Кризата може да възроди концесиите без търг или конкурс

Вариантът ще се разглежда от правителството днес

Кризата може да възроди концесиите без търг или конкурс

© Надежда Чипева




Тези възможности бяха премахнати преди 2 години

Правителството обмисля да върне концесиите без търг или конкурс с цел да се ускори отдаването на пристанища болници и магистрали. Това стана ясно по време на годишната конференция "Управление и развитие на стратегическата инфраструктура", организирана от вестниците "Капитал" и "Строителство Градът".


Подготвят се промени в Закона за концесиите, които ще бъдат обсъдени на днешното оперативно заседание на кабинета, като част от антикризисните мерки, съобщи Цвета Каменова, директор на дирекция "Икономическа и социална политика". По думите й промените в закона ще бъдат в няколко насоки.




Едната промяна в закона предвижда връщането на възможността концесии да се дават чрез състезателен диалог или по обявление с договаряне. Двете процедури съществуваха в закона допреди близо две години, но бяха премахнати по настояване на лидера на СДС Мартин Димитров и тогавашния председател на парламентарната икономическа комисия Йордан Цонев от ДПС.


Мотивите за премахването им тогава бяха възможностите за корупция и вратичките за непрозрачност, които отваряха те. Така в момента единствената възможна процедура за концесия е откритата процедура чрез конкурсното начало.


"Български фирми могат да участват в публично-частни партньорства с държавата при изграждането на пътища, ВиК системи, пречиствателни станции, жп линии, училища и болници при ясни правила и условия", каза Симеон Пешов, председател на управителния съвет на камарата на строителите и президент на "Главболгарстрой".


Въвеждането на специален режим на концесиите за услуга е другата промяна, която се предвижда в закона, посочи Каменова. Все още не е ясно какъв точно ще е режимът, но със сигурност ще има промяна в критериите и условията в процедурите, както и в концесионните договори.


Предвижда се още отдаването на концесия на големите инфраструктурни обекти да става след съгласие на парламента. Така ще се гарантира, че концесиите са изгодни, за да не се стига до случая като със злополучната магистрала "Тракия". Освен това правителството няма да носи отговорност за концесията, а Народното събрание.


"От влизането в сила на закона за концесиите през 2006 г. досега няма реализирана нито една строителна концесия", каза Каменова. Опити са били направени с концесионирането на летището в Русе и дом в Истанбул, но са се провалили. Основната причина за това е липсата на нагласа за споделяне на търговския риск между концесионера и концедента, каза Каменова.


Според нея в България има нагласата концесионерът да плаща за всичко, което е сериозен проблем за сключването на успешна концесия. В страните от ЕС търговският риск обикновено е споделен от двете страни, каза Каменова и даде пример как във Франция и Португалия за някои видове дейности държавата доплаща на концесионера. "Необходима е промяна в мисленето, иначе строителните концесии ще останат само виртуални", каза Каменова.


Предвижда се още експертен съвет към Съвета за икономическа политика към правителството да отговаря на инициативи на бизнеса за концесии. Каменова даде пример с предложението на "Главболгарстрой" за изграждане на магистрала "Рила". Идеята е да се построи далечен южен обход на София, който да свърже трите магистрали - "Тракия", "Струма" и "Хемус", край София.


По предварителни проучвания изграждането му ще струва около 420 млн. евро. Всички проучвания до момента са направени от "Главболгарстрой" заедно с Дойче банк. Искаме да имаме ясен отговор от правителството какво става с този проект, каза Симеон Пешов. По думите му вариантите са два.


Единият е строителното министерство благодари на компанията и им обяснява, че продължава реализацията с евросредства. Другият е да се обяви търг и да се избере концесионер на трасето, каза Пешов. Засега отсечката е в плана на правителството за изграждане в периода 2014 - 2020 г. с пари от Брюксел, съобщи строителният министър Росен Плевнелиев.

Коментари (38)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Строител
    *****
    Неутрално

    Ами при ясни правила и прозрачни конкурси, както ги подкара Плевнелиев, котараците губят скорост. Трябва да им помогним.

  2. 2 Профил на Югозомби
    *****
    Любопитно

    ГЕРБ ще намалят сериозно шансовете си да спечелят следващите избори ако се откажат от прозрачността и конкурентността.

  3. 3 Профил на "Дума"
    *****
    Неутрално

    Лидерът на БСП е готов на дебат с представителите на правителството за оставеното наследство


    Сергей Станишев смята, че правителството има голям проблем с приходната част на бюджета и заради това си търси виновник




    Чудя се как прокуратурата се връзва на тези "кьорфишеци". Този лаконичен коментар направи вчера лидерът на БСП Сергей Станишев за поредната порция обвинения към предишния кабинет на Бойко Борисов. Пред два дни премиерът се ожали пред журналистите, че от Тройната коалиция са сключили необезпечени договори в размер на над 2 млрд. лв.
    Станишев припомни, че преобладаващата част от обектите, които са заложени във всяка публична инвестиционна програма, са многогодишни. Като пример за фалшиво обвинение той изтъкна, че като оставена сделка се води и договорът с "Юрокоптер", сключен още от правителството на Сакскобургготски.
    Станишев попита дали сегашното правителство е получило разрешение от ЕК да финансира лот 2 от автомагистрала "Тракия". Според соцлидера такова разрешение няма. Това означава, че парите за магистралата няма да дойдат от Европа, а ще трябва държавата да ги осигури, ако иска строежът да почне на 3 май. Тези пари има ли ги заложени в бюджета, попита Станишев и отговори, че те не са предвидени.
    Държавата не работи с перспектива от една година и се сключват договори, които имат срок от 3, 4, 5 и 10 години за изпълнение в зависимост от характера на договора, обясни Станишев. Той добави, че всяко правителство работи не на основата на годишен бюджет, а на тригодишни фискални рамки и прогнози. Настоящото правителство е приело дори 4-годишна фискална рамка, припомни соцлидерът. Според него по линията, по която е тръгнало сегашното правителство, утре представителите на БСП можело да бъдат обвинени заради това, че са вдигнали пенсиите, или че са повишили доходите на хората.
    Станишев обяви, че е готов да влезе в открит дебат с представители на настоящото правителство за сключените договори. Истинският проблем е в приходната част на бюджета и в това, че кабинетът е безсилен да събере приходи, обясни той. Председателят на БСП попита къде са се стопили над 2 млрд. лв. от фискалния резерв. Ние оставихме фискален резерв от 8 милиарда, като изплатихме 2 млрд. държавен дълг, за да облекчим новия кабинет. Сега се твърди, че резервът е под 6 млрд лв. - къде са отишли другите пари, попита Станишев.


  4. 4 Профил на Jab4o
    *****
    Неутрално

    "чрез състезателен диалог или по обявление с договаряне. "
    Крадци! Долу ръцете!
    :@

  5. 5 Профил на !!!!!!!!????????????
    *****
    Неутрално
  6. 6 Профил на Мониторинг
    *****
    Неутрално

    http://www.forumat-bg.com/ikonomika/469-koleden-bonus-za-vasil-bozhkov-142-miliona-ot-byudzheta-za-poddarzhane-na-patishta

    Коледен бонус за Васил Божков - 142 милиона от бюджета за поддържане на пътища

  7. 7 Профил на сартр
    *****
    Неутрално

    Аз съм за пълно развръзване ръцете на мафията! Известно, че риба се лови в мътна вода! Криза е, а кризата знаем ,че златното време за мафията! Да се отменят всякакви търгове и други измишльотини на гнилия капитализъм и да се "договаряме" направо с другарите пешов, котараков, батко , братко, черепанов и т.н! Да не се губи ценно врече, че рибата ще се усети.........

  8. 8 Профил на Адам Смит
    *****
    Неутрално

    Явно в икономическия живот на България от Боково време ще се появят нови икономически термини и категорий, като прогресивна концесия, справедливо възлагане на общ.- поръчка, правилен избор на изпълнител и т.н. и т.н., а термините: публичен търг, явно наддаване, открита процедура, ясни правила най-добри условия и т.н. независимо от афишираните намерения, ще остават в страни. Всичко това, разбира се, в името на големия прогрес.

  9. 9 Профил на Альоша
    *****
    Гневно

    Тази посока май е в посока извън Европа. Искаме прозрачност и конкуренция!!!

  10. 10 Профил на Roni
    *****
    Неутрално

    Крадливо племе ... сега пък 'кризата' ...

  11. 11 Профил на Клюводървец
    Клюводървец
    Рейтинг: 904 Неутрално

    НЕ ТРЯБВА.ИНАЧЕ,ПРЕОБУЛ СЕ ИЛИЯ И ПАК В ТИЯ/ЛЪЖЛИВИ ПОТУРИ/Л

    Ръй! Ръй!
  12. 12 Профил на Раз печки, раз кюнци
    *****
    Неутрално

    Баце бобчо една магистрала да направи е повече от достатъчно..дори мисля че той вече направи предостатъчно..даам..не заслужавате и толкова мършии

  13. 13 Профил на минаваща
    *****
    Неутрално

    дали пък да не прочетете нещо за публично-частното партньорство преди да вдигате вой, че пак ще се открадне нещо, а? що не почетете малко как в държавите, в които ходите на екскурзия и да пазарувате по моловете, са уредени нещата поддръжката на уличното осветление, например? кой на кого плаща за услугата и с каква процедура е избран концусионера дето поддържа лампичките ...

  14. 14 Профил на Брадвата
    Брадвата
    Рейтинг: 477 Неутрално

    До 6 Мониторинг

    Там всичко е наред.Спечелени са обществени поръчки на АПИ за зимно почистване и текужо подържане на пътища .Все едно сега да напишеш за магистрала Тракия-Великденски бонус за Трейс.Сверявай си часовника преди да коментираш.

    treasurer
  15. 15 Профил на ANTI
    *****
    Неутрално

    Стига с тая корупция!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  16. 16 Профил на 11
    *****
    Неутрално
  17. 17 Профил на Stoyan
    *****
    Неутрално
  18. 18 Профил на Хахаха!
    *****
    Гневно

    НАГЛОСТ! АКО ТОВА СЕ ПРИЕМЕ, ТРЯБВА ПРАВИТЕЛСТВОТО ДА БЪДЕ СВАЛЕНО НЕЗАБАВНО!!!

  19. 19 Профил на SeoKungFu
    SeoKungFu
    Рейтинг: 675 Неутрално

    На снимката : "Кризата достигна вече и Мухово"

    We are DOOMED !

    ╠╩╦═╬♥∩♥{(::○::SeoKungFu::○:::)}♥∩♥╬═╦╩∞
  20. 20 Профил на Петко
    Петко
    Рейтинг: 480 Неутрално

    И как точно гласуването в парламента ще "гарантира, че концесиите са изгодни"?!

    Damnant quod non intellegunt.
  21. 21 Профил на Mickey
    *****
    Неутрално

    "Кризата може да възроди концесиите без търг или конкурс"

    Престанете да дрънкате за някаква "КРИЗА"

    Това си нормално утравление на комунистическата олигархия! Те така циклично си стрижат Народа, после отпускат малко за порасне малко вълна и после стрижат пак до дъно и до припадък!
    Сега БГ е просто в ЦИКЪЛА "Стригане До Дъно" и в статията е описан един от методите! Друг метод е "антикризисната приватизация" ........и т.н.

  22. 22 Профил на компир
    *****
    Неутрално

    Прави са хората на Бойко,защото усетиха,че времето на това правителство изтича и няма време за крадене.

  23. 23 Профил на дедо Андро
    *****
    Неутрално

    Мдааа...

    Освен дето с винетките се облажиха "Пътна инфраструктура", Цветелинка и някои други, ние да очакваме от концесионерите соленки...

    Соленки пътни таксички...

  24. 24 Профил на Възмутен
    *****
    Гневно

    Тука някой много здрава си прокарва интересите- ЧАСТНИТЕ ИНТЕРЕСИ!!!!!! Някой доста е гушнал, за да лобира за такова нещо. Та нали сега уж имаме европейски правила за концесиите...

  25. 25 Профил на A
    *****
    Весело

    Ха, че само до Ихтиман ли стигна кризата. М'че то си е на един хвърлей от столицата. Дано до там и да си остане .

    По въпроса за делта на "държавниците" имам материал за вас, специален. Не съм фен на монетаристите, но лафа е точен а е и от нобелов лауреат .

    http://www.youtube.com/watch?v=5RDMdc5r5z8

  26. 26 Профил на ММ
    *****
    Неутрално

    ако бяхне оставили концесията на магистрала Таркия вече щяхме да мима готова магистрала, която щеше да ни излезе по-евтино от строителството което ни очаква.ГЛУПАЦИ.

  27. 27 Профил на ACDC
    *****
    Неутрално

    Като че ли нарочно се опитват да набутат и себе си и държавата в калта!

  28. 28 Профил на Емил
    *****
    Неутрално

    Абе хора....
    "Правителството обмисля да върне концесиите без търг или конкурс.....Това стана ясно по време на годишната конференция "Управление и развитие на стратегическата инфраструктура", организирана от вестниците "Капитал" и "Строителство Градът"...."
    Докога ще се лашкате насам натам. Един вестник писал какво казали два други вестника. Това са глупости на търкалета.

  29. 29 Профил на gluposti!!!
    *****
    Гневно

    Аргументите в статията за кризата като причинител за забавянето са пълна глупост. Отдаването на концесия се забавя от неясните правила при търга и от несигурността възвръщаемостта на инвестициите. Тези в парламента са шепа глупаци и некадърници с нулева икономическа мисъл. Изваждат абсолютни глупости като аргументи и после ги пробутват на пресата. В тази проста държава няма ли един мислещ икономист да ги контрира и анализира ситуацията, без да е съпричастен към крадливата мафия на Станишев, Бойко мутрата и царя ла***ра. България е абсолютна джунгла без правила и хора с гражданска позиция. Никога няма да се върна да работя в тази помия.

  30. 30 Профил на aristo
    *****
    Неутрално

    Най - бързият начин е търг с явно наддаване .
    Но с предварителни точни параметри на поръчката и здрави неустойки за срокове и качество .

  31. 31 Профил на to 18
    *****
    Неутрално

    добави държавните зами на концесия и за продан

  32. 32 Профил на Бързи , смели, сръчни
    *****
    Неутрално

    Ей милиционери, за това ли задълбочавате кризата в страната и непрекъснато нагнетявате стрес и напрежение сред бизнеса, за да налапате магистралите без поръчки, Крадци, тая няма да стане.!!!!!!!!!!!

  33. 33 Профил на dan
    *****
    Неутрално

    Направо да приемат - разходите държавни, приходите - частни и готово!

  34. 34 Профил на Penko
    *****
    Неутрално

    Това е. Свиквайте. Държавата се контролира от частните интереси на определени посткомунистически капиталисти.
    Какво очаквате? Държавата да се грижи за вас?
    Вие не издържате политиците директно. Те не разчитат на заплатите си за лимузините и бизнесите от които печелят.
    Те разчитат винаги на комисионна от страна на лобисти и същите тези "капиталисти".
    Тях ги интересува личното им благо. И не го крият. Вие сте тези които са виновни. Не те. Имате очаквания някой да не печели от глупостта ви? Ми объркали сте адреса.
    Искате и вие да сте милионери?
    Няма да стане с висене по форумите, а с битка за свободен пазар и антимонополни политики.
    Искате повишаване качеството на живот?
    Няма да стане докато пазарувате храна на принципа: да е евтинко и да пълни търбуха а каква химия има в него не е важно.
    Няма да стане с купуване на автомобили над стандарта ви на живот и ежедневно посещение в кръчмите.
    Няма да стане с купуване на имот "на зелено" и 80 процента кредитиране.
    Няма да стане с политиканстване и голи надежди за поредните
    "оправачи".
    Как ще стане?
    С ежедневна битка.
    С искрено желание за доброто на съседа, колегата.
    С постоянно отстояване на потребителските и гражданските ви права.
    Проследете политиците. Спирайте им лимузините. Задавайте им неудобни въпроси. Заснемайте ги с телефоните и поствайте видеата в интернет. Спрете да се подмазвате на мамините синчета с пари. Ако не сте семейни и няма какво да ви вземат не сте длъжни да се продавате за джобни пари.
    Сезирайте за нарушения европейските институции.

    Няма журналисти или медии които да свършат черната работа вместо вас. А и не ви трябват. Живеем в информационна ера.
    Има безплатни канали за информиране.

    Събудете се от идиотската летаргия на упоено с надежди и апатия стадо.
    Който и политик да се появи на "сцената" никога няма да е безплатен. Единствения доказан вариант идеята за демокрацията да работи е само когато има активно гражданско общество.
    Не когато има стадо в моловете.))

  35. 35 Профил на Настрадин Ходжа
    Настрадин Ходжа
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    в лъже-държави като абсурдистан черезвичайните ситуации винаги са оправдание за още по-голяма непрозрачност и кражби вместо за всеобща мобилизация с цел по-бързо излизане от тежкото положение.


    затова се казва "за едни кризата е проблем, за други възможност". за плебса е проблем, но за лапачите е по-голяма възможност дори от периодите на икономически възход.

    #ДАНСwithme до #ОСТАВКА
  36. 36 Профил на Настрадин Ходжа
    Настрадин Ходжа
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    на никой не му пука за непрозрачните поръчки и търгове - всички блеят в сеира по импийчмънта.

    а в това време се одобрява приватизация за половин милиард, което значи, че активи за много повече ще бъдарт подарени срещу щедри подкупи.

    време е за дежаву от "бтк".

    #ДАНСwithme до #ОСТАВКА
  37. 37 Профил на Боко
    *****
    Неутрално

    Цвето Каменова що само просто не се огъзиш и да го лапнеш на олигарсите, но караш и ние да ти плащаме...
    Как така пряко договаряне бе патко смотана...Конкурси или избори нещастни дървени шопи...които не произвеждате нищо , а само крадете...

  38. 38 Профил на Българин
    *****
    Неутрално

    До коментар [#34] от "Penko":

    Нека добавим - сигнали по всички въпроси, които ви интересуват било то за автомобили по тротоари и градинки, паркиране на пешеходни пътеки, на спирки, към полицаи, които пред нередности си мълчат, на полицаи, които извършват нещо нередно. Правете предложения и винаги писмено с вх. номера, за да сте сигурни, че процедурата ще се задейства. Тези, които са безработни да отидат и да се впишат в бюрата по труда, за да не ви водят работещи или състоятелни, а да видят проблема в очите и да не е способна статистиката да ви елиминира. Не плащайте, когато не сте сигурни в почтенността на фирмата/общината/държавата - топлофикация, чез, такса-смет, данък-сграда, др.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK