Кризата може да възроди концесиите без търг или конкурс

Вариантът ще се разглежда от правителството днес

Кризата може да възроди концесиите без търг или конкурс

© Надежда Чипева




Тези възможности бяха премахнати преди 2 години

Правителството обмисля да върне концесиите без търг или конкурс с цел да се ускори отдаването на пристанища болници и магистрали. Това стана ясно по време на годишната конференция "Управление и развитие на стратегическата инфраструктура", организирана от вестниците "Капитал" и "Строителство Градът".


Подготвят се промени в Закона за концесиите, които ще бъдат обсъдени на днешното оперативно заседание на кабинета, като част от антикризисните мерки, съобщи Цвета Каменова, директор на дирекция "Икономическа и социална политика". По думите й промените в закона ще бъдат в няколко насоки.




Едната промяна в закона предвижда връщането на възможността концесии да се дават чрез състезателен диалог или по обявление с договаряне. Двете процедури съществуваха в закона допреди близо две години, но бяха премахнати по настояване на лидера на СДС Мартин Димитров и тогавашния председател на парламентарната икономическа комисия Йордан Цонев от ДПС.


Мотивите за премахването им тогава бяха възможностите за корупция и вратичките за непрозрачност, които отваряха те. Така в момента единствената възможна процедура за концесия е откритата процедура чрез конкурсното начало.


"Български фирми могат да участват в публично-частни партньорства с държавата при изграждането на пътища, ВиК системи, пречиствателни станции, жп линии, училища и болници при ясни правила и условия", каза Симеон Пешов, председател на управителния съвет на камарата на строителите и президент на "Главболгарстрой".


Въвеждането на специален режим на концесиите за услуга е другата промяна, която се предвижда в закона, посочи Каменова. Все още не е ясно какъв точно ще е режимът, но със сигурност ще има промяна в критериите и условията в процедурите, както и в концесионните договори.


Предвижда се още отдаването на концесия на големите инфраструктурни обекти да става след съгласие на парламента. Така ще се гарантира, че концесиите са изгодни, за да не се стига до случая като със злополучната магистрала "Тракия". Освен това правителството няма да носи отговорност за концесията, а Народното събрание.


"От влизането в сила на закона за концесиите през 2006 г. досега няма реализирана нито една строителна концесия", каза Каменова. Опити са били направени с концесионирането на летището в Русе и дом в Истанбул, но са се провалили. Основната причина за това е липсата на нагласа за споделяне на търговския риск между концесионера и концедента, каза Каменова.


Според нея в България има нагласата концесионерът да плаща за всичко, което е сериозен проблем за сключването на успешна концесия. В страните от ЕС търговският риск обикновено е споделен от двете страни, каза Каменова и даде пример как във Франция и Португалия за някои видове дейности държавата доплаща на концесионера. "Необходима е промяна в мисленето, иначе строителните концесии ще останат само виртуални", каза Каменова.


Предвижда се още експертен съвет към Съвета за икономическа политика към правителството да отговаря на инициативи на бизнеса за концесии. Каменова даде пример с предложението на "Главболгарстрой" за изграждане на магистрала "Рила". Идеята е да се построи далечен южен обход на София, който да свърже трите магистрали - "Тракия", "Струма" и "Хемус", край София.


По предварителни проучвания изграждането му ще струва около 420 млн. евро. Всички проучвания до момента са направени от "Главболгарстрой" заедно с Дойче банк. Искаме да имаме ясен отговор от правителството какво става с този проект, каза Симеон Пешов. По думите му вариантите са два.


Единият е строителното министерство благодари на компанията и им обяснява, че продължава реализацията с евросредства. Другият е да се обяви търг и да се избере концесионер на трасето, каза Пешов. Засега отсечката е в плана на правителството за изграждане в периода 2014 - 2020 г. с пари от Брюксел, съобщи строителният министър Росен Плевнелиев.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK