Трасето на магистрала "Марица" ще заобиколи скъпи имоти

Археологическите разкопки се бавят заради липса на 2 млн. лв.

Трасето на магистрала "Марица" ще заобиколи скъпи имоти

© Надежда Чипева



Трасето на магистрала "Марица" в последните три километра до граничния пункт Капитан Андреево е променено заради завишената оценка на предвидените за отчуждаване имоти, съобщи за "Дневник" Божидар Йотов, председател на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).


АПИ беше определило цена от общо 2.54 млн. лв. за 11 имота с обща площ от близо 17 дка, собственост на 7 фирми и граждани. Част от тях обаче заведоха дела и след решение на Върховния административен съд (ВАС) оценките скочиха общо на 6 млн. лв. за 3 км. За сравнение, за отчуждаване на имотите на непостроените 70 км АПИ плати два пъти по-малко – 3 млн. лв. Сред собствениците на скъпи имоти, чиито оценки бяха увеличени от съда, са наследниците на Иво Карамански, "Литекс комерс" и "Лукойл България", Фуат Гювен и президентът на футболния клуб "Любимец" и местен бизнесмен Атанас Сталев.


Ако не беше променено трасето, трите дъщери на Карамански трябваше да получат близо 480 хил. лв. за 1.2 дка парцел. Цената беше завишена близо 7 пъти след решението на ВАС. За сравнение, АПИ беше определило обезщетение от 67 815 лв.




Теренът с бензиностанция на "Литекс комерс" нарасна близо 10 пъти - от 212 хил. лв. на 2.2 млн. лв. Парцелът на "Лукойл България" беше оценен малко по-евтино от експертите на ВАС – за 1.639 млн. лв. Фуат Гювен пък трябваше да вземе 24 хил. лв. при оценено от АПИ обезщетение от 6 хил. лв.


Сега тези лица няма да вземат нищо, защото новото трасе заобикаля имотите им, каза Божидар Йотов.


От завишените оценки на земята са били изненадани представителите на Световната банка, които също настояли трасето да бъде променено, научи "Дневник". Финансовата институция финансира изграждането на последните 3 км заедно с цялостната реконструкция на граничния пункт. За участъка са предвидени 10 млн. евро. В същото време заради липсата на 2 млн. лв. за археологически проучвания рискуваме да загубим европейски средства за построяването на липсващите 67 км. Това стана ясно по време на обсъждането на оперативна програма "Транспорт" от парламентарната комисия по европейски въпроси.


Строителството на участъка от Оризово до Харманли е включено в програмата, като прогнозната стойност на проекта е 209 млн. евро. Два милиона лева са необходими за проучването на четири археологически проекта.


При условие че се намерят парите, разкопките ще продължат до края на октомври, каза Галина Василева, директор на оперативната програма. Имаме уверението на премиера Борисов, че средствата ще бъдат осигурени, за да не се бави изграждането на магистралата, каза Божидар Йотов.


В края на май се очаква и решението на експертния съвет на Министерството на околната среда (МОСВ) за оценката за въздействие на околната среда ОВОС, каза Василева. В края на април от MOCB съобщиха, че са отхвърли ОВОС на "Марица", защото магистралата преминавала през основен водоизточник за региона на Хасково. Докладът по ОВОС не е отхвърлен, изчистили сме нещата с МОСВ и очакваме решението по случая, каза Божидар Йотов.


Ако всичко върви по план, прогнозите на АПИ са търговете за четирите отсечки на "Марица" да започнат най-късно през октомври.


В момента се работи в участъка от Харманли до ГКПП Капитан Андреево – около 30 км. Той трябва да е готов до 15 август по думите на премиера Борисов. Предвидените средства за него са 32.5 млн. лв. Строител е "Пътни строежи", Пловдив.

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на vinkel
    vinkel
    Рейтинг: 8 Неутрално

    карамански, литекс комерс и н'къв гювен- точно така трябва с такива. как пък точно през техните имоти минава това пусто трасе, а не взе да мине през моя панелен апартамент да го продам аз за 2.54 млн??? нека сега да си ги ползват. сигурно са им изконни бащини земи.

  2. 2 Профил на Васил Дакев
    Васил Дакев
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Ето едно умно решение на държавна институция.В случая няма никакво значение дали тези имоти са били на Карамански,Лукоил или някакъв българин с турско име.Всяка една електорална българска единица би рекетирала държавата до дупка,ако магистралата минаваше през нейната нивица.Да не забравяме,че апетитите на българите се подхранваха от известни "демократи" още от началото на прехода.Един от тях уверяваше от трибуната на парламента българите,че като си получат обратно нивите,"заграбени от комунистите",ще ги продадат и с парите ще ходят на почивка на Палма де Майорка.

  3. 3 Профил на Rhapsody of Fire
    Rhapsody of Fire
    Рейтинг: 654 Весело

    Браво - добро решение, само ако не се окаже, че самото заобикаляне не води до по-голямо оскъпяване на проекта, отколкото изплащането на тези обезщетения. От статията това не става ясно.

    Отделно, няма да се учудя, ако се окаже че поне някои от тези имоти са закупени от сегашните им собственици след като им е станало известно откъде ще минава проекта на трасето.

    Путинофилите и Тръмпанарите възприемат: Учтивия- за лицемер; Възпитания-за слабак;Толерантния-за гей; Културния-за лигльо; Разумния-за будала; Образования-за соросоид.
  4. 4 Профил на vinkel
    vinkel
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#2] от "molesan2":

    по принцип бих се съгласил, но не виждам да кажем баба кунка от с. Не знам си кое там по пътя на магистралата да изнудва държавата, а виждам единствено познати муцуни. Когато се е правел проекта те са знаели откъде ще мине трасето и затова са изкупували земи точно с цел печалба е десетки пъти. Лично аз също бих го направил, но първо не съм знаел откъде минава трасето, както и не знамоткъде може да се вземе тази информация официално. отделно има риск, а най-вече- ще ме остави ли някой да си правя такива неща- мен или пък баба Куна???

  5. 5 Профил на xeon4o
    xeon4o
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Само така! Щастлив съм да прочета тази чудесна новина! Сега да ги питам "горките дъщери" на Карамански, разни бензинджии и псевдо бизнесмени какво ще ги правят тия имоти. То бива алчност и безочие, ама рано или късно всеки майстор се среща с по-майстор от него.

    Нелегално пребиваващ в собствената си родина поради страх от комунизиране...
  6. 6 Профил на kirsner
    kirsner
    Рейтинг: 845 Неутрално

    Лаком гъз кръв сере- има една такава стара народна мъдрост....

  7. 7 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1104 Весело

    Добре ги прецакват. Сега имотите няма да са под а до магистралата. Така ако искат да ги продават, цената ще се определи на пазарен принцип. А не от подкупен съд

  8. 8 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 2212 Весело

    Сега цената на имотите ще падне под цената на която са ги купили.

    Заглавие в Дневник: ДБ са килимчето на което БСП стъпи за да се върне на власт
  9. 9 Профил на dragovishtica
    dragovishtica
    Рейтинг: 479 Любопитно

    Може нищо да не получат за имотите си, но само това че ще могат да изпонасложат реклами, мачти на мобилни оператори или ако има отбивка на това място заведение или друга постройка, пак са се уредили.

    Лъжата отначало е сладка, след това става горчива. Истината отначало горчи, след това става сладка!
  10. 10 Профил на Дон Кихот
    Дон Кихот
    Рейтинг: 1417 Любопитно

    Ами сега? Някои са останали с пръст в г.за! Това е начинът!!!

  11. 11 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1356 Неутрално

    Първоначално се изкефих много на новината.
    Като се поразмислих - остава да виси въпроса - хубаво, трасето ще заобиколи земите на изпадналите в немилост. А през чии земи ще мине и колко ще се плати за тях?

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  12. 12 Профил на Ivan Petrov
    Ivan Petrov
    Рейтинг: 733 Неутрално

    Допитайте се до районните кметове, те колят и бесят. Те винаги се актуализират с всяка власт, като ветропоказатели са:
    Пример:
    http://www.novinar.net/news/kak-se-praviat-remonti-i-se-harchat-parite-ni_MzI3MzsxNw==.html?qstr=%D0%90%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B0%20%D0%94%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%B9%D1%81%D0%BA%D0%B0

    "Ако истината, която съм казал, Ви изглежда шега, а всъщност Ви накърти - означава, че съм уцелил шегата - за непросветените: шегувал съм се!" Vankata
  13. 13 Профил на rivera
    rivera
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#3] от "Rhapsody of Fire":

    Не би следвало да излезе по-скъпо на държавата, ако оценката е коректна. Да сметнем - унищожаваме 6 млн. имущество, обезщетяваме със 6 млн., влагаме 10 млн. и так сметката излиза - 22 млн. р/ди.
    Сега, дори да се заобиколят тези имоти с 2- км. сумата ще е малко над 12 млн. лв., ако приемем, че 2 км. повече ще струват към 5 млн.

  14. 14 Профил на 4i4e
    4i4e
    Рейтинг: 479 Неутрално

    ТАМА ПОСРЕДСТВОМ ДОПЕСАРО ЧЕНГЕСАРСКАТА ПОЗЕМЛЕНА КОМИСИЯ В ТОЯ РЕГИОН,ОТНЕХА ИМОТИТЕ НА ЗАКОННИТЕ НАСЛЕДНИЦИ,И СЕ НАГЛАСИХА МОШЕННИЦИ КОИТО НИКОГА НЕ СА СТЪПВАЛИ В НЕГО КРАЙ.ЧОВЕК КОЙТО Е ОТИШЪЛ ДА СЕ МОЛИ ПРИ КРАДЛИВИЯ МИНИСТЪР НЕГО ВРЕМЕ ДА НЕ МУ ОТНЕМАТ НАСЛЕДСТВОТО, БОКЛУКА ГО Е ИЗГОНИЛ КАТО КУЧЕ ОТ ЗЕМЕДЕЛСКОТО.СЕГА ВЪЗМЕЗДИЕТО ПО ПРАВО ГИ ЗАСТИГА ТИЯ ГАДОВЕ!!!

  15. 15 Профил на sarasota
    sarasota
    Рейтинг: 374 Неутрално


    СМЯНА НА СЪДЕБНАТА СИСТЕМА /лица и закони/ ЩЕ УРЕДИ ВСИЧКИ ТАКИВА ЗАТРУДНЕНИЯ !!!!

  16. 16 Профил на tekomashinist
    tekomashinist
    Рейтинг: 454 Неутрално

    "Част от тях обаче заведоха дела и след решение на Върховния административен съд (ВАС) оценките скочиха общо на 6 млн. лв. за 3 км." Ето ги пичовете от ВАС със "социално слабите " роднини - как са защитавали даржавния интерес! Прогнила работа отвсякъде !

  17. 17 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 504 Любопитно

    Браво! Обаче следва да се има предвид, че подобно поведение на държавата е нож с две остриета. Незачитането на частната собственост и определянето на мизерни цени за отчуждаването и е също толкова опасно, колкото и завишаването на цените на отчуждаваните имоти. Естествено, че Карамански, Лукойл или Литекс не трябва да се облажват за наша сметка, но дали промяната на проекта не облагодетелства други хора? Прекратена ли е възможността да изтича информация от къде ще минава трасето? Виновните, ако има такива наказани ли са? Все въпроси, на които г-н Йотов не е отговорил.

  18. 18 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1342 Весело

    До коментар [#16] от "teko":

    Работата на съда не е да защитава "държавния" интерес а обществения. Ама докато почнете да правите разлика от общество и държава ще минат десетилетия. През това време "държавният" интерес ще ви такова такованкатата...

    Ecrasez l’infâme
  19. 19 Профил на Тъпата майна
    Тъпата майна
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Ха-ха! В интерес на истината с кеф четох как са финтирали "предприемчивите бизнесмени"

    Това мнение е дело на една тъпа майна
  20. 20 Профил на Третата Вълна
    Третата Вълна
    Рейтинг: 583 Любопитно


    Браво на смелостта да се представят алтернативни трасета!
    Алтернативи трябва да се търсят винаги и в полза на държавата и в полза на обществото.

    Следващото не е точно по темата за имотите около бъдещата магистрала, но по въпроса за определяне на пазарните цени. Напоследък и оценителите, и банките кредитори, и спекулантите с НИ май много трудно се справят с реалността от пазара... Попаднах на нещо, което ми се стори много интересно.

    ДАДЕНО: 110 квадрата от самостоятелен 2-ри, последен етаж от къща, почти половин двор ~44% от 460 кв.м е към 200 квадрата двор. Половин таван, и половин сутерен и половината от право на строеж. Местоположение – гр. Пловдив в хубав и тих квартал близо до Гребната, спортните съоръжения и близо до новият търговски център. Бърз излаз на булеварди. От снимки - отвън неизмазана къща, но отвътре сминки на камини, ламинат/паркет, теракот?

    Имотът е заложен в полза на банка, ипотеката не се обслужва и банката от своя страна се опитва да продаде имота на търг.

    Първи търг: 27 ноември 2009. Начална цена: 127,500.00 ЛЕВА. http://targ.bg/%D1%82%D1%8A%D1%80%D0%B3/4693/

    Втори търг: 19 февруари 2010. Начална цена е 80% от началната на първият търг, т.е. 102,000.00 ЛЕВА. http://targ.bg/%D1%82%D1%8A%D1%80%D0%B3/6921/

    Трети търг – все още предстои на 28 май 2010. Началната цена е 75% от началната цена при вторият търг, т.е. 76,500.00 ЛЕВА. Или сметнато по друг начин тази начална цена от 76,500.00 лева е 60% от първоначалната цена обявена за първият търг. http://www.sales.bcpea.org/?q=node/8324/

    ВЪПРОСИ:
    1) Каква е пазарната цена на този имот?
    2) Възможно ли е банката да го пусне на четвърти търг от рода на “кой колкото даде и е негово”?
    3) Кой е сгрешил в самото начало – банката, оценителите или този който е ипотекирал?
    Ако имате отговори - моля споделете.

    Аз знам само че цените са променливи.
    Понякога се качват, а друг път падат.
    Сега сме във фазата на падане и сгромолясване.

    Отново по оригиналната тема от статията: например може да се окаже че при една евентуална нова оценка на същите тези имоти, цените им да са паднали няколко пъти и трасето да мине отново през тях, но да се платят много по-ниски обезщетения.... И вълкът сит, и агнето цяло.

    You can lead a horse to water, but you can't make it drink.
  21. 21 Профил на birdman
    birdman
    Рейтинг: 890 Неутрално

    Карамански и Литекс Комер и Фуат Гювен и Лукоил , със сигурност са "случайни"собственици тези ... ама мнооого се радвам за решението им да се заобиколят имотите , така трябва да се процедира ... харесва ми тази новина ))

  22. 22 Профил на Thomas Anderson
    Thomas Anderson
    Рейтинг: 298 Неутрално


    Добра новина.

    Само преди тази новина трябваше да изкупят алтернативните имоти, за да няма същата сценка след някой месец.

    Браво. Само така.

    Sugar - The Bitter Truth http://www.uctv.tv/search-details.aspx?showID=16717
  23. 23 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    ъъъъ?!
    МолА?
    Как заобикаля бе? Това да не ти е козя пътека та ще ти заобикаля?
    То и скоростна влакова линия ли така ще "заобикаля"?
    Като не искат да продават на тая цена - да ги обезщетят със земя другаде. Егати пародията на държавно управление.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  24. 24 Профил на katyadimova
    katyadimova
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Само едно уточнение - Фуат Гювен е собственик на бензиностанции в този район, имаше и безмитни магазини. Негова е и Търговска банка Д, а той е доста приближен на кръгове от ДПС. Така че, моля, не го наричайте някакъв си, той е доста доста силен. И с много позиции.

  25. 25 Профил на tekomashinist
    tekomashinist
    Рейтинг: 454 Неутрално

    До Graf:
    Прав сте господине , но когато става въпрос за инфраструктура държавният и общественият интерес се припокриват.

  26. 26 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1795 Неутрално

    Много се надявам собствениците на земите да са се набутали, ама едва ли. По-скоро са пребили някой.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  27. 27 Профил на iazdakaja
    iazdakaja
    Рейтинг: 895 Неутрално

    Значи трасето е субоптимално (заобикаляме)?

  28. 28 Профил на vinkel
    vinkel
    Рейтинг: 8 Неутрално
  29. 29 Профил на ds_g
    ds_g
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Да не се окаже само че терените на заобиколното трасе са собственост на НАШИ хора.........................

    От Всички земни грехове БОГ най-тежко наказва ГЛУПОСТTА!!!
  30. 30 Профил на slan777
    slan777
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Значи прословутат магистрала "Марица" щеше да се строи още 1994 г., Турция беше и си е най-големият търговски партньор на България. Баща ми имаше место точно на според плана място върху магистралата. Минаха 10 години, не се строи магистрала, и баща ми продаде мястото на циганин. На кой му се занимава със селско стопанство освен циганите, безданъчният период мина.

    БГ=България=Катастрофа. Само лошо управление, висок процент на корупция, безправие при българските съдилища. А Темида трябва безучастно да отсъжда. Корупцията в държавата на висше ниво не е най-голямото зло, отколкото нелогичните, грешни присъди на съдилищата.

    Es muß Geld fließen!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK