Янко Георгиев: Щетите за "България ер" от вулкана са 1.5 млн. лв.

Янко Георгиев, изпълнителен директор на "България ер"

© Дневник

Янко Георгиев, изпълнителен директор на "България ер"




Летим бели заради забавяне с новото лого на компанията


Генерираме минимална оперативна загуба към момента


Държим една трета от авиопазара в България



Летим бели заради забавяне с новото лого на компанията


Генерираме минимална оперативна загуба към момента


Държим една трета от авиопазара в България




Г-н Георгиев, какво е действителното състояние на "България ер" в момента?
- На фона на икономическата криза, обхванала страната ни, финансовото състояние на "България ер" е стабилно. Към настоящия момент (бел. ред. - към края на април) авиокомпанията генерира минимална оперативна загуба, което е нормално предвид цикличния характер на авиобизнеса, слаба зима – силно лято.


Тази загуба се компенсира от печалбите от други дейности на авиокомпанията – чартърни програми, външен лизинг, техническа поддръжка на чужди самолети и други. Разглеждаме инвестициите си в авиационния бизнес на консолидирана основа: авиокомпания, летища, продажба на билети. На консолидирана основа сме на добър плюс и смятаме да продължим.


Какъв е пазарният дял на авиокомпанията на българския авиационен пазар в момента?
- За 2008 г. и 2009 г. "България ер" е лидер на авиационния пазар в страната по брой превозени пътници с около една трета от трафика.


Колко пътници е превозила авиокомпанията през 2009 г.? Каква е промяната спрямо 2008 г.?
-  Поради ефектите на икономическата криза и при нас има спад на броя превозени пътници. Но този спад е доста по-малък на фона на други авиокомпании и бизнеса като цяло в момента.


Има ли промяна в броя на дестинациите, по които летите, и броя на полетите, изпълнявани по тях?
- Да. Наскоро открихме редовна линия до Милано. Също така увеличихме броя на полетите по някои от съществуващите вече линии. Авиокомпанията изпълнява редовни полети до 26 дестинации, сред които Лондон, Франкфурт, Амстердам, Берлин, Барселона, Ларнака и др.


Чрез нашите партньори предлагаме и полети до Киев, Прага, Будапеща, Варшава, както и до подбрани дестинации в Северна Европа, Северна и Южна Америка, Азия и Африка.


В какво състояние се намира авиопаркът на компанията? До каква степен той е обновен и какви са плановете на дружеството за нови самолети в бъдеще?
- Авиопаркът вече бе обновен. При приватизацията на авиокомпанията в началото на 2007 г. наличният самолетен парк беше съставен изцяло от самолети "Боинг 737" и нито един собствен самолет.


За период от три години в дружеството бяха вложени средства, които позволиха да бъде преизпълнена инвестиционната програма за целия срок на договора за приватизация. Поетият ангажимент по договора за инвестиции е в размер на 82.1 млн. евро за период от пет години, а само до края на 2008 г. са инвестирани над 101 млн. евро.


"България ер" оперира с 25 самолета, от които 13 собствени, а самолетите, извършващи полети по редовните авиолинии, бяха подменени изцяло с нови, производство на европейския концерн "Ербъс". И ако под "обновен самолетен парк" разбираме добре поддържани самолети от ново поколение, тогава можем спокойно да кажем, че "България ер" е авиокомпания с един обновен и съвременен самолетен парк. Искаме да подчертаем, че приоритет за нас е безопасността.


Никога не сме правили и не бихме си позволили каквито и да било компромиси с техническата изправност на нашите самолети. Що се отнася до бъдещите планове, те са в пряка зависимост от множество фактори, но най-вече от цялостното развитие на българската и европейската икономика, потреблението и други. В зависимост от конкретните условия авиокомпанията ще предприеме адекватни стъпки за своето развитие.


Обединени ли са вече компаниите "България ер" и "Хемус ер"?
- Всички наши полети се изпълняват от "България ер" – националната авиокомпания на България. Тук искаме да отбележим, че "Хемус ер" е авиокомпания, оперираща в чартърния сектор на авиационния бизнес.


Защо самолетите на авиокомпания "България ер" летят чисто бели и без означения?
- Процедурата по одобрението на новото лого наложи забавяне на брандирането на нашите самолети. Съвсем скоро самолетите ни ще бъдат с новото лого и ще носят трибагреника ни по света.


Как оценявате ситуацията на авиационния пазар в страната?
- Все още е в стагнация.


Притеснява ли ви конкуренцията на нискотарифните превозвачи?
- Донякъде да, но в същото време ни кара да бъдем много по-гъвкави на пазара, да предлагаме още по-добри и качествени услуги на конкурентни цени, от което могат да се възползват единствено нашите клиенти.


Нискотарифните превозвачи  са най-бързо развиващият се сегмент в авиационния бизнес. Няма как да бъде пренебрегнато тяхното влияние върху цената и качеството на предлаганата услуга. В техния бизнес модел е заложено да предлагат на пътника една по-ограничена и с малко по-ниско качество услуга съответно на примамливи цени.


Така авиокомпаниите, които предлагат пълно обслужване, каквато е и "България ер", са изправени пред сериозното предизвикателство да променят своите бизнес модели и да достигнат едно ново ниво на ефективност.


В тази връзка е предизвикателство за нас да запазим качеството на услугата и всички удобства, които предлагаме като безплатна храна и напитки, включване в цената на билета и правото на превоз на багаж и други, и в същото време да намалим цената. Вече имаме завидни постижения в тази посока и предлагаме конкурентни на нискобюджетните цени по много от нашите дестинации.


Какви загуби е понесла "България ер" след спирането на полетите заради изригването на вулкана в Исландия Еяфятлайокутл?
- Вследствие на кризата с вулкана загубите на авиокомпанията са на стойност около 1.5 млн. лв. Авиокомпанията прави всичко необходимо, за да превозва засегнатите пътници.

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на fen23
    *****
    Любопитно

    13 собствени самолета ербасите ли са?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK