ИТ браншът настоява да се спрат проекти за информационни системи в общините

Липсва контрол на свършената работа, твърдят от сектора


"Предметът на поръчката в повечето случаи е един и същ – деловодна система. Парадоксът е, че повечето общини вече си имат такива системи"
Йордан Кисьов, БАИТ

Браншовите организации в българските информационни технологии настояват да се спрат 48 обявени процедури по оперативна програма "Административен капацитет" (ОПАК) за дигитализиране на общините, които са в различна фаза от реализирането си.


Представители на Българската асоциация на информационните технологии (БАИТ), БАСКОМ и "ИКТ клъстър" са на мнение, че са извършени злоупотреби, свързани с усвояването на 60 млн. евро по ОПАК.




"Всички тези проекти са като сиамски близнаци. В тях се откриват общи пасажи. Всъщност и предметът на поръчката в повечето случаи е един и същ – деловодна система. Парадоксът е, че повечето общини вече си имат такива системи", каза Йордан Кисьов от БАИТ.


БАИТ многократно сигнализира за порочни практики, свързани с обществени поръчки за доставка на информационни системи. Последните бяха насочени към държавното дружество "Информационно обслужване". Миналия септември БАИТ посочи конкретни нередности в провеждани търгове. Сред тях са завишени цени на тръжните документи (цената трябва да е колкото разходите за размножаване на документа), неясни или задания, включващи дискриминационни за определени фирми критерии.


Към тях сега се добавят и нови като например липса на предварителен контрол и обосновка от страна на управляващия орган на ОПАК на тематиката на одобрените проекти; липса на последващ контрол за ефективност на вече внедрените решения и усвоените пари и др. От бранша съобщиха, че са разговаряли по проблемите  с Министерството на транспорта, съобщенията и информационните технологии и управляващия орган на ОПАК към Министерството на финансите, но те не са довели до резултат.


"Всички ИТ проекти и поръчки трябва да минават през Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, защото ние работим в тясно сътрудничество с браншовите организации. Министерството трябва да е координатор", обясниха вчера пред "Дневник" от транспортното министерство. За момента обаче това не се случва, процедурите се движат от общините. От пресцентъра на Министерството на финансите казаха, че няма да успеят да коментират темата до редакционното приключване на броя.


"Порочни практики от миналото продължават да се повтарят и днес", заяви Теодор Захов, председател на БАИТ и изпълнителен директор  на телеком оператора "Спектър нет". И въпреки че от бранша са по-скоро на мнение, че представители на новата власт са отворени за диалог, то те вече започват да се притесняват от липсата на реални действия.


Какъв е проблемът


Свързаните с информационни системи, софтуер и хардуер обществени поръчки продължават да имат същите недъзи като при предишното правителство. Несъвършенствата на Закона за обществените поръчки са много, но най-големият проблем се крие в самото създаване на заданията за обществените поръчки и техния контрол, каза Петър Статев, председател на "ИКТ клъстър".


Според ръководителите на браншовите организации в момента реално тези задания не се контролират – нито на ниво създаване, нито на ниво свършена работа. Проверките са чисто формални – проверяват се фактури и други документи, които лесно могат да бъдат нагодени така, че всичко да изглежда нормално. От друга страна, не се допускат официално експерти от бизнеса, които да участват в изготвянето на заданията. Практиката е участие да взимат неформално експерти често от даденото населено място.


Целта на браншовите организации е консултациите да започнат да се случват по предварителен регламент, който да гарантира прозрачност. Те предлагат техни експерти да вземат участие в изготвянето на заданията. От УО на ОПАК обаче са им отказали с аргумента, че това е конфликт на интереси и означава, че ако експерти на БАИТ участват в процеса, то фирмите (които са около 170) в БАИТ няма да могат да участват в процедурите. Въпреки това браншовите организации са получили устно обещание, че двама техни експерти ще бъдат допуснати до документацията за новите проекти по ОПАК, която трябва да бъде одобрена съвсем скоро.


Решението


За момента конкретните предложения, които идват от страна на бизнеса, не са много. Сред тях е създаването на публичен регистър на поръчките, финансирани по ОПАК, където всички участници да предоставят информация за свършената работа. Второто предложение е да се създаде ясна методика за измерване на свършената работа. Например, ако става въпрос за софтуер, да се заявяват неговите крайни функционалности, които след извършване на поръчката могат да бъдат реално оценени.


БАИТ предлага и множество промени в Закона за обществените поръчки, които най-общо са насочени в подобрението на три направления: липса на превантивен контрол по същество на заданието, избор на изпълнител, изпълнение на договор и резултати от него; разчита се само и единствено на формален контрол от


Сметната палата и агенцията за финансова инспекция; и позволяване обжалване на първа инстанция пред КЗК (неефективно и скъпо за бизнеса) по вход (решение, обява, задание) и по резултати от избора на изпълнител.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK