"Неохим"

"Неохим"

© Дневник



Визитка:
Адрес: 6403 Димитровград, България
Телефон: 0391 65 205
Интернет адрес: www.neochim.com
Отрасъл: химия
Председател на съвета на директорите: Димчо Михайлов
Последен финансов отчет: консолидиран, към 31 декември 2009 г.


SWOT анализ
Плюсове
Силни пазарни позиции в страната
Широка географска диверсификация на външните пазари


Минуси
Силно цикличен бизнес
По-ниска конкуретоспособност заради фиксирания курс на лева към еврото




Възможности
Бързо излизане от кризата заради възстановяването на външните пазари
Връщане на пазарите в Северна и Южна Америка, Азия и Африка покрай отслабването на еврото
Оптимизиране на разходите и понижаване себестойността на продукцията


Опасности
Увеличаваща се финансова задлъжнялост
Влошаваща се ефикасност


Компанията в числа
77.24 млн. лв. пазарна капитализация към 8 февруари
40 лв. максимална цена за последните 52 седмици
22.20 лв. минимална цена за последните 52 седмици
29.10 лв. последна цена за 8 февруари


"Неохим" (3NB)


Химическото предприятие "Неохим" е идеален пример за това как комбинация от неблагоприятни фактори може да удари бизнеса на дадена компания за отрицателно време. Газовата криза в България в началото на миналата година, рецесията, поевтиняването на продукцията в съчетание с поскъпване на суровините, загубата на конкуретоспособност заради фиксирания курс на лева към поскъпващото допреди месеци спрямо долара евро и проблемите на селскостопанските производители притиснаха значително дейността на дружеството през изминалата година.


В резултат продажбите паднаха близо три пъти, като тези на външните пазари - над 15 пъти, а компанията излезе на загуба от над 19 млн. лв. при печалба от 45 млн. лв. година по-рано. Ако през 2008 г. предприятието реализира продажби за над 140 млн. лв. зад граница, през миналата година на външните пазари беше отчетена символична активност и приходи от около 8.5 млн. лв., а делът на задграничния бизнес от 50% се стопи на под 9 на сто. В касата на предприятието не влезе нито цент от американските пазари, драстичен изглежда спадът за година и на европейските пазари - от 103 млн. на 2.5 млн. лв.


"Неблагоприятната пазарна конюнктура се отрази тежко на торовия завод и доведе до натрупване на значителни загуби през 2009 г.", констатира пред "Дневник" инвестиционният мениджър на "Карол финанс" Васил Василев. Наред с показателите за рентабилност значително отстъпление от позициите си "Неохим" регистрира и при индикаторите за ликвидност и задлъжнялост.


В борбата за клиенти, чиято платежоспособност намалява, компанията увеличи значително отсрочката за разплащане на клиентите си и през 2009 г. тя е чакала 9 пъти повече дни спрямо 2008 г., за да си получи парите от продажбите на кредит. "В баланса на дружеството се забелязва значително увеличение на финансовата задлъжнялост, както и на обращаемостта на вземанията от клиенти, което би могло да доведе до по-нататъшни трудности за компанията през настоящата година", предупреди Василев.


Закономерно предвид финансовите резултати и бизнес средата акциите на "Неохим" също пострадаха и цената им за последните две години се срина с над две трети. На всичкото отгоре книжата на компанията не са сред най-ликвидните на пазара, тъй като свободно търгуваният обем акции е нисък, а мажоритарните собственици не показват особена заинтересуваност от присъствието на миноритарните акционери и възможностите за финансиране през борсата.      


"Неохим" произвежда широка гама от минерални торове, неорганични и органични химически продукти. Комбинатът е водещ производител в България на редица химически продукти, сред които формалин, натриев нитрат, натриев нитрит, амониев бикарбонат, райски газ, амониева селитра, амониев нитрат, азотна киселина, амоняк. Конкуренцията в бранша през последните години обаче както на вътрешния, така и на външния пазар, се увеличи.


По-проблемна за химическото предприятие изглежда външната конкуренция от европейски страни, които имат плаващ курс на националната си валута, като Румъния и Украйна например. Заради фиксирания курс на лева към еврото "Неохим" загуби конкуретоспособност спрямо тях по линия на валутния курс. В тази връзка са и опасенията на анализаторите.


"Неохим" е подложена на засилен конкурентен натиск от производителите на торове в Румъния, където цените в момента са значително по-ниски", отбеляза Василев. "Газовата криза в началото на 2009 г. позволи на спекуланти да внасят украински торове на конкурентни цени и да запълнят нуждите на земеделските производители", маркира и Александър Маджиров, портфолио мениджър на "ОББ асет мениджмънт".


При ниската база от миналата година експертите са далеч по-оптимистично настроени за дейността на "Неохим" през настоящата година. "Компанията ще е сред първите публични дружества, за които първоначалното подобряване на пазарната конюнктура в страната ще се отрази положително и на финансовите отчети", прогнозира Василев. На сходно мнение е и Маджиров. Обезценката на еврото спрямо долара през последните седмици е шанс за българското предприятие да си върне американските пазари, както и да стъпи по-мащабно на северноафриканските и азиатските, чийто икономики са обвързани с долара.


Васил Василев, инвестиционен мениджър в "Карол финанс"
Неблагоприятната пазарна конюнктура се отрази тежко на торовия завод и доведе до натрупване на значителни загуби през 2009 г. За това спомогнаха както временното преустановяване на производството в началото на 2009 г. и затрудненото финансово състояние на земеделския сектор в страната, така и засилената конкуренция от производители на торове в Румъния, където цените в момента са значително по-конкурентни.


Въпреки че вероятно финансовите резултати на "Неохим" през 2010 г. ще бъдат по-добри от тези през предходната година като цяло, настоящата година се очертава като втора поред лоша година за бизнеса на компанията. В баланса на дружеството се забелязва значително увеличение на финансовата задлъжнялост, както и на обращаемостта на вземанията от клиенти, което би могло да доведе до по-нататъшни трудности за компанията през настоящата година. Смятам, че "Неохим" ще е сред първите публични дружества, за които първоначалното подобряване на пазарната конюнктура в страната ще се отрази пряко и на финансовите отчети, имайки предвид цикличния характер на дейността.


Александър Маджиров, портфолио мениджър на "ОББ асет мениджмънт"
След успешната 2008, когато отчете печалба в размер на близо 45 милиона лева, изтеклата 2009 г. бе изключително тежка за развитието на "Неохим". Приходите на дружеството намаляват с 63% спрямо година по-рано. Спадът на цената на продукцията на компанията бе съпроводено с повишаване на цената на основната суровина за производството на торове – природния газ.


Това беше комбинирано със сериозни затруднения на земеделските производители, глобалната криза и спадащия долар, все фактори, оказващи негативно влияние върху представянето на дружеството. Газовата криза в началото на 2009 г. позволи на спекуланти да внасят украински торове на конкурентни цени и да запълнят нуждите на земеделските производители. Очаквам през настоящата година обстановката да се нормализира, "Неохим" да не среща проблеми с доставката на газ, земеделските производители да повишат платежоспособността си, но въпреки това международната конкуренция да продължи да бъде предизвикателство пред мениджмънта на компанията.

Ключови думи към статията:

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Девня
    *****
    Неутрално

    "За основен конкурент на българския пазар на "Неохим" се счита девинският химичен завод "Агрополихим" - Девненският. От Девня.

    "Друг производител на торове,..., е и производителят на тежка и калцинирана сода "Солвей - Соди"" - Абсурд, след абсурд. Солвей не произвеждат торове в страната.

    Дневник, куцат ви познанията за хим.индустрията.

  2. 2 Профил на ат
    *****
    Неутрално




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK