крак разбрах, че служителите в ТД изобщо не са запознати, че такова декларация може да се подава по ел. път и не знаят къде се е дянала (някъде в централата в софия е!).

    нека паралелно с пускането на ел. правителство да се вложат средства и усилия в обучението на държавните служители, защото ако те не умеят да получават и обработват подадените по ел. път документи, всичко се обезсмисля...

  22. 22 Профил на watusay
    *****
    Неутрално

    До коментар [#19] от "Технолог":

    дано който трябва, чете. абсолютно си прав за безразборно нацвъканите captcha на места където са абсолютно ненужни и още повече възпрепятстват потребителите.

    бих ги посъветвал когато правят някаква ел. услуга винаги да се допитват до user experience/user interface/usability експерти. защото когато И това се делегира на разработчика на софтуер, резултатът е плачевен. вижте egov.bg: дребен шрифт и начална страница наблъскана със страшно много текст. не е нужно да си експерт за да проумееш, че това е напълно отблъскващо за обикновения потребител. в момента е нужно едно 5-10 минути четене само за да се ориентираш в началната страница.

  23. 23 Профил на иво
    *****
    Неутрално
  24. 24 Профил на :)
    *****
    Весело

    А не може ли с "Х" или с палеца,
    ще си го сканирам ако трябва.

  25. 25 Профил на avtor
    *****
    Неутрално

    с точно тези красиви макове на снимката половината неща не работят, защото е-правителството е писано от "наши" фирми, на парче, без да се спазват стандарти. ако някой обикновен потребител (който не знае какво е dll например) е успял да си пусне сам някой документ, пък на. идиотски указания, стари версии, тонове ръчно-крачни процедури, вързани към конкретни версии на трети програми, никакво спазване на стандарти...

  26. 26 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1955 Неутрално

    Електр. подпис още ли е стотарка. Или и на него ще му "дигнат акциза"....

  27. 27 Профил на Pomagalski
    *****
    Неутрално

    Електронният подпис е услуга която се заплаща. Веднъж като си го откриваш и после всяка година да си го обновяваш.
    Виж напр.: http://www.b-trust.org/?p=news
    В други страни въпросът с достъпа до документи от пакета на т.нар. e-government е решен много по-ефективно.

  28. 28 Профил на X1
    *****
    Неутрално

    cool

    Дано тия неща станат все повече, защото обикалянето по гишета за да събираш разни бележчици и да попълваш формулярчета е убийствена загуба на време и нерви. Изобщо всичко което не изисква лично присъствие а само подпис трябва да тръгне по тоя начин. И то бързо.

    Майката на жена ми е хронично болна. Всеки месец жена ми ходи до личния и лекар да и напише някаква хартия. След това с въпросната хартия ходи някъде на другия край на София за да и сложат печат. Излишно е да казвам, че и на двете места виси на опашка. След като хартията е подпечатана (всичко дотук отнема между половин и един ден), може да и вземе лекарствата. Годишно това отнема поне 5-6 работни дни от около 260, или 2% - само за този отделен случай на бюрократичен идиотизъм.

  29. 29 Профил на BULЧестNO
    BULЧестNO
    Рейтинг: Неутрално

    нищо никъде няма да ви вписвам и да се подписвам...напускам ви скоро страничката чудна ...И едно от маловажните ,но хубави неща на тоя акт е че ще спра да ви се вписвам и подписвам.
    не ви ща ни реалните,ни електронните салтанати...умря Марко!

  30. 30 Профил на незнайния войн
    незнайния войн
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#29] от "BULЧестNO":

    освен ако не идеш на Луната пак ще се подписваш...
    Или отиваш на село ?

    Аз съм живял на запад и повярвайте - там също има бюрокрация. ГОЛЯМА БюРОКРАЦИЯ !

    "I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered." George Best
  31. 31 Профил на бк
    *****
    Неутрално

    не може да се обобщава за бюрокрацията на "запад". в ЕС е съпоставима с тази в БГ, докато в САЩ е сведена до минимум.

  32. 32 Профил на Жорро Трайперов
    *****
    Неутрално

    А тоя електронен подпис как се издава? Подаряват ти го по пощата? Или има друг начин ....

  33. 33
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  34. 34 Профил на ?
    *****
    Любопитно

    Къде на запад?

    Сърбия? Мексико? Сомалия? Мароко?

    незнайния войн
    * 30

    Аз съм живял на запад и повярвайте - там също има бюрокрация. ГОЛЯМА БюРОКРАЦИЯ !





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK