Още износители дават сигнали за възстановяване

Резултатите за тримесечието обаче остават противоречиви


Кирил Домусчиев, председател на надзора на "Биовет"
Трябва да се търси експанзия не само в ЕС. Навлизаме в Азия и Австралия


Димчо Георгиев, председател на борда на "Неохим"
Все още сме далеч от 2008 г. Сега всичко зависи от международните пазари

Още две български публични компании, работещи основно за износ, дадоха сигнал за излизане от кризата. Заводът за химикали и изкуствени торове "Неохим" - Димитровград, и производителят на ветеринарни продукти "Биовет" - Пещера, прогнозират съответно 50 и 10% повече продажби през настоящата година спрямо 2009 г.


Второто дружество отбеляза растеж и през миналата година, докато на торовия завод продажбите се стопиха драстично заради рязкото свиване на търсенето и негативните ефекти от газовата криза от януари 2009 г. Затова и ниската база води до прогноза за по-голям растеж. Преди седмици Софарма и ОЦК също прогнозираха повишаване на продажбите им.




Ключов фактор, който трябва да окаже положителен ефект върху оборотите на "Биовет" и "Неохим" през тази година, е възстановяването на търсенето на външните пазари, както и разширяването на географския обхват на пазарите, на които продават.


От "Неохим" предвиждат около 60% ръст на продажбите на амониев нитрат до 130-140 млн. лв. - продукт, който осигурява около 90% от оборота на дружеството. Приносът на експорта в общия оборот се очаква да се увеличи до 40-45%, след като през кошмарната за цялата българска икономика 2009 г. падна на критично ниските 10 на сто. "Прогнозираният ръст стъпва върху реалистичен сценарий.


Той обаче е на годишна база, т.е. много далеч сме все още от резултатите от 2008 г.", обясни Димчо Георгиев, председател на съвета на директорите на "Неохим". Преди две години продажбите на димитровградското предприятие достигнаха 285 млн. лв. - два пъти над предвидените за настоящата година.


"Всичко зависи от ситуацията на международните пазари", коментира пред "Дневник" Димчо Георгиев. По думите му поевтиняването на еврото няма да помогне на предприятието да си върне пазарните дялове на международните пазари, тъй като суровините се купуват в щатски долари.


Интересно се очертава да бъде развитието на "Биовет". Мениджърите на компанията планират навлизане на нови пазари като Китай и други азиатски страни, Австралия и Африка. Отделно дружеството ще се опита да разшири позициите си на бързорастящите пазари в Централна и Източна Европа.


"Трябва да се търси експанзия навсякъде извън България и не само в ЕС. Невинаги има сигурна реализация на продукцията на европейския пазар", заяви Кирил Домусчиев, председател на надзорния съвет на "Биовет" и един от основните собственици на предприятието.


Компанията ще използва стратегии за хеджиране (защита) на валутния риск, който неизбежно ще съпътства разширяването на пазарния му дял по тези места на света.  


"Биовет" изнася около 90% от продукцията си, от които близо 60 на сто се реализира в европейските страни. За 2009 г. предприятието приключи със 116.7 млн. лв. продажби и 5.6 млн. лв. печалба, което беше съответно с 12% и 10 пъти повече спрямо предходната година.


Междувременно започнаха да излизат и първите неконсолидирани отчети за тримесечието на годината. Производителят на опаковки "Юрий Гагарин" донесе добри новини на пазара, след като излезе на 1.69 млн. лв. печалба за първото тримесечие на 2010 г. Компанията беше на 51 хил. лв. печалба за същия период на предходната година.


Печалбата се дължи на изпреварващия темп на растеж на продажбите (18%) спрямо този на разходите (7%). Продажбите само на продукция на производителя на цигарени опаковки се увеличават от 9.8 млн. лв. на 12.18 млн. лв. Компанията отчита и сериозно увеличение на всички свои показатели за ликвидност.


Фабриката беше част от "Булгартабак холдинг" до края на 2006 г., когато беше продадена. В момента основни акционери са "Баранко" ЕООД с 49% от капитала и "Комсо табако" ООД с 18 на сто.
Предприятието за дървесновлакнести плочи "Фазарлес" обаче излезе на загуба за тримесечието при 205 хил. лв. печалба за същия период година по-рано.


Компанията регистрира 10 на сто спад на продажбите на годишна база до 3.55 млн. лв. Първото тримесечие на 2010 г. премина под знака на кризата, която в Южна Европа, където са основно нашите пазари, няма явни тенденции за приключване, а в България пазара все повече се ограничава, е записано в мениджърския доклад за дейността. Тежката и продължителна зима допълнително утежни обстановката.

Ключови думи към статията:

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Миш Маш
    *****
    Неутрално

    Тюрлю гювеч, завършващ с тежка и неочаквана зима, липсват само кишата и сушата Но пък присъства международното положение, да живей!

  2. 2 Профил на трябва да изнасят
    *****
    Неутрално

    трябва да се работи , кризте си свършиха своята "работа" , сега следва истинската





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK