Александър Костадинов: И през тази година автомобилите ще се продават с отстъпка

Александър Костадинов, директор маркетинг и продажби в "Мото-Пфое"

© Дневник

Александър Костадинов, директор маркетинг и продажби в "Мото-Пфое"




И бизнесът и държавата имат полза от признаване на данъчния кредит


Въпрос на време е част от дилърите да отпаднат от пазара


Време е законодателството да толерира по-малко замърсяващите модели



И бизнесът и държавата имат полза от признаване на данъчния кредит


Въпрос на време е част от дилърите да отпаднат от пазара


Време е законодателството да толерира по-малко замърсяващите модели




Каква е оценката ви за развитието на българския автомобилен пазар през миналата година?
- При спад на дадена индустрия с над 50% определението не би могло да бъде положително. Продажбите на нови автомобили са една от най-ударените от финансовата криза в България и със сигурност най-видимата, тъй като браншът води прозрачна статистика. Спадът при лекотоварните автомобили и камиони е още по-голям. Основен двигател бяха свръхвисоки отстъпки с цел изчистване на големите складове от автомобили, разчетени за пазар от около 60 000 автомобила. Дилърите продаваха и на загуба с цел защита на ликвидността си и оптимизиране на разходите.


Как се отрази кризата на "Мото-Пфое"? Наложиха ли се съкращения на хора?
- Още през есента на 2008 г. разработихме план за справяне с очаквания спад на пазара, когато в България кризата беше само във вестниците и новините. Всъщност проактивното ни поведение позволи да отсеем внимателно местата за оптимизиране и фокуса ни за 2009 г., като основно намалихме разходите в отдели, които не са пряко заети с обслужване на клиенти. Като цяло преструктурирахме компанията с оглед на очаквания намален бизнес, но и с мисълта, че кризата няма да е вечна.


Кои бяха основните проблеми през годината и как им противодействахте?
- Предизвикателствата не бяха малко – намаляване на склада от автомобили, стимулиран с големи отстъпки и маркетингови кампании, преструктуриране на компанията в съзвучие с новия пазар, запазване на фокуса върху обслужването и осигуряване на стабилност и устойчиво развитие. Предизвикателство са увеличените забавени плащания, които ограничаваме в пряк диалог с клиентите, търсейки взаимноизгодни варианти, увеличаване ефективността на всеки един служител в компанията и разумно управление на маркетинговия ни бюджет.


Доволни ли сте от представянето на компанията?
- В тези предизвикателни икономически времена успяхме да увеличим пазарния дял на 3 от представяните от нас марки – "Форд", "Волво" и "Ленд Роувър". "Форд" е традиционно лидер в лекотоварния сегмент, където спадът е по-голям, но благодарение на продукти като новата "Фиеста" – най-продаваният автомобил в сегмента си в Европа и вторият най-продаван като цяло, компенсирахме, увеличавайки продажбите на леки автомобили.


При "Волво" постигнахме един от най-малките спадове в продажбите на пазара, включително при премиум автомобилите. "Ленд Роувър" стана доставчик на Гранична полиция в открит търг. Вярваме, че ще имаме добра година с "Ягуар" с представянето на новата суперлуксозна лимузина XJ.


Удовлетворени сме и защото групата стои много стабилно по отношение на ликвидност и финансова устойчивост, имаме собствен лизинг с изключително малко забавени плащания, тъй като винаги сме оценявали разумно риска и клиента. Запазихме и ядрото от професионалисти, които работят, и инвестирахме в клиентско обслужване.


В Европа се забелязва преориентиране на интереса към по-малки автомобили заради кризата. В България има ли подобна тенденция?
- Очаквахме, както в Европа, клиентите да предпочитат повече от всякога по-малки автомобили поради няколко причини: освен че са по-евтини, големите икономики на практика стимулираха продажбите на малки автомобили с програмите си за връщане на стари автомобили. Не по-маловажен факт е по-малките вредни емисии, изхвърляни от по-компактните коли, тема, от която в България малцина все още се интересуват. Ако погледнете статистиката по сегменти в България за 2009 г. обаче, тази тенденция не е много ясна. Изкривяването идва от големи корпоративни сделки и износ, който вносителите водят като продадени автомобили.


Какъв урок даде на дилърите на нови автомобили в България финансовата криза?
- Всеки сам интерпретира дадените му уроци. Така или иначе икономиката вървеше само нагоре последните 10 години и бизнесът не полагаше големи усилия в планиране на бъдещите си действия. Кризата завари някои частни дилъри със странни инвестиции за милиони в комплекси, които днес продават по 50 или 100 автомобила на година. На практика има дилъри в технически фалит и е въпрос на време те да отпаднат от пазара. Автомобилният бизнес е такъв, че с продажбата на нашата стока не се изчерпват, а започват отношенията с клиента и в този смисъл обслужването ще прави разликата в бъдеще.


Очакванията ви за пазара през тази година?
- Личните ми очаквания са свързани с оживлението в големите европейски икономики и прехвърлянето му постепенно към малки отворени икономики като българската. Ще ми се да дочакаме и правенето на политика в автомобилния бранш от страна на правителството – към какво се стреми държавата, как ще ограничи вредните емисии, изхвърляни от автомобилите, как ще реши темите с паркирането и безумния трафик в повечето градове на страната, как ще стимулира конкурентоспособността на икономиката и чрез мобилността.


Сериозните отстъпки за нови автомобили ще се запазят, но няма да са на нивата от 2009 г., когато се продаваше и на загуба предвид намалените складови наличности. Най-вероятно 2010 г. ще е последната без никакво законодателство, разделящо по-малко замърсяващите автомобили от тези, които тровят въздуха.


Каква е вашата позиция по отношение на отмяната на акциза за по-мощните автомобили и спирането на ползването на данъчен кредит за автомобилите 6+1 места?
- Темата се повдига регулярно вече повече от 15 години. В по-голямата част от Европа, ако автомобилът е средство за бизнес, той, както сгради, компютри и прочие, подлежи на данъчен кредит. Ако в България се направи подобна реформа, клиентите не биха прибягвали до монтаж на седалки, сертификати, че лека кола е товарен автомобил и прочие позволени от закона, но нелогични начини за възстановяване на платеното ДДС.


Разбира се, от другата страна на уравнението е стриктен контрол от данъчните власти и полицията. И бизнесът, и държавата в крайна сметка имат полза от признаване на пълен или частичен данъчен кредит, тъй като ще доведе до по-голяма конкурентоспособност, по-чист въздух, по-малко катастрофи и разходи за здравеопазване и на практика по-високи постъпления от данък печалба. Не включвам създаването на нови работни места и косвените данъци. И за всичко това са нужни ясни стратегия и воля от страна на правителството.

Ключови думи към статията:

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на неутрално
    *****
    Неутрално

    На практика продажбите на нови автомобили в България скоро няма да стане високо като процент на продадените автомобили в страната. При този монопол на вносителите на различните марки, които диктуват прекалено високи цени на новите автобили и за гаранционно обслужване (при това без добро качество), както и практиката да се плаща почти задължително каско за тях, няма смисъл за обикновения човек (физическо лице) да си купува нов автомобил. А и държавата няма политика да стимулира покупката на нов автомобил също.

  2. 2 Профил на ?
    *****
    Неутрално

    До коментар [#1] от "неутрално":

    Кое те кара да мислиш, че цените на масовите автомобили в БГ са по- високи сравнено с? За е Европа, тук са едни от най- ниските цени, което е неоспорим факт. Ако е сравнено с 20-годишните таралясници - не знам какво иначе очакваш.
    За сервизите - такова е общото ниво в БГ за сервизиране на каквото и да е било. Сервизирането идва след натиск от пазара, достатъчен оборот от продажби и т.н.

  3. 3 Профил на Христо
    *****
    Неутрално

    Автомобили вече колкот щеш - но гаражи няма! В моя квартал няма ново строителство след 1990 г. Там, кадето сме играли цял ден ръбче и народна топка, в момента не може игла да падне от паркирали автомобили. Средната бройка автомобили е между 2 и 3 на семейство, като постоянно се добавят нови, но старите не се продават. Седмица не минава без някой побой за паркиране. Омръзна ми да слушам, как Гочо Нафтата предупредил Крцъо Фибрана да не паркира на "неговия тротоар", но когато отново го засякъл, увил едно арматурно желязо във вестници и го пребил така, че да остане инвалид за 2 години. Каква ми е ползата от най-новия модел кола, след като ще я паркирам в калта между блоковете, ще трябва да режа нощем нечии гуми, или още по-лошо - да пребивам някого с тръба или арматурно желязо, за да успея да си отвоювам територия за паркиране?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK