33 кандидати до момента за проучване на третия лъч на софийското метро

Трийсет и три фирми до момента са купили документи за участие в търга за консултант за подготовката на третия метродиаметър на столицата от кв. Княжево до Ботевградско шосе. Това обяви днес изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев на конференцията "Управление и развитие на стратегическа инфраструктура", организирана от "Капитал и "Строителство Градът". Конкурсните книжа могат да се купуват до 16 април, а до 26 април фирмите трябва да внесат документацията.


Прогнозната стойност на предпроектните проучвания е 4.8 милиона лева, а основна тежест в търга ще има цената, предлагана от кандидатите. Идеята е до 2012 г. София да има готов проект и да кандидатства за финансиране от оперативната програма "Транспорт" в следващия й програмен период 2014 - 2020 г, каза Братоев.


Има три варианта за трасето на бъдещия метродиаметър на София, като най-удачен е най-дългият от тях, каза шефът на "Метрополитен". Той е "Княжево" - пл. "Руски паметник" - паметникът "Левски" - "Ботевградско шосе" и дължината му е 19 километра. Другите два варианта са след "Руски паметник" метрото да има спирка на "Алабин" или на пл. "Батенгберг", но те не са толкова удачни, защото само на 300 метра от станцията ще е тази при ЦУМ, обясни той.




По бъдещия лъч на метрото живеят близо 400 000 души и се планира той да се обслужва от "лека железница" - мотриси, по-безшумни от трамваите, добави Братоев.


Транспортното министерство от няколко години обсъжда със Столична община съживяването на вътреградските жп-линии, припомни изпълнителният директор на агенция "Железопътна администрация" в министерството Симеон Ананиев. Агенцията е изготвила проект за "Бърза градска железница", според който сега съществуващите жп-линии в града, които отдавна не се използват, могат да облекчат значително трафика. "Живущите в Банкя биха могли за 25 минути да стигат до центъра на София, а ако се направи спирка във Владая, ще се реши проблемът с редовните задръствания там", посочи Ананиев. Агенцията вече е обсъждала идеята със зам.-кмета на София по транспорта Любомир Христов и главния архитект Петър Диков. Проектът за градската целезница предвижда в София да пътуват модерните мотриси от типа на купените преди няколко години германски "Дезиро" на Сименс. Той включва като нови спирки и "Сточна гара", и гара "Пионерска", към които от години има интереси за строителство на мол (на мястото на Сточна гара) и за жилищно строителство (за Пионерска).


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Югозомби
    *****
    Любопитно

    Според мен така наречената "лека железница" ще е сериозен проблем ако е надземна. Трудно ми е да си представя как ще се организира безконфликтността й с останалата транспортна система. Струва ми се, че е по-добре е да не се прибързва с проектите за нещо толкова половинчато, а метродиаметър 3 да се изгради постепенно като същинско подземно метро.

  2. 2 Профил на ОТВРАТЕН
    *****
    Гневно

    Няма ли медиите да се хванат най-после и да информират обществото, че леката железница означава да минават влаковете до прозорците на домовете и офисите на хората по целия 'Цар Борис III', което освен чисто шумовите емисии, ще загрози булеварда и ще затапи едно бъдещо негово префасонира! Толкова ли не може да се осъзнае, че изграждането на подземно метро (лекото метро, леката железница и всичките форумулировки извън класическото метро предполагат наземно или надземно полагане на инфраструктурата - релсов път + станции) би освободило пространството на повърхността в полза на пешеходците, било с изграждане на зелени ивици, на комфортни широки алеи, било с изграждане на велоалеи или дори платна за движение. Думи нямам от зараждащото се осакатяване на булеварда и мълчанието на медиите, което призвание е да информират!!!

  3. 3 Профил на ха!
    *****
    Неутрално

    Крайно време е да се направи пълен проект, така че единствения проблем пред трети метродиаметър да е финансирането.

  4. 4 Профил на venci_kr
    venci_kr
    Рейтинг: 554 Разстроено

    Преди известно време гледах филм по Нешънъл Джеографик или Дискавъри за централната гара в Ню Йорк. Тя е проектирана в края на 19-ти век и изградена в първите години на 20-ти. Впечетли ме фактът, че гарата е с 40 (четиридесет) перона. Перона, а не коловоза. В момента им е тесничка. Запитах се - когато са я проектирали през 189... година, колко далечен им е бил хоризонта. Във всеки случай не е бил къс. Повече от сто години по-късно се вижда, че вложените тогава пари са се изплатили многократно. Това може да служи и като пример защо САЩ са водещата нация в света, може би почти от тогава (края на 19-ти).
    Но да се върнем в София. Вдигането на 3-ти метродиаметър над земята може би ще бъде по-евтино и ще стане по-бързо, но много ясно показва къде им е хоризонта на взимащите решения днес. Той е съвсем близо във времето. Близките 5-10 години. Приблизително след толкова време ще стане ясно, че това е колосална грешка. Много скоро след прерязване на лентата, а може би и още по време на строителството, защото то ще бъде изцяло от горе, ще се види цялата нелепост на проекта. Много от конкретните проблеми са посочени от коментар 2. В името на бързо прерязване на ленти бяха направени големи компромиси и при пускането на 1-ви метродиаметър. Като се започне от компромиси с изпълнението ( вече се започнаха ремонти в участъка Сердика - Младост 1, а няма и година от пускането) и се стигне до скъсяването на дължината на пероните по всички станции от СУ до Младост 1, което не позволява добавянето вагони в композициите. Такова нещо вече е необходимо. Който не вярва, нека отиде в Метростанция "Константин Величков" в делничен ден между 7.30 и 8.30 сутринта. Там в посока центъра става най-голямото уплътняване на пътници във влака и често много хора не успяват да се качат след 2 - 3, че и повече влака. Потенциалът с влакове на по-къс интервал обективно не е много голям. Независимо, че в сайта на Метрополитена пише, че експлоатационния интервал е 90 секунди, това не е вярно по една обективна причина, която е невъзможно да бъде преодоляна. Тя е, че поради съображения за безопасност, един влак не може да потегли от станцията, ако този пред него не е освободил следващата станция. Това означава, че времето между двете потегляния от двете най-отдалечени една от друга съседни станции определя минималния възможен интервал за движение. За 1-ви метродиаметър това е между Стадион Васил Левски и Жулио Кюри. Времето е 3 минути и половина. В момента интервалът в най-натовареното време е 4 минути и 15 секунди. Т.е. резервите са малко, а тепърва ще се добавят пътниците от Младост 1А, 2, 3, 4 и тези от Дружба.
    Темата беше за хоризонта на взимащите решения. За такъв проект, конюнктурното бързане и недомислените икономии след време ще ни излязат много по-скъпо.
    П.С. - Във Фейсбук има група "Връщане на 3-ти метродиаметър в класическото му подземно трасе".

  5. 6 Профил на Горнобански..
    *****
    Неутрално

    Това включва ли и гара Горна баня? Тя ще стане ли част от метролинията на София?

  6. 7 Профил на Lambi
    *****
    Неутрално

    До коментар [#4] от "venci_kr": На тези които са предложили това хоризонта им е в джобовете със семки и бонбонки - за комисионните де и нищо повече. За жалост. Но по-здравия разум ще надделее и ще им изпрати един по-здрав

  7. 8 Профил на Yoto
    Yoto
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Чудесно! Ще имаме най-малко 33 оферти за изграждане на поредната линия от никъде до никъде, само че по-модерна! И за да е по-икономично, няма да й правим спирки на места, на които спират други линии, зер ако народът иска да се прекачва, нека дупчи повече билетчета! Малоумието явно е станало епидемично напоследък.
    И кой и кога всъщност реши, че вместо класическо метро третият лъч трябва да е отгоре? Може ли другарите журналисти да се поразровят и да ни информират, белким разберем кой има интерес от подобна глупост.

  8. 9 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 759 Неутрално

    Можеше да си е отгоре съвсем спокойно, без да пречи на живущите - ама живущите в старите блокове. Като се возите на трамвая, гледайте отстрани - блоковете отпреди 1989 г. са строени доста навътре. Спазвали са се отстояния, именно за да не им е шумно на живущите, да има 10-20 метра градинка пред блока, широк тротоар, и т.н.
    Но след това по времето на Софиянски изцвъкаха блокове, надвесени над локалното, а тротоара остана 1 метър. Тези хора буквално могат да си тупат чергите на улицата. Ми много ясно, че ще им е шумно.
    Между другото, много по-шумно е от Камази и Икаруси, друсащи се по паветата (Цар Борис е с паваж), отколкото от модерните влакове Сименс.

  9. 10 Профил на KO3LE
    KO3LE
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Да, по-добре да е под земята, но в крайна сметка ние не сме толкова богати, че да копаеме когато може и да е надземна. А и човекът каза, че е „по-безшумно от трамваите“, което май означава, че ще е все пак по-добре от сега?

    A government big enough to give you everything you want, is strong enough to take everything you have.
  10. 11 Профил на Югозомби
    *****
    Неутрално

    До коментар [#10] от "KO3LE":

    Ще е по-добре от сега в много малко отношения - по-висока скорост и по-малко шум, но само това. "Лекото метро" на практика е вид трамвай, който все пак ще зависи от другия надземен транспорт. Ще трябва да преминава през кръстовища, да пресича булеварди и прочие. Всяко задръстване, уличен ремонт, авария, катастрофа или други обичайни причини за забавяне на трафика ще въздействат и на "лекото метро", което на практика не го прави истинска алтернатива на обикновения надземен транспорт. "Леко метро" обикновено се използва в крайградски зони, където няма плътно застрояване и може да се осигури движение без зависимост от друг транспорт и странични обстоятелства. Ефективните алтернативи на надземния транспорт за централните градски части обаче са само подземно или надземно (качено на специални естакади) метро.

  11. 12 Профил на ано
    *****
    Неутрално

    Слушайте, Софиянци, вдигнете се, съберете необходимия брой подписи за местен референдум и го внесете в общината. Кой чакате да я свърши тая работа вместо вас. Не е необходимо да чакате до следващите избори, на които на всичко отгоре и не гласувате.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK