Белгийските рекламни агенции затвориха сайтовете си във виртуална стачка

Протестираха срещу лошите практики на провеждането на рекламни конкурси

На мястото на обичайната начална страница на уебсайтовете им сега се появява параграф, който съдържа отворено писмо до клиентите, и краят на всеки един препраща към следваща страница на друга рекламна агенция, солидарна с инициативата.

На мястото на обичайната начална страница на уебсайтовете им сега се появява параграф, който съдържа отворено писмо до клиентите, и краят на всеки един препраща към следваща страница на друга рекламна агенция, солидарна с инициативата.




"Заради икономическата криза рекламодателите започнаха да стават агресивни и да не зачитат правилата, а можем да работим добре само когато всеки се придържа към кодекса"
Люк Де Лиърснайдер, изп. директор на белгийската асоциация на комуникационните агенции ACC

Белгийските рекламни агенции предизвикаха онлайн фурор през изминалата седмица, карайки всеки от Facebook до Twitter да говори за оригиналната им форма на протест срещу начина, по който се провеждат рекламни конкурси в тяхната страна.


Причината цели 20 агенции да затворят сайтовете си в своеобразна виртуална стачка е, че много рекламодатели в Белгия са спрели да следват кодекса на индустрията, който разписва правилата от това колко е допустимият брой агенции, които могат да се канят на конкурс (не повече от три) до това, че рекламодателят трябва да заплати такса за участие на агенциите заради ресурса и времето, което са вложили в участието си на пич (конкурс на рекламен език – бел. ред.).




На мястото на обичайната начална страница на уебсайтовете им сега се появява параграф, който съдържа отворено писмо до клиентите, и краят на всеки един препраща към следваща страница на друга рекламна агенция, солидарна с инициативата.


"Драги посетителю, както можеш да видиш, ние заменихме нашия обичаен уебсайт с това писмо. То ще остане през цялата седмица, за да изрази нашето недоволство. Позволи ни да обясним", така започва писмото на агенциите, а в десния ъгъл на екрана следва линк, който казва "Продължи да четеш на...". На следващата страница започва историята на кодекса в Белгия и обясненията защо съществува и как е бил нарушен. Въпреки че в страната английският език не е официален, обръщението на агенциите е на английски език най-вероятно заради целен PR ефект.


"Заради икономическата криза рекламодателите започнаха да стават агресивни и да не зачитат правилата, а можем да работим добре само когато всеки се придържа към кодекса", коментира изпълнителният директор на белгийската асоциация на комуникационните агенции ACC Люк де Лиърснайдер през специализираното издание Advertising Age. Именно ACC стои зад организирането на инициативата.


"Написах писмо до членовете ни, в което казвам, че ако са били извикани да участват в конкурс и знаят, че шест или седем други агенции също са поканени и че трябва да изхарчат 80 хил. евро за пича, имат по-добър шанс да спечелят в казиното", разказва още той.


Оказва се, че тази порочна практика била започната в Белгия от държавната национална лотария, която поканила 10 агенции на конкурс и след това направила кратък списък от 4 агенции, които поканила на втори кръг. А през последните няколко месеца, два големи пича в страната били с кратък списък от по 10 агенции.


На практика по този начин рекламните агенции влагат енергия, човешки ресурси и средства в подготовката за конкурс, чийто изход е труден за предвиждане, като същевременно загърбват работата си по настоящите си клиенти. А принудени от икономическите обстоятелства, не могат да си позволят да не участват в пичове, тъй като спечелването на нови бизнеси е ключов фактор за преборване с рецесията.


Де Лиърснайдер обяснява още пред Advertising Age, че когато предложил идеята за виртуалната стачка, е имало агенции, които са поискали да подпишат писмото, но да запазят сайтовете си, но той им е казал: "Или сте с нас или не." Всъщност с набирането на популярност на инициативата все повече агенции в страната изявили желание да се включат – сред тях големи международни вериги като JWT, Ogilvy, BBDO, Saatchi & Saatchi, McCann и местни агенции като Happiness, Famous, Tagora, Boondoogle, 7beaufort и Kunstmaan.


Само за първите два часа от стартирането на онлайн стачката се появили 156 коментара в Twitter. Със същата скорост писмото започна да се разпространява във Facebook, а дискусиите продължаваха в специализираните блогове. Въпреки че много от коментарите изразяваха скептицизъм по отношение на успеха на инициативата на белгийските рекламни агенции, тя определено направи впечатление.


Всъщност действията на ACC не спират дотук. Асоциацията планира работни срещи с правителството на Белгия, на които да се установят национални правила за провеждането на рекламни конкурси в публичната сфера. Идеята е да се следва примерът на Великобритания в областта, където има списък с агенции, които биват оценявани на всеки три години, що се касае до конкурси, обявявани от различни министерства и държавни агенции.



"Заради икономическата криза рекламодателите започнаха да стават агресивни и да не зачитат правилата, а можем да работим добре само когато всеки се придържа към кодекса"
Люк Де Лиърснайдер, изп. директор на белгийската асоциация на комуникационните агенции ACC

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Bear Force One
    Bear Force One
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    250 евро за една седмица работа на няколко души? Явно наистина е зле в бранша...

  2. 2 Профил на МАР
    *****
    Неутрално

    Ето един сектор на икономиката, без който можем да минем. Да си ходят заедно с PR.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK