Европейско изследване на фотоволтаиците: Над половината от разходите за слънчеви паркове са административни

Регулаторът предлага изкупната цена от ВЕИ през първите 10 години да не се променя

Сред участниците в конференцията бяха (от ляво на дясно) Барбара Рудек ("Шарп Европа"), Румен Христов (Sunservice), Себастиан Цайдлер (Goldbeck solar) и Мелани Персем (Германска фотоволтаична асоциация)

© Георги Кожухаров

Сред участниците в конференцията бяха (от ляво на дясно) Барбара Рудек ("Шарп Европа"), Румен Христов (Sunservice), Себастиан Цайдлер (Goldbeck solar) и Мелани Персем (Германска фотоволтаична асоциация)



България е една от страните в Европа с най-високи административноправни разходи за изграждането на фотоволтаичен парк. Това показват резултатите от европроекта PV Legal, организиран от Германската фотоволтаична асоциация, в който участват 12 национални асоциации от ЕС.


Резултатите от PV Legal бяха представени по време на четвъртата годишна конференция на в. "Дневник" - "Инвестиции във възобновяеми енергийни източници".


Сред участниците в проекта, финансиран по програма "Интелигентна енергия", са България, Германия, Испания, Франция, Гърция и др. Общият дял на административноправните разходи от инвестиция по проекта е 65 на сто. В Гърция същият показател е 23%, а в Германия - 7 на сто.




"В Германия отделяме около пет часа, за да отговорим на необходимите административни изисквания, в България заделяте около 400 часа за същата работа", съобщи Мелани Персем, представител на Германската фотоволтаична асоциация.


По думите й, ако се направи сравнение в двете страни, може да се каже, че в Германия бариерите за навлизане на пазара са само теоретични, а в България реални. За сметка на това инвеститорите отделят много по-малко време за разработване на самите проекти, отколкото в останалите страни в Европейския съюз.


Инвестициите в соларни паркове може да се разделят на три сегмента - домашни, търговски и големи инсталации. В Германия отделените часове, за да се премине през всички нормативни и административни изисквания, е 5 часа, а в България 400.


Самото развитие на проекта в България отнема 50 седмици, в Германия - 6, а в Гърция - 14. При големите инсталации са нужни повече от 700 часа, за да се изпълнят административните изисквания по проекта, в Германия - 7 часа. "За сметка на това в България се отделя по-малко време да се разработи самият проект", каза Персем.


"Много често абсолютно необосновано преписки се бавят в различни институции, регионални и държавни, което пречи за развитието на фотоволтаиката в България", обясни и Никола Газдов от Българската фотоволтаична асоциация.


По думите му административните пречки са преди всичко пред малките обекти. Пред големите трудностите са свързани с присъединяването към преносната система, която не може да поеме произвежданата от тях енергия.


Асоциацията настоява в сега подготвяния нов закон за ВЕИ малките слънчеви централи да бъдат разграничени от големите и административните процедури за тях да бъдат облекчени. "Условията за поставяне на малките фотоволтаични системи върху жилищните сгради са различни за различните общини, а това е пречка за навлизането в сектора", допълни Газдов.


По думите му една от най-сложните процедури е да бъде получено разрешително за строеж. "Когато искаш да си поставиш инсталация върху блока, трябва да минеш през такива процедури все едно ще строиш ТЕЦ", допълни той.


Според инвеститорите вторият основен проблем пред фотоволтаичните паркове в България е точката на присъединяване. "Много разпределителни компании не предоставят точка за свързване и никога няма гаранция, че инвеститорът може да бъде присъединен", каза Газдов.


Той допълни, че само по закон присъединяването е задължително, но на практика не е така. "ЕРП-та четат наредбите за изкупуване на енергията, както дяволът Евангелието. Те ги интерпретират според собствените си нужди", допълни Газдов.


Изкупната цена на електроенергията от вятърни, водни и фотоволтаични централи да не се променя в първите 10 години от експлоатацията, предлага Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР).


Идеята е срокът на твърдата тарифа да съвпада със срока на връщане на кредитите на инвеститорите към банките, а след това регулаторът да може да я променя с до 2%, обясни Пламен Денчев от ДКЕВР. Вятърните и фотоволтаичните централи, които произвеждат повече енергия от декларираното, ще компенсират финансово мощностите, които системният регулатор спира, за да не се претоварва електрическата мрежа.


Това предвижда промяна в правилата за търговия с електроенергия, която ще бъде приета следващия месец от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, съобщи Денчев от ДКЕВР. Когато екоцентралите надхвърлят с повече от 20% прогнозното си производство, ще им бъдат удържани пари от преференциалната им цена, за да бъдат компенсирани другите, които системният оператор изключва, обясни той.



Румънски анализатори: Търсенето на енергия на Балканите ще расте


Търсенето на енергия на Балканите ще надвиши значително БВП на страните от региона през следващите няколко години, показва изследване на румънски анализатори, публикувано от "Ройтерс". В него се обяснява, че нуждата от допълнителни енергийни източници ще бъде толкова голяма, че с нея неминуемо ще се увеличава и необходимата енергийна инфраструктура. Експерти съветват бъдещите инвеститори да подхождат постепенно към вложенията си и да не обявяват още в самото начало към постигането на какви мощности се стремят. "Важно за успеха на проектите е те да бъдат ясно фокусирани и да се изпълняват стъпка по стъпка, за да бъдат приети от правителствата по-добре", коментира банкер, поискал да остане анонимен. Експертите обясняват, че независимо че липсват видими признаци за развитие на сектора, има скрити, които говорят, че инвестиционната активност ще се увеличи.



Европа ще стимулира зелената енергия с нови данъци

Зелените горива могат да се окажат най-евтините, ако бъде приета нова европейска схема за енергийни данъци, съобщи "Ройтерс", като цитира работен документ на ЕК. Данъците ще се състоят от два компонента. Първият ще е енергийна такса, която ще се изчислява на основа на енергийното съдържание на горивото, а не на неговия обем. Вторият компонент по всяка вероятност ще е такса за отделяните емисии на въглероден диоксид, като засега се обсъжда цена за тон въглероден диоксид от 4 до 30 евро. Целта на новата данъчна схема не е да се увеличават ставките, а да се променят така, че да се плаща по-малко при по-ефективно изразходване на енергията. Според дипломатите шансовете за приемане на предложението са по-големи, откогато и да било. Мярката трябва да положи началото на постепенното изместване на данъците от труд и капитал към енергийни данъци и такива за замърсяващи производства. Ако европейските лидери приемат предложението, новите правила могат да бъдат въведени между 2013 г. и 2018 г.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK