Саския Вонк: Дайте на хората инструменти, с които да говорят за вашата организация онлайн

Саския Вонк, консултант по онлайн PR и маркетинг

© Дневник

Саския Вонк, консултант по онлайн PR и маркетинг



Саския Вонк е собственик на холандската компания за онлайн комуникации decommunicationVonk, която консултира предимно организации от неправителствения сектор как да бъдат успешни в света на социалните мрежи. Вонк завършва биология и започва да работи като експерт към Министерството на земеделието в Холандия. Удовлетворението й от общуването с хора обаче е причина да се преориентира към комуникациите и скоро започва да се грижи за PR-a на неправителствената организация за защита на сексуалните и репродуктивни права на хората World Population Foundation. Саския Вонк беше в София по покана на фондация "Лале" за серия от уъркшопове за подобряване на онлайн комуникациите на организациите от НПО сектора. "Дневник" разговаря с нея за възможностите на социалните мрежи като инструмент в PR-а и как можеш да ангажираш хората да подкрепят смислени каузи офлайн.



Към традиционните PR похвати трябва да се добавя стойност


Социалните мрежи са човешка природа, нов начин за споделяне на информация




Какви е разликата между корпоративния PR и този в неправителствения сектор (НПО)?
-ф Не мисля, че има разлика, тъй като правилата са едни и същи. Но за една неправителствена организация е дори по-важно да има PR активности, тъй като за разлика от частните компании, които разполагат с маркетингови инструменти и бюджети, повечето НПО нямат пари за реклама. Ако едните продават продукти, другите продават добри каузи и имиджът е адски важен.


Има ли страни на професията ви, които не харесвате ?
- Не, по-скоро има страшно много предизвикателства. Истината е, че колкото и да съм активна в социалните мрежи, аз съм дигитален имигрант, който все още се адаптира към промените онлайн.


Предизвикателството в интернет и социалните медии е, че всичко се развива адски бързо, много е трудно да бъдеш в час с всичко и постоянно имаш чувството, че изпускаш половината от възможностите.


Вярвате ли в идеята, че наблюдаваме смъртта на PR-a и рекламата и влизаме в нова епоха на интегрирани маркетингови комуникации?
- Не мисля, че PR-ът ще умре в скоро време, както и не смятам, че всичко мигрира онлайн. Традиционните PR похвати като организирането на събития и изпращането на пресрилийзи все още са релевантни, но трябва да се добавя стойност към тях.


Ако комбинираш и интегрираш най-доброто от традиционните техники и от новите възможности, които предлагат интернет и социалните мрежи, тогава си на правилния път.


Могат ли социалните мрежи да бъдат решение на всеки комуникационен проблем и да бъдат приложени във всяка сфера като инструмент?
- Социалните мрежи са човешка природа, просто нов начин за споделяне на информация, идеи и интереси, който не е ограничен географски, както е било досега. Но понякога очакванията на организациите за ефекта от социалните мрежи е твърде висок.


Много мои клиенти ми казват: "ОК, създадох страница във Facebook и нищо не се случи." И нищо няма да се случи, ако не го направиш интересно, ако не дадеш на хората тема за разговор, различна гледна точка, която да ги провокира да общуват помежду си.


Хората лесно откликват на различни каузи в социалните мрежи, достатъчно е да има бутон I like, но как можеш да ги ангажираш и офлайн?
- Точно това е предизвикателството. Няма един-единствен начин, чрез който можеш да си гарантираш успех. Със социалните мрежи трябва да поемеш риска, че ще има хора, които ще твърдят, че подкрепят каузата ти, но няма да се появят, когато е нужно.


Организациите трябва да намерят начин не само да говорят на общността, към която се стремят, но и да стимулират хората от тази общност да си комуникират помежду си. И това е поле, в което можеш да се учиш от успешните инициативи на други компании и организации.


Можете ли да дадете пример с такава успешна кампания, която сте провели онлайн?
- Има една страхотна холандска инициатива, за която и аз съм работила. Нарича се "Клуб 1%", като идеята е, че ако всеки инвестира 1% от парите, времето или експертизата си в дадена кауза, тогава ще живеем в един по-добър свят.


"Клуб 1%" създаде страхотен уебсайт, в който разказваха за проекти, които имат нужда от финансиране. Но това, което ги прави различни, е, че направиха всички свои усилия видими за общността.


Така например, ако трябва да се съберат 15 000 евро за дадена кауза, на интернет сайта им винаги има линия, която визуализира докъде са стигнали с набирането на средствата. Освен това всеки, който участва, има право да оставя коментари, да добавя съдържание към сайта или да споделя собствения си принос в социалните мрежи.


Можете ли дадете съвети на организациите как да бъдат по-видими и по-успешни онлайн?
- Всичко започва от собствения уебсайт, разбира се, но не трябва всичко да свършва дотам. Трябва да намериш начини да привлечеш хората към него, като подобриш резултатите си от тръсене в Google, като си осигуриш линкове от други страници към своята.


Трябва да си отговориш ясно на въпроса коя е твоята целева група и къде можеш да я откриеш в интернет. Проучи какви са, как можеш да ги ангажираш и офлайн. В социалните мрежи не говорете като организация, а като отделни личности, защото там всичко е лично.


Дайте на хората инструменти, с които могат да споделят информация в социалните мрежи. Любимата ми дефиниция за PR е, че ако рекламата е да казваш, че си страхотен, PR-ът е другите хора да твърдят, че си страхотен. А в интернет има безброй възможности за това.

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    Разбира се ,че е така но не е ясно дали българите го разбират...

  2. 2 Профил на martinamartina
    martinamartina
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Много интересна и полезна за мен статия,самата аз сьм ангажирана с НПО .Благодаря Ви!!!!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK